Onbekend Van alles - De werking van Ad Blue

Tegenwoordig als je een trekker koopt kiezen veel boeren voor adblue met oog op de toekomst.
Adblue zou beter moet zijn voor het milieu.
Maar heeft adblue nog invloed op de pk's? Dat je trekker bijv minder pk's levert dan zonder ad blue?
Het starten gaat al wel moeilijker dus heeft dit verder nog invloed op de trekker?
tim-klok

Reacties

+7
fastrac3155
Ad blue heeft 0,0 effect op de motor, Ad blue wordt pas in het uitlaat systeem ingespoten, en kapsels de nox in, het moeilijker starten wat je ervaart is waarschijnlijk het feit dat je van een gewone lijnpomp naar een common rail gaat, die moet een aantal keer rond zodat hij de positie van de nokkenas en krukas kan bepalen.

Ad blue wordt zelfs pas ingespoten als de motor op temperatuur is.

Minder pk's zou misschien kunnen door weerstand in het uitlaat systeem, maar ik denk dat dit pas vanaf een tier 4b motor merkbaar is, die hebben een extra wervelkamers gekregen, ik heb iig persoonlijk 10x liever Ad blue Dan egr en roetfilter
tim-klok
@fastrac3155 dankjewel👍🏻
Die tier 4 heeft toch geen adblue maar wel extra roetfilters en bende toch?
Maar zit die tier 4 wel in dezelfde uitstootklasse?
+1
fastrac3155
@tim-klok het hangt een beetje af van welk merk je rijdt, bij new Holland hebben ze volgens mij in de tier 4a versie wel egr en Ad blue in de uitlaat, en in de tier 4b is daar een extra wervelkamer bij gekomen waar ook Ad blue wordt geïnjecteerd (correct me if I'm wrong)

Maar iig heeft Ad blue geen effect op startgedrag enzo, maar bij alle Common-Rail motoren die we hier hebben, moet je merkbaar langer starten
+3
mike_v
@tim-klok "Tegenwoordig als je een trekker koopt kiezen veel boeren voor adblue met oog op de toekomst"

Volgens mij KIEST geen enkele landbouwer voor adblue 😉 . Ze hebben geen andere keus vaak.
+1
tim-klok
@mike_v ja das waar🙈
Meer de loonbedrijfen die het doen.
de meesten boeren stellen het zo lang mogelijk uit
+1
walker1
@tim-klok Loonwerkers doen ook vaak gww werk en groenvoorzieningswerk, vaak aangenomen werk of in onder aanneming. Bij zulke contracten zijn er vaak eisen aan het materiaal, o.a. aan welke euro of tier norm het moet voldoen. Verder werken de meeste loonbedrijven wel met jong materiaal, waarschijnlijk zaten de meeste loonwerkers ook niet op ad blue te wachten, maar goed als de eerste trekker er eenmaal is, en je hebt er eenmaal een vat en pomp voor staan, dan is de 2e en volgende trekkers op ad blue al geen probleem meer.
+1
mike_v
Loonbedrijven ook hoor @tim-klok 😉 . Bij ons zijn er verschillende trekkers waar de adblue is uitgeschakeld, net als op de hakselaar ... Maar 🤐 😝
+1
Fordje4600
@fastrac3155 hier een new holland tvt170 met common rail die moet inderdaad een paar keer rond om te starten, de veel nieuwe new holland t7030 hoef je maar aan te tikken of hij loopt... ook common rail
+2
rubenv
@Fordje4600 hebben onze cvx'e ook last van die moet je beide best lang starte
+2
RobVolvo
@rubenv Draai je direct de contactsleutel door om te starten dan als je er op stapt? Of zet je hem eerst op contact, even wachten totdat de wijzers even een hele slag gemaakt hebben en alle lampjes uit zijn en dan pas starten? Want als je het tweede doet hebben die cvx'en eigenlijk geen last van lang starten... 😉
+1
rubenv
@RobVolvo dat wel altijd de ene keer doet die het ook beter als de andere keer en ook alleen met een koude start
+1
RobVolvo
@rubenv Ooh vreemd, bij t loonbedrijf waar ik wel werk 3 160's en een 175 maar hebben er eigenlijk geen problemen mee...
+1
Fordje4600
@rubenv als het een graad of min 5 word zet de tvt maar achter in de schuur... dan wil hij niet meer aanslaan
+1
Fordje4600
@RobVolvo op contact zetten en wachten tot de lampjes uit gaan en dan de sleutel verder draaien, als je direct start duurt het inderdaad nog langer
+1
RobVolvo
@Fordje4600 Dat zei ik ja... 😅
+2
Fordje4600
@RobVolvo dat weet ik ja
+2
fan van trekkers
@Fordje4600
Komt omdat een tvt een sisu motor heeft, t7000 heeft een vertrouwde fpt motor😜
+2
Fordje4600
@fan van trekkers dat is zeker waar, die sisu is niet zo goed
+1
casejxu
@fastrac3155 niet eens als de motor maar de uitlaat op temperatuur is. Weerstand heb je echt geen last van. En met tier4final heb je vaak al weer adbleu en egr
+1
T6020 power
Als onze NH op temperatuur is verbruikt hij nagenoeg geen adblue meer, want 30ha maaien zonder 1% te verbruiken vind ik niks.
+1
casejxu
@T6020 power zolang de uitlaat niet een bepaalde temperatuur bereikt spuit hij niks in
+1
T6020 power
@casejxu Niet anders om?
Want als de motor koud is het je een slechtere verbranding
+1
casejxu
@T6020 power nee want als je adbleu op de grond gooi kristaliseert het. Als je het in een koude uitlaat giet zit ie direct verstopt
+1
T6020 power
@casejxu klopt als je iets morst met tanken kun je dat goed zien.
Maar toch vind ik die logica wel iets vreemd........
+2
nhmonteur
@T6020 power bij de nieuwe Tier 4B word de ad blue pas ingespoten als de uitlaat op temperatuur is. Mede daarom is er ook een uitlaatklep gemonteerd om de motor en de uitlaat zo snel mogelijk op temperatuur te brengen.
Als het goed is hebben de Tier 4B geen egr meer. De 4a hebben dit nog wel maar dat word dan gedaan door een extra nok op de nokkenas. Die laat de uitlaatklep heel even open gaan als de inlaatslag bezig is. Dit heeft vele voordelen ten opzichte van andere merken die een uitwendige elektronisch geregelde egr klep hebben.
Het enige is dat je bij de New Holland motor goed moet opletten met kleppen stellen.

Verder heb ik zelf nog maar weinig problemen gehad met af blue systemen. Wel 2 keer gehad dat klanten ad blue in de diesel hadden gegooid wat bij een resulteerde in een hele flinke schadepost.
tim-klok
@nhmonteur maar zijn die T4a en T4b wel in dezelfde klasse als de ad blue?
Dat dat in de toekomst nogwel mag?
+1
fastrac3155
@tim-klok de 4b is qua emmisie weer een stapje beter dan de 4a.

Maar Ad blue is een stikstof product, en de kans dat dit in de toekomst niet meer mag lijkt me vrij klein, aangezien de lucht voor 70% uit stikstof bestaat (of iets in die richting), maar je weet het nooit tegenwoordig met die regels
+1
Pauls
Quote Reactie van @fastrac3155:
aangezien de lucht voor 70% uit stikstof bestaat (of iets in die richting), maar je weet het nooit tegenwoordig met die regels

Lucht bestaat voor 78 % uit Stikstof (N2), +-21% Zuurstof (O2) & de overige % uit wat andere gassen (ozon (O3), nog wat edelgassen en andere troep).
+1
nhmonteur
@tim-klok hoe bedoel je precies?
De Tier 4B is kwa uitstoot beter als een 4A. Ad blue ga je denk alleen maar meer zien. Je ziet het tegenwoordig ook al steeds meer in normale personenauto’s en dergelijke.
Tenzij alles op elektrisch overgaat. Maar dat duurt denk ik nog heel lang.
tim-klok
@nhmonteur hoop wel dat dat nog lang duurt🤔
+1
walker1
@tim-klok want waarom?
+2
fordt5110
@nhmonteur wel apart dat onze steyr minder ad blue gebruiken bij het maaien dan bij lichter werk
+1
nhmonteur
@fordt5110 dat klopt helemaal. Als een trekker flink moet werken dan word een motor veel warmer en heb je daardoor een schonere verbranding. Heeft het ligt werk dan is er meer ad blue nodig om de uitlaatgassen net zo schoon te krijgen.
+1
T6020 power
@nhmonteur mooi duidelijk!!
Maar wij zijn goed te pas over onze t6
+1
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Dat wil dus zeggen dat de FPT motoren met nokkenas met extra uitlaatklep-nok als het ware pertinent uitlaatgas recirculeert?
+1
nhmonteur
@jammermaarhelaas inderdaad. Er zit wel verschil tussen de 4 en 6 cilinder. Weet zo niet bij welke maar bij de ene gaat de uitlaatklep open bij de inlaatslag en bij de ander gaat de inlaatklep open bij de uitlaatslag zodat het bij de andere cilinder naar binnen gaat.
Verder is het systeem zeer eenvoudig en heeft nooit geen storingen zoals bij de elektronische geregelde kleppen.
+1
geertyb0y
@nhmonteur Deutz heeft dit systeem ook als ik me niet vergis, inlaatklep open tijdens de uitlaatslag
+2
Pauls
Quote Reactie van @T6020 power:
Want als de motor koud is het je een slechtere verbranding

NOx ontstaat pas op hogere temperatuur, niet op lage
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden startproblemen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!