Deutz D7206 - Revisie motor 4fl 912

Hallo, ik wil de motor van mijn Deutz 7206 reviseren nu twijfel ik tussen originele cilinderbussen en pistons van Deutz of de namaak van kramp of granit.

Iemand ervaring met de namaak cilinderbussen van kramp of granit zowel positef als negatief? (Trekker word hobbymatig gebruikt)

Mvg.
faane

Reacties

+1
Rick V
shop.delegro.nl/Kolben-Zylinder-Kolbenbolzen-Kolbe…

kan niet goedkoper denk ik, wel namaak
dx11
Quote Reactie van @Rick V:
kan niet goedkoper denk ik, wel namaak

kan wel voor de helft van het geld
Rick V
grootautoelektro.nl/groot-motoren.html/

zou hier ook eens bijvoorbeeld kunnen opvragen, is denk ik goedkoper dan kramp
+1
mf 6150
@Rick V
Goedkoop goedkoop..... Een wijs man zei ooit eens, goedkoop is duurkoop......
Nu hoeft dat niet zo te zijn in deze gevallen, maar onderbouwing van kwaliteit en ervaringen zou wel op z'n plaats zijn.
faane
@mf 6150 je hebt gelijk, ik zal gaan voor origineel.
Rick V
Zou dan eens bij groot opvragen, de 912 motoren worden nog steeds in china gemaakt, dus ik denk niet dat de bussen erg slecht zullen zijn, maar origineel is altijd het beste, je kunt ze ook uit honen en er overmaatse zuigers in zetten
faane
@Rick V hallo, er zitten nu namaak bussen op,
Ik zal maar gaan voor origineel.
goeiedag eem
@faane ik zou eens kijken op eBay.de daar staan complete sets bussen met zuigers op van kolbenschmid, dat is ook een zeer goede kwaliteit,
Welgerap52
Ik gebruik alleen orginele onderdelen bij deutz 912 want dat kost ook niet veel
slechte ervaringen met imitatie, ( slechte pasvorm en zuigers die compleet uit elkaar spatten)
faane
@Welgerap52 beste, ik had ook al zo een gedacht dat die namaak troep niet zo goed is.
Enig idee hoeveel de prijs is origineel voor een cilinderbus en piston?
Mvg.
roscho
@faane Hangt ervan af hoe goed het origineel is 😄. Als het origineel al heel snel stuk gaat, dan kun je beter imitatie nemen.
Welgerap52
@faane ik denk dat je ze rond de 150euro per cijlinderset wel moet kunnen kopen
faane
@Welgerap52 dat valt nog mee, dan gaan we voor origineel gaan.
Bedankt voor de info.
Welgerap52
@faane als ze veel meer vragen voor originele sets dan moet je het effe laten weten
faane
@Welgerap52 ok ik doe ik, ik zal ze normaal volgende week bestellen.
Ik hou je op de hoogte!
faane
@Welgerap52 158 euro voor een originele set betaald.
Welgerap52
@faane goed bezig
+1
Huuuuub
Als je een set van kolbenschmidt, nüral of mahle pakt heb je een topkwaliteit set. Deze leveren voor zeer veel merken ook originele onderdelen.

Deutz origineel kan natuurlijk ook.
faane
@Huuuuub we gaan voor Deutz origineel gaan, dan kan hij er weer jaren tegen. Mvg
+1
goeiedag eem
@faane zou de prijzen even eerst opvragen, 4 jaar geleden ook mijn 10006 gereviseerd, heb ik ook de originele onderdelen opgevraagd wat ze kosten, scheelde mij op een cilincer set van kolbenschmid als ik me zo herinner 90 tot 100 eur per cilinder, (kwam originele tegen op een oldtimer beurs) en de kolbenschmid via internet en dat is toch bijna de helft meer, terwijl kolbenschmid top kwaliteit is,
+1
Deutz-5006
Hier ook kolbenschmid gemonteerd, super tevreden over voor een fatsoenlijke prijs!
dx11
Ik rij met 40 euro-setjes. zal ook wel zo blijven. Al gaan ze maar half zo lang mee, kunnen ze alsnog 10000 uur mee. Daarnaast zitten er in een middagje andere cilinders op dus arbeid zijn de kosten ook niet
@dx11 in een middagje 4 nieuwen? 😅
dx11
@ronald-deutz-fahr jep. Stelt niks voor. Tank er af, spruitstukken los, tuimelaars er uit, stoterstanen er uit kopbouten los en ze zijn er al af
rommert14
@dx11 waarom moet bij iedereen dan 'het blok weggebracht worden'?
casejxu
@rommert14 vaak even de cilinderkoppen laten vlakken. Bij me vorige werkgever deden we dat zelf op de draaibank
goeiedag eem
@rommert14 je hebt motoren als je die reviseren moet en geen losse cilinder bussen hebben dat die eerst opgeboord moeten worden en daarom moeten ze het blok wegbrengen, en bij de deutz luchtgekoelde motoren is dat niet het geval daar staan de bussen op het onderblok. Of ze hebben de kennis niet om het zelf te doen
@goeiedag eem als je niet de kop van en deutz los kan/wil/geen tijd voor hebt, maken en weer terug op zetten, kun je beter ook niet zelf het hele blok voor vandaan halen om weg te brengen lijkt me.. dan gewoon hele trekker wegbrengen
rommert14
@goeiedag eem aha, we gaan eerst eens de carterpan eronder vandaan halen, het kan ook de oliepomp zijn die los is gekomen oid
@rommert14 istie gewoon vastgelopen?
rommert14
@ronald-deutz-fahr nee, luid geklapper ongeveer 10 minuten en toen sloeg ie ineens vast, motor werd ook gloeiend heet terwijl ie gewoon stationair stond te draaien, ik moest de mengwagen afkoppelen 😅
@rommert14 😂
Dus nu zit die vast? Zat der genoeg olie in?
rommert14
@ronald-deutz-fahr inderdaad, je krijgt de pijlstok niet eens meer in het carter.
@rommert14 das wel heel bijzonder, dan zullen er wel brokken in liggen 😂
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr ben wel benieuwd.
@dx11 ja het stelt niet heelveel voor, heb weleens n koppakking zelf gedaan. Maar in n middagje los én weer inelkaar lijkt me erg snel. Zal de ervaring wel zijn😅
+2
dx11
@ronald-deutz-fahr vorig jaar koppeling in een ochtend. Das pas rap!

(klik om te vergroten)

casejxu
@dx11 dat is bij deze prima te doen. 6.05 had ik wel eens met 7 uurtjes arbeid. Even met ze 2e
+1
dx11
@casejxu geen kabine, geen electronica. Alleen 4wd en hydroleiding los en je ritst hem zo los
rommert14
@dx11 ideaal
+1
RPCounty
@dx11 en in die tijd heb je dan ook nog alle zuigerhoogtes met tin gemeten en zonodig afgesteld? Knap zat
+1
Deutz-5006
@dx11 zeker rap! als je allles hebt liggen en alleen sleutelwerk valt t vaak mee, ellende is als je nog wat tegen komt en weer achter delen aan moet
@dx11 haha keurig!
@dx11 hoe rol je hem uit elkaar trouwens? Zit er iets zwaars achter dat hem vasthoud?
+2
dx11
@ronald-deutz-fahr kont is vrijwel in balans. Met een frontgewichtje in de hef blijft hij mooi staan en kun je hem met wat stophout prima op hoogte krijgen, voorkant een garagekrik er onder die goed wil rollen en je schuift hem zo uit elkaar
willemk
+1
dx11
@willemk mn broertje had zon setje gemaakt. Werkte goed, maar iemand bood hem geld en heeft het meegenomen.🙈
+1
roscho
Je brengt niet "het blok", maar de cilinderkop(pen) weg om ze te laten vlakken. Eventueel kun je ook nog een kleprevisie overwegen als die niet fijn meer lijken (kleppen weer goed pas maken op de klepzitting).
+1
Deutz-5006
@roscho ik heb de koppen op de bussen ingeschuurd, prima ervaring mee
rommert14
@roscho zit in die kleprevisie het meeste geld?
roscho
@rommert14 Als de kleppen en de zittingen netjes geslepen kunnen worden, valt het wel mee. Maar als er kromme kleppen bij zitten, moeten er nieuwe in. Die zullen voor een courante Deutz qua prijs nog wel meevallen, voor mijn Schlüter kostten ze totaal (12 stuks) samen €900. Daar waren ook geen imitaties voor. Mochten ze stuk zijn, dan heb jij er in elk geval maar 8 nodig.
rommert14
@roscho tikt toch al aan als je alles wil doen, trekker heeft 18000 uur en de motor is ook stukgedraaid. Is wel een inter trouwens.
roscho
@rommert14 @faane Volgens mij halen we nu twee zaken door elkaar. Deze thread ging in eerste instantie over een Deutz 4FL912 van @faane. Tussendoor reageert @rommert14 met postings over een vastgelopen Inter. ("tikt toch al aan als je alles wil doen, trekker heeft 18000 uur en de motor is ook stukgedraaid. Is wel een inter trouwens."). Ik (en ook anderen) heb zitten slapen en daardoor verwarrende antwoorden gegeven. Het lijkt me beter dat deze thread blijft draaien om de revisie van die Deutz 4FL912 en dat @rommert14 een nieuwe thread start over zijn probleem.
rommert14
@roscho ja je hebt gelijk, ben niet zo'n topic opener, eerst de trekker maar eens naar huis halen.
Welgerap52
Het kan allemaal heel snel , maar als je de koppen zelf opknapt dan ben je best wel effe bezig
en ook de kopspeling afstellen en de verstuivers testen niet vergeten
roscho
Quote Reactie van @rommert14:
nee, luid geklapper ongeveer 10 minuten en toen sloeg ie ineens vast, motor werd ook gloeiend heet terwijl ie gewoon stationair stond te draaien, ik moest de mengwagen afkoppelen

Als ik deze reactie zo lees, vrees ik dat de motor zonder olie heeft gedraaid en de boel onderin is vastgelopen. Als je verderop stelt dat je de peilstok er niet eens meer in kon krijgen, vrees ik dat dit het einde van deze motor betekent. Draai de carterpan er maar eens onderuit, dan zie je het wel. Ik vrees een stukgelopen krusas, gebroken drijfstang o.i.d.. Geef dus nog maar geen geld uit aan de bovenkant, maar inventariseer eerst de schade van de vastloper.
rommert14
@roscho nee zat nog wel olie in
roscho
@rommert14 Maar misschien heeft de oliepomp de geest gegeven, losgerammeld of de aandrijfketting van de pomp stuk (als dat bij Deutz tenminste met een ketting gaat).
Zo'n krukas hoeft maar even te lopen zonder olie en dan vreten de krusaslagers zich vast, ook door de warmteontwikkeling. Het kan blijven bij een vastloper, evengoed kan de boel onderin breken, drijfstanglager uit elkaar geklapt of hele krukas naar de gallemiezen.
rommert14
@roscho aha, we zullen zien, ik heb geen zin om er veel geld in te steken want deze trekker is op zijn zachtst gezegd gebruikt en dat kan je aan het uiterlijk ook goed zien 🙈
bas101
@rommert14 olielpan er onderuit halen en kijken of er al dan niet metaaldeeltjes in de pan liggen.
rommert14
@bas101 Inderdaad, dat had ik ook in gedachte, ik moet hem alleen nog naar de werkplaats zien te krijgen 🤣
+1
willemk
In nederland wordt vaak alleen de bovenkant gedaan, ook door mechanisatie bedrijven trouwens, volgens de gebruikshandleiding van de deuts motoren moet je om de 7000 uur het oliepompje die voor de smering zorgt vervangen. Als dat pompje te slecht wordt dan smeert die de krukas nog wel maar heeft die geen druk meer om onder de cylinderkop te smeren en koelen. Dus als je de bovenkant reviseert en de pomp is niet 100% meer dan gaan je nieuwe bussen ook niet erg lang mee.

Deutz is het trouwens altijd waard om te reviseren, het is het enige dat af en toe kapot kan gaan.
roscho
@willemk Als ik kijk naar de symptomen die Rommert noemt, dan denk ik niet dat het bij nieuwe bussen blijft: de peilstok wou niet terug omdat er "iets" in het carter zit en de motor is na flink geratel vast gelopen. We zullen zien, maar ik ben bang dat hier in een klap een sloopmotor is ontstaan.
rommert14
@roscho is ook geen ramp, het was ook al een slooptrekker... oude rommel van de vorige eigenaar.
bas101
Als je cilinderkoppen ook nog wilt meepakken ik heb 4 gereviseerde originele koppen liggen voor de f4l912
jippe
Wij hebben 1 zuiger en bus en nog wat andere onderdelen vervangen van onze 7206, hadden we van een site die volgens mij oltractorshop.nl heette.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden motor en revisie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!