Winterbanden, geldklopperij of noodzaak?
Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche of bieden ze ’s winters extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat winterbanden in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt.
Winterbanden, geldklopperij of noodzaak? (lc.nl)
Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche of bieden ze ’s winters extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat winterbanden in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt. |
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden veiligheid en klimaat geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Winterbanden hebben een ander profiel (de groefjes in de band) dan zomerbanden. Ook dat geeft meer grip op gladde wegen.
Een winterband is dus niet alleen met sneeuw en ijs veiliger dan gewone zomerbanden. Ook als het koud is remt de winterband beter. In een dik pak sneeuw helpen zelfs winterbanden niet meer. Dan kun je sneeuwkettingen om je banden doen.
Gedurende de tijd dat je met winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet en als je met zomerbanden rijdt slijten je winterbanden niet.
Dus het is om het even.
Er zijn tegenwoordig ook zeer goede 4 seizoenen banden te koop die ook in onze winteromstandigheden goed voldoen. Ik weet alleen niet of ze in Duitsland toegestaan zijn.
Uitgelegd: ik heb zelf geen winterbanden. Als het slecht weer is, laat ik de auto lekker in de garage staan. Maar als je ook met gladheid wilt/moet rijden, dan zijn winterbanden veiliger dan zomerbanden. En als ik met het weer van vandaag (8 gr., buitje) een paar boodschappen net over de grens wil doen, is er geen enkel probleem op zomerbanden. Wordt sneeuw voorspeld, dan rij ik toch gewoon niet naar Duitsland. En die paar kilometers die ik in de winter maak, kan ik wel zo anticiperend rijden dat er geen ongelukken gebeuren. Hooguit 2 a 3 dagen sneeuw in Nederland, daarna is de weg al weer schoon!
Nadelen van 2 soorten banden: tweemaal jaarlijks wissel-ellende. Als je het laat doen, kost het geld (net als opslag), doe je het zelf dan kost het tijd (en ruimte voor opslag). Verder moet je voldoende kilometers maken om zowel de zomer- als de winterbanden te verslijten voor ze vanwege "overjarigheid" vernieuwd moeten worden. Met goede zomerbanden kan ik wel 70.000 km rijden. Om 8 banden te verslijten, zou ik minstens 120.000 km moeten rijden. Dat red ik niet binnen de houdbaarheidstermijn van 6 a 7 jaar, waarna je banden hoort te wisselen.
En dan nog de ellende als je de auto inruilt. Je houdt altijd een set banden over, of je moet ze cadeau geven.
Zou ik voor mijn werk ook 's winters verplicht veel kilometers moeten maken, dan zouden winterbanden onontkoombaar zijn.
Volgens mij is de aanschaf van winterbanden dus een zaak die iedereen persoonlijk moet overwegen en moet je je de kop niet gek laten maken door mensen die stellen dat het levensgevaarlijk is om nu nog zonder winterbanden te rijden.