Massey Ferguson 175 - Wiellager speling achteras afstellen

Ik heb in mijn eicher 3423S de eindaandrijvingen gedemonteerd. Hier zijn de wiellagers slecht van.

Dit zijn conische lagers, nu weet ik niet hoe ik deze af moet stellen. Weet iemand hoe dit moet? Of heeft iemand er een handboek van?

De achterbrug is als het goed is van een mf 175 of 178 maar dat weet ik niet zeker. Kan ook 165 of 185 zijn.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Huuuuub

Reacties

Huuuuub
Wie kan me hiermee helpen?
basia
Zitten er ook afstel-shimms tussen de lagercup en het huis ?

@FolkertMF misschien heeft wel eens zo.n eindaandrijving uit elkaar gehad ?
Huuuuub
Geen shims maar een soort van halve maantjes die om de asstomp zitten. deze klemmen het lager vast op de asstomp.
Ik heb al bij bepco gezien dat die in verschillende diktes bestaan maar weet dus niet hoe ik het af moet stellen.
basia
Als je de bestaande "halve maantjes " weer monteert met nieuwe lagers ; behoud je dan niet de fabrieks afstelling ? Dan zou je niets opnieuw af hoeven te stellen .
Ja ik zeg maar wat ; ken de constructie verder niet .
In het verleden heb ik wel differentieel lagers vernieuwd , hier zaten shimms tussen , dus de shimms weer op dezelfde plekken met nieuwe lagers en weer monteren , was altijd goed , de fabrieksafstelling bleef behouden .
Huuuuub
@basia
Dan heb je de reparatie niet goed uitgevoerd. Als je lagers van een differentieel vernieuwd moet je altijd de tandspeling opnieuw instellen.

En bij wiellagers is dat waarschijnlijk niet anders. Daarom wil ik graag de afstelprocedure weten..

Het zou kunnen dat het zo terug gemonteerd moet worden maar dat lijkt me stug.
+1
SJB533
Een Eicher Mammut HS (a.k.a. Eicher 3423) heeft de achterbrug van een Massey Ferguson 185 Multipower
+1
basia
Door dezelfde shimms op dezelfde plekken te monteren verandert de tandspeling niet ; dus je zit op de fabrieks afstelling . En waarom zou dat niet goed zijn ?
Ik moet er wel bij zeggen dat dit cardan waren van Ford TC ; En ik deed mijn reparaties niet goed ? Na 43 jaar monteurs ervaring ? Elk monteur deed het zo ; steekassen eruit klok eruit , nieuwe lagers klok erin deksel erop steekassen weer erin , olie vullen , en rijden weer , nooit geen problemen gehad verder .
Vaak gingen de lagers kapot doordat de auto naar een tektyleer bedrijf was geweest en de cardan onder de tectyl zat ; hierdoor werd de cardan te warm doordat hij zijn warmte niet kwijt kon , en dat vonden de lagers niet fijn. dus we maakten de cardan ook altijd tectylvrij

Maar als je het officieel wilt doen ; zou je een deel van het werkplaats handboek van MF 185 moeten opvragen van de eindaandrijving ; daar zal het wel in beschreven staan
Huuuuub
@basia conische lagers moeten altijd opnieuw afgesteld worden. Dit door de toleranties bij productie.

Wil wel mijn excuses aanbieden als je je persoonlijk aangevallen voelt. Dit was niet de bedoeling. De reparatie zal vast en zeker goed uitgevoerd zijn, ik bedoelde meer dat het niet volgens het boekje gegaan is.

En dat is juist mijn instelling, om het wel volgens het boekje te doen.
Ik heb namelijk angst dat de voorspanning op de conische lagers te hoog word. En dat ik daardoor de reparatie volgend jaar weer uit zou moeten voeren.

@FolkertMF
Zou je misschien een foto willen maken van de betreffende pagina? Daar zou ik enorm mee geholpen zijn.
FolkertMF
Ik heb wel een werkplaats boek
FolkertMF
Ik meende dat er een krimp ring om zit
Wij hebben van de 399 destijds de wiellagers vervangen, hier zaten wel shims achter om ze te stellen. Zijn de lagers nog goed? Bij de 399 was het loopvlak van de rollen niet glad meer
tractorfan.nl/picture/586592/
basia
@MaartenMandemaker

Shimms zitten tussen binnenlager en satteliet drager denk ik ; en nieuwe lagers weer gemonteert met de bestaande shims neem ik aan ?
+1
@basia Ja dat meende ik wel idd. Weet wel dat ze goed vast op de as geperst waren. Is ook alweer 8 jaar geleden. Ja de originele shims er weer tussen idd.
Huuuuub
Ik zal nog even een update geven.
Ondertussen heb ik alles vernieuwd en het op jullie aanraden met de originele shims en halve maantjes gemonteerd. zoals verwacht ging dit niet werken, de voorspanning was veel te hoog en de naven draaiden dus veel te zwaar.

Met enorm veel zoeken heb ik de fabrieksgegevens kunnen vinden.
De voorspanning moet tussen de 0.15 mm en 0.40 zijn.

De voorspanning met originele shims bedroeg aan 1 kant 0.75 mm en de andere kant 0.90 mm.

Na de nodige shims verwijdert te hebben en andere halve maantjes geplaatst heb ik de juiste voorspanning bereikt. Het kostte wat moeite en tijd maar nu is het wel zoals mf het voorschrijft. en met zoveel voorspanning als die had waren de lagers geheid snel kapot gelopen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden vervangen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!