Deutz Fahr 5207c koppeling afstellen

Wil graag de koppeling afstellen van de 5207c. Deze komt nu heel erg vroeg, is meteen weg. Weet iemand wat de vrije slag moet zijn van het koppelingspedaal? Heb helaas geen instructieboek..
John104

Reacties

+1
goeiedag eem
Bij de 06 serie is het zo dat volgens de boeken een tussenruimte van +/- 3 mm moet zitten tussen de vingers en het druklager, dit kun je zien door een opening aan de onderkant van het koppeling huis, denk da tdat bij de 07 serie niet veel anders zal zijn
John104
@goeiedag eem oke, dat is de drukgroep. Maar hoeveel vrije slag moet het pedaal hebben? Hij schakelt verder goed, maar is meteen weg
goeiedag eem
@John104 dat is de vrijeslag die het pedaal heeft voordat hij de drukgroep bediend, als hij direct pakt dan sliptje koppeling iig niet, als je hem niet zo abrubt wil laten pakken zul je waarschijlijk je koppeling iets wat voorzichtiger op moeten laten komen, onze 6006 pakt hem soms ook vrij abrubt aan en de volgende keer weer niet, kan ook even een kwestie van wennen zijn en of wat inlopen
case_power
@goeiedag eem

Kan je dan onderaan de vingers afstellen tot die 3 mm die je hierboven vermeld ?
goeiedag eem
@case_power die 3 mm stel je af met de afstelling van de stang pf kabel die tussen koppelingspedaal en de vingers zit
faane
Geef het koppelingspedaal 2 cm vrije slag is ideaal.
+1
goeiedag eem
Persoonlijk stel ik hem zo af dat hij voor mijn gevoel op een mooi punt pakt, en of dat nu 3mm slag tussen druklager en vingers is of 4 of 2 maakt mij niet uit als hij maar vrij koppelt en dat het pedaal op een goede plek voor de chauffeur zit, zo heb ik onze D40 ook afgestelt,
roscho
Als het aangrijpingspunt van de koppeling helemaal onderin of juist bovenin zit, kun je de stangen die aan het pedaal zitten langer of korter maken. De vrije slag van het pedaal moet bij de meeste trekkers zo'n 3 a 4 cm zijn. (Vrije slag = het stukje dat je het pedaal gemakkelijk kunt intrappen zonder dat er iets gebeurt.). Zit het pedaal, zoals in jouw geval, te ver onderin, dan zul je die stangen iets langer moeten maken.
De vrije slag is nodig om te zorgen dat de koppeling echt helemaal aangrijpt en niet gaat slippen. Maar als het pedaal te diep "ligt", dan kun je de koppeling niet ver genoeg intrappen en komt de plaat niet vrij. Hierdoor kun je slechter schakelen en veroorzaak je slijtage aan de versnellingsbak.

Een en ander heeft niets te maken met het schoksgewijs aangrijpen van de koppeling, dit kan worden veroorzaakt door vuil of olie op de koppelingsplaat.

Overigens hebben bijna alle recente trekkers 2 koppelingsplaten, een rijkoppeling en een aftakaskoppeling. Voor die laatste geldt hetzelfde verhaal, maar in een aantal gevallen kun je er zelf niets aan bijstellen omdat de aftakas hydraulisch wordt bediend.
John104
Dank voor de reacties, ga er mee aan de slag
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!