Dijkhoff: verlagen maximumsnelheid naar 100 km/uur geen taboe meer

DEN HAAG - Het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur is geen taboe voor de VVD. Volgens fractievoorzitter Dijkhoff is langzamer rijden bespreekbaar. „Liever niet, maar ik wil er serieus naar kijken als iemand mij aantoont dat je daarmee bijvoorbeeld de bouwsector redt.”
 Dijkhoff: verlagen maximumsnelheid naar 100 km/uur geen taboe meer (telegraaf.nl)

DEN HAAG - Het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur is geen taboe voor de VVD. Volgens fractievoorzitter Dijkhoff is langzamer rijden bespreekbaar. „Liever niet, maar ik wil er serieus naar kijken als iemand mij aantoont dat je daarmee bijvoorbeeld de bouwsector redt.”

Nieuwsgrazer

Reacties

+1
mlkvhoudr
Al hoewel ik graag overal te hard rijd lijkt mij dit op de relatief korte stukjes in nl toch waar je als eerste aanpassingen zou doen
+1
Grasbaal
@mlkvhoudr En dan elk jaar enkele procenten meer elektro auto's erbij zodat we kunnen blijven bouwen...
mlkvhoudr
@Grasbaal dat vind ik sowieso goed plan hoe bevalt de tesla ? Groot verschil met de ampera? Wil op termijn ook elektrisch gaan rijden lijkt me wel wat met al die korte stukjes hier
+12
pietjepuk
@mlkvhoudr Anders zet je gewoon een dieselaggregaat in de kofferbak.
+2
grondlozeboer
@pietjepuk auto op kernenergie heeft de toekomst 😅
+1
Grasbaal
@mlkvhoudr rijd geweldig, bij de Ampera wist ik na 8 jaar nog steeds niet wat de meeste knopjes betekenden maar met de Tesla binnen een half uur, zit heel veel logische slimmigheid in. Maar wat je ook koopt, koop er een met de dikste accu. Op bepaalde heel belangrijke momenten heb je die zomaar nodig....
+2
Noorderling
@Grasbaal
En die kolen gaan in de eemshaven de lucht in, staan er daar boeren op slot, en dan? Is geen oplossing maar het randstadprobleem verleggen naar het platteland.
bio boer
@Noorderling zonnepaneel op het dak mijn auto staat toch meeste stil paar keer in de week dat ik hem gebruik stelt niks voor vaak nog binnen de 20km
Tinus
@Noorderling Co produceert volgens mij meer stroom dan ie zelf verbruikt.
Twentsch Land
Meer stroom produceert dan verbruikt !

Kijk co heeft in de gaten wat voor de komende jaren een beste melkkoe wordt. 😉

@Tinus
Grasbaal
@Twentsch Land eigen stroom eerst....
+1
grondlozeboer
@Grasbaal willen jullie meer of minder stroom. 😉
rene-de-jong
@Grasbaal En dat gebeurt dus nu eigenlijk ook al, het gaat om boekhouden, aantonen.
En een beetje boekhouder ziet dan ook dat bij 4.380.000.000 liter kerosine verbruik per jaar ook wel ietsje winst ligt.......
Maar hoe we dit ook zullen minderen, je krijgt het nooit kloppend met de norm die in de NB-wet staat, deze wet moet aangepast om STRUCTUREEL verder te kunnen.
De CO2 reductie die met alle maatregelen al plaatsvind geeft automatisch al verlaging van N

Een paar paradepaardjes aanpakken;
- Vliegverkeer > 50 cent belasting op kerosine geeft 6 mln per dag
- Tata steel > doei
- Bomencrematoria >kernenergie
Coen
@rene-de-jong , nuchtere realiteitszin en GBV (GezondBoerenVerstand) is er tegenwoordig bij bestuurders en managers niet meer bij, als het op papier maar klopt en er maar een mooi verhaal bij verzonnen kan worden.

er papegaaien allemaal mensen die Bestuurskunde hebben gestudeerd, waar zijn de afgestudeerde echte technicie vanuit Delft/Eindhoven/Enschede en de echte oude deskundigen vanuit Wageningen?
+1
Fred4130
@Coen de oude rotten worden het liefst aan de kant geschoven , zodat de burolummels hun dwaze plannen kunnen uitvoeren. Hier een paar jaar geleden bij de aanleg van een viaduct waarschuwde een oude uitvoerder (een echte ouwe rot) dat wat ze wilden met de opbouw van het talud , dat dat fout zou gaan. Was onzin volgens de jonge jongens die het beter wisten...... 3x raden wat er mis ging....wat de oude rot voorspelde, gigantische verzakkingen en een kanaalkade plus weg die een paar meter het kanaal in schoof. Zie de jochies nog beteuterd kijken hoe dat nu kon gebeuren...., maar wel tienduizenden euro's schade. Ongelooflijk zoiets.
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @Fred4130:
. Ongelooflijk zoiets.

Dat zie je toch overal gebeuren; kennis is er niet meer, de snotneuzen zitten achter de computer en vertrouwen volledig op wat daar uit rolt. Zo zijn diverse miljoenenprojecten nog eens vele miljoenen duurder uitgevallen, zo is de mestwet berekend die van geen kanten deugt, idem voor de pachtberekeningen en wat te denken van die bouwprojecten waar om de haverklap iets instort? En niet te vergeten de stikstof"crisis"! En Rutte over alles maar roepen dat we de beste ter wereld zijn! Misschien wat minder borstklopperij en wat meer gedegen onderwijs!
+1
Fred4130
@kanniewaarzijn ja helaas . En komt simpelweg omdat het toch wel betaald word als er wat mis gaat en men toch geen verantwoording af hoeft te dragen. Ach foutje , bedankt. Men komt uit de schoolbanken en wil niet meer de handen vies krijgen of eelt erop. Zoals een neefje van me zei toen die eindelijk eens afgestudeerd was en direct geen werk kon vinden en ik zei begin maar onderaan met de schop en blote knuisten: je denkt toch niet dat ik onder mijn niveau ga werken......😤😤. Ik : welk niveau......de la..ul (ff censuur)
+1
Melkveehouder.
Een gebaar voor de bühne van Dijkhoff. Het wegverkeer groeit de komende jaren met 20%. Als je er niet voor zorgt c.q. juridisch niet hard kunt maken dat er niet meer auto’s gaan rijden, dan is deze maatregel bij voorbaat kansloos.
Maar dat is voor de andere sectoren ook het probleem; ze kúnnen niet reduceren. Dát is de reden om de veehouderij te saneren of tot stalaanpassingen te verplichten en de ruimte die hierbij vrij komt voor andere sectoren te gebruiken. An sich heb ik hier geen moeite mee als ze zoveel geld willen geven voor de vrijkomende stikstof dat een boer vrijwillig wil stoppen.
+1
Jan-T
@Melkveehouder. Ik heb wel moeite met sanering en stalaanpassingen.

De reden is welke stikstof vervuiling maakt mensen ziek.
- De uitstoot van auto's en vrachtwagen op fossiele brandstof.
- Of de uitstoot van de koeien.
Denk dat de eerste auto's en vrachtwagens meer fijn stof en stikstof produceert die meer astma en andere aandoeningen veroorzaakt dan we denken.
De uitstoot van koeien maakt geen mensen ziek.
Dat de uitstoot minder kan ja.
Maar dat kunnen we alleen veranderen als de melkprijs verhoogd word naar 0.50 euro cent dan kunnen we de innovaties betalen anders niet.
Twentsch Land
Bij vrachtauto’s en auto’s is het niet alleen fossiele brandstoffen.....wat te denken van remblokken en koppelingsplaten ( in het verleden zat de ook nog veel asbest in ) ook dit maakt veel fijnstof en misschien wel SPAS

@Jan-T
+1
Melkveehouder.
@Jan-T Begrijp me niet verkeerd. Ook ik van het allemaal flauwekul, maar ik probeer het beste voor de sector te bedenken. Als boeren willen stoppen dan moeten ze die mogelijk geboden krijgen. Als projectontwikkelaars of anderen hiervoor stevig in de buidel willen tasten dan vind ik dat prima.

Vervolgens handen af van fosfaat en dierrechten.

De melkveehouders die verder willen kunnen stikstof reducerende maatregelen nemen zodat ze gewoon kunnen ontwikkelen.

Dat zijn wat mij betreft de kernpunten.
Jack Rijlaarsdam
Quote Reactie van @Melkveehouder.:
De melkveehouders die verder willen kunnen stikstof reducerende maatregelen nemen zodat ze gewoon kunnen ontwikkelen.

Niet zo leuk voor de voorlopers met emissie reducerende maatregelen.
kwarkje
@Jack Rijlaarsdam o jawel
Die hoeven niets meer te doen👌
Meer als meer kan nu eenmaal niet
Melkveehouder.
@Jack Rijlaarsdam Dat is inderdaad zo. Er zullen altijd mensen tussen wal en schip vallen, maar misschien kunnen daar passende oplossingen voor gezocht worden. Maar dat is nog altijd beter dan dat iedereen verzuipt.
+1
kwarkje
@Melkveehouder. das een oprecht lto standpunt 💪💪
Zelf in de reddingsloep de rest laten verzuipen 👌
Melkveehouder.
@kwarkje Op die manier heb ik het zeker niet bedoeld, maar dat snap jij vast wel!
kwarkje
@Melkveehouder. er hoeven geen mensen tussen wal en schip te verzuipen wanneer je goede bestuurders hebt
Niet van het type Bassie zorgt eerst voor zich zelf maar mensen die het resultaat belangrijker vinden dan zichzelf
Melkveehouder.
@kwarkje Daar ben ik het hartgrondig mee eens!
+1
Ritchie
Quote Reactie van @Jan-T:
Maar dat kunnen we alleen veranderen als de melkprijs verhoogd word naar 0.50 euro cent dan kunnen we de innovaties betalen anders niet.

Ik vrees dat als de melkprijs naar 50 cent gaat dat juist averechts werkt. De grote boeren worden nog kapitaalkrachtiger en de kleine boeren waar men zo prat op gaat in Den Haag verliezen de strijd. Grond wordt nog duurder en als die zonnepanelenboeren niet buitenspel gezet worden neemt de druk op de grond ook alleen maar toe.
+1
Albert Altena
Brengt veel geld in het laatje door snelheid overtreders.
+11
jan.1
Wel vreemd allemaal,een dikke 50 km oostwaarts mag ik met onbeperkte snelheid over de autobahn,terwijl daar veel meer natuur is.
+1
weurding
@jan.1 Amerika is vele malen groter en daar mogen ze misschien niet zo hard maar er zijn er zat die nog geen 20 km op een gallon rijden. Gebakken lucht allemaal
Coen
@jan.1 , alles voor de bühne, hier wordt alles gedoogd en van handhaving zal nauwelijks sprake zijn.
+5
hans1980
VVD moet nog even doorgaan dan vliegen de zetels weg
Coen
@hans1980 , VVD is inmiddels groen-rechts geworden en heeft zich ook al verkocht aan GL, heel ondernemend NL keert zich af van VVD
+1
komelker 2
Het hele kabinet vliegt weg zal je bedoelen.
50km/uur is hard zat
+8
pieta
@Detukkeroettwente Eigenlijk 55. Dan kun je volgas met de Vario!! 😁
+2
matt
@pieta dat word uitwijken naar de autobahn met de x5m.
Word door de kat en de hond gebeten...
+3
diezel
Quote Reactie van @matt:
x5m

Prachtmodel. 👍
Benzine of diesel?
+1
matt
@diezel dieselkanon 💪
George
@diezel
Kijk dat zijn boeren met een fatsoenlijke auto. 😄
Beste merk. 😄
+2
pietjepuk
@pieta Las al dat ze nadenken over maandelijks een autoloze zondag. Dat moeten ze snel invoeren hebben ze gelijk driekwart van NL tegen zich.
+1
m uut m
@pietjepuk
Kan prima een beetje onthaasten is nooit erg.
pieta
@m uut m Van mij mag er een autoloze maandag tm zaterdag komen. Maar op zondag ga ik met de auto van huis.
+3
Harry K
@pietjepuk Laten we dan eerst maar eens beginnen met een VLIEGLOZE zondag!
Coen
@pietjepuk , destijds hadden we naast autoloze zondag ook benzinebonnen, die dan ook maar snel invoeren.
George
Quote Reactie van @Coen:
destijds hadden we naast autoloze zondag ook benzinebonnen,

Benzine bonnen? Kan me er niks van herinneren.
Coen
@George , jij bent dus nog jong 😄
jehan
@George 1973 was de autoloze zondag
+2
arie.j
Quote Reactie van @George:
Benzine bonnen? Kan me er niks van herinneren

was in 1973, zelf toen was ik al zelfstandig boer, tjonge wat wordt ik oud...
We kregen wel benzinebonnen, maar gebruiken, daar zijn we toen in Nederland niet aan toe gekomen.
mlkvhoudr
@arie.j wat ik me wel eens afvraag arie is dat hele kringloopdenken niet gewoon terug naar die tijd of was er in die tijd al volle bak kunstmest en brokken en gewasbescherming beschikbaar ? Ben wel benieuwd hoe het toen ging
+1
Twentsch Land
In die jaren kon vrijwel alles .... geen max kunstmest, bestrijdingsmiddelen enz enz ......bij Bentelo waren boeren met vrijwel geen grond en veel varkens.....daar ging zoveel mest op wat grond dat er eerst met de ploeg langs de buitenkant een rug werd gemaakt ( door een aantal boeren )zodat de mest niet van het land liep.....geloof in ongeveer 1986 dat eerste mest beperkingen begonnen.

@mlkvhoudr
jehan
@Twentsch Land met de ploeg om het perceel heen is hier niet gebeurt ..maar er werd wel zoveel mest gereden dat de mais in de hemel groeide
Twentsch Land
Ken er 2

@jehan
mlkvhoudr
@jehan die percelen die ik in het verleden er bij heb gekregen waar varkensmest op is gereden en bouwland was hebben allemaal een hoog fosfaat en er wou geen meter gras groeien de eerste jaren na paar jaar trok dat bij *

*volslagen subjectieve waarneming van mij maar die indruk had ik paar keer
Twentsch Land
Had het gras wat er dan wel groeide een heel donkergroene ( bijna beetje zwarte ) gloed als je er over heen keek ?

@mlkvhoudr
mlkvhoudr
@Twentsch Land weet ik zo niet meer
jehan
@mlkvhoudr toen werd er ook niet naar de ph gekeken... door de grote hoeveelheid mest groeide het wel
Jannus
Quote Reactie van @Twentsch Land:
daar ging zoveel mest op wat grond dat er eerst met de ploeg langs de buitenkant een rug werd gemaakt

100 tot 150 ton RDM op maisgrond en grasland had een BAP(bemestings advieds programma) en gebruikte 400 kg zuivere N per ha en het werd ook nog door de voorlichtingsdienst van de overheid voorgerekend.

Had zelf geen kunstmest strooier maar kon er 1 gratis gebruiken van de KM boer als ik maar genoeg KM afnam.waar blijft de tijd en waarom deden we het volgens de overheid zo goed???
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @Twentsch Land:
dat eerste mest beperkingen begonnen.

In theorie. De praktijk was dat intensieve bedrijven gewoon door konden met het ruggetje om het land heen en dat men een probleem had naarmate men extensiever werd. Dat is tot op de dag van vandaag zo.
+3
arie.j
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
wat ik me wel eens afvraag arie is dat hele kringloopdenken niet gewoon terug naar die tijd of was er in die tijd al volle bak kunstmest en brokken en gewasbescherming beschikbaar ? Ben wel benieuwd hoe het toen ging

In die tijd??
Toen was het voor nu werkelijk onvoorstelbaar.
Geen melkquotum, geen mestregels of kunstmestregels, dat zowel betreft het volume als de tijd of manier van aanwending.
Als het in de winter een paar dagen vroor, dan kon je ook in de winter op het veen rijden.
Dat betekende dat verreweg het grootste deel van de drijfmest er in de winter bij vorst met de ketsplaat overging.
De meeste boeren hadden ook maar een paar maanden opslag.
In de zomer strooide je dat met kas wel weer bij, dat was goedkoper dan mestopslag bouwen.
Daar (Kas)strooide ik ieder jaar in die tijd ongeveer een ton(1000kg) van per ha.
En ik was echt niet degene die het meeste strooide.
Van Ammoniak, Stikstof , fosfaat enz. regels of voorschriften had toen nog nimmer iemand gehoord.
Als je dus in aanmerking neemt dat 40 tot 50 jaar geleden er al belangrijk meer van die bewuste stikstokverbindingen vrij kwamen.
Dan kan het nu nooit zo zijn dat de natuur nu in vreselijk accute nood is , en wel zo dat het halve land er voor stil moet liggen.
+1
Coen
@arie.j , het is momenteel de religie van de linkse kerkgangers die ons als primaire producenten het werken hier nagenoeg onmogelijk maakt.

de toename van de (wereld)bevolking met haar consumptisme is het echte probleem, maar dat mag niet gezegd worden 😞
Jannus
Quote Reactie van @arie.j:
was in 1973

Olie crisis,de grote auto's waren niets waard en kon je voor een prikkie kopen,dikke 8 cilinder mercedes waar je leuk mee kon rijden tot je bonnen op waren en je tank leeg,1 op 4 liep dat ding.
adriaan33
@Jannus kunstmest prijs is altijd olie/gasprijs afhankelijk. Omdat kunstmest zo goedkoop was voor de oliecrisis waren we in de jaren zestig al tegen de grens gelopen met kopziektekoeien en nitraat vergiftiging bij stoppelknollen
arie.j
Quote Reactie van @Jannus:
Olie crisis,de grote auto's waren niets waard en kon je voor een prikkie kopen,dikke 8 cilinder mercedes waar je leuk mee kon rijden tot je bonnen op waren en je tank leeg,1 op 4 liep dat ding.

1973 welke auto? Nou samen met m'n zus, die toen ook nog niet getrouwd was, had ik toen een knal oranje eend, ofwel een 2CV citroën.Die waren best zuinig hoor
Als jonge boer die pas begint koop je geen Mercedus, kom nou.
Jannus
Quote Reactie van @arie.j:
1973 welke auto

MB 300 SEL 6.3 (jaar ?? 1967 '68 ??)gekocht van een eigenaar detailhandel uit de boedel voor 750 guldens,

Grote kofferbak waar je zo 6 melkbussen rechtop in kon zetten en als ik naar de markt ging legde ik er een 3 tot 6 kalveren in,pootjes aan elkaar met touwtje (toen keek men niet zo nauw)
ambu954
@pietjepuk maar leggen ze dan ook het vliegverkeer plat daar hoor je niks over
pieta
@pietjepuk Driekwart maar? 😁 Oudste hier stelde voor om dan maar met twee trekkers van huis te gaan.
+1
pietjepuk
@pieta jta als ze de auto verbieden kunnen we altijd nog met de 🚜
kwarkje
@pietjepuk 3 mei 2020 is ook een autoloze 👋
grondlozeboer
Laat ze het openbaar vervoer goedkoper maken, dan gaan er meer mensen daarmee, trein is hardstikke duur als jje geen kaartje op spoordeelwinkel koopt als je ver moet
+1
Twentsch Land
Om te beginnen vast mensen van 60 of ouder gratis met het openbaar vervoer.

@grondlozeboer
grondlozeboer
@Twentsch Land goed plan, ik ben zelf laatst naar schiphol geweest, koop je een aanbieding voor n tientje, ga je regulier, betaal je 36 euro, waar gaat t fout
Twentsch Land
Dat is wel een heel fors verschil.

@grondlozeboer
adriaan33
@grondlozeboer wegverkeer moet aanbiedingen spoorweg sponsoren..
Bietenbrug
@grondlozeboer dan moet er wel openbaar vervoer aanwezig zijn natuurlijk. Hier is de laatste bus 20 jaar geleden vertrokken en nooit weer gekomen.
+5
dendeze
De wereld is compleet gek geworden en het ergste is nog dat alleen groene en linkse klimaatidioten aan het woord gelaten worden, duizenden wetenschappers die deze klimaat hetze ook niet geloven mogen nergens hun zegje komen doen, dat is onze onpartijdige media nu eenmaal!
+1
Adaptief boeren
@dendeze Daar valt nix mee te verdienen klimaat is booming business sommige verkopen hun "goede" gedrag, anderen de spullen, ik blijf liever een slechterik
+6
ambu954
Wanneer komt er een beperking voor het aantal vliegbewegingen in nederland
Maar dat zal wel niet komen want de mensen die het hardst schreeuwen over het klimaat gaan wel een aantal malen per jaar op vakantie met het vliegtuig
+1
bas101
Idd , met die snelheid terug naar 100kmh in Nederland hebben we zo weer t klimaat van voor 1960 te pakken ....
+3
erik9831
Blijkt dat een huidige diesel de lucht zuiverder maakt...

Maar is het niet beter om die vliegtuiggangers eens te laten betalen? Of vind iedereen het maar normaal dat je voor 36€ naar Spanje of elders kan vliegen, terwijl het met de trein of auto een veelvoud en zelfs x5 kost om op dezelfde plek te raken...

Misschien is ook deze reactie niet klimaat neutraal... Het laat servers draaien, die aangedreven worden door misschien wel steenkoolcentrales uit het Duitse Ruhrgebied.

Al de cruise scheepjes die zo mooi roken aan de horizon, ook zij zijn niet belastend voor het milieu...

Die scheet die ik net op de wereld losliet, ook hiervoor sorry...

Er is buiten het dagelijkse verkeer veel meer vervuilend dan enkel die auto... Zelfs die Tesla is vervuilender voor de maatschappij dan de gewone diesel of benzine wagen. Maar het word opgedrongen door bijna iedere regering. Er zijn veel betere alternatieven mogelijk, alleen word daar met geen woord over gerept helaas.
Coen
@erik9831 , het is allemaal een toneelstukje voor de bühne door linkse kerkgangers
Farmer_
volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/…
Alleen: het klopt niet. Waar een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 een flink effect heeft, wordt bij een verdergaande terugdringing van de snelheid het paard juist achter de wagen gespannen. ‘Een onzalig idee’, oordeelt een emissie-expert, die op basis van anonimiteit spreekt, omdat hij zich ‘niet in het politieke proces’ wil mengen. ‘Bij een verlaging van de maximumsnelheid naar 60 kilometer per uur neemt de uitstoot van stikstofoxide juist flink toe.’

De reden is dat systemen die uitlaatgassen van schadelijke stoffen ontdoen, een minimale bedrijfstemperatuur nodig hebben. Ligt de snelheid laag, dan hoeft de motor minder hard te werken en daalt de temperatuur van uitlaatgassen en functioneert de katalysator slechter. Netto resultaat: meer NOx-uitstoot, ‘zeker bij vrachtwagens’.

Katalysatoren van vrachtwagens werken optimaal rond de 90, de snelheid waarmee op de snelweg gereden wordt. Vanwege begrenzers gaan trucks niet harder, dus hogere snelheden vormen geen risico. Personenauto’s met een dieselmotor (diesels gelden als de grootste stikstofuitstoters in het verkeer) hebben een iets grotere marge: daar werken de zogenoemde SCR-systemen tussen de 80 en 100 kilometer per uur optimaal. Wie het stikstofprobleem wil aanpakken moet er dus voor zorgen dat de snelheid rond dit gemiddelde ligt. Niet sneller, maar zeker niet veel langzamer. Bijkomend voordeel: rond de 90 is ook de verkeersdoorstroming optimaal.
kanniewaarzijn
@Farmer_ Nou, geregeld dus!
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden telegraaf , ammoniakrechten en stikstofcrisis geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!