Strautmann Super Vitesse - Slipkoppeling pick up >Ruzie

Beste forumleden.

De slipkoppeling van het pick up gaat er naar mijn idee veel te gauw door. heb de platen al vervangen en smeer de ketting erboven niet meer met olie zodat er geen olie meer in loopt.

Alleen slipt het pickup naar mijn idee nog te gauw. Zodra ik een beetje wil doorrijden gaat het pick up door de slipkoppeling.
Het pickup staat niet te diep.

De ouwe wagen had vier bouten om te stellen. Deze alleen 1 dikke moer met een veerring. Ik vind dat sowieso al waardeloos om te stellen. vond dat oude systeem mooier.

Wie heeft hier ervaring mee? ben er eigenlijk helemaal klaar mee en wil gewoon fatsoenlijk draaien.

Gr Gerd-Jan
newholland6640

Reacties

GerbertXL
Grootste waterpomptang die je kunt vinden, stuk pijp eraan en aandraaien die moer.
Maar evengoed valt het bij mij ook niet mee, als het land niet zo mooi vlak is moet ik de wielen een tandje hoger zetten, en als ik 'm op die stand laat staan raapt ie niet heel geweldig op in percelen waar de zode wel mooi vlak is.
Vorige opraapwagen slipte nooit 😞
Fendt926Driver
Werkt jou slipkoppeling beter als je de bouten indraait of als je ze uitdraait?
+1
mdoornekamp
Gewoon aandraaien. En dan testen met lange buis tussen tandarmen of ie nog slippen wil. Ik meende 600Nm.
rubenv
Onze mega vittesse 3 heb dr ook zo vreselijk last van

zit dat ook met 1 grote moer?
spotmelker
Op mijn vorige SV 2 die ik gebruikt gekocht had zat er geen slipkoppeling meer op de pickup aandrijving. Ik heb het niet gemist en zie daar (m.u.v. extreme omstandigheden of weipalen in zwad, bij loonwerk) geen meerwaarde in.
radium45
Electronisch borgen, een slipkoppeling op een pick up heeft in mijn ogen totaal geen zin. Mocht er in de pick up wat mis gaan bij bv de commandoschijf, dan is het kwaad toch al geschied.
fendt308-driver
@radium45 slipkoppeling is ook om de tanden te sparen, maar fijn werken is wat anders. Meestal in combinatie met een looprol achter de pick up werkt het een stuk beter
Hkramer
Slipkoppeling eraf.
deJong
Ik heb bij een vitesse de slipkoppeling ook afgehaald en er een breekbout ingezet, ik geloof dat het een m10 was hetzelfde als bij onze krone. probleem opgelost...
mdoornekamp
@deJong onze ouwe krone Titan had ook geen slipkoppeling op de pixkup. As van de pxikup was getordeerd achter het tandwiel
+1
deJong
@mdoornekamp

hmm lekker dan komt er dus toch wel wat kracht op...

ik heb het over onze turbo 5000 uit 1986, waarvan de pickup vorig jaar uiteindelijk in elkaar gelopen is.
JoranK
Hier precies hetzelfde probleem. Is eigenlijk ontstaan nadat we koppeling vernieuwd hebben. Afgelopen winter nog een extra ring tussen gelegd zodat je de veerring nog strakker kan zetten maar het heeft niet geholpen. Zit er aan te denken om er een breekbout in te zetten.
LarsNijveld
Ik heb ook hetzelfde probleem, ik doe de pickup altijd zo hoog mogelijk, dan gaat het het beste hier.
newholland6640
Her en der wat informatie ingewonnen. Veerplaat zou uitgedrukt zijn. Die nieuw. En de aandrijving mag 950 nm hebben. Heb die nu zo afgesteld. Je moet de moer dan behoorlijk strak draaien. Als dit nog niet werkt zet ik er een breekbout in.
GerbertXL
En hoe is het afgelopen @newholland6640 ?
Ik had ook redelijk ruzie met de slipkoppeling en ik wilde de suggestie geven om de ketting niet te smeren maar ik las dat je dat zelf ook al bedacht had. Ik had een reserveset frictieplaten liggen dus die er ingezet, alles met remreiniger schoongemaakt en de moer aangedraaid met een meter pijp aan de tang en de laatste natte snee geen enkele keer slip gehad.
De kap om de slipkoppeling zat bij mij overigens vol met fijn gras wat ook niet echt geholpen zal hebben.

(klik om te vergroten)

LarsNijveld
@GerbertXL hier laatst weer 2 nieuwe koppelingsplaten ertussen gezet, vervolgens de moer ook vast getrokken met n buis, en nog af en toe slipte die..
Wel aanzienlijk minder.
newholland6640
4e snee ging aardig. Maar voelde nog niet 100 top. 5e snee was ik niet thuis. Opa heeft toen alles weg geladen. Maar die doet rustig aan dus dan gaat het wel . Als ik tijd heb vd winter gaat er toch maar een breekbout in denk ik.
Fendt926Driver
@newholland6640 wees blij dat het soms slipt.
En iets minder snel laden en heel houden is ook wat waard.
Een oude wagen met nieuwe trekkers is niet goed voor de wagen.
En natuurlijk mag het opschieten maar als het er bij opa niet doorgaat zegt wel iets over jou haast.
Doe er 75pk voor en het slipt niet weer.

Vroeger de buurman stoof met de eerste vracht halen altijd volop de wiers in met de 6806 voor de strauttmann ladeblitz 800.
De slipkoppeling moest er door bij de eerste vracht van het jaar want dan wist hij of die nog los was.
Verder in het gras werdt er rustiger geleden maar wel met 68 pk
+1
newholland6640
@Fendt926Driver hallooo! Hallo!!! Er moet ook nog gewerkt worden!

85 pk voor een super Vitesse is zeker niet teveel. Eerder te weinig...
newholland6640
@newholland6640

Het zegt niet zoveel over mijn haast. Eerder over het tempo van opa, wat logisch is op zijn leeftijd. Maar ook bij hem kwam het voor de eerste paar snedes.
mdoornekamp
@newholland6640 130 pk had ik voor zo'n rood/groene
newholland6640
@mdoornekamp precies. Dus dat gezanik over haast slaat nergens op.
GerbertXL
@newholland6640 heb je die veerring vervangen, en de frictieplaten?
Mijne heeft dus echt niet geslipt met de laatste natte snee, en ik geef 'm echt wel op z'n mieter.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @newholland6640:
Opa heeft toen alles weg geladen. Maar die doet rustig aan dus dan gaat het wel

Opa snapt het 😉

Ik zou de koppeling testen op moment en zo nodig (laten) bijstellen of repareren.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden pick up geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!