Deutz-Fahr Agrotron 6150.4 - Ervaring Deutz Agrotron new, M, 6serie

Beste

Na het ouder worden van mijn dx en agroxtra ben ik op zoek naar een nieuwe tweedehands deutz.

Zelf ben ik nogal fan van de agrotron new, zoals de 120.6 en de 150.6. Maar het is moeilijk om deze nog met weinig uur en in een mooie staat te vinden.

Het model erna, de M, ben ik minder fan van. Vooral omdat de motor nogal geremd is op lage toerentallen (waarschijnlijk voor emissienormen). Er wordt wel nu en dan eens wat aan de software gewijzigd , maar het is niet hetzelfde.

Het model erna, de 6serie met adblue (zonder roetfilter) spreekt me wel weer aan. De motor komt niet zo lui over als de M. Voor mij zou het dan gaan om 4 cilinder zoals de 6150.4.

Zijn er hier mensen die over deze modellen (new, M, 6serie) goede of slechte ervaringen hebben en welke ik het best zou aanschaffen?

Alvast bedankt voor uw reacties.
Met vriendelijke groeten arne
arno1999

Reacties

jjthefrenchman
Ik heb een new 108 en een m600.
Dat luie is bij die m600 niet aan de orde! Wel lekker laag toerentalmotor, en lekker zuinig bij correct gebruik.
arno1999
@jjthefrenchman
bedankt voor u reactie.
Ik ken ook iemand die een m600 heeft en hij rijd er graag mee op het land maar niet op de baan. Volgens hem moet je al opletten bij het vertrekken dat de motor niet stilvalt. Maar de meningen over de motor van de M zijn inderdaad heel verschillend, sommige zijn er heel tevreden over en andere helemaal niet.
Klopt het dat de M600 2 kleppen per cilinder heeft en de 108 4 kleppen per cilinder?
Welke van de twee is het goedkoopste van onderhoud en reparaties?
RobDeutz104
@arno1999 108 ook 2 kleppen per cilinder
arno1999
@RobDeutz104
Ik heb het nog eens gevraagd aan een deutz dealer en hij zegt ook dat de agrotron new zoals de 150.6 ook allemaal 2 kleppen per cilinder hebben net zoals de M620. Volgens hem is het zelf heel dezelfde motor (in de M620 en 150.6) terwijl ik van anderen hoor dat er wel degelijk verschil in zit. Maar hoe komt het dan dat de M620 toch zoveel luier is dan de 150.6 is dat allemaal door de software? en als ze dan die software kunnen aanpassen, waarom zijn ze dan over gegaan naar 4 kleppen?
RobDeutz104
@arno1999 een M is veel meer geknepen om aan de uitstoot te voldoen, en met een softwareaanpassing worden ze feller en sterker, alleen klopt de uitstoot niet meer en met de 2 klepstechniek voldeden ze niet meer aan de eisen en toen kwam de klepstechniek
jjthefrenchman
@arno1999 Allemaal 2 kleppen per cilinder .
Bij het uitslaan bij het wegrijden klopt volgens mij hellemaal niks van. Ik.vindt mijn m600 behoorlijk taai. Wel hoor ik van iedereen dat m615-m620 enz niet zo taai en reactief zijn. Is bij mijn m600 dus gelukkig niet het geval.
Ik zou fijn naar een mooie m600 ofzo kijken, zo duur zijn die dingen niet.
arno1999
@jjthefrenchman
Van horen zeggen zijn van de M de 615 en 625 nog behoorlijk sterk omdat deze blijkbaar 4 kleppen per cilinder hebben. Ik ken iemand die een m620 heeft en iemand die m640 heeft, die klagen er wel over dat hij weinig kracht heeft bij lage toeren. Maar ik heb nog niemand gehoord over een m600. Als ik één weet staan zal ik er dus zeker voor kijken.
RobDeutz104
Wat wil je er mee gaan doen? En wat zijn je oude trekkers?
arno1999
@RobDeutz104
Het werk voor de agrotron is in de winter: prei uitrijden met een automatische kistenvuller. In de zomer zou het vooral gaan om schijveneggen, cultiveren, rottoreggen en naar veiling rijden met kar.

De tractoren die ik nu heb zijn: dx 4.51, agroxtra 4.47, agroxtra 4.17 en een d5206
We willen vernieuwen, maar ook vooral een zwaardere. Nu reden we prei uit met de dx maar omdat we een nieuwe automatische kistenvuller willen hebben we ook een grotere trekker nodig.
RVM
@arno1999 wat voor rooier heb je in gedachten? Voor een Vanhoucke of een Bouckaert met rollen ben je wellicht beter af met een 6 cilinder vanwege de lengte. Voor een verhoest en zeker een Baekelandt, zal dat minder van belang zijn.
arno1999
@RVM
Het zal een bouckaert zijn maar niet met rollen, het zal deels op dezelfde manier werken als een baekenlandt maar normaal nog eenvoudiger en lichter. Hierdoor denk ik ook dat dit wel zou moeten lukken met een 4 cilinder.
bert8210
@arno1999 even ter vergelijking, ik rooi prei met baekelandt kistenvuller met een 4 cil 125 pk op xeobib 710 en dat gaat machtig goed
arno1999
@bert8210
Ik ben ook aan het kijken voor de michelin xeobib 710, ik hoor daar veel goeds over.
Welke trekker is dat dan van jou? en hoe zwaar is jouw land? (van ik rond de 20, somigge plaatsen 30).
bert8210
@arno1999 is een mf 6613 land is 30
arno1999
@bert8210
Ook nog tamelijk zwaar land waardoor ik kan geloven dat het goed gaat op die banden. Heb je soms veel last met aarde in de wortels?
bert8210
@arno1999 ja maar heb nu andere schudder en is beter
arno1999
@bert8210
En wat is er precies anders aan de nieuwe schudder?
Nu heb ik een oude baekenlandt, denk ongeveer de twinstigste machine die hij heeft gemaakt. Maar we sukkelen erg met aarde in de wortels
bert8210
@arno1999 schudder is meer open en staat meer achteruit
+1
AVA
Gewoon voor een TTV gaan, kost een paar stuivers meer maar dan heb je ook wat: staat nog een limited edition te koop met 4000 uur op tractors and machinery
arno1999
@AVA
Bedankt voor je reactie
Heb ook al gedacht aan een ttv maar ik hoor wel dat de onderhoudskosten een stuk hoger liggen (ongeacht het merk) en eigenlijk rij ik ook wel nog graag met schakelbakken. Het nadeel ervan vind ik de kabels en had ik eigenlijk gedacht aan de c-shift. Is dit dan dezelfde zf t7200 bak en is die wat goed die c-shift?
AVA
@arno1999 aanschaf is iets hoger, onderhoudskosten liggen eerder lager bij een ttv, filters worden dezelfde uren voor gehanteerd, t7200 bak is nog wel is wat mee , ttv transmissies zijn nagenoeg probleemloos ( op de s-matic na dan)
arno1999
@AVA
Is dat door de powershifts dat er daar nu en dan iets aan is? Ik hoor er eigenlijk zeer zelden over klagen. Ik heb wel gehoord van een deutz dealer dat bij ongeveer 13000 uren de powershifts vernieuwt moeten worden. Het zou dan gaan over iets van spoelen of zo iets (ik ken er zelf niet veel van).
AVA
En anders raad ik je sowieso niet aan een tweedehands “new” te kopen, een nieuwe kleine (bijvoorbeeld)6130 ttv bieden ze aan tegen zeer scherpe leasetarieven.
@AVA vanwaar geen ‘new’?
Als ik het hier op tf een beetje volg en lees is de M slechter als de new...
Moonshine
@ronald-deutz-fahr wordt hier met de "new" niet de mk4 bedoelt? of snap ik er nu geen snars meer van?
+1
arno1999
@Moonshine
De new komt tussen de mk3 en de M. Bouwjaar van 2004 tot ongeveer halfweg 2008. Vind ik persoonlijke de beste agrotrons.
+1
AVA
@ronald-deutz-fahr omdat ik ze in verhouding best duur vind.... M is niet veel minder hoor... ze hebben allebei hun dingetjes, koelfin was bij beide een probleem (lagers die vast sloegen omdat ze te licht waren) warmtewisselaar van de motor die gaat lekken, sper die gaat lekken in de vooras, de meeste hebben de modificaties gehad. 150.6 komt ivm een M620 ff sterker over onderin, maar na de software-update van de M620 vind ik deze zeker niet veel onderdoen... al gaat me voorkeur wel uit naar een m625 (4 klepper)
arno1999
@AVA
Ja die new komt inderdaad al wat aan de oude kant.
Ik heb ook al gedacht aan de 6120.4 of 6130.4 maar als ik het goed heb, hebben deze een lichtere transmissie en achterbrug dan de 6150.4?
De trekker zou vooral worden gebruikt voor prei uit te rijden en dan wil ik banden van 710 eronder zetten. Ik denk dat die achterbrug er misschien te licht voor is.
+1
AVA
@arno1999 die achterbrug is dezelfde als een ttv 4: gewoon goed dus. Vind er maar is eentje voor een leuke prijs, zal je niet mee vallen. Daarom zei ik al: informeer voor de gein is naar een demo of iets dergelijks bij je sdf dealer.
arno1999
@AVA
Ik heb eens een tijdje geleden naar een deutz dealer geweest. Nu heeft hij nog een trekker staan die afgeschreven is. Hij is ongeveer 3 jaar oud en werd gebruikt om gras te onderhouden op voetbalvelden. Ik weet niet precies hoeveel uren hij heeft maar hij zegt dat het er minder zijn dan 1000. Het gaat over een 6120.4 profiline. Deze heeft de t7140 bak met 4 versnellingen en 4 powershiften. Nu vraag ik me af dit een goede trekker zou zijn voor mij? Het is de bedoeling dat er grote banden onder komen (voor: 540/65 r28 en achter: 710/60 r38) zou dit lukken op deze trekker? en zou ik er dan nog mee mogen cultiveren (voor de transmissie en achterbrug), wat ook wel nog een zwaar werk is?
KlaasM
Je hebt ook nog lichte 6 cilinders in de 6 serie. Volgens mij de 6.130. Dan heb je wel een 6 cilinder met veel schakelmogelijkheden en verder een simpele trekker.

Ik heb een beetje rij ervaring met de M620. Nadeel vindt ik het schakelen dmv kabels. Je mist een stukje gevoel. Het verhaal over de motor klopt wel. Onderin moeten ze even nadenken maar als ze iets hoger in toeren houd zijn het erg fijne motoren om mee te werken en sleuren ze er ook goed aan.

Als je iets ouder wilt zou ik voor een 150.7 oid gaan. Iig iets met de vertrouwde 7 liter moter. Deze motor geeft bij elk toerental gehoor en zal je niet snel in de steek laten. Echt een lekker taai blok. Deze worden wel iets ouder. Deze modellen hebben ook nog de lange pook op de vloer wat ook fijner schakelt.
arno1999
@KlaasM
Bedankt voor je reactie
Voor de 6 serie zou ik vooral één willen met de zware transmissie (zf t7200) en die zit ook niet in die kleinere 6 cilinder, daarin zit volgens mij de t7140. Dit is voor mij van belang omdat er brede banden van 710 onder moeten.

De agrotron zal vooral gebruikt worden om prei uit te rijden, dat doen we met een motortoerental van ongeveer 1300. Als het dan wat natter is zou dit misschien niet zo handig zijn met een M. Maar de meningen zijn inderdaad verdeeld erover. Bij sommigen kan hij niets goed doen, anderen kunnen er dan niet echt over klagen.

Dat het nu met kabels is vind ik ook heel jammer. Ik heb al paar keer met een agrotron 150.6 (bouwjaar 2007) gereden van een maat van mij. Vind het echt een fantastische trekker en heel veel kracht. Misschien vind ik deze 6 liter wel nog geschikter voor mij omdat hij waarschijnlijk ook wel wat zuiniger is dan de 7liter. Maar jammer dat ze al zo oud zijn.
InsaneNL
@arno1999 de 6 liter is ook een hele fijne motor, wij hebben ook een 150.6 uit 2006 eigenlijk nog niks mee serieus mee gehad lijkt er alleen op dat het kleppendeksel pakking nu lekt. De onze heeft nog wel pennen schakeling, maar een paar km verder op loopt er ook 1 met kabels.
arno1999
@InsaneNL
Een maat vanik heeft ook een 150.6 uit 2006, echt fantastische trekker.
Nu hoor ik van een deutz dealer bij me in de buurt dat hij een eindje verder een 120.6 uit 2006 weet staan met ongeveer 4000 uren en van deze is de koppakking net vernieuwt. Hoeveel draaiuren heeft jou 150.6?
InsaneNL
@arno1999 ruim 5500, maar ik heb het over een kleppen deksel pakking, niet de koppakking als je je daar druk om maakt.
arno1999
@InsaneNL
Ahn oke, maar denk je dat dit kan dat na 4000 uren de koppakking vervangen moest worden? of zou hij misschien al iets meer uren hebben of dat de urenteller toont?
InsaneNL
@arno1999 de koppakking is vast niet zonder reden vervangen. Maar het is niet iets waar ze bekend om staan. Kan best zijn dat die een keer heet geworden is, het is bij de new serie veel beter als bij de MK3 maar je moet nog steeds opletten dat het koelpakket schoon blijft.
arno1999
@InsaneNL
Ik zou die agrotron 120.6 dus beter laten staan zeker? of zouden de problemen nu allemaal al kunnen opgelost zijn met de koppakking te vernieuwen?
InsaneNL
@arno1999 dat is moeilijk te zeggen. Hoeft verder niks mis mee te zijn, maar dat moet je gewoon bekijken en zien wat je gevoel zegt. Als er meer onderhoudshistorie bij is kan je daar ook wat uit halen. Als die alleen normaal onderhoud nodig geweest is en eenmalig de koppakking zou ik me er weinig zorgen om maken. Je kan ook na vragen of ze weten waarom de koppakking vervangen is en wat er aan vooraf gegaan is.
arno1999
@InsaneNL
Bedankt voor je uitleg en reactie. Ik zal er dan zeker eens voor kijken.
arno1999
@InsaneNL
Stel dat die koppakking nu vervangen is geweest omdat hij warm gelopen is, zou er dan nog blijvende schade aan de motor kunnen zijn?
InsaneNL
@arno1999 kan, maar hoeft niet. Valt zo weinig over te zeggen, dan moet je hem toch zien en horen lopen.
Onze shovel is voor een aantal jaar geleden ook warm gelopen, kop krom en lichte sporen op 1 van de zuigers en bussen. Kop hebben we laten vlakken en de rest hebben we gelaten voor wat het is. De shovel doet het er prima om, geen extra problemen die daar aan te herleiden zijn.
arno1999
@InsaneNL
ok hartelijk dank, ik zal er dan zeker nog eens voor kijken.
KlaasM
@arno1999 710 banden passen wel onder een m620. De kajuit moet dan een stukje omhoog maar dat is goed te doen
mdoornekamp
@KlaasM dan moet je geen michelin mach bib 710 hebben. Die vallen nog 5 cm hoger. En prei staat altijd op klei toch? Dan loopt alles zo vol.
Fast Eddy
@mdoornekamp

Ik dacht juist op zand of lichte zavel grond. Bij de gevangenis in Veenhuizen telen ze ook prei. Dat is zand/dal grond.
+1
mdoornekamp
@Fast Eddy ok. Ik zie wel eens van die filmpjes uit polen. Dan zijn ze flink aant kleien
RVM
@mdoornekamp in west-Vlaanderen is zandleem, dat is bijna lichte klei 😉
arno1999
@RVM
Ik woon inderdaad in West-Vlaanderen en bij ik is het zand-leem. We hebben behoorlijk lichte grond maar ook zwaardere waar we nog al sukkelen met kloppen aarde in wortel van de prei. Daarom willen we ook vernieuwen van machine om een beter schudder te hebben.
RobDeutz104
@KlaasM in de 6 serie heb je geen lichte 6 cilinder, je hebt wel een 6 cilinder met de lichte transmissie, dat is de 6140, maar wordt nu niet meer gemaakt.
KlaasM
@RobDeutz104 klopt maar als je gebruikt zoekt zal je dus naar zo’n 6140 kunnen gaan kijken
arno1999
@KlaasM
Maar die 6140 is dus een 6 cilinder met de lichte t7140 (4 versnellingen en 4 powershifts) bak. Is deze transmissie sterk genoeg voor dat vermogen van de motor?
arno1999
@RobDeutz104
Ik heb eens een tijdje geleden naar een deutz dealer geweest. Nu heeft hij nog een trekker staan die afgeschreven is. Hij is ongeveer 3 jaar oud en werd gebruikt om gras te onderhouden op voetbalvelden. Ik weet niet precies hoeveel uren hij heeft maar hij zegt dat het er minder zijn dan 1000. Het gaat over een 6120.4 profiline. Deze heeft de t7140 bak met 4 versnellingen en 4 powershiften. Nu vraag ik me af dit een goede trekker zou zijn voor mij? Het is de bedoeling dat er grote banden onder komen (voor: 540/65 r28 en achter: 710/60 r38) zou dit lukken op deze trekker? en zou ik er dan nog mee mogen cultiveren (voor de transmissie en achterbrug), wat ook wel nog een zwaar werk is?
+1
WilcoVink
Wel sund van die dx trekkers, maar ik begrijp de keuze wel.
+1
arno1999
@WilcoVink
Wat bedoel je met 'sund'?
Begrijp me niet verkeerd, ik doe er geen weg, ik zou het zelf niet willen 😄 . Ik wil er gewoon één bijkopen om een sterkere trekker te hebben en om de agroxtra 4.47 wat te sparen.
Fast Eddy
Bij de firma Uildriks in Assen staat nog een Agrotron 110 MK3 met 5500 uur. Ze hebben ook nieuwere type`s staan.En ze doen zaken door heel Nederland en soms ook wel in het buitenland.
arno1999
@Fast Eddy
Is dit een loonwerker?
Zou hij ook nog een agrotron new hebben onder de 5000 uur en zorgt hij er wat goed voor?
arno1999
@Fast Eddy
Heb het net even opgezocht en gezien dat het dus om een dealer gaat.
Ik zie dat deze 110 op de schakelpook 4 versnellingen heeft en een S en een F.
Weet jij wat die S en F wil zeggen of welke transmissie dit is?
+1
trean
@arno1999 s/f is de hoog/laag bak. Die schakel je dan met een knop achterop de pook.
De 110 is een 6 cilinder met 4 cilinder achterbrug en versnellingsbak.

Is, 1,6 km/h volgas in de laagste versnelling traag genoeg voor prei rooien?

Ze zijn ook geleverd met een
extra kruipbak.

(klik om te vergroten)

Snelheidstabel van de 110 in bij uldriks
arno1999
@trean
Er moet zeker een kruip opzitten om prei uit ter rijden. Denk dat ik met de dx soms maar aan 0,5km/h rij.
trean
@arno1999 ik kan op de foto's van uldriks niet zien of er een kruip op zit,
Dan zit er rechts naast/ achter de stoel nog een rode hendel.

Die snelheid is bij alle gebruikte schakel trekkers wel een aandachtspunt.
Want de grotere mk3 hebben standaard de 6 bak met 4 powershifttrappen gaat ongeveer even snel in 1L.
Kruip is meestal optie.

Ik zou voor een ttv gaan,
Valtra,s met de hitech bak hebben wel standaard een kruipbak met voldoende keuze.
arno1999
@trean
Liefst van al zou ik eigenlijk een trekker willen hebben met die 6bak. Ik ben nog al bang van die ttv omdat ze nog al veel elektronica bezitten.
Alhoewel die kruipgroep een optie was, heb ik nog nooit een agrotron gezien zonder kruipgroep. Vroeger van die dx'en had je dat wel vaak dat er geen kruip opzat.
Fast Eddy
@arno1999

Er zit een 3 traps powershift op. In de achteruit heb je alleen de beschikking over de middelste powershift trap.Door de pook opzij te doen kan je de hoge en lage gearing schakelen. Dat is de S(strasse) F(feld).
arno1999
@Fast Eddy
Ik vind het wel raar dat voor achteruit enkel de middelste werkt. Duurt het dan ook langer om hem van vooruit naar achteruit te schakelen als hij bijvoorbeeld in de hoogste powershift zit, omdat hij dan eerst deze terug moet schakelen naar de middelste of werkt het zo niet
Fast Eddy
@arno1999

Ik heb het ook altijd raar gevonden. Maar zodra je hem in de achteruit zet gaat hij al in de middelste powershift. Je hoeft er niet op te wachten. Als je de bak een beetje leert kennen dan kan je er best mee uit de voeten. Alleen weet ik niet wat de snelheden met prei rooien zijn en of je dan een kruipbak moet hebben?
arno1999
@Fast Eddy
Ik vind het ook raar waarom ze die hoogste en laagste powershift eruit hebben gehaald, bij de andere 6 bak is dit nochtans niet het geval en bij de nieuwere 4 bak met 4 powershifts ook niet.
En ik wel zeker een kruipgroep nodig voor prei te rooien, afhankelijk van het land rij ik soms iets van 0,5 km/h op 1400 motortoeren.
Fast Eddy
@arno1999

Deze versnellingsbak heeft maar 4 versnellingen.
arno1999
@Fast Eddy
Ja dat weet ik. Is hij een beetje vergelijkbaar met de bak in de 6120.4 deze heeft ook vier versnellingen maar dan 4 powershifts en normaal kun je ze allemaal gebruiken in achteruit
@arno1999 @Fast Eddy
Wat ik begrepen heb, is de achteruit als het ware de 4e powershift trap. Daardoor hoeft er geen aparte omkeer in, maar lever je wel de 4e trap in. Onze K420 heeft dat ook zo, daar staat de achteruit gelijk aan de L
Dit kost geen extra tijd, omkeer met de shuttle pakt hij goed en vlot op.
+1
InsaneNL
@ronald-deutz-fahr jup, achteruit is inderdaad gewoon een powershift trap
AVA
@InsaneNL idd, enige voordeel van die 7100 bak is dat ze puur soepeler reageren op de powershift en powershuttle tov een 7200 bak
InsaneNL
@AVA ik heb ze hier beide staan, alleen de 7100 zonder is powershuttle maar ik heb er weinig verschil in.
AVA
@InsaneNL oké, ik heb een 100 New en die heeft dan powershuttle en die reageert puur soepeler als de 150.6 new van me broer... daar moet je de koppeling nog wel is bij gebruiken anders gaat het ruig zat.
+1
InsaneNL
@AVA wij hebben een 85 MK3 met ruim 8000 uur en een 150.6 new met 5500 uur. Ze kunnen beide heel soepel schakelen en er flink inklappen, ligt er maar net aan wat je doet. Met maaien met de 150 pak ik er nog wel eens de koppeling bij met terug schakelen. opschalen gaat eigenlijk altijd mooi. En als de 85 flink zijn best mag doen voor de cultivator kan die ook mooi klappen met terug schakelen.
Ik ben wel van mening dat de 7200 een veel betere bak is, alleen al door de trappen in de achteruit. Dat die bakken af en toe een magneetklep lusten neem ik er graag op toe, we hebben er tot nu toe nog maar twee vervangen.
arno1999
@InsaneNL
Wat denk je van de zf t7140? is deze sterk genoeg gebouwd voor 140 pk? en zou het aanvaardbaar zijn om daar banden van 710/60 r38 op te leggen
arno1999
@ronald-deutz-fahr
ah dat werkt op die manier bedankt. Maar ik vind het wel jammer dat dit zo is. Ik heb al een paar keer met een 150.6 gereden en vond het het zeer handig dat achteruit even snel ging als vooruit
@arno1999 klopt het is even wennen. Ik voer er niet mee, en achteruit de kuil op ofzo is ook niet aan de orde, dus mis het niet echt in de praktijk, meer uit gemak dat je zegt, hij mag wel wat harder achteruit.
Heb jij veel werk waarbij je achteruit moet rijden? Waarom de stap van een lichte dx, naar een grotere agrotron, en niet een stap daartussen? Met een lichtere trekker zijn 710 banden niet noodzakelijk lijkt me?
arno1999
@ronald-deutz-fahr
Omdat ik een nieuwe preirooier wil kopen, een automatische en die wegen een stuk meer dan een gewone preirooier die ik nu heb. Ook wil ik nog eens een zaaimachine kopen voor op de rottoreg en denk dat dit met de dx ook niet al te handig zal zijn.
Lichter dan een agrotron 6120.4 zou ik daardoor zeker niet willen gaan. En de oudere 120.6 new weegt ook maar iets van 200kg meer dan de 6120.4. En stel dat ik een lichtere trekker koop zijn die gebouwd in Italië en daar ben ik niet zo een grote voorstander van.
arno1999
@ronald-deutz-fahr
Voor derest heb ik niet echt veel achteruitrijwerk maar het lijkt me wel gemakkelijk als ik bijvoorbeeld aan het cultiveren ben en ik moet draaien aan het kopeind dat dit met dezelfde snelheid is, wat nu ook ongeveer zou is met de dx
@arno1999 ah zodoende. Met cultiveren zul je die achteruit niet missen, dat stukje wat je steekt kan ook wel met 1km/u langzamer.
arno1999
@ronald-deutz-fahr
ahn ja inderdaad als het maar om 1km/h gaat. Ik heb al een keer met een new holland t6030 gereden en van deze vind ik wel dat het wat tegensteekt maar dat ging denk ik om meer dan 1km/h
+1
@arno1999 nouja (bij onze trekker) heb je 3 powershift trappen.
20%verschil
Dus stel L=5km
M=6km
H=7km
Achteruit is gelijk aan L, dus 5km
Stel dat je cultivator in de M, dan scheelt het dus 1 km/u
schakel je weer naar vooruit dan staat die gelijk weer in de M
Ik zou aanraden gewoon te gaan kijken bij een trekker die je aanstaat, en daar eens een rondje mee gaan rijden en wat proberen met de versnellingen.
arno1999
@ronald-deutz-fahr
Een eindje geleden ben ik eens naar een deutz dealer geweest om eens de verschillende modellen te bekijken. Maar nu heeft hij nog ergens een agrotron 6120.4 profiline staan, deze is afgeschreven en werd gebruikt om voetbalvelden te onderhouden en heeft nu iets van 600 uur en is iets van 5 jaar oud. Het jammere eraan vind ik dat hij de lichtere transmissie heeft en ik weet niet of het dan evident is om er banden van 710 onder te zetten om prei uit te rijden en om dan ook nog eens met diezelfde banden te cultiveren.
WilcoVink
Oh😂, ik dacht dat je al die dx trekkers ging verkopen.
koenclaas
Als je persé een handgeschakelde wil zou ik voor eentje uit de new serie gaan. Dat schakelt fijn en met gevoel. Die nieuwere is allemaal met kabelbediening. Van de 6serie werkt cshift/rcshift ook perfect!
jjthefrenchman
@koenclaas daar had ik nog nooit zo over nagedacht. De New 108 schakeld inderdaad fijner als de m600, maar dat dat verschil nou zo groot is.....
arno1999
@koenclaas
Ik heb al eens met een M620 gereden, het schakelt inderdaad anders maar echt slecht vind ik het niet hoor. Het jammere eraan vind ik dat de kabels nog al rap breken (van horen zeggen na ongeveer 1500 uur)
jjthefrenchman
@arno1999 nee de kabels knapen niet zomaar,maar het kopje knapt ( is van blik), deutz levert geen nieuwe kogel kop verbinding . En ben je verplicht nieuwe kabels te monteren. Ik heb een nieuw universeel kop verbinding gevonden op internet, en dat is een veel mooiere als.origineel en zit er nu al 3000u op.
arno1999
@jjthefrenchman
Dan vallen die kabels inderdaad goed mee.
Hoeveel uren hebje nu al ongeveer met je 108 en M600? en wat zijn de problemen die je al hebt gehad?
jjthefrenchman
@arno1999 Allebij 6500u.
M600 heeft afgelopen jaar een powershift eruit gehad. Komt door een kapotte electroklep, en ik er even ben met blijven ploegen. Die electroklep "hammer" je eruit door ruig met je powershifts om te springen. Bij m'n vorige stagiair had ik 3 kleppen per jaar kapot . Dit is wel echt een euvel bij de M serie. Reperatie van een powershift bij lmb kost je zo 4500-5500. Maar bij goed opletten en rijden rij je niet zomaar een powershift eruit. Voor de rest is de airco kloten bij deutz. Als ie het doet , doet ie het goed. Maar het is zeker onderhoud. Bij de m600 heb ik airco condensor lek gehad, en beide ventilatoren onder de stoel. Dit zijn kut klussen maar op zich goed zelf te doen.
Bij de New 108, heb in een lekke olie koeler gehad, en kapotte brandstof "regulateur" (gebeurd nooit bijna volgens lmb ).
Al met al , ben ik het meest tevreden over de M600, heeft me nog nooit in het land laten staan . En is per draaiuur redelijk goedkoop geweest. Al het onderhoud doe ik zelf, onderdelen koop ik zelden bij Deutz. Prijzen liggen er erg hoog.
@jjthefrenchman hoe ruig moet je schakelen om die klep eruit te laten gaan? Paar keer op een trekker gereden die er tegenaan zat, die trap even vermeiden.. maar dat wil natuurlijk niet met alle werkzaamheden
jjthefrenchman
@ronald-deutz-fahr vraag het aan m'n oude stagiaires 😭 . Het kan de beste overkomen , ik heb er nu 1 kapot in 3 jaar.
arno1999
@jjthefrenchman
Dat de airco van deutz niet de beste is wist ik al. Daarom vind ik het wel goed dat de vooruit open kan. Als ik jou hoor vallen die kosten aan allebei de tractoren zeer goed mee voor 6500 uren. Ken ook iemand die een 150.6 heeft met ongeveer 5000 u , denk niet dat hij al eens iets heeft gehad aan een powershift. Wat bedoel je dan juist met zeer ruig schakelen? Als je gewoon rijd en voorzichtig de powershifts optelt kun je toch niet veel verkeerd doen?
Josh1978
@jjthefrenchman ik heb dat probleem ook net gehad, bij mijn k420 met vrij veel uren op de teller. 11000. Tijdens de kerst. Nu heb ik een handig broertje die heeft er een moer omheen gefabriceerd. Maar weet jij nog waar je ze gekocht hebt?
jjthefrenchman
@Josh1978 Dat lassen heb ik ook geprobeerd. Dat werkte maar paar maand. Ik zal eens rondneuzen. Ik weet dat ik er 6€ voor betaald heb. En toen ik ze ontving ik blij verrast was door de erg goede kwaliteit (ong 10x zo mooi en sterk als originele van deutz, gedraaid en gefreest stalen onderdeel ipv blik) .
Josh1978
@jjthefrenchman dat zou zeker mooi zijn. (Mijn broer heeft er maar 1000 uur garantie op gedaan 😜)
Ruben-dxdeutz
Op tweedehands staan nog een 6140.4 en agrotron 108 met weinig uren bij thienpond, de M620 is onderin inderdaad vrij lui is ook mijn ervaring maar verder goede trekkers.
arno1999
@Ruben-dxdeutz
Ik heb het gisteren ook gezien. Heb jij ervaringen met deze dealer?
Ruben-dxdeutz
@arno1999 neen geen enkele ervaring mee.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!