Case IH CS 130 - Vs Case IH Maxxum 5150

Wat zijn de voordelen van de case cs 130 en de maxxum 5150, wat vinden jullie de nadelen van deze types, en waarom. Zouden jullie de een boven de ander kiezen ?
LarsNijveld

Reacties

MaxxuM4ever
Vergelijk ze op konedata.net dat weet je het technische verschil. CS is een stukje moderner met opties als voorasvering, 50km bak(?), load sense hydrauliek, Maxxum is goedkoper in aanschaf en redelijk rechtoe rechtaan, maar kun je ook pittig onderhoud aan krijgen.de motoren in de Maxxums zijn wel goed al zeg ik het zelf.
SJB533
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
load sense hydrauliek

Dat zat al op de Maxxum 5000 toch? 🤔
LarsNijveld
@SJB533 ik heb t af en toe ook wel gelezen bij verkoop advertenties van de 5150 dat er ls op zat
SJB533
@LarsNijveld
Meende dat Case International er zelf mee adverteerde.
RobVolvo
@SJB533 Ja klopt de lateren hebben vaak al een LS pomp.
SJB533
@RobVolvo
Was volgens mij al vanaf het begin
MaxxuM4ever
@RobVolvo @SJB533 ik heb wel eens gehoord van een power beyond plaat in een Maxxum wij hebben een 5120 van 1994 en een 5150 van 1996 maar daar zou je dus makkelijk load sense op kunnen maken?
RobVolvo
@MaxxuM4ever bij het Loonbedrijf waar ik wel werk waren 2 5150’s en waren beide LS voorbereid, pomp zit erop alleen het leidingwerk niet. Maar dat is nog wel te overzien, dus in principe zou dit niet een al te grote klus/kostenpost hoeven zijn, mits je de pomp hebt en deze nog in goede conditie verkeert.... Dit waren Plus uitvoeringen, weet de bouwjaren zo niet.
MaxxuM4ever
@RobVolvo die van ons zijn ook beide een plus. Ik heb geen idee hoe de pompen zijn, we doen er niet veel hudraulisch werk mee waarbij de pomp de hele dag open staat. Zou voor kipper besturing wel mooi zijn dan. Hadden die Maxxums bij jou op het werk ook een snuffelleiding dan?
RobVolvo
@MaxxuM4ever Het leidingwerk voor de welbekende typerende LS koppelingen zat er allemaal niet op. Alleen de pomp zeg maar.
+1
CaseCS130
Nu tien jaar ervaring met cs130. Paar keer met maxxum gereden. Case cs is een rode Steyr 9100. Trekker heeft geen van origine Case onderdelen. Sisu motor, zf bak en achterbrug en carraro of steyr vooras. Maxxum is een door Case zelf ontwikkelde trekker met eigen achterbrug en bak. Met cummins motor.
Ben het verder wel met maxxum4ever eens. Cs is wat moderner dan maxxum. De optie 50kmh is altijd icm met voorasvering. Cs heeft standaard ls pomp en wat meer versnellingen. Motorisch is een maxxum misschien wel beter,die cummins lopen fantastisch.
Bij cs zou ik wel voor de gen. 2 gaan te herkennen aan de uitlaat langs de cabine. Deze hebben onder last schakelbare omkeer, betere elektronica en een zwaarder differentieel. Zwakste punt blijft echter de elektronica dus kijk goed naar alle printplaten en probeer alle functies. Verder is het platenpakket van de aftakas bij ons kapot gegaan en wat kleinigheden zoals lekke remcilinder en koelwater lekkage.
LarsNijveld
@CaseCS130 je leest idd dat die maxxum motoren best taai zijn en niet veel problemen hebben, de schakel bakken zijn wel vaak kapot hoor ik vaak, hier in de buurt had de loonwerker eerder ook case cs lopen en die hadde er vrij veel onderhoud aan is mij verteld ?
CaseCS130
@LarsNijveld Wat bedoel je met vrij veel onderhoud? De grote dingen hebben wel een goede naam, blok, bak en achterbrug kunnen wel 15.000 uur lopen zonder een sleutel eraan. Maar bij trekkers van 15 jaar en ouder loop je wel eens tegen een kleine lekkage aan links en rechts, en elektrisch is er wel eens wat zoals ik al noemde.
LarsNijveld
@CaseCS130 wat ik begreep hadden ze met name last van de versnellingsbakken, dit heeft die ouwe die hier rond loopt althans mij wijs gemaakt
+3
radium45
@LarsNijveld Die ouwe inruilen.... hier heel wat tienduizenden uren ervaring met de maxxums maar nog nooit een bak los gehad. Wel eens een keer een pakketje van een powershift maar dat is een reparatie waar ik niet wakker van lig. Vanaf 8000 uur kan dat voorkomen, althans is hier de ervaring. 2de of 3de pakket is altijd het eerste aan de beurt maar dat is logisch.
LarsNijveld
@radium45 kan niet alles inruilen 😛
geertyb0y
@radium45 De powershift bakken zijn fantastisch, de handgeschakelde (zijn ook zeer schaars) zijn niet echt goede bakken.
CaseCS130
@LarsNijveld vreemd verhaal. Deze ZF 7000 serie bakken staan juist als zeer duurzaam bekend. Zelfde bak als fend in de 500 serie gebruikte en deutz in de grotere Agrotrons. Kennis met loonbedrijf had twee 9145/cs150 met 185 pk. Beide ver over de 10.000 uur zonder bakproblemen of motorproblemen. Hier op de buurt rijdt nog een 130 ook al over de 10k uur zonder bakproblemen.
Een zwak punt wat ik nog vergeten was is de originele hydrac frontaftakas indien gemonteerd. Die zijn niet berekend op zware belasting. Andere merken als zuidberg zijn wel goed.
Ritchie
Ik zou als ik jou was wel opletten met een 50k uitvoering, dikwijls loonwerktrekkers met veel verschillende chauffeurs en die houden niet in. Het lijdt allemaal wel wat meer met 50 dan met 40 km/h denk ik.
LarsNijveld
@Ritchie tja, denk dat de meeste boeren ook wel aardig kunnen beuken 😛
Ritchie
@LarsNijveld

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Als je sommige bezig ziet, dan springen de tranen in je ogen hahaha.

Et ging mij meer om de vele chauffeurs en het verschil in slijtage tussen 40 en 50k 😉
LarsNijveld
@Ritchie ja snap ik 😁
hobbyboer
Waarom vergelijk je de CS 130 met een Maxxum 5150 en niet met bv een MX 135?

Er van uitgaande dat je persé Case wilt in ongeveer die klasse/bouwjaar zou ik voor de MX gaan.
Puur omdat ik dat een fijner hok vind om in te zitten.
arjanvw
@hobbyboer als je het toch over het hok hebt zou ik sowieso niet voor de maxxum gaan... die achterbrug jankt zo dat je oorkleppen op moet zetten met lange dag werken. Ook de 4 traps powershift kan behoorlijk klappen.
LarsNijveld
@hobbyboer zover heb ik er eigenlijk niet over nagedacht 😂 mx is idd ook een mooie case
Lootje
@LarsNijveld ik zou ook voor een Mx gaan. Dat zijn de laatste echte case ih tractoren. We hebben zelf 15000 uur gedraaid met een mx. Transmissie en motor zijn oersterk. Verder elektronisch ook wel een paar mankementjes gehad. Maar dat is peanuts. De mx 150 of 170 zal ik afraden, die bakken houden het niet vol.
SJB533
Quote Reactie van @Lootje:
De mx 150 of 170 zal ik afraden, die bakken houden het niet vol.

Schijnen al zwaarder te zijn, dan van een 5000 of 100-135
+1
RobVolvo
@SJB533 Motoren blijken op den duur te sterk voor de bakken. 135 is toch het type denk ik waar de MX’en geliefd door zijn, sterk en super taai. Alleen voor grotere silagewagens/opraapwagens hebben ze het eigengewicht niet mee om de bult op te komen. En het motortje he, wat een geluid!
Deutz-D5206
@RobVolvo De achteruit van de MX 150/170 is een zwak punt voor de rest weinig trammelant mee, acherbrug is zwaar zat zelfde als een magnum. Nadeel bij de MX 135 zijn de remmen hebben maar een plaat, mx 150/170 hebben er 3 aan één zijde zitten
RobVolvo
@Deutz-D5206 Ja klopt. Remmen zijn nog wel eens een puntje ja.
Lootje
@RobVolvo de motor van een 150 of 170 zijn lang niet zo taai als bij de 100-135. Wij hadden een mx 120 en 150 maar we konden het verschil in power niet merken. De 120 was zo megavel
SJB533
Quote Reactie van @Lootje:
de motor van een 150 of 170 zijn lang niet zo taai als bij de 100-135

Hoe kan dat dan? Is dezelfde, maar dan met intercooler. Of is een 590 net te klein?
SJB533
@hobbyboer Waarom zou jij die vergelijking doen? Laatste Maxxums en eerste CS zijn ongeveer tegelijkertijd gebouwd trouwens. En de Steyr is nog langer gebouwd
hobbyboer
@SJB533 Omdat het mij logischer lijkt de MX te vergelijken met de CS.
Zo'n 5150 is toch ietsje ouder.
(Er van uitgaande dat de topicstarter merktrouw is)
SJB533
@hobbyboer
Wel ouder, maar niet heel veel.
LarsNijveld
@hobbyboer dat ben ik zeker
+1
Zijn beide kwalitatief wel goede tractoren. Ik ken van zowel CS, Maxxum als MX tractoren lopen van boven de 15 000 uur.
Bij de CS is het meest gevoelige de elektronica. Buiten dat zijn ze eigenlijk relatief robuust. Ze zijn ook redelijk luxueus en rijden wel goed.
De maxxum's zijn ook goede tractoren. Zoals al vermeld zijn die ook oerdegelijk (een platenpakket kan na veel uren wel eens verslijten, maar dat is bij alle powershifttractoren zo)
Nadeel van de maxxums is wel dat de wegligging niet echt goed is, omdat ze kort zijn. Verder zijn ze doorontwikkeld in de vorm van de MX, waardoor een mx ook een goede, redelijk storingsvrije machine is. De mx heeft een betere baanligging en is net wat luxueuzer.
LarsNijveld
@tractorquintentje het scheelt dat ik geen transport werk doe, puur ff naar het land rijden
+1
RobVolvo
@tractorquintentje Frontgewichten doen een hele boel, bij de 6 cilinders in ieder geval. Rijdt zelf wel veel op 5150 met dik 16500 uur voor de wikkelaar in de zomer en rij met dikke 40 gewoon strak over de weg. Moet wel zeggen dat hij rond 2000 toeren wat wil beginnen te stuiteren, maar als je het gas gewoon doortrapt naar 2300 dan is er niks loos. Zijn wel hele makkelijke wendbare trekkers, ook de 6 cilinders...
deJong
Als ik het nu bekijk had ik liever een cs gekocht bijna 3 ton lift capaciteit meer op de hef (mogelijke 50 km/h bak) mooi 6.5L sisu blok 6 cil blok, genoeg aftakas versnellingen, alleen een beetje breder langer. grotere draaicircel. enig nadeel.
+1
MaxxuM4ever
@deJong technisch bijna een 515c in een rode jas idd
+3
Valtrapowerr
CS!, mijn opa was zijn 120 goed zat maar die had elektronisch een storing waardoor die door de noodknop ging waardoor alles soms blokkeerde.
Vorig jaar met een andere cs gewerkt, ding was helemaal af 25000 uur erop maar toch kon je merken dat dat vroeger een hele fijne trekker is geweest. Voorasvering is super op die dingen (net zoals op cvx) fijne omkeer erop enzo. En een barre sisu motor erin en goede zf bak!!
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden Case maxxum geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!