Dijkhoff: verlagen maximumsnelheid naar 100 km/uur geen taboe meer
DEN HAAG - Het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur is geen taboe voor de VVD. Volgens fractievoorzitter Dijkhoff is langzamer rijden bespreekbaar. „Liever niet, maar ik wil er serieus naar kijken als iemand mij aantoont dat je daarmee bijvoorbeeld de bouwsector redt.”
Dijkhoff: verlagen maximumsnelheid naar 100 km/uur geen taboe meer (telegraaf.nl)
DEN HAAG - Het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur is geen taboe voor de VVD. Volgens fractievoorzitter Dijkhoff is langzamer rijden bespreekbaar. „Liever niet, maar ik wil er serieus naar kijken als iemand mij aantoont dat je daarmee bijvoorbeeld de bouwsector redt.” |
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden telegraaf , ammoniakrechten en stikstofcrisis geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Maar dat is voor de andere sectoren ook het probleem; ze kúnnen niet reduceren. Dát is de reden om de veehouderij te saneren of tot stalaanpassingen te verplichten en de ruimte die hierbij vrij komt voor andere sectoren te gebruiken. An sich heb ik hier geen moeite mee als ze zoveel geld willen geven voor de vrijkomende stikstof dat een boer vrijwillig wil stoppen.
Maar dat zal wel niet komen want de mensen die het hardst schreeuwen over het klimaat gaan wel een aantal malen per jaar op vakantie met het vliegtuig
Maar is het niet beter om die vliegtuiggangers eens te laten betalen? Of vind iedereen het maar normaal dat je voor 36€ naar Spanje of elders kan vliegen, terwijl het met de trein of auto een veelvoud en zelfs x5 kost om op dezelfde plek te raken...
Misschien is ook deze reactie niet klimaat neutraal... Het laat servers draaien, die aangedreven worden door misschien wel steenkoolcentrales uit het Duitse Ruhrgebied.
Al de cruise scheepjes die zo mooi roken aan de horizon, ook zij zijn niet belastend voor het milieu...
Die scheet die ik net op de wereld losliet, ook hiervoor sorry...
Er is buiten het dagelijkse verkeer veel meer vervuilend dan enkel die auto... Zelfs die Tesla is vervuilender voor de maatschappij dan de gewone diesel of benzine wagen. Maar het word opgedrongen door bijna iedere regering. Er zijn veel betere alternatieven mogelijk, alleen word daar met geen woord over gerept helaas.
Alleen: het klopt niet. Waar een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 een flink effect heeft, wordt bij een verdergaande terugdringing van de snelheid het paard juist achter de wagen gespannen. ‘Een onzalig idee’, oordeelt een emissie-expert, die op basis van anonimiteit spreekt, omdat hij zich ‘niet in het politieke proces’ wil mengen. ‘Bij een verlaging van de maximumsnelheid naar 60 kilometer per uur neemt de uitstoot van stikstofoxide juist flink toe.’
De reden is dat systemen die uitlaatgassen van schadelijke stoffen ontdoen, een minimale bedrijfstemperatuur nodig hebben. Ligt de snelheid laag, dan hoeft de motor minder hard te werken en daalt de temperatuur van uitlaatgassen en functioneert de katalysator slechter. Netto resultaat: meer NOx-uitstoot, ‘zeker bij vrachtwagens’.
Katalysatoren van vrachtwagens werken optimaal rond de 90, de snelheid waarmee op de snelweg gereden wordt. Vanwege begrenzers gaan trucks niet harder, dus hogere snelheden vormen geen risico. Personenauto’s met een dieselmotor (diesels gelden als de grootste stikstofuitstoters in het verkeer) hebben een iets grotere marge: daar werken de zogenoemde SCR-systemen tussen de 80 en 100 kilometer per uur optimaal. Wie het stikstofprobleem wil aanpakken moet er dus voor zorgen dat de snelheid rond dit gemiddelde ligt. Niet sneller, maar zeker niet veel langzamer. Bijkomend voordeel: rond de 90 is ook de verkeersdoorstroming optimaal.