Atlas 1404 - Motor continu over verhit
Een kennis heeft een atlas 1404 mobiele kraan13000 uur met een water gekoelde deutz BF4M1012 motor erin.
Deze machine is continu na 10 minuten werken over verhit. koelvloeistof is echt aan de kook. Meter staat in het rode en water bij de temperatuur sensor is echt 115/120 graden.
Hebben er een nieuwe waterpomp op gemonteerd. Nieuwe thermostaat er in(ook zonder thermostaat gaat hij aan de kook) koelsysteem gereinigd maar dit was niet echt vervuild. Radiateur is schoon gemaakt. luchtfilters zijn nieuw en de koppakking is gecontroleerd op lekkage.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen geen lucht in het koelsysteem vinden en hebben naar ons idee eigenlijk alles er wel aan gedaan maar hij heeft het nog steeds.
Hopelijk hier iemand met ervaring met dit probleem!
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden koelvloeistof geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Hoe oud is t koelvloeistof?
Onze oude 1304 gaf ook vaak een te hoge temperatuur aan terwijl ie maar 80/90 was.
Heb je de temperatuur ook op een andere manier gemeten?
Visco vin is niet verkeerd om gemonteerd? Blazen i p v zuigend?
Wat doet de kachel?
Komt daar gewoon warme lucht uit?
Er moet of een verstopping zitten of een luchtbel dan dat t water niet rond gaat
Een storingstabel van een Deutz-motor gaf onderstaande aandachtspunten:
Defecte verstuiver/inspuitpomp.
Oliepeil te hoog.
Oliepeil te laag.
Defect oliefilter.
Defecte turbo-compressor.
Onvoldoende verbrandingslucht.
Lek in inlaatspruitstuk.
Koelvloeistofpomp defect.
Koelvloeistof warmtewisselaar.
Ontluchtingsleiding geblokkeerd.
Koelvloeistofniveau te laag.
Defecte thermostaat.
Zal niet de eerste 1012 zijn die daar op sneuvelt.
Als je een 2012 of 2013 hebt kan ook nog een cilinderbus afgezakt zijn.
Hierop kun je makkelijk controleren door het voorfilter af te tappen.
Een Atlas 1404 heeft volgens mij een hydraulische koelventilator?!?
Kijk eens of de stekker van het regelventiel wel goed contact maakt, dit is ook vaak een storing van deze typen.
De koelventilator moet recht na het starten echt heel hard draaien en na verloop van tijd in toerental afnemen, dan werk het juist.
Draait de ven langzaam na het starten controleer de bedrading, stekker en magneetspoel.
Misschien is het onze oude wel? 🤣
Inspuit moment fout? Kleppen veel te ruim?