Ford 3000 - Restauratieproject ford 3000 start

Beste leden,

Een vriend en ik zijn van plan om mijn Ford 3000 een grondige opknapbeurt te geven, zowel mechanisch als het plaatwerk. Aangezien wij een aantal onderdelen moeten vervangen, of zelfs toevoegen (bv voetgas, vloerverwarming,..) vroeg ik mij af of men deze onderdelen het best kan aankopen via websites zoals bv histoparts, via een new holland dealer of in het occasie circuit. En wat zijn dan ongeveer de prijsverschillen?

Verder zou ons grootse mechanische werk het vervangen van de koppeling zijn. Mar we zijn niet zeker of dit nodig is. Dit is de huidige situatie:
Schakelen in stationair toerental en in stilstand: geen probleem.
Schakelen in verhoogd toerental en wisselen tussen vooruit en achteruit: krakend geluid wanneer men hem in versnelling duwt.
Aanzetten PTO stationair: geen probleem
Aanzetten PTO wanneer de vrijloopcardan van de machine op dat moment reeds in hoger toeren tal draait: krakend geluid.
Ligt dit aan het schakelen in verhoogd toerental of wijst dit op een versleten koppeling?
Het betreft een model uit 1967 met enkele koppeling.

Alvast bedankt!
Calzone

Reacties

Klein Rot
@Calzone
Dat ligt niet aan de koppeling, deze trekker heeft geen gesynchroniseerde versnellingsbak. Deze zal altijd kraken als je niet met rust schakels. Idem met de aftakas
Calzone
@Klein Rot Ok. Ik schakel altijd mijn aftakas uit wanneer ik achteruit rijdt met een gelichte weidebloter of maaier tijdens het manoeuvreren tijdens de werken. Is dat dan niet nodig?
Calzone
@Klein Rot bedoel je met rust in stilstand of in een stationair toerental?
jammermaarhelaas
Waarvoor zet je de aftakas uit als je de weidebloter gelicht hebt? Is dat omdat de tussenas niet lekker loopt?
Op zich kun je de aftakas gewoon laten draaien als je de bloter licht, je kunt als je dat beter vind, ook het gas een stuk terug zetten tijdens achteruit rijden, zeker als je in de hoge groep zit.
Alleen als je bijvoorbeeld mest strooit, dus werkt met een wagen met aftakas en je werkt niet met een groothoekaftakas, dan moet je hem wel uitzetten als je een bocht maakt voor het behoud van je aftakas kruiskoppeling en de mestwagen. Dat komt omdat de kruiskoppeling in de aftakas dan een te grote hoek gaat maken als je stuurt, hele flauwe bochten gaat wel, maar maak het niet te gek.

Aan en uitzetten van de aftakas doe je altijd met de koppeling geheel ingetrapt, en aanzetten dan alleen als de aandrijving naar de machine stil staat.

Schakelen tijdens rijden (dus met rollende trekker) is iets wat je kunt leren door het rustig en met wat gevoel te doen. Dus letten op je snelheid en toerental voor je de volgende of vorige versnelling er in zet. Je hoeft ook niet altijd in de 4 weg te rijden, als de situatie het toelaat dan kun je ook in de 6 of 7 wegrijden. Schakelen van de groepen, dus die kortere pook, gaat wel al rijdend, maar dit moet je wel kennen, dan kraakt hij niet (versnelling in neutraal en dan groep schakelen, wel kalm) ken je het niet, dan eerst tot stilstand komen, en dan schakelen.

Wat bedoel je met vloerverwarming die je wilt maken?

De maaier die je op de foto's hebt staan de maaier is een cyclomaaier. Als je niet levensmoe bent zou ik wel een kleed rondom de kap maken voor het vangen van stenen en wat nog meer in de rondte kan vliegen als je er met een maaimes tegenaan komt. ook moet je controleren of de meshouders (de pen waar het mes aan vast haakt) nog wel voldoende dik is, deze slijten na verloop van vele jaren weg, en zijn ze te dun (nog de helft van de originele dikte) dan moet je deze houders vervangen door nieuwe.
+1
Calzone
@jammermaarhelaas
Ik schakel altijd uit in het achteruit rijden omdat mij dat veiliger leek 😊.
Vloerverwarming was een autocorrect fout. Dat moest gloeiverwarming zijn.
De zwadhoes was mijn volgende investering . Ik heb naast de weidebloter inderdaad ook een cyclomaaier.
Calzone
Misschien kan ik best de vraag anders formuleren. Hoe kan je zien of de koppeling/ aandrijving aftakas versleten is?
roscho
@Calzone Het lijkt me, zoals @jammermaarhelaas zegt, dat de trekker geen doordraaiende aftakas heeft. In dat geval wordt het einddeel van de bak nog door de ingeschakelde aftakas aangedreven zolang het werktuig draait. Je kunt dus alleen schakelen als je stilstaat. Omgekeerd zul je de aftakas ook niet kunnen inschakelen zolang de wielen nog draaien (of het kraakt). In feite werkt het dus precies zoals bij mijn Hinomoto C144 minitrekker. Bovendien is de versnelling ongesynchroniseerd. Je kunt dus niet terugschakelen zonder dubbelkoppelen en tussengas. Maar dat lukt niet omdat je alleen handgas hebt. Dus: netjes stil gaan staan en wachten tot de aftakas is uitgedraaid voor je schakelt.
Er lijkt me dus niets stuk, tenzij de motor "door de koppeling" trekt, hetzij bij rijden of bij aftakaswerk. Wacht dus nog maar even met het doormidden doen.
jammermaarhelaas
Als je geen vrije slag meer kunt instellen op je koppelingspedaal (koppeling "pakt" pas wanneer je het koppelingspedaal helemaal hebt op laten komen, en dit is niet meer bij te stellen) en je merkt dat de trekker niet meer goed op snelheid blijft ondanks dat de motor zijn toeren houdt. Of dat je bij wegrijden niet goed op gang komt, en de motor maakt wel toeren.
Normaal gesproken hoort de vrije slag van het koppelingspedaal 4 cm te zijn, gemeten aan het pedaal zelf.

Jou 3000 heeft hoogstwaarschijnlijk een doordraaiende aftakas, dat betekend dat als je stil staat met de trekker en de motor loopt en de aftakas staat ingeschakeld, dat de aftakas door blijft draaien op het moment dat je de koppeling ingetrapt hebt om een versnelling in te leggen, of om over te schakelen.
Je kunt de aftakas pas in of uit schakelen als je de koppeling helemaal tot onder in trapt, dan komen zowel de rijkoppeling als de aftakas koppeling vrij.
Gaat de aftakas ook stil staan wanneer je een versnelling wisselt, dan heb je geen doordraaiende aftakas, of, als je wel een doordraaiende aftakas hebt, trap je de koppeling te ver in.
+1
Calzone
@jammermaarhelaas
In dat geval werkt mijn koppeling voor de versnellingen nog prima. Hij pakt normaal en is direct op snelheid. Hij schakelt ook gemakkelijk tussen de verschillende versnellingen. Aan en uitschakelen van de aftakas gaat ook vlot.
MAAR : wanneer ik wens te schakelen (in stilstand) met de aftakas ingeschakeld is het andere koek. Het is geen doordraaiende aftakas (er kan enkel geschakeld worden als de koppelingspedaal ook de aftakas ontkoppelt).
Ondanks het feit dat het geen doordraaiende aftakas is, krijg ik de pook pas in een versnelling wanneer de aftakas bijna volledig gestopt is met nadraaien. Als ik de tractor rond de 540 laat draaien met de aftakas, gas naar stationair breng, ontkoppel, dan nog krijg ik hem niet in de versnelling zolang de aftakas niet bijna volledig gestopt is met draaien.
Wat kan er hier dan defect zijn?
Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is. Ik heb er een filmpje opgenomen maar dat kan hier niet geüpload worden.
jammermaarhelaas
@Calzone

Van deze klacht weet ik het fijne niet, maar ik zou als eerste nog even kijken of je vrije slag wel ca 4 cm is, en niet veel meer. Is die te veel, dan krijg je de koppeling niet goed vrij, de aftakas zou dan ook niet lekker moeten inschakelen, maar het is een kleine moeite de vrije slag even op te meten, dus dat zou ik eerst doen.

Als ik het goed zie dan heb je de klacht van het niet kunnen inschakelen van een versnelling alleen als de pto ingeschakeld is en nog nadraait terwijl je stil staat met de koppeling helemaal ingetrapt?
Als dat zo is, en je hebt de pto uitgeschakeld, en die staat dus stil, en je staat met de trekker stil en hebt de koppeling helemaal ingetrapt, dan zou je waarschijnlijk wel normaal een versnelling kunnen schakelen?
Dat klinkt alsof er geen doordraaiende pto in zit. Het kan, maar is denk ik vrij zeldzaam.
+1
Calzone
@jammermaarhelaas het is helemaal zoals u heeft beschreven. Dus als ik geen ronddraaiende aftakas heb kan ik dus enkel schakelen als zowel de tractor als de aftakas helemaal stil staan. Wel moeilijk werken met een weidebloter of cyclomaaier in de vele hoeken en kantjes van de weide...
+1
roscho
@Calzone Dat is precies de reden waarom ze dat later anders hebben gemaakt. Het begon met een koppeling met hoge en lage stand. Bij half intrappen kon je schakelen, maar bleef de aftakas doordraaien. Bij helemaal intrappen kon je ook de aftakas aan of uit zetten. Andere merken gebruikten een voetkoppeling voor het rijden en een handkoppeling voor de aftakas. Moderne trekkers schakelen de aftakas vrijwel altijd elektrisch of hydraulisch in en verder zijn de versnellingbakken ook gesynchroniseerd, zodat de tandwielen bij het schakelen automatisch de snelheid van elkaar overnemen. Kraken is dan niet meer nodig.
roscho
@Calzone Nog even nagedacht. Misschien is een oplossing om een aftakas met vrijloop te monteren. De maaier kan dan doordraaien, het aftakaseind van de trekker staat van veel eerder stil en je kunt dan schakelen.
Calzone
@roscho beide machines zijn gemonteerd met een cards met vrijloop. Anders duwt de pz maaier letterlijk de tractor voort zelfs met de koppeling volledig ingedrukt.
roscho
@Calzone Schiet mij opeens te binnen dat er ook trekkers zijn waar de aftakas gekoppeld kan worden aan het rijwerk, bijvoorbeeld om een aangedreven wagen power te kunnen geven. Weet je zeker dat de hendel voor de aftakas niet nóg een stand heeft, waarbij rijden en machine niet tegelijk werken?
jammermaarhelaas
@Calzone

Als ik het zo bekijk is er waarschijnlijk niks mis, alles wat je verteld hoort bij een niet doordraaiende aftakas. Je aftakas draait zijn 540 bij 1600 motortoeren denk ik?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden koppeling en Restauratie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!