Ad blue, hoe toepassen?

Omdat ik zelf geen ervaring met Ad blue was ik wel benieuwd hoe je met deze vloeistof werk.

Hoeveel verbruik je?
Hoe vul je de Ad blue tank? (Pomp of per jarrycan)
Hoe sla je Ad blue op tussen tankbeurten?
Wat zijn de kosten van Ad blue?

Ik hoop dat jullie mij antwoorden op deze vragen, zodat ik weet wat ik tegen kom als ik ooit met Ad blue kom te werken.

Met vriendelijke groet,
Rickboer
rickboer blija

Reacties

roscho
Op de bovenstaande vragen heb ik geen antwoord, maar ik kan je wel vertellen dat ik pas nog een grote MF heb gezien die helemaal was schoongemaakt omdat er 2 verschillende soorten AdBlue in hadden gezeten. Hij stond nu voor de waterrem te brullen om het laatste beetje ook nog kwijt te worden.
Fast Eddy
Als je Adblue bij je brandstofleverancier koopt zit het qua kwaliteit wel goed. Prijzen zijn op internet wel te vinden.
Verbruik verschilt per merk, werkzaamheden en buitentemperatuur.
Als je maar 1 trekker hebt met Adblue dan zijn jerrycans wel handig. Maar een blauw vat(200 L) voor Adblue is ook wel te krijgen
rickboer blija
@Fast Eddy en wat zou het handigste zijn als er 1 trekker is die 350 a 400 uur per jaar draait? Jerrycan of 200 liter vat
eicher4048driver
@rickboer blija Dan vind ik persoonlijk een vat van 200L wel zo gemakkelijk met een handpomp en dan ingieten met een kan. Zo doen we het op het werk ook (1 trekker met ad blue) De loonwerker met meerdere trekkers met adblue heeft ibc vaten ( 1000L vaten ) met ad blue waar ze een elektrisch pompje inhangen
Arie_MF
@rickboer blija 10 of 20 liter jerrycans, mooiste is een hoeveelheid die overeen komt met de tankinhoud, passende schenktuit zit er (meestal) standaard bij. Zoals @roscho aanhaalt is het beperkt houdbaar en onderhevig aan weersinvloeden. Beste opslaan op een koele vorstvrije plek waar het niet in direct zonlicht staat.
Een 200 liter vat zou met die draaiuren ook wel op komen, maar dan zit je toch lange tijd met een vat waar veel lucht bij zit, dan is op een goede manier opslaan zeker belangrijk. Prijsverschil per 20 of 200 liter is misschien te overzien?
+1
Fast Eddy
@rickboer blija

200 L vat met handpomp of electrische pomp. Maar wel een tankpistool met automatische afslag. Dat voorkomt een hoop gesmeer.
+1
mf 6150
@Fast Eddy
Jerrycan is tobben, wij hebben enkel de Verreiker en auto op adblue. Toen zo'n 200 liter vat aangeschaft met handpomp en dat wil heel prima, wel even om denken dat de slang goed leeg is en opgehangen wordt, anders gaat ie hevelen. Dat leer je snel af
Fendt926Driver
Ik hoorde net dat ad bleu 19 cent per liter kost aan de pomp
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver hier kost het 60cent aan de pomp
roscho
Ik weet niet hoeveel van dat spul er doorgaat, maar je moet in ieder geval niet meer inslaan dan je in een jaar verbruikt:
Hoe lang is AdBlue houdbaar?
AdBlue dient opgeslagen te worden bij temperaturen tussen de -11 en +30 graden Celsius om de houdbaarheidsperiode van 1 jaar te kunnen waarborgen. Als de temperatuur van AdBlue onder de -11 graden Celsius zakt, bevriest het product. Het kan echter worden ontdooid zonder kwaliteitsverlies. Om AdBlue te ontdooien dient u de opslagverpakking zachtjes op te warmen. Het zal dan terugkeren in de oorspronkelijke staat. Het systeem van het voertuig beschermt de AdBlue automatisch tegen bevriezing in de leidingen en de injector door de doseerleidingen leeg te blazen als de motor wordt afgezet.

(van adbluesupply.nl/wat-is-adblue.html/)
ambu954
@roscho als het bij - 11 al bevriest hoe doet men het dan in de tank op de tractor ?
worteljcb
@ambu954 Bij de claas trekkers is de AdBlue tank geïntegreerd in de dieseltank, dus altijd omgeven door diesel en zo dus eigenlijk geïsoleerd. Daarnaast is er een verwarmingsspiraal geplaatst in de tank. Hoe dat bij anderen zit weet ik niet, maar zal vast niet veel anders zijn.
ambu954
@worteljcb oke dank je weer wat geleerd
mike_v
Quote Reactie van @roscho:
Ik weet niet hoeveel van dat spul er doorgaat

Algemeen genomen 1 op 2. Wij tanken de adblue gemiddeld om de twee dagen (DF).
Arie_MF
Als grote hoeveelheden toch veel goedkoper zijn, en icm een pompje makkelijk te tanken, dan zou je nog kunnen overwegen om een refractometer te kopen zodat je altijd de concentratie kunt controleren: techniekwebshop.nl/adblue-tester-d23193.html/…

Misschien wat overdreven, maar adblue storingen voorkomen is een stuk goedkoper dan ze verhelpen.
Met 1 trekker met die uren rij je makkelijk een 200 liter vat leeg op jaarbasis. Wij hebben er 2 lopen die allebei ongeveer 500 uur per jaar draaien, en dan gaat er ongeveer 7 tot 800 liter per jaar door. Wij laten een inc volgooien, die altijd op een donkere droge plek staat. Bij de pomp hebben we een 200 liter vat met een handpomp. Wel onder een afdak uit de zon. Die vullen we bij uit de ibc. Bevalt goed. Met die handpomp heb je het tankje op de trekker zo weer bijgevuld.
mdoornekamp
@MaartenMandemaker ik heb zó n kleine IBC . 500 liter en dat draai ik er in een dik jaar wel door. De nieuwe R verbruikt trouwens meer ad blue
@mdoornekamp oké dat is ook nog een optie ja. Ja tier 5 neemt meer ad blue dan hier 4.
mdoornekamp
@MaartenMandemaker ja klopt. nieuwe is Tier 5.
zettelmeyer
Hier 1 trekker die 750 uren maakt per jaar met adblue. Hier ook 200 liter vat met handpompje, doe er ongeveer 1,5 jaar over voor dat ik hem leeg heb. Staat altijd droog binnen en winters zet ik er piepschuim platen om als het koud wordt.
worteljcb
Zou gewoon met jerrycans of een kleine tank van 200 liter met pompje werken. Probeer te voorkomen dat je te grote voorraad inslaat, waardoor de AdBlue verouderd, zoals anderen terecht aangeven. En koop gewoon goede AdBlue bij je brandstofleverancier. De gevolgen van slechte ureum wil je echt niet hebben in je machine en al helemaal niet de kosten van de gevolgschade, wat vaak echt enorm is! Dat loopt in de duizenden euro's, terwijl je op tientjes bespaart bij tanken.

Mijn ervaring is dat het SCR systeem helemaal niet zoveel problemen geeft. Mits je er gewoon goede AdBlue in tankt (volgens voorschriften) en het gewoon laat werken zoals het bedacht is. Dus niet één of andere tuner die het wel ff uit gaat schrijven in de software, daar heb ik alleen maar narigheid van gezien, tot kapot gelopen motoren aan toe.
+1
Fendttrisixfan
@worteljcb heb er al vele gezien waarbij de ad blue is uitgeschakeld maar to h nog niets van gevolgschade geweten hoor, zou trouwens ook niet weten hoe je motor kan stuklopen door een product niet meer in de uitlaat in te spuiten 🤔
rommert14
@Fendttrisixfan hier de adblue ook uitgezet en gelijk ook even 40 pk meer gegeven, trekker is niet meer te stoppen 💪
+1
worteljcb
@Fendttrisixfan Heeft technisch niks met de motor te maken, dat klopt. Maar de motorsoftware wordt voor de gek gehouden door vaak wat sensoren te manipuleren. Heb het meegemaakt dat er een probleem was met een motor en normaal gesproken er foutcodes zouden moeten verschijnen. Een temperatuursensor in de uitlaat zou dit probleem dus detecteren. Echter, die sensor werd voor de gek gehouden, omdat deze anders continue storing zou geven omdat de adblue uitgeschakeld was. Dit gebeurde niet dus niemand had het in de gaten. Uiteindelijk de motor kapot gelopen en dat kwam aan licht toen. Dus indirecte schade, door software aan te passen.
jehan
@worteljcb wij hadden keer storing met het adbleu pompje ..kreeg toen ook geen adbleu meer ..nou ik merkte het direct ..trekker trok geen worst meer van tafel ..en toerental ging niet hoger dan 1200 toeren
+1
mdoornekamp
@worteljcb Dit gebeurt ook vaak bij EGR '"uitschrijven". Het hele fout meldings systeem van motormanagement wordt gewoon lam gelegd. Dus geen enkele storing of fout wordt nog gemeld.

Tunen wordt wel steed riscanter bij de complexe motoren. Even de brandstof toevoer aanpassen is niet genoeg. Want er worden meer schadelijke stoffen geproduceerd, dus je ad blue inspuiting zal ook aangepast moeten worden. Maar dat wordt vaak vergeten.
Fendttrisixfan
@mdoornekamp lijkt me dat je ook veel 'kwaliteitsverschil' hebt in tuners
mdoornekamp
@Fendttrisixfan Ja klopt.Ik ben wel een beetje voorzichtig geworden. Goede tuning kost zo 1500 euro. En meer risico dat er wat breekt of veel storingen. En vaak meer diesel, afhankelijk van de bestuurder.
mike_v
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
gevolgschade

Kan totaal geen kwaad. Gewoon niet doen zolang er nog fabrieksgarantie op het voertuig zit. Doe je dat wel zal de verzekering/fabrikant er alles aan doen om het daarop te steken en je garantie te doen vervallen ...
Fendttrisixfan
@mike_v dat denk ik ook, weet zeker 50 trekkers waar hij afligt...
Fast Eddy
@Fendttrisixfan

Hebben jullie geen keuringsplicht?
mike_v
Landbouwtrekkers in België hebben enkel keuringsplicht als ze op wit kenteken staan @Fast Eddy. Weet eigenlijk niet of ze daar naar kijken op de keuring.

Bij ons zijn er ook verschillende waar de Ad-blue is uitgeschakeld. 1 van de hakselaars is hij ook uitgeschakeld.
Fast Eddy
@mike_v

Apart ja. In Nederland pleeg je een milieu delict als je ad blue eraf haalt. Nu worden trekkers nog niet gekeurd. Maar straks als de trekker APK verplicht word. Zullen ze vast de zwaarste eisen toe gaan passen. Als je adblue dan uitgeschakeld is zal je een probleem hebben dan.
Fendttrisixfan
@Fast Eddy word op keuring (nog) niet bekeken
+2
HJ_
Zou in jou geval gewoon kiezen voor een 200 liter vat met een handpomp. Om nou die volle jerrycans op 1,5 meter hoogte te gaan gieten in een trechtertje is ook niet fijn. Plus dat als je smeert die ad blue heel erg vlekt. Word helemaal wit.
ambu954
Wat doet het middel eigenlijk ? want was van mening dat het gemengd werd met de diesel maar lees net dat het in de uitlaat gespoten word dus ja
roscho
@ambu954 Het wordt inderdaad in de hete uitlaatgassen gespoten, waarna in de katalysator de schadelijke stoffen omgezet worden in stikstof en water.
Volgens Wikipedia:
De eigenlijke reactie vindt plaats tussen een stikstofoxide en ammoniak:
4NO+4NH3+O2 > 4N2+6H2O
Links van de pijl zie je de oorspronkelijke stoffen, de uitlaatgassen en AdBlue: 4 moleculen stikstofoxyde en 4 ammoniakmoleculen samen met zuurstof reageren tot (rechts van de pijl) 4 stikstofmoleculen en 6 watermoleculen.
Men vindt de stikstofoxyden en de ammoniak schadelijk voor het milieu. De uitkomst van de reactie: stikstof en water zijn niet schadelijk, de lucht bestaat al voor het grootste deel uit stikstof en water vervliegt als waterdamp uit de warme uitlaat.
Fast Eddy
@ambu954

Heb je de ambulance nog nooit getankt? Volgens mij hebben jullie ook al ambu`s met Adblue.
roscho
Volgens Wikipedia: "AdBlue is de gedeponeerde handelsnaam voor AUS32, een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij voertuigen die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden. "
In onze urine zit ook ureum. Zou je nou ook kunnen zorgen voor je eigen AdBlue door in het tankje te pissen?
+2
Arie_MF
@roscho even een druppel op de refractometer en je weet of je gehalte goed is, zoniet dan je rantsoen aanpassen. 😆
jehan
@roscho probeer het is hahaha.. .niet na een avondje bier drinken dan kon het wel is aan de flauwe kant zijn
+1
Derkmax
Heb hier een 200 litervat met roterende handpomp. Eerst een hevelpomp, maar die barstte al snel kaput. Werkt nu prima. Met jerrycans is de kans op vervuiling denk ik groter. Kan er zo''n 6-700 uur mee doen.

Vind dit een veel beter systeem dan je uitlaatgassen opnieuw door de motor te leiden. Maar dat vroeg je niet ;}
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden adblue en ureum geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!