Ford 2000 - Aanschaf ford 2000

wil een oude ford 2000 kopen. Waar moet ik op bij de aanschaf? En, is dit een tractor met een goede reputatie? Of kan je dan beter voor een ander merk kiezen?
Jn de Wijze

Reacties

Jn de Wijze
Wil een oude ford 2000 kopen. Waar moet ik op bij de aanschaf? En, is dit een tractor met een goede reputatie? Of kan je dan beter voor een ander merk kiezen?
+1
steyr 9087
Nou. Dat zit zoo beter effe een paar topic verwijderen want er staan er wel vier geloof ik nu.
Maar bij een ford 2000 moet je kijken naar hoe de motor is als deze slecht start, of veel rookt uit de caterontluchting dan komt er Een goede motor revisie aan en dat is prijzig omdat er geen bussen in de motor zitten en die moeten er dan wel ingemaakt worden.
Je kunt kijken naar eventuele lekkages maar die zijn best makkelijk te repareren bij een ford 2000
Bert353
@steyr 9087 als er geen bussen inzitten, moeten ze niet per sé erin gemaakt worden, maar kun je vaak het blok op een overmaat laten boren. met overmaar zuiger en zuigerveren. is meestal minder duur dan bussen erin te laten maken.
jammermaarhelaas
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?

Het zijn trekkers met een zeer goede reputatie, echter wel ongeveer 50 jaar oud, dus dat betekend dat je in vele gevallen een opknapper zult aantreffen. Onderdelen zijn er zo nodig goed bij te krijgen.
Op zich zijn er zo ver ik weet geen speciale aandachtspunten tegenover een andere trekker van die vermogensklasse.
Dus gewoon even controleren hoe hij start en aanslaat.
Gloeien doe je door de sleutel linksom gedraaid vast te houden op 10 uur (voel je wel) en dan na 15 tot 20 seconden verder linksom door te draaien tot op 9 uur, dan start ie. Daarna de sleutel weer op groot contact zetten, dus op 2 uur, anders laad hij niet bij.
De speling op de stuurinrichting, werking van de hef (met name de speling van de stangen en latten van de 3 punt, en het reageren van de hef op de bedienings-hendel, reageert hij pas ergens halfweg, dan moet er even onder het hefdeksel gekeken worden om het goed te krijgen).
Heb je een veiligheids beugel/frame nodig en zit die er al op?

En de zaken die je wenst, zoals bijvoorbeeld een boven trekhaak of onder trekhaak, hydrauliek-ventiel, enz. Die zitten er bij de een wel op, bij de ander niet, soms is het 1 vaste trekbek, soms een hoogte verstelbare trekbek, in combinatie met een onder trekhaak. Later aanschaffen kan ook, maar kost al snel een paar honderd euro.

Men zegt wel eens dat een Ford zo erg lekt, door onderstaande punten na te kijken kun je hier erg veel aan doen (mijn 2600 lekt niet, is in de basis ook een 2000).
Ik beschrijf hier de uitvoering met 8 versnellingen, die met 6 versnellingen heeft bij mijn weten de zelfde versnellingsbak en achterbrug als de SuperDexta.
Over het algemeen gaat de kering in de versnellingsbak, waarmee de prise as afdicht, na al die jaren een keer lekken, en hierdoor komt er versnellingsbak olie druppel voor druppel uit het lekgaatje onder het koppelingshuis. In dit lekgaatje zit normaal gesproken een splitpen, die houd het gaatje open. Grootste probleem is hierbij dat de olie over de prise as naar de koppeling loopt en zo langzaam maar zeker de koppelingsplaat verzadigd raakt met olie. Eerst merk je het aan nukkig koppelen, later kan ook de plaat gaan plakken aan het vliegwiel waardoor hij dus niet meer ontkoppelt.
De rem-dwarsas, die gaat van de ene naar de andere kant door de achterbrug, en de rempedalen en het koppelingspedaal zitten hier op. De keringen hiervan gaan na zoveel jaren ook een keer lekken, bij reparatie meteen even de as zelf controleren, is zo nodig ook nog wel aan te komen. Keringen zijn gewoon goed te verkrijgen.
O-ring op asje van aftakas-hendel gaat lekken na zoveel jaren, ook heel eenvoudig te vervangen, ik zou wel een originele kopen bij de dealer, die zijn bewezen beter dan zo maar eentje die er goed op lijkt (materiaal lijkt anders te wezen).
+1
Jn de Wijze
Heren bedankt voor de informatie en de moeite die jullie genomen hebben! Ik heb een afspraak voor vrijdag. Hopelijk word ik dan happy ford 2000 bezitter😀
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!