Ford 7810 - Slippende snaren bij 2400 toeren

In het verleden al eens vragen gesteld over banden om de 40km/u te halen. Dat is inprincipe wel geregeld. 650-65r38 Bijna glad maar dat komt nog een keer. De toerenteller gaf indertijd aan dat hij 3000 toeren zou maken maar dat was een storing in bedrading, onder belasting maakt hij er ongeveer 2450. Alleen gaat dat een tijdje goed en dan begint er na een paar ritjes meestal van alles te gillen onder de motorkap, de snaren die de grote ventilator rond moeten trekken,, zijn er meer ford rijders met dit probleem? En wat is de oplossing(minder toeren is niet het antwoord wat ik zoek). Nieuwe poullies? Kleinere ven? Speciale snaren?
dennisbouter

Reacties

jeet
Dat gillen van de snaren had onze 7810 ook hebben toen nieuwe poulies en snaar gemonteerd toen was het over
dennisbouter
@jeet en die van jullie rijd ook hoog in de motortoeren?
jeet
@dennisbouter die maakte toen iets van 2370 toeren maar de trekker is al 14 jaar weg
dennisbouter
@jeet mijn poelies bleken toch niet zo nieuw meer, gister nieuwe waterpomp en spanner er op laten zetten
jeet
@dennisbouter en is het nu beter ?
dennisbouter
@jeet ik rij misschien 200 uur per jaar als ik dat al haal, dus dat weet ik van de zomer pas
jeet
@dennisbouter oké dat is niet veel nee maar des te langer hij meegaat 💪
dennisbouter
@jeet als die strak blijft staan wel, anders toch maar eens 2 bladen van de ven halen
dennisbouter
@jeet afgelopen jaar wel wat ritjes gedaan en weinig naar de snaren gekeken, probleem verholpen denk ik zo
Wimsumar
Beste DennisBouter:

Quote:
van alles te gillen

Controleer eerst welk onderdeel (dynamo. waterpomp eventuele snaarspanner) er zo zwaar draait waardoor de snaren gaan slippen, gillen.

P.S.: Om te gillen is echter ook dat je werkzaamheden doet met genoemde hoge toerentallen.
dennisbouter
@Wimsumar de enige werkzaamheden die hij echt doet is rijden,, voor de oprijcombi wagen met als lading zand grond groen of de kraan en als dat lange afstanden zijn is 40 gewenst

er draaid niet echt iets zwaar voor zover bekend ben al paar jaar aan het tobben en dan kijkt er wel eens een monteur naar spannen we de snaren weer een keer en gaan we weer een tijdje vooruit
Ook bij de dealer navraag gedaan die zeggen dan originele snaren en echt strak dit jaar geprobeerd maar inmiddels weet ik dat ook dit niet de oplossing is

Maar de ventilator draaid hoe meer toeren hoe zwaarder want hoe meer toeren die maakt hoe meer wind hij pakt hoe zwaarder hij er aan zou moeten trekken
Wimsumar
Beste DennisBouter:

Quote Reactie van @dennisbouter:
Maar de ventilator draaid hoe meer toeren hoe zwaarder want hoe meer toeren die maakt hoe meer wind hij pakt hoe zwaarder hij er aan zou moeten trekken

Klopt. Hiermee rechtevenredig vraagt de waterpomp ook veel meer kracht (gaat om vele tientallen liters per minuut pompcapaciteit).
Je zou de radiateur aan voorzijde deels dicht kunnen zetten met een stuk karton zodat de ventilator minder lucht kan verplaatsen.
valmet 605
Net wat @jeet zegt. Door slijtage kunnen de snaren dieper in de poepie komen te liggen wat minder contact oppervlak geeft. Dat kan de reden zijn.
selectford
Je moet er een v snaar bij leggen van de krukas 2 naar de waterpomp en dan een langeren die van de krukas naar de waterpomp gaat en dan naar de dynamo
Dan is het probleem opgelost want meer mens hebben dit probleem en daar hielp het goed bij
stephan-inter
@selectford
Heeft hij standaard 1 snaar voor alles dan?
Mijn 1455 heeft 2 snaren van krukas naar waterpomp/fan. En 1 voor dynamo. Totaal 3 snaren onder de kap
selectford
@stephan-inter nee maar er gaat maar een v snaar van de .
Krukas naar de waterpomp en van de waterpomp naar de dynamo
Dit is zónder airco !
dennisbouter
@selectford ja en de airco en compressor dan? Ik weet niet of ik het nu goed zeg, maar van de krukas gaat er 1 naar de airco en van de airco naar de compressor. En 1 van de krukas naar de ventilator en daar zit ook een spanner bij. En van de ventilator gaat hij dan weer naar de dynamo en waarschijnlijk ook de waterpomp
selectford
@dennisbouter ik denk dat je een lang v snaar moet kopen die langs alle poullies gaat en nog een langs de waterpomp.
Maar bij mij zit er geen airco dus ik weet niet zoo goed hoe dat zit maar .bij ons hebben veel ford rijders dat gedaan en het hielp goed .
dennisbouter
@selectford ik denk dat alles niet op 1 lijn staat airco en compressor kunnen sowieso niet op 1 snaar erbij, maar die ford's in de buurt zijn dat 7810's?
selectford
@dennisbouter ja maar daar zit geen airco op maar als je goed kijkt moet het leuken
+1
dennisbouter
@selectford het kon niet, dynamo stond niet in 1 lijn maar. Zit nieuwe dynamo op en die poelie was versleten en ook waterpomp en spanner waren niet meer nieuw
Ford 8700 force
@dennisbouter wat jeet zegt als je een nieuwe poelie op de dynamo zet en een nieuwe snaar monteerd en goed afsteld
Ben je goed bezig
Het gillen op hoge toerentallen komt van de dynamo snaar weg.
Kutten met andere snaren van krukas naar waterpomp heeft geen meer waarde
Je moet ook zorgen dat de spanner van de onderste snaar ook goed is en op spanning staat
Die spanpoelie kan ook flink herrie maken met een defect lager
dennisbouter
@Ford 8700 force zoals ik gisteren reageerde : nieuwe waterpomp poulie en afgelopen jaar geen problemen meer gehad, is ook vorig jaar een nieuwe dynamo op gegaan
Ford 8700 force
@dennisbouter dan nieuwe v snaren en goed spannen 😋
Steyr thomas
Is een visco vin geen oplossing voor jou probleem? vraagt veel minder vermogen dan de standaard koelvin
dennisbouter
@Steyr thomas wat houd dat in? Elektrische?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden toerental en v-snaren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!