Kramer Allrad - Koppelomvormer uitbouwen ook motor er geheel uit?

Dag allen,

Ik ben nieuw hier en heb sinds kort een Kramer allrad 516. Ik ben sinds kort verhuisd en heb wat plannen voor de tuin en het bouwen van een garage dus is zo'n machine handig voor heg zware grondwerk en meer! Omdat het een relatief weinig voorkomende machine is lijkt me het handig om zo kennis te delen.

Nu moet die machine wel goed werken en dat doet ie nog niet helaas. Dat wist ik uiteraard toen ik hem kocht maar ik vertrouw er op dat het me gaat lukken (met jullie hulp) om hem weer goed weekend te krijgen.

Wat is er mis: de machine heeft een goede motor maar zowel vooruit als achteruit bijna geen aandrijving. Hij is erg zwak en kan alleen in de lage versnelling nog vooruit/achteruit komen.

Nu heb ik het hydrauliekfilter bekeken en het zit vol slijpsel: slijpsel in olie en geen aandrijving = kapotte koppelomvormer dacht ik zo.

Mijn vraag is nu: is het nodig bij deze machine dat ik de motor geheel uitbouw of kan er worden volstaan met het omhoog kantelen van het blok aan vliegwielzijde zodat het vliegwielhuis er af genomen kan worden en ik bij de koppelomvormer kan.
Mrahs

Reacties

Mrahs
De koppelomvormer kan er vrij gemakkelijk uit zonder de motor te liften.

ik zoek nu een nieuwe koppelomvormer want deze is niet meer te herstellen.

als je er een weet te liggen hoor ik het graag.
+1
Quintto
Staat er iets van een onderdeel nummer of merk in de oude koppelomvormer?
ronald73
Heb je je al laten informeren over revisie?

google.com/search/…
+1
Fendt926Driver
Je kunt overbeek in goor eens bellen
Die hebben ook voor kramer allrad shovels wel onderdelen liggen.
Spoel wel goed de andere hydrauliek delen als de tank en leidingen anders zit het slijpsel straks weer overal.
Maar hoezo komt de slijpsel uit de olie in de koppelomvormer?
Denk eerder in de pomp die de koppelomvormer aandrijft
Mrahs
De koppelomvormer is totall loss. Ik heb hem open laten maken en het blijkt dat de sprag (vrijloop) of one way clutch is geploft en er is weinig meer van over van binnen.
Mrahs
Uiteraard ga ik nog op zoek naar de oorzaak. Maar wil pas weer tijd besteden aan het apparaat als ik zeker weet dat een vervangende koppelomvormer te krijgen is.

Dat betekend dat ik de tank voor hydrauliekolie geheel ga cleanen en op zoek naar de pomp die dit heeft verooraakt.

Gelukkig zijn alle pompen wel verkringbaar.
Mrahs
Het betreft een Fichtel en Sachs koppelomvormer.
Mrahs
Overbeek in Goor heeft helaas niets liggen. Kan er ook niet aankomen.

Verder nog tips? Weet iemand zo'n apparaat te staan?

Alle tips welkom!
+4
Mrahs
Uiteindelijk met heel veel uitzoekwerk kosten en moeiten geheel opgelost.

Ik heb een oude jaguar V12 koppelomvormer gekocht (die leek er op) open laten snijden, volledig laten aanpassen qua aansluitingen vd pomp, stator en turbine en montage op vliegwiel vd motor. Ingebouwd, nieuwe hydrauliekolie er in, starten, lopen en rijden!

Ondertussen ook de hydrauliektank afgetapt, open gezaagd. Een halve cm slijpsel vd bodem af geschraapt, volledig gereinigd en weer dicht gelast.

Daarna afgevuld met hydrauliekolie en een paar uur gewerkt met het apparaat.

Vervolgens weer afgetapt en gespoeld en filter vervangen.

Toen een paar dagen met het apparaat gewerkt. Toen klapte een pomp er uit. Er zitten er drie in. De kapotte pomp perste via kapotte keerring de hydrauliekolie de motor in. Dus onbedoeld motor gelijk gespoeld.

Alle pompen er af en open gehaald. Veel was versleten of lek dus drie nieuwe pompen er op. Mag ook wel na 25 a 30 jaar.

Werkt nu al weer enkele maanden probleemloos. In het begin moest ik vaak het hydrauliekfilter vervangen want verstopt. Zeker als de hydrauliek cilinders herhaaldelijk in de uiterste standen kwamen te staan kwam er veel vuil los.Dat wordt steeds beter. Olie blijft nu ook mooi helder.

Laatst weer lekkage: lekje in hydrauliektank. Was doorgerot.
Afgetapt, uitgebouwd en gelast ingebouwd en weer afgevuld.

Nu kapotte dynamo maar mag geen naam hebben. Wordt spoedig gefikst. Regelmatig accu opladen is eigenlijk al voldoende. Veel stroom verbruikt de machine niet in bedrijf.

Als ik had geweten wat me te wachten stond had ik wat anders gekocht. Maar dat is achteraf en ik heb hem niet duur gekocht. Nu ben ik toch tevreden, de motor heeft niet teveel uren: 8600, hij graaft, rijdt en schuift - heel krachtig -naar behoren.

Een enkele hydrauliek-cilinder lekt nog iets maar dat is niet moeilijk op te lossen lijkt mij. Komt goed!
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!