Fendt 308 LSA - Hefinrichting achter zakt slecht

Bij onze fendt 308 LSA wil sinds kort de hef niet meer uit zichzelf zakken als er geen gewicht in de hef hangt en de hefinrichting op de EHR staat (uiteraard). Dit is nogal vervelend bij machines aanpikken want dan moet je steeds op de liftarmen gaan duwen voor die wilt zakken.
Waaraan ligt dit en hoe valt dit op te lossen?
Alvast bedankt.
Mvg Siebe
eicher4048driver

Reacties

+1
ardpassat
Zit er nog wel olie in de hefas?
eicher4048driver
@ardpassat Dacht ook al dat het daarmee te maken heeft. Waar vul je die bij en hoe controleer je dat?

(klik om te vergroten)

zal wss wel iets met dat dekseltje op de as te maken hebben toch?
Pluto
@eicher4048driver Deze vuldop is van de achterbrug . Hydrauliek en hef olie zit in de tank naast de motor . heeft niks met de achterbrug te maken .Rechts onder de stoel zit de daalsnelheid regeling .
unipower
@Pluto Hij bedoeld het plugje bovenop de hefas, en het kraantje langs je stoel is alleen bij een mechanische hef niet bij EHR 😉
+2
Fendtserie
@eicher4048driver waarschijnlijk zit de hefas wat vast als je het inbus plugje eruit draait dan eerst wd-40 erin spuiten en daarna een verloop maken dat je in het gat van de plug een vet nippel kan draaien dan (0)vet erin pompen en dan ondertussen tegelijkertijd de herinrichting heffen en dalen een gedurende tijd.

Je zal zien dat er troep uitkomt en de hefinrichting soepeler gaat zakken
fendtjecis
@Fendtserie zo hebben wij het ook opgelost bij onze 306. Toen we deze kochten, daalde de hef ook zeer slecht zonder gewicht in de hef. Toen vetnippel op gezet en sindsdien geen last meer van gehad.
eicher4048driver
@fendtjecis Pomp je er dan gewoon smeervet in?
fendtjecis
@eicher4048driver ja gwn smeervet. Maar af en toe een keer of 2 pompen is genoeg hoor
unipower
Bij de oudere types met mechanische hef komt dit ook wel eens voor of dat hij zelfs vanzelf omhoog gaat bij een hoger toerental, dit komt dan door een vervuilde retourfilter van de hydrauliek. Misschien kun je dat eens controleren 😉
+1
eicher4048driver
@unipower Daar kan het niet aan liggen zit nieuwe filter op en nieuwe hydrauliekolie. trekker heeft deze winter groot onderhoud gehad.
unipower
Fendt926Driver
Je weet dat er een daalsnelheids knop op de ehr zit??
Zet die eens op haas!!!
Of volgen waar die heen gaat...
Of testen met iets zwaars in de hef.
Hef dalen met schakelaar volledig op schildpad gaat niet.
Als je dan langzaam naar haas draaid weet je in ieder geval of dat nog werkt
eicher4048driver
@Fendt926Driver Ben bekend met de werking van de hef van de 308. Ligt niet aan de elektronica want met een machine in de hef al is het maar 50kg werkt alles zoals het moet.
T930
@eicher4048driver ik weet niet of het bij deze serie kan misschien door langere tijd geen gebruik roest in de cylinder gekomen had mijn john deere last van.
die wou helemaal niet meer omlaag alleen omhoog
eicher4048driver
@T930 Kan ook niet het probleem zijn. Hefcilinders heb ik 2 weken terug nieuwe afdichtingen en manchetten ingestoken en zijn volledig in orde. Trekker had het daarvoor ook al.
+1
fendtdie 97
@eicher4048driver onze 307ls met manuele hef heeft hierin de winter ook mee te maken als je op hefarmen staat zakt hij anders blijft hij staan in de zomer geen last van ik den dat het te maken heeft met "koude"olie of de viscositeit die anders is als hij koud heeft wand als de onze uur gedraaid heeft zakt hij wel terug zonder erop te staan.
eicher4048driver
@fendtdie 97 Nee is toch niet zo, heeft er natuurlijk mede ook mee te maken maar ook na een ganse dag mee gereden te hebben, winter of zomer heeft hij het. Denk eerder in de riching van wat @ardpassat zei.
+1
Welten
Precies het zelfde gehad. En het antwoord van @Fendtserie was de juiste oplossing
ardpassat
Ik heb het ook gehad, olie bijgevuld, probleem was er nog. Daarna ik heb de teflon bussen vervangen, nu zakt hij vanzelf. Maar de oplossing van @Fendtserie is natuurlijk ook prima. Met koude olie zakt hij trouwens nog wel langzaam, de fronthef idem dito
eicher4048driver
@ardpassat ga het proberen zoals @Fendtserie zegt te doen. Probleem is alleen dat het inbusgat is dolgedraaid dus in de week even bekijken of ik het uitboor en tap of eerst een moer op las zodat ik het wel los krijg. Bedankt voor alle hulp!
+1
Fendtserie
@eicher4048driver miss een keer op de plug slaan en dan proberen een torx dop erin te slaan. Miss dat je hem dan er nog uit krijg. Je kan ook n gaatje in het midden van de hefas boren, tappen en daar een vetnippel indraaien
Karl
Hier hetzelfde probleem. Hefas vol WD 40 gekapt gedurende een week. Zakken gaat nu als je op hefarmen gaat staan. Heeft er iemand een idee of je hefas vlot met de hand moet kunnen bewegen als de hydr pistons en hefarmen losgekoppeld zijn ? Want dat lukt nog niet.
Landini 5500 6500
Kan ook door de nieuwe afdichting manchette komen hierdoor zakt de hef ook moeilijkerder
ardpassat
De hefas draait in nylon bussen, als die een beetje ruw zijn, dan draait hij heel zwaar.
Ik heb ze vervangen,dan draait het weer vanzelf.
eicher4048driver
@ardpassat is dat vervangen veel of moeilijk werk?
ardpassat
@eicher4048driver Valt op zich wel mee, je moet alleen de as eruit slaan, die zat bij mij behoorlijk vast. Verder stelt het niet veel voor. De kosten vielen ook wel mee
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden hef geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!