Zetor 4511 - Eigenaardig probleem met verstuiver

Ik heb een eigenaardig probleem voor. Na de revisatie rookte mijn motor heel fel wit. Het bleek uit de derde cilinder te komen. Verstuiver op de testbank, niet ideaal om te starten maar moet erop kunnen lopen.
Uit de uitlaat van de derde komt witte koude rook en diesel. Verbrand dus niet dus dan maarklepzittingen gefreesd en kleppen gerodeerd. Sluiten heel mooi af nu. Maar het probleem blijft. Als je de hogedrukleiding bij de verstuiver losdraait komt er schuim uit (lucht dus) maar blijft komen. Bij de andere spuit er gewoon diesel uit. Dan de verstuiver maar eens van plaats gewisseld. Nu werkt de derde wel mee, maar de vierde niet.
Heb vandaag de verstuiver eens helemaal uiteen gehaald en uitgekuisd, maar zonder succes. Heb nu het inwendige besteld, hopelijk is het hiermee opgelost. Heeft er soms iemand nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?
cedric-van-thuyne

Reacties

old man jose
Als er zoals jezelf zegt luchtbellen blijven komen zou ik het probleem gaan zoeken in de brandstofpomp.
@old man jose Dacht ik eerst ook, dat het derde plunjertje ergens lucht zuigt of zo.Van brandstofpompen ken ik niet zoveel. Maar het schuim verplaatst zich mee met de 'slechte' verstuiver, dan kan het toch niet aan de pomp liggen??
@RPCounty Aan vuil kan het niet liggen. Gisteren opengedaan en helemaal uitgekuist. De openingsdruk stond in het begin op 140 bar, die hebben we nu op 180 gezet. Spuit op de testbank al heel wat mooier in, maar loopt er toch nog niet op.
Hoe bedoel je met de heen en weer pompen? Dat de pomp te weinig debiet geeft of zo? In ieder geval al bedankt voor jullie moeite.
old man jose
@cedric-van-thuyne
De druk valt weg op de leiding en zo wordt de olie heen en weer gepompt, de druk in de leiding is te laag middels het persklepje loopt de druk steeds hoger totdat de verstuiver opengaat. Dan is er nog steeds druk in de leiding voor de volgende injectie doordat er vanaf de pomp weer nieuwe druk bijkomt en de verstuiver opengaat.
Is de persklep lek daalt de druk te ver, en komt er dus rondpompen.
+1
RPCounty
Persontlastklepje smerig of veertje kapot. Dit zit onder de wartel waar je je verstuiverleiding aan draait. Het schuim komt omdat de brandstof maar wat heen en weer gepompt wordt. Succes.
old man jose
@RPCounty quote: Persontlastklepje smerig of veertje kapot. Dit zit onder de wartel waar je je verstuiverleiding aan draait. Het schuim komt omdat de brandstof maar wat heen en weer gepompt wordt. Succes.

Op de brandstofpomp zit de bedoelde wartel.
+2
dendeze
Als je de verstuiver van cilinder drie omwisselt met cilinder vier, en het is dan cilinder vier die niet meewerkt, dan ligt het uiteraard aan de verstuiver.
Wat, dat kan ik zo in mijn glazen bol niet zien uiteraard.
Ik zou zeggen, verwissel hem nog eens met een andere cilinder, dan ben je zeker.
Wimsumar
Beste Cedric-van-Thuyne:

Quote:
Heb vandaag de verstuiver eens helemaal uiteen gehaald en uitgekuisd, maar zonder succes.

Logisch dat je geen succes hebt. Een verstuiver is onderhoudsvrij. Dat wil zeggen, een verstuiver werkt, of, de verstuiver (binnenwerk) moet vernieuwd worden.
Heb je informatie over de compressiedruk en zijn de verstuivers getest/afgesteld?
+1
Probleem is opgelost. Nieuw binnenwerk erin en openingsdruk afgesteld op 180 bar. Kop wordt warm, dus loopt mooi mee. Na een tiental minuten was de diesel uit de uitlaat verdampt en is de witte rook verdwenen. Bedankt voor jullie hulp en advies.
Wimsumar
Beste Cedric-van-Thuyne:

Quote Reactie van @cedric-van-thuyne:
advies.

Bij eerstvolgende verstuiveronderhoudstestbeurt afstellen op 160 BAR.

Deel 1 Technische documentatie Pdf pagina 25, punt 2:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Deel 2 technische documentatie:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
@Wimsumar Oei blijkbaar toch te hoog, op school zijden ze dat een meergatsverstuiver wel ongeveer goed staat op 180 bar.
Wimsumar
Beste Cedric-van-Thuyne:

Quote Reactie van @cedric-van-thuyne:
zijden ze dat

Zozo.
Als de techniekleraar en de leraar Nederlandse taal vroeger wat beter hun best hadden gedaan dan zeiden ze wel wat anders.
De 'technieker' had moeten weten dat 'oost-europeanen' liever niet onder al te hoge druk werken. 😉
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden witte rook en verstuivers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!