Fendt Vario - Wat is er kapot bij een falende vario ?

Hey

Iedereen weet dat een vario in het gemiddelde geval bij goed onderhoud en normaal gebruik een goeie 10.000u mee kan gaan. Ik heb vernomen dat een falende vario meteen 'kapot' is. Maar ik vroeg mij af wat er dan exact kapot is gegaan?

Ik dacht dat vooral de hydropomp/motor vooral aan slijtage onderhevig was, maar dat is een slijtage die zich opbouwt en niet meteen voor een falende bak zorgt maar een minder effeciente?

Ik was gewoon benieuwd wat er echt kapot gaat in zo'n vario , zodanig dat die meteen niet meer bruikbaar is en een revesiemodel moet krijgen.
bartdereu

Reacties

+6
walker1
Dat is nog eens een echt goede vraag!
Fordje4600
Volg
marco steyr
Hydropomp/motor of het planetair wat kapot loopt. En bij fendt krijg je altijd een andere vario er in, maakt niet uit of het een kleinigheidje is of dat de bak compleet aan schroot is.
+1
geertyb0y
@marco steyr lekkende afdichtingen op de draaipunten van de pomp/motor is ook veel voorkomende toch?
marco steyr
@geertyb0y klopt, dat komt meestal omdat de olie te warm word door afremmen op de bak.
bartdereu
@geertyb0y Die dichtingen vliegen er dan gewoon door dan?
Mengeledriver
@geertyb0y was alleen bij de eerste 900's. Later nooit een probleem geweest.
unipower
Symchromeshring van de 1-2 schakeling doormidden gebroken komt ook wel eens voor als deze vaak gebruikt wordt of als hij misbruikt wordt. 😉
bartdereu
@unipower Het valt mij op dat bij onze 412 de schakeling van 1 naar 2 en omgekeerd vrijwel onopgemerkt verloopt. In de 718 (SCR) verloopt die schakeling met zo'n klap dat ik ze zelden al rijdend doe.
+3
arjanvw
@bartdereu Ik ben geen vario expert, maar heb wel eens op een vario gereden. Mij is toen op het hart gedrukt dat je perse stil moet staan met de groepenwissel...
bartjuh
@arjanvw
Mij werd verteld dat er geen spanning op de lijn mocht staan. Ff van 't gas was voldoende. Als 't alleen stilstaand zou mogen hadden ze er wel een veiligheid in gemaakt bij fendt zelf denk ik
arjanvw
@bartjuh @fastrac3155 Ik vond het wel raar dat Fendt zoiets zou maken dat je stil moet staan bij het wisselen. Als je er maar een paar keer mee rijdt verdiep ik me er niet zo in. Aan de reacties te lezen kan het dus wel.
worteljcb
@bartjuh Jcb met dezelfde vario bak heeft dat wel. Kan alleen in neutraal stand. Mij is ook altijd verteld dat stilstand het beste is, maar geen spanning op de lijn is natuurlijk altijd nog beter dan met gas erop
fastrac3155
@arjanvw zou ik wel apart vinden, cnh wisselt onder het rijden voortdurend van koppeling, hebben ook geen keuze schakelaar om 1e of 2e te selecteren, je kunt alleen hem bevriezen zodat hij in de laagste koppeling blijft staan, mr dan is de max snelheid 12,4km
casejxu
@fastrac3155 welk case ih model is dat dan?
JohnDeere5085
@casejxu bijvoorbeeld een puma cvx 160
Derkmax
@casejxu volgens mij werken alle vario's bij Case hetzelfde. Alleen werkt de Maxxum met 2 groepen, en de Puma met 4. Kan zijn dat de lichtere Pumas ook 2 groepen hebben, maar dat weet ik niet zeker.
Fordje4600
@Derkmax de kleine puma's hebben inderdaad dezelfde vario als de maxxums
+1
marco steyr
Quote Reactie van @fastrac3155:
cnh wisselt onder het rijden voortdurend van koppeling

Bij cnh gebeurt het wisselen tussen de groepen door een powershift koppeling, bij fendt is dit een "ouderwetse" mechanische groepenschakeling, deze mag je alleen onbelast en onder de 7 km/h schakelen.
Mengeledriver
@fastrac3155 Komt omdat de werkingsgraad van de CNH hydrostaat veel kleiner is, namelijk 30 graden. Om dan van 0-50 te gaan heb je veel meer stappen nodig, vandaar de 4 groepen. Die moeten noodgedwongen geschakeld worden bij optrekken/afremmen. Bij Fendt kiezen je voor veld of transport. Heb je hem in transport dan kun je zonder 1 groep te schakelen optrekken.
+2
unipower
@bartdereu @arjanvw De 1-2 schakeling mag en kan wel onder het rijden maar dan wel t liefst met de koppeling ingetrapt, zelf ga ik ook liever even stil staan. Maar bij fendt hebben ze ook wel eens bakken gehad die met een paarduizend uur de 1-2 schakeling kapot hadden, toen zijn ze dat uit gaan zoeken en toen bleek dat die chauffeur als hij even moest wachten uit verveling heel de tijd op het knopje 1-2 zat te drukken πŸ˜… nu bij de nieuwe kun je maar een bepaald aantal keren schakelen in 2 minuten dacht ik
rickboer blija
Er was hier 2 jaar geleden 1 eentje waarvan een asje afgebroken was in de vario,ik heb trouwens geen idee wat voor asje dat was. Wel weet ik wel dat er veel wisseling kan zitten in levensduur, de dealer heeft wel trekkers lopen die bij 7000 uur de 2e vario krijgen. Maar ook wel trekkers die 14000 uur doen op de eerste vario
+3
Derkmax
Blijf het toch apart vinden dat je bij het "topmerk Fendt" nog moet stoppen om te schakelen. Dus als je op afstand aan t bemesten bent, kun je elke tank stilstaan om te schakelen... Doet Case/ Steyr toch stukken bΓ©ter en die blijven ook nog heel πŸ˜πŸ˜‰
+1
rommert14
@Derkmax ik blijf het raar vinden dat je al bij 7000 uur een versnellingsbak moet wisselen, zal wel vlot gaan maar beslist niet gratis lijkt mij.
Derkmax
@rommert14 doel je nu op de vario of op een versnellingsbak ?
rommert14
@Derkmax beide, 7000 uur is toch vrij vroeg? Hier een john deere met 11000 uur met dezelfde versnellingsbak nog.
+1
Derkmax
@rommert14 jazeker ben ik helemaal met je eens.
CaseCS130
@rommert14 Die JD heeft ook wel een hele degelijke bak. Moet nog zien of jullie mf die urenstand haalt zonder bak reparaties.
rommert14
@CaseCS130 wel een goeie bak maar moet nog wel eens op de koppeling rijden.
930triplemaaier
@CaseCS130 jd degelijk? die heeft ook wel bepaalde kwalen hoor.... ook de eigen traploze bak van jd
+1
CaseCS130
@930triplemaaier Bepaalde varios niet zo nee, maar de PQ bak hoor ik niet vaak wat slechts over.
930triplemaaier
@rommert14 de powershiftbakken zijn ook lang niet heilig hoor. Ken ook verhalen dat die bij 3000/4000 uur gereviceerd moesten worden.....
rommert14
@930triplemaaier onze 7820 is ook al eens open geweest volgens onze lmb, ik rij er ongeveer 1000 uur per jaar mee en alleen een nieuwe aftakas koppeling en twee keer een nieuwe dynamo erop. Mag dus niet klagen 😁
Fendt926Driver
@Derkmax ik snap niet waar jij het vandaan haalt dat je stoppen moet om te schakelen.
Iemand zegt ooit iets gehoord te hebben en iedereen neemt dat maar aan.
Hier met de gen 1 900 serie kun je gewoon rijdend schakelen.
+1
trean
@Fendt926Driver waarschijnlijk het instructieboekje nooit gelezen. Wisselen veldgroep kan alleen onder de (7 ??km/h) en als je de koppeling intrapt dacht ik.
Veel boeren en loonwerker geven jonge jongens maar gewoon de opdracht om het stilstaand te doen.

Bij de mf 7400 moet je ook stilstaan terwijl dat dezelfde vario is....
roelvdw
@Fendt926Driver ik heb een 924 met het kleine ronde neusje bj 2001 deze kun je niet schakelen boven de 1 km per uur en dan klapt hij er nog in .met voetkoppeling ingedrukt dus onbelast
altijd al zo geweest sinds ik hem heb het is wel lastig hier in de heuvels dat ik hem niet sckakelen kan
Fendt926Driver
@roelvdw en wat zegt de dealer ervan?
Moet je vaak wisselen dan in de heuvels?
roelvdw
@Fendt926Driver dealer zegt hoort bij de eerste series ,vooral als we transport op de weg hebben met 30 ton produkt mais of soyabonen en je hebt een klim waar de trekker afzakt tot 8 km per uur voor een tijdje heb ik hem graag in de eerste groep , als je dan boven bent moet je eerst overschakelen maar bij die van mij moet je dus eerst stil staan dat schiet niet op dus laat je hem al snel in de 2 e groep staan wat volgens mij niet te best is maar doe dit al jaren dus gewoon hopen dat de vario het vol houdt
ken-adams
@Derkmax Volgens mij zijn Fendt en (sommige types van??) Landini en McCormick de enigen die het niet al rijdend kunnen.
+1
Fendt926Driver
@ken-adams onder welke steen zit jij?
ik typ net dat je rijdend van groep kunt wisselen en jij typt weer vrolijk dat het niet kan.

heb jij de Fendt vario chauffeurs cursus wel gevolgd?
+1
ken-adams
@Fendt926Driver Ik bedoelde dat je onder een bepaalde snelheid moest zitten he... Kalm... Meeste andere trekkers dan die ik opnoemde schakelen zelf tussen bereiken, onder last, als de snelheid stijgt of daalt tot in een ander bereik.
Fendt926Driver
@ken-adams maar 80% van het werk dat ik doe met mijn trekkers kan prima in de hoge groep. hoef ik dus van 0.1km/h tot 50kmh niet te schakelen
die 20% van het werk dat ik doe in groep 1 is ook in groep 1 dus hoef ik ook weer niet te schakelen.
alleen als de kuilen hoger worden dan 1.5m schakel ik van de hoge groep naar de lage groep als ik de kuil op ga rijden. als de wagen het laatste eruit draait gaat de trekker al weer in de hoge groep en kan ik zo weer verder.
snap niet wat iedereen eigenlijk te schakelen heeft tussen groep 1 en 2.
inkuilen rondom de boerderij gebeurt heel vaak nog in de lage groep want dan kan de trekker nog 30kmh en dat is genoeg om de eerste 25 ha aan de kuil te drukken
bartjuh
@Fendt926Driver
Bij een vorige werkgever van mij had ik ook een collega die trekker altijd in de 1e groep in de schuur zette. Vervolgens als ik dan volgende dag ermee op pad ging kon ik mooi de eerste (minimaal) 5km in de lage groep rijden in de winter omdat dat domme ding dan dus ook niet schakelen wil...
fendt308-driver
@bartjuh stilstaan en ff op de neutraal drukken dan wil het ook met koude bak. Ach gelijk op het gemakkie banden warm gereden toch 😜
Fendt926Driver
@bartjuh waarom rij je erop als je het niets vindt en er geen verstand van hebt?
Ik ga echt niet op een johnny gezien worden. En je kunt elke fendt vario ook met koude gewoon schakelen van 1 naar 2 en andersom
bartjuh
@Fendt926Driver
Omdat die boer graag wou dat ik met die trekkers op pad ging. Heb er zat uren op gereden en ook de cursus gehad. Maar schakelen bij kou doen ze echt niet. Komt een thermometer in beeld met 1-2 en blijft mooi in 1 staan
bartdereu
@bartjuh Is inderdaad zo dat als je de bak in neutraal zet dan kan je hem altijd omschakelen , hoe koud het ook is. Rijdend schakelen werkt niet op een koude bak
rommert14
@Fendt926Driver ah, zo'n vario is dus ook een ideale trekker voor de mengwagen.
Fendt926Driver
@rommert14 zeker ideaal voor de mengwagen. Tikkie terug of op als het lossen net niet of wel zo snel gaat als jij wilt.
En met welke belasting of tonnage ook elke snelheid mogelijk
rommert14
@Fendt926Driver klinkt ideaal, maar vast sparen dan πŸ˜‚
bartdereu
@Derkmax Er staat in de handleiding dat je perfect mag schakelen al rijdend, maar liefst onder de 7km/u en zonder belasting. Maar nogmaals, in de ML90 schakelt dat geruisloos, in de de ML180 met een heftige klap.
Fendt926Driver
@bartdereu ik heb er 2 met de ml 260 in (900 serie gen 1) en dat schakeld ook geruisloos.
Knikkert
@Fendt926Driver Dat is wel bijzonder Huub, in mijn 916 ligt een ML200.
Fendt926Driver
@Knikkert weet je dat wel zeker?
Knikkert
@Fendt926Driver Dat weet ik zeker Huub, staat op het typeplaatje van de bak. Volgens mij ligt er vanaf de 900 serie met de 936's pas een ML 260 in.
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
@Knikkert weet je dat wel zeker?

Weet jij het zelf wel zeker?
Fendt926Driver
@hobbyboer ik weet niks.
Dom geboren en sindsdien hard achteruit gegaan.
deutz dx 470
@bartdereu
Quote:
zonder belasting
dus met koppeling ingedrukt of gewoon gaspedaal loslaten?
bartdereu
@deutz dx 470 Zonder koppeling, gewoon indrukken en schakelen. Bij de ML180 doe ik het nu steeds al stilstaand met koppeling erop.
Derkmax
Hier een Fendt met 9000 uur en 1 met 10000, beide (versnellingsbakken) nog niet losgeweest. Of moet bei vorige eigenaar zijn geweest.
+5
Fendt926Driver
@Derkmax bij de loonwerker waren stagelopers die in 1 week een koppeling naar de kloten hielpen.
zogenaamde pedaalridders altijd de voet op de koppeling.

en een stageloper die met een agrotron 150 mk1 een 25m3 transport tank 2 weken lang afremde op de powershift en daar kon ook een nieuw pakket in.
dus overal is wel wat mee.
de oorzaak van de meeste problemen zit tussen de stoel en het stuur. maakt niet uit bij welk merk
+2
Derkmax
@Fendt926Driver snap die loonwerkers (niet alle) ook niet. Kopen ze de duurste trekkers en komen er jongens op die nog geen instructieboek willen lezen. Weten amper hoe de trekker/ machine werkt. Worden ze wat ouder, kunnen ze vertrekken omdat ze te duur zijn. Gelukkig niet bij alle loonwerkers..
+1
@Derkmax instructieboek lezen? Er moet gewoon verteld worden wat wel en niet kan, dat boek word je weinig wijzer van, laat een ervaren chauffeur een paar uur meerijden en die jonge jongen weet hoe hij met de trekker moet omgaan πŸ˜‰ Dat boel heb ik nog nooit gelezen πŸ˜‚
+3
mdoornekamp
@Fendt926Driver echt goeie trekker chauffeurs worden wel schaars
casejxu
@Fendt926Driver remmen hier met de agrotron 85 met 18 ton er achter af op de powershift. Dat van die jongen had een hele andere oorzaak. Of was pech.
+4
mdoornekamp
De levensduur van de bak schijnt ook sterk afhankelijk te zijn van gebruik/misbruik van de chauffeur . Veel vario rijders weten niet eens hoe ze er mee om moeten gaan. Tevens laat het onderhoud wel eens te wensen over.
marco steyr
@mdoornekamp precies
JohnDeere5720
Quote Reactie van @mdoornekamp:
afhankelijk te zijn van gebruik/misbruik van de chauffeur

Dat sowieso, wat echter heel leuk is is dat hier in Holland wordt gezegd dat je NIET mag afremmen op de Vario bak (Bij de Fendt trekker de hendel naar achter trekken). Vario geeft de geest als je er al over na denk.

In Canada, waar ik bij een boer stage liep, was het anders om.. Niet remmen maar afremmen op de vario. En er zat ook een uitlaat rem op die de motor smoorde zodat je nog harder af kon remmen op de motor/Vario. Werkt geweldig en remde ook als een gek. 50ton van 55km/h naar 5km/h was niet veel meer als 100meter denk ik. Laatste 5km/h was pas met de echte rem. Anders zou al het rem slijpsel in de Vario olie komen, zelfde reservoir.

Twee uiterste kanten dus wat er verteld wordt over de Vario transmissies.
bartdereu
@JohnDeere5720 De energie die vrijkomt bij het afremmen is gigantisch groot, als je deze laat opvangen door een vario dan gaat die gegarandeerd naar de vaantjes, van gelijk welk merk. Als dat merk de remschijven in dezelfde olie laten lopen als de vario, dan is dat een bijzonder grote constructiefout. Die olie hoort apart te zitten want daar komt sowieso troep van de remschijven in de olie. Doen ze natuurlijk allemaal om kosten te sparen
+1
JD 6430 The Best
@bartdereu aanhangers remmen ook niet mee als je op de transmissie afremt, ook niet altijd handig.
johndeere6230
Quote Reactie van @JohnDeere5720:
In Canada, waar ik bij een boer stage liep, was het anders om.. Niet remmen maar afremmen op de vario.

Stond die dan niet op tms op de hendel? Voor mn gevoel is het dan ook al minder erg aangezien dan hetzelfde gebeurt als wanneer je op voetpedaal gas ineens loslaat...
JohnDeere5720
@bartdereu Het was een Fendt 822 & 824 Nieuwe serie, er zal dan allemaal vast wel over nagedacht zijn.. Maar ja goed is anders. Maar het ging tot dus ver nog altijd goed. En het was ook heel simpel als de vario kapot ging dan gooien ze er in een middag een nieuwe in en kunnen ze weer verder.

@JD 6430 The Best Dat is een goeie, de remlichten gingen wel aan tijdens het afremmen op Vario, maar ik weet niet of die de wagen dan ook remt. Aangezien die op zijn eigen hydrauliek systeem zit

@johndeere6230 Ja stond 9 van de 10 keer in TMS, en om heel eerlijk te zijn reden we alleen maar met de hendel. Je voeten hadden de hele dag bijna niks te doen. Soms met lastige bochten of heuvels was het voet pedaal wel handig, of even doortrekken onder de pijp.
johndeere6230
Quote Reactie van @JohnDeere5720:
stond 9 van de 10 keer in TMS, en om heel eerlijk te zijn reden we alleen maar met de hendel

Jaa precies, had ik ook in Canada, kwestie van bocht door en in de bocht de cruise er alweer op gooien, ik remde eigenlijk altijd nog wel bij met de voet, maar dat is omdat ik dat zo gewend ben πŸ˜…
+1
bartdereu
@JohnDeere5720 In de laatste software remt de trekker niet af op de transmissie als je op voetpedaal rijd en het pedaal plots loslaat, dan bolt hij gewoon uit. Scheelt een hoop ellende achteraf.
radium45
@JohnDeere5720 Dat verhaal ken ik. Is een verzekeringstechnisch verhaal. Namelijk de bak was verzekerd, de remmen vielen daar niet onder.
CaseCS130
@radium45 Dat zijn de echten 😬
Mengeledriver
@JohnDeere5720 Of die mensen verdienen heel veel geld of ze ruilen heel snel in. Vaak zie je van die schooljongens die stage lopen in Canada foto's van een geschaarde combi, kapotte bak, foutmelding politieagent met fluitje omdat ze met koppeling in de helling af gaan of hogedrukpompen die uit het blok gebroken zijn. Snap nu dat het a way of life is daarzo 😃
JohnDeere5720
Quote Reactie van @Mengeledriver:
die schooljongens die stage lopen in Canada foto's van een geschaarde combi, kapotte bak, foutmelding politieagent met fluitje omdat ze met koppeling in de helling af gaan of hogedrukpompen die uit het blok gebroken zijn.

Dat zie je vaker inderdaad, nog niet veel ervaring en dan gelijk op de mooiste en dikste combinatie zitten. 😛

Blijkbaar kan en mag alles daar net even anders als we hier gewend zijn, weet niet of het beter is. Maar soms is het wel mooi.
+1
Mengeledriver
@JohnDeere5720 ja het is zeker wel een mooie ervaring daar
verwijderd
rommert14
@mdoornekamp hier worden ook veel chauffeurs gezocht, veel jonge jongens met het inkuilen maar daar zitten ook wel goeien tussen.
@mdoornekamp Tsja tis ook hollen of stilstaan, dat maakt het werk niet aantrekkelijker..
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr nee dat niet. Wel mooi werk verder en met dikke machines rijden.
T6040
Hier een rijmotor van een kraan een keer stuk gehad. olie kon tussen de spiegelplaat weg. bleek een lager kapot te zijn waardoor er ruimte ontstond tussen de spiegelplaat. nieuw lager van 50 euro er in en rijen. Is dat bij die vario bakken niet het zelfde?
sjonnies
In polen waar ik en @dx11 stage hebben gelopen rijden 2 fendt 711 1 met 17000 uur 1e vario is nieuw gekocht die trekker. En 1 met 22000 uur en 2e vario allemland rond de boerderij en niet afremmen op de vario
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden vario en fendt geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!