Deutz-Fahr DX 4.17 - Mijn Deutz rijdt de laatste tijd veel zwaarder met 4wd aan. Wat kan ik hier aan doen?

Wij hebben thuis een Deutz-Fahr DX 4.17. Een prima trekker die je nooit in de steek laat, maar de laatste tijd trekt hij erg langzaam op met 4wd aan. Ook moet ik een aantal keer naar voren en achteren rijden zodat hij er in klikt. Wat kan ik hier aan doen om dit te fixen?
WilcoVink

Reacties

RobDeutz104
Zet hem aan de voorkant eens op de krik, en draai eens aan je wielen
WilcoVink
@RobDeutz104 jo Rob, ik heb hem vandaag opgetild en met 4wd aan (niet in zn versnelling) kon ik gewoon ronddraaien aan allebei de kanten. De tegenovergestelde kant draaide trouwens wel precies de andere kant op. Maar daar heb ik geen verstand van.
WilcoVink
Hij maakt sinds gisteren ook een laag knarsend geluid als ik achterruit rij en draai, wordt misschien een keer tijd voor een beurtje
RobDeutz104
@WilcoVink dat het andere wiel de andere kant op draait, komt door het differentieel, de aandrijfas en het differentieel staan dan stil, en de zinnespelen draaien wel, d u s daarom draait het andere wiel de andere kant op, als je de 4wd uit zet zal dit waarschijnlijk over zijn.
WilcoVink
@RobDeutz104 Maar waarom vroeg je eigenlijk 'Zet hem aan de voorkant eens op de krik, en draai eens aan je wielen.'
roscho
@WilcoVink (Waarom vooras opkrikken?) Om te kijken of ergens iets in de vooras zit wat zwaar draait, uitgelopen lager of zo.

Nu zou je nog linksvoor en linksachter moeten opkrikken, 4wd aan, versnelling uiteraard vrij. Als je nu het voorwiel draait, zou het achterwiel mee moeten gaan. Het gaat vrij zwaar, je draait het voordifferentieel, de 4wd aandrijfpot en het achterdifferentieel ook mee, maar het moet kunnen. Lukt dat niet, dan zit ergens iets was niet lekker loopt, maar dat is niet de vooras, die heb je al getest op aanwijzing van @WilcoVink . Misschien remblokken op de cardanas die vast zitten o.i.d. Eventueel dit nog eens herhalen voor beide rechterwielen.
Kun je de boel gewoon draaien, dan is er niks aan de hand met de tandwielbakken, dan komt het ws. door voorloopverschil tussen voor en achter.
Het kraken dat je hierbij hoort, zou kunnen komen doordat er zoveel spanning ontstaat dat de wielbouten zich iets verzetten. Even natrekken dus.
En laat je even adviseren of de maat van voor- en achterbanden wel goed bij elkaar passen. Past het niet, dan moet je er niet te lang mee doorrijden en zeker niet op verharde weg je 4wd aanzetten.
(sorry, ben wat lang van stof....)
RobDeutz104
@WilcoVink dan kon je zien, of dat zonder ingeschakelde 4wd de as draaide.
WilcoVink
Zal ik morgen proberen als ik tijd heb. Het is trouwens een voorlader dus dat is erg makkelijk.
marceldeutz
@WilcoVink Kan zijn dat de voorwielen harder slijten dan achter en dan klopt de voorloop niet meer en gaat het allemaal wat zwaarder lopen.
AVA
Dan loopt de trekker juist lichter want dan is er minder voorloop@marceldeutz
roscho
@AVA Tenzij voor en achter precies even snel liepen. Dan zou door de slijtage van de voorbanden dus "achterloop" ontstaan en gaat de boel weer zwaarder lopen.
AVA
@roscho naloop bedoel je zeker, loopt t altijd lichter als dat je voorloop hebt, zit waarschijnlijk in de optitrac van de vooras
roscho
@AVA "Naloop" is volgens mij toch wat anders: het nog lang doordraaien van bijv. een grasmaaier. Maar hoofdzaak is dat we hetzelfde bedoelen. 😉
marceldeutz
@AVA Je kunt het gauw testen door de achterbanden op half bar te zetten en voor op 2 bar en dan ook proberen door achter 2 bar en voor half bar, je zult dan heel goed verschil merken in voorloop.
roscho
@marceldeutz "je kunt het gauw testen"

Ik weet niet hoe lang het bij jou duurt om een band van 2 bar naar 0,5 te brengen en dan weer terug, maar als ik dat met 4 banden moet doen, gaan daar wat uurtjes inzitten.
Welgerap52
@roscho is dat zo? de omtrek blijft het zelfde
roscho
@Welgerap52 Ik begrijp je opmerking niet. Waarop reageer je precies?
Welgerap52
@roscho het was bedoelt voor @marceldeutz ik vraag me af of testen met harde en zachte banden zin heeft want de omtrek van de banden verandert niet
roscho
@Welgerap52 Ok, dan antwoord ik nog even niet.
marceldeutz
@Welgerap52 De afrol omtrek verandert wel door hoge of lage spanning in een band.
Fendt926Driver
@Welgerap52 de trekker met drukwissel loopt op 0.5 bar net 42 op de gps van de tee jet.
En 46 met de banden op 2.5 bar.
Er zal dus wel wat veranderen met de afrolomtrek met harder of zachtere banden
marceldeutz
@roscho Hebben hier een grote compressor met grote tank dus is gauw klaar. Met kleinere gaat het natuurlijk langer duren.
RobDeutz104
@roscho hele ventiel eruit draaien, is de lucht er zo uit
roscho
@RobDeutz104 Da's maar de helft, moet ook weer lucht in. Met dat rochelmolentje van mij ben ik toch snel een uur aan 't blazen.
vedder
@roscho ti wrapje om het hendeltje van je blaaspistool en dan effe wat anders gaan doen.
@vedder Nooit doen, paar jaar geleden nog een verhaal gehoord dat iemand zo om het leven is gekomen. Hij liep er net heen om te kijken of hij vol genoeg was...
roscho
@vedder Bij de volle druk is een tiewrapje me te link, ik ben nogal vergeetachtig. Kom ik er tijdens de koffie achter dat de compressor nog staat te pompen naar 10 bar en dan durf ik er vervolgens niet meer bij te komen... Je zou dan het reduceerventiel op de compressor moeten instellen op bijv. 2 bar, dan kan er weinig gebeuren, maar dan schiet het weer niet op.
@roscho Dan draai je zeker het ventiel er eerst in, voordat je begint te pompen?
roscho
@case956powerrzzzzz Beter gezegd: voor het op druk brengen haal ik het ventiel er niet eerst uit. Ik had twee banden die iets lekten, ws langs de velgrand en die moest ik iedere 3 weken oppompen. Als ik de (hobby)trekker 6 weken niet gebruikte, was de druk gezakt tot 0,3 bar. Dan stond ik steeds een uur te pompen. En bovendien is mijn compressortje niet zo groot.
Inderdaad kun je, als de banden helemaal leeg zijn geweest, beter eerst blazen zonder ventiel.
Mijn probleem is overigens nu opgelost met 2 andere banden compleet met velgen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!