Vermogen valt weg na 15 seconden vol gas

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag sinds lange tijd m'n trekker weer eens naar buiten gehaald.
Deze had enkele weken geleden regelmatig problemen om op toeren te blijven en om vermogen te houden. Ongeveer 20 seconden houdt hij het vol en valt dan helemaal weg. Zo gauw je hem dan minuutje stationair laat lopen en dan weer vol gas gaat is het voor de eerste 20 seconden geen probleem waarna hij weer terugvalt. Dit was een brandstofprobleem en daar heb ik het het volgende allemaal aan gedaan.

Hierbij heb ik de complete tank leeggemaakt en schoongemaakt filter schoongemaakt in de tank, en nieuwe filters gemonteerd. Ook de brandstofleiding van de tank naar de filters was slecht, ook deze is compleet vervangen.

Toen geprobeerd en hij liep geweldig, vermogen genoeg viel niet terug ook een dik uur mee rondgereden zonder problemen.

Maar vandaag na een uur rijden weer precies hetzelfde probleem, soms houdt hij het langer vol maar soms dan valt hij na 20 seconden helemaal weg en als je hem dan weer paar minuten stationair laat lopen is het weer goed. Maar na 20 seconden valt hij weer weg met rijden.

Ik heb het ook geprobeerd zonder te rijden en dan blijft hij af en toe wel op toeren maar de meeste tijd niet.

Het gaat hierbij om een cummins 903 V8 motor.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen ik ben op dit moment een beetje ten einde raad.

Alvast bedankt.
Maikel MF

Reacties

+1
Fendt926Driver
Probeer eens zonder tankdop.
De ontluchting kan (gedeeltelijk) dicht zitten waardoor de tank vacuum zuigt
Maikel MF
De tankdop heb ik ook al geprobeerd maakte geen verschil
+3
unimogbommel
Of ergens nog een banjobout waar rotzooi in zit of een filtertje in een opvoerpomp oid allemaal al nagekeken?
radium45
@unimogbommel Precies dat heb ik onlangs gehad met de CVX hier, had de hele dag voor de haakarm gelopen zonder problemen... De volgende dag weer starten en na 100 meter ging de motor raar lopen en veel rook uit de uitlaat en allerlei meldingen op het display. filters vervangen, geen resultaat. Electrische opvoerpomp vervangen ook geen verschil, slangen terug geblazen omdat het klonk alsof de opvoerpomp het moeilijk had, geen effect. Wat bleek? In de banjo die op het filterhuis zit, zat iets van hout met een hoop zwarte verfschilfers. ik heb sterk het vermoeden dat dit er al heel lang, zoniet altijd ingezeten heeft daar deze trekker in het verleden ook wel eens vreemde storingen aangaf.
Kramer U800
Ik zou eerst kijken naar wat @Fendt926Driver en @unimogbommel zeggen, als dat het niet is kan het wellicht de compressie zijn. Ik heb dat (een totaal andere motor) met een Spartmet motorblok gehad. Hiervan was het draadgat van de bougie zo versleten dat deze nauwelijks compressie meer had en hij zowel stationair als volgas steeds in toeren zakte. Misschien dat het bij zo'n V8 (aluminium cilinderkoppen neem ik aan) helemaal niet kan maar dan heb ik het maar gezegt!
+1
Maikel MF
@Kramer U800 stationair loopt hij gewoon goed het is net of hij ergens geknepen wordt.
Kramer U800
@Maikel MF Heel gek, ik zal er nog eens over nadenken...
Gerron
Zit er wel winterdiesel in? Water in de diesel? Luchtfilter schoon? Heb je de pomp ook schoongemaakt? Zit er misschien een lekje in de aanzuigleiding?
Weet je zeker dat het een brandstof probleem is?
Ik heb een soortgelijk verhaal gehoord over een oudere MF, die een soort inwendige regenklep in de uitlaat had zitten, welke blokkeerde/ dicht bleef zitten, waardoor de moter compleet afsmoorde, daar werd ook tijden gezocht naar de oorzaak, bleek de oplossing gewoon die klep eruit slaan...
+1
Wimsumar
Beste MaikelMF:

Quote Reactie van @Maikel MF:
net of hij ergens geknepen wordt.

Werkt de brandstofopvoerpomp nog wel? (Lekke membraan of versleten pomphevel).
Maikel MF
@Wimsumar waar moet ik bij deze pomp dan naar kijken? Ik neem aan dat de opvoerpomp dan aan de brandstofpomp zit.

De aanvoerleiding vanaf de filter naar de pomp is nog goed
Maikel MF
@Wimsumar

(klik om te vergroten)

De brandstofpomp
+2
Fred6490
Lijkt mij toch dat de brandstoffilter leeggetrokken wordt. Misschien de kanaalbouten nog eens controleren? Vervang anders de toevoer leidingen eens door doorschijnende leidingen zo kan je zien wat er gebeurd.
ford3000case745
Hoe valt de trekker weg dan? Sputterend of valt hij in een keer dood?
Maikel MF
@ford3000case745 hij valt in toeren terug tot ongeveer 800 en zo gauw je hem even zo laat pruttelen kan hij weer vol gas,
Gerron
@Maikel MF Als hij terugvalt in toeren klinkt de motor dan een beetje anders ("metalig") of normaal? Misschien gewoon een uitzethendel die niet normaal terug komt?
Edit: Als dat rode draadje regelt wanneer de motor uitgaat dan zou daar wel eens het probleem kunnen zitten.
valmet6400power
@Gerron
Dan zou je toch zeggen dat als het rode draadje de vermoedelijke dader is de motor in 1x uitgaat? En dat dat dan gebeurd na 15 minuten rijden, de volgende keer na 40 en soms misschien na 10. Nu lijkt het wel een soort vast gegeven dat de motor er telkens op een bepaald moment mee stopt.
Gerron
Quote Reactie van @valmet6400power:
de motor in 1x uitgaat?

Daar heb je wel een goed punt. Het was maar een wilde gok.
valmet6400power
@Gerron
Geeft ook niet! Ik heb namelijk geen flauw idee wat het kan zijn dus ik volg dit met belangstelling..
+1
Klein Rot
Maikel

Is dat wel een gewone brandstofpomp of een soort opvoerpomp die de druk regelt naar de pompverstuivers.
Kijk eens op de pomp of je iets kan vinden wat op PT lijkt.
+3
langeslagdiesel
Ik zou toch alle banjo bouten ff na kijken wat unimogbommel al zegt. Er mag namelijk graag hier of daar een holboutfilter zitten bij cummins. Weet niet of er een opvoerpomp op zit, maar daar wil ook graag een klein filtertje in zitten. Dit is gewoon een brandstof probleem. Cummins heb bij hoge toeren een zeer hoge doorspoeling/ verbruik. Als je de motor op 1500a1700 laat draaien zal het probleem zich niet voordoen denk ik. Succes man.
+1
Maikel MF
@langeslagdiesel ik kan niet zeggen dat er een opvoerpomp op zit, er zit wel waar de rode kabel uit komt een magneetklep. Ik heb zo’n vermoeden dat de magneetklep af en toe haperd. Probeer aankomende week een monteur hier te krijgen om te kijken of hij er iets mee kan.

Als het opgelost is laat ik het zeker weten.
langeslagdiesel
@Maikel MF bij bovenliggende tank is er vaak geen opvoerpomp. Bij filterwissel loop de brandstof dan vanzelf toe als de tankkraan open staat en de ontlucht schroef op de pomp. Bij een laag liggende tank moet je de diesel halen. Met een bypass pomp. ( opvoerpomp) met een magneetklep geeft de pomp of wat er gevraagd woord of niets. Dus kan het toerental niet gaan variëren.
dendeze
Beginnen bij het begin, maak de leiding van de tank los en zie of die snel genoeg loopt.
Dikwijls is de oorzaak van zoiets vuil in de tank of de uitlaat van de tank verstropt.
Wimsumar
Beste Dendeze:

Quote Reactie van @dendeze:
Beginnen bij het begin,

Okee, natuurlijk snak je na anderhalve dag kerst 'gewoon' weer naar aardappels en vette jus, maar om anderhalve dag na de topicopening nogmaals de tank te reinigen? 🙃

Beginnen bij het begin (topicopening):

Quote:
Hierbij heb ik de complete tank leeggemaakt en schoongemaakt filter schoongemaakt in de tank, en nieuwe filters gemonteerd. Ook de brandstofleiding van de tank naar de filters was slecht, ook deze is compleet vervangen.
dendeze
@Wimsumar Gelukkig lees jij nooit over iets over, ik ben helaas maar een mens en maak helaas fouten!
+1
MulderDeutz1
Brandstoftoevoer nakijken
Ik heb dit ook op een mini trekkertje gehad, van alles geprobeerd, filters nieuw erop en alles, toen eens geprobeerd met de tankdop half los en het probleem was weg, dus bij mij trok de tank vacuüm.
+2
marcokelderman
Hoe is je luchtfilter? En je inlaatbuis niet dat die samenzuigt omdat de binnenmantel los is van de buitenmantel. Het is maar een voorbeeld. Maar omdat hij het alleen onder belasting doet. Ik zou het toch even controleren.
+1
henk-bouwman
Met regelmaat zit er een zeef in de inspuitpomp, daar waar de diesel binnen komt. Soms zie je bijvoorbeeld een dunne moer (sleutel 24 of zo) onder de wartel van de leiding zitten. Misschien een idee om daar goed naar te kijken.
redeagle14
@Maikel MF wat @Klein Rot ook aangeeft klopt op een 903 zit een PT systeem. Kijk maar eens naar de lucht regel membraan. Goed mogelijk dat die lek is, hij wordt aangestuurd door een leiding vanaf de luchtinlaat van de motor.
Maikel MF
Quote Reactie van @redeagle14:
brandstofpomp

Ik heb even gekeken, maar ik kan geen luchtleiding vinden die naar de opvoerpomp gaat.
Enkele dagen niet gekeken hier en heb hier en daar ook verder gezocht.
De pomp die midden in het blok ligt is inderdaad een opvoerpomp (JOEKEL van een ding)
Laatste dagen een nieuwe kabelboom voor naar de motor getrokken (verlichting sensors enz enz).
Nu heb ik vandaag weer eens geprobeerd starten lukte niet het kleine draaiknopje op de solenoid valve open gedraaid ontlucht en toen liep hij weer half uur mee rondgereden geen enkele probleem gehad. (Wordt vervolgd)

Vraagje nog, ik heb een nieuwe brandstofleiding geplaatst van de tank naar filters en kwamen erachter dat de swiffler van de leiding bij de filters gewoon kon draaien terwijl hij aangedraaid is. Is dit normaal of moet men deze niet kunnen draaien als hij aangedraaid zit. (IVM aanzuigen lucht) dit is vlotjes opgelost door tape erom te draaien.

Ook erachter gekomen dat na de nieuw kabelboom de solenoid valve niet werkt. Is het mogelijk dat deze voorheen half kan blijven hangen waardoor hij te weinig brandstof krijgt? Nu ik deze handmatig open draai via het schroefje houd hij wel zijn vermogen.

En zit er ergens een membraam of een pakking/sealing die ervoor zorgt dat er geen diesel bij de motorolie kan komen? Heb een ligt voorgevoel dat dit zo is namelijk. Nooit echt goed gekeken naar het peilstok na het kopen van deze trekker maar trok hem er laatst eruit en zag dat hij beetje boven peil zat.

Alvast bedankt allemaal al veel nuttige informatie gezien en gelezen door jullie
Alvast de beste wensen voor 2019
+2
Klein Rot
@Maikel MF
Hier is een link waarin het PT systeem wordt uitgelegd
jammermaarhelaas
@Klein Rot

Niet bepaald simpel. Ziet er uit als een pompverstuiver systeem.
De zogenaamde brandstofpomp levert hierbij dus niet de benodigde inspuitdruk, maar dit gebeurt door een pompwerking van de injector/verstuiver.
Klein Rot
@jammermaarhelaas
Klopt de vulpomp druk wordt geregeld en hiermee wordt bepaald hoeveel brandstof in de pompverstuiver wordt gepompt
MR T
Ik denk dat er terug een beetje vuil ergens zal losgekomen zijn en in het brandstofsysteem zit,omdat u terug hetzelfde probleem hebt als vooreerst .zijn uw nieuwe leidingen groot genoeg om uw debiet aan te kunnen?succes,laat dan maar weten waar wat het probleem was zo kunnen we ook wat bijleren.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden brandstofpomp geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!