Kamer akkoord: ook tractoren krijgen straks een kenteken

Er komt een einde aan de tijd dat boeren met hun tractoren de verkeersregels aan hun laars konden lappen. Een meerderheid in de Tweede Kamer zal vandaag instemmen met een wetsvoorstel dat invoering van een kenteken voor tractoren regelt.
 Kamer akkoord: ook tractoren krijgen straks een kenteken (rtlnieuws.nl)

Er komt een einde aan de tijd dat boeren met hun tractoren de verkeersregels aan hun laars konden lappen. Een meerderheid in de Tweede Kamer zal vandaag instemmen met een wetsvoorstel dat invoering van een kenteken voor tractoren regelt.

 Tractors krijgen ook een kenteken, al duurt dat nog even (omroepgelderland.nl)

Tractoren mogen in de toekomst alleen nog met een kenteken de openbare weg op. Een meerderheid in de Tweede Kamer is daar voor.

Nieuwsgrazer

Bijlages

(klik om te vergroten)

Afbeelding van gelinkte bron artikel

Reacties

+1
weurding
Niks mis mee. Net even gevraagd bij dealer. Kost een 40 euro excl. Platen
kwarkje
@weurding en een apkatje?
+1
weurding
@kwarkje bij normaal onderhoud heb je niks te vrezen
+5
pietjepuk
@weurding Ieder keer worden de lasten weer verzwaard. Zitten de platen er helemaal op dan zal het wel uitdraaien op wegenbelasting.
+5
weurding
@pietjepuk vindt het een goede zaak. Egaal wat anderen aandragen. Ook luchtremmen bij bepaalde tonnage is echt geen overbodige luxe. Combinaties van een paar ton aan waarde en een veelvoud in kg en dan zeuren over een kenteken.
mike_v
Quote Reactie van @pietjepuk:
wegenbelasting

Wat is daar mis mee? Je gebruik de wegen toch ook 🙌
+4
pietjepuk
@mike_v Op zich niets. Maar dan wordt het weleens tijd voor een redelijke melkprijs. Het houdt een keer op iedereen verhoogt de tarieven en de overheid bedenkt weer een nieuwe regeltjes die lasten met zich mee brengen. Momenteel gaat de melkprijs maar 1 kant op en dat is een andere dan van de zuivelnoteringen.
mike_v
Zoals iemand anders hier al had gepost @pietjepuk; "Voor minder dan de prijs van een luchthoorn". Ik gok dat iedere landbouwer ook één en heel vaak 2 auto's heeft. Waarom zou er voor een trekker dan ineens geen geld meer zijn? 🙄
+1
pietjepuk
@mike_v Nu haal je twee dingen door de war. Platen gaat inderdaad niet veel kosten. Maar als ze wegenbelasting gaan innen gaat dat voor mij toch weer minstens 1000 euri kosten.
mike_v
Awel @pietjepuk, dan komen we terug bij het feit; Waarom zou jij met je trekker niet moeten betalen? Ookal is dat maar éénmalig, je bent vanaf dat moment een weggebruiker. Tuurlijk is dat vervelend, maar het is wel het meest logische. Hoe ga jij anders je grens stellen?

Stel; Ik heb één trekker die enkel gebruikt wordt om te hooien (Want om die gevallen gaat het meestal, toch?). We nemen even dat we 4 keer maaien op een jaar. 2 keer hooien per snede? Dat is dan al 8 dagen dat je op de baan komt. "Oops, het gras is wat lang voor de winter." Nog een extra snede => 10 dagen op de baan. Zie je waar ik op aan wil? Voor de één is "bijna nooit op de baan" 10 keer ... Voor de ander is dat 20 keer. Hoe ga jij dat in godsnaam controleren? Kan niet. Want dan komt iedere combinatie maar sporadisch op de weg, en dat is toevallig net die ene dag dat je tegengehouden wordt.
+5
Twentsch Land
Je geeft heel duidelijk aan waarom het niet reëel is dat er wegenbelasting hoeft worden te betaald.....

@mike_v
mike_v
Jij snapt me dus niet @Twentsch Land ...
+1
Twentsch Land
Ik ben niet zo van communisme ideeën.

@mike_v
mike_v
Zeg jij dan eens wat "nauwelijks op de baan komen" wil zeggen @Twentsch Land? Vanaf wanneer spreek jij van nauwelijks? Vanaf wanneer vind jij dat een trekkergebruiker WEL zou moeten betalen?
Stel een grens.
In een wetboek kan je niet gaan zetten "Trekker die nauwelijks op de baan komen zijn vrijgesteld" ...
Twentsch Land
Meerdere mogelijkheden !

Trekkers met geen 40 km bak vrijstellen.
Bij meerdere trekkers op een agrarisch bedrijf is 1 trekker die moet betalen genoeg.
Als je met de trekker niet in de bebouwde kom van een stad komt ook geen kenteken.....
Zo is er nog wel meer te bedenken.@mike_v
mike_v
1. Ik rijd een route van 150 km over de weg, en mijn trekker rijdt maximaal 39km/u. Mijn buurman rijdt met me mee maar die zijn trekker rijdt maximaal 41km/u. Krijg ik een vrijstelling?*
2. Ik heb hier twee auto's in de garage staan, eentje gebruik ik enkel en alleen om met de paardentrailer van hier naar de manege te rijden. Krijg ik een vrijstelling?
3. Ik ben niet zo'n goede chauffeur. Als ik naar de stad (lees: bebouwde kom) ga, neem ik de bus. Krijg ik een vrijstelling?
@Twentsch Land

*Je maakt evenveel gebruik van de weg, waarom zou ik dus minder moeten bijdragen.
Twentsch Land
Je maakt de som mooi passend voor jezelf 😉

Maar je weet heel goed wat ik bedoel......volgens mij past het jou wel goed dat een andere helpt betalen waardoor jij misschien iets minder betaald.

@mike_v
+3
mike_v
Die dingen wat ik typte zijn voorbeelden. Uit de lucht gegrepen dus @Twentsch Land ... Ik snap gewoon niet wat het probleem is rond heel die kentekens en de mogelijke heffingen die kunnen volgen. Als die paar 100 euro, of laat het 1000 euro zijn, het verschil gaan maken op jouw bedrijf, dan moet je eens serieus gaan rekenen ... Ik gok dat je meerdere problemen gaat tegenkomen dan.

Toevoeging: Ik zeg niet dat een kenteken de verkeersveiligheid ten goede gaat komen. Dat is niet zo. Maar als je sommige combinaties nu ziet rijden, dan denk je zelf soms; Dit moet ooit mis gaan. En het zijn vaak net die personen die gaan klagen. Een bedrijf dat zijn voertuigen in orde houd (verlichting, remmen, onderrijdbeveiliging, ...), heeft geen schrik voor een APK. Omdat daar geen reden is om schrik te hebben.
Twentsch Land
..... principe kerel 😉

@mike_v
Frits1
@mike_v campers betalen ook minder omdat ze niet altijd rijden toch?..........
mike_v
Klopt @Frits1. En ga er maar vanuit dat een trekker ook niet de volle pot zal betalen. Want voor zover ik weet is er nog nergens een bepaald bedrag vermeld. Maar iedereen is wel al aan het zeuren ...
fan van trekkers
@mike_v nou ik had die luchthoorns toch echt goedkoper dan die 40 euro die genoemd werd😂
+1
de hoef
@fan van trekkers ik nie ,maar die hoor je ook
cs-agrar
Quote Reactie van @fan van trekkers:
ik had die luchthoorns toch echt goedkoper dan die 40 euro

aliexpress. knappe kosten een veelvoud
+3
Twentsch Land
Wat er mis mee is is dat sommige boeren niet of nauwelijks op de weg komen....waarom dan flink helpen betalen ?

@mike_v
Fendt926Driver
@Twentsch Land alleen de trekkers die op de weg komen een plaat voor halen de rest merken ze toch niet
johndeere6230
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
alleen de trekkers die op de weg komen

Ja en als dat een hand vol keren per jaar is betaal je wel de volle pont... hier alle grond om de deur liggen, rijden nagenoeg nooit op de weg met geen enkele trekker, alleen je hebt wel gelijk voor beide een kenteken nodig+de bijhorende kosten...
+1
Twentsch Land
Dat kan maar bij verkoop/inruil zal de koper het gebruiken om in verhouding weinig te geven voor je trekker.

@Fendt926Driver
siebes
@Twentsch Land registratie kost 25 euro
jehan
@siebes meende 38 euro inclusief plaat
siebes
@jehan dat zal ongeveer. Plaat kost ook wat
mike_v
Niemand verplicht je trekkers die niet op de baan komen, in te schrijven en dus te registreren @Twentsch Land ... Met een auto betaal je ook, ookal kom je maar één keer per jaar op de baan. Wat is het verschil?
+1
bio boer
@mike_v auto is gemaakt voor op de weg terijden de trekker is daar niet voor gebouwd maar puur voor land tebewerken daar wordt 95% van de trekkers ook voor gebruikt die laaste 5% die dan voordeel hebben van die vrijstelling jamer dan een eventuele apk en extra eisen aan remmen van zware machines is niks mis trekkers maken gewoon weg niet veel km op de weg dus zou wegen belasting kolder zijn en meerwaarde van een geel plaatje zie ik niet echt maar als ze dat graag willen mij best voor 18 euro voor de plaat en 38 euro inschrijven éénmalig is geen ramp
weurding
@bio boer wil ze niet de kost geven.... er gaan hier veel trekkers over de weg
mike_v
Ik denk dat als je gaat uitrekenen, je bijlange na niet aan 95% velduren tov. Transporturen komt @bio boer ... denk dat je (globaal gezien) eerder 50/50 of nog meer moet gaan kijken. Zeker wanneer je in het loonwerk zit.
de hoef
Quote Reactie van @Twentsch Land:
....waarom dan flink helpen betalen ?

omdat die al bevoordeeld zijn met land kort bij huis natuurlijk
+2
pietjepuk
@de hoef Wat mij altijd opvalt bedrijven met een hele grote huiskavel houden koeien op stal.
Twentsch Land
Dat zie je vooral bij die de kavel 100 meter breed hebben en tig km lang.

@pietjepuk
cb6520
@pietjepuk omdat dan het loonwerk ook heel goedkoop kan
Fordje4600
@mike_v vind wegenbelasting niet een goede zaak, de rode diesel is al weg... en als ik hier 2 dezelfde trekkers heb moet ik hetzelfde geld betalen aan wegenbelasting terwijl de ene 1500 uur per jaar voor een dumper op straat loopt en de andere voor de balenpers staat en hooguit 100 uur van de 1500 op straat zit.
+1
de hoef
@Fordje4600 dan heb je dus 1 trekker teveel
Fordje4600
@de hoef nee?
de hoef
Quote Reactie van @Fordje4600:
nee?

die 100 uurkan die andere er wel bij maken
zoniet dan is het een luxe probleem, dus dokken
caseboy
@weurding ook bij goed onderhoud kan een trekker nog apk afgekeurd worden
+2
weurding
@caseboy auto's ook. Meestal niet zonder reden
van Ittersum
@weurding zal wel verrekend worden in de leaseprijs
+1
weurding
@van Ittersum niet iedereen leased
+1
pietjepuk
@weurding Had toch vernomen dat er in elp een dikke claas wordt verleast. 😅 😅
weurding
@pietjepuk zeker weten van niet. Zit geen dealer in elp😋
+1
pietjepuk
@weurding

(klik om te vergroten)

weurding
@pietjepuk slik je bolletjes?
+1
pietjepuk
@weurding Is niet nodig spoor zo al niet.
+1
siebes
@weurding je kunt het zelf bij rdw aanvragen.
weurding
@siebes ja klopt. Al geinformeerd
+1
BertK
Binnendoor naar den Haag staat het pas echt vast in de BV Nederland.

Goed weten hoe de regels zijn, dan zal de grootste ergenis het kostenplaatje zijn.
Frans Z.
Kosten en geen opbrengsten.
+4
weurding
@Frans Z. Ach.... voor minder dan de prijs van een luchthoorn heb je een kenteken .....😅🤗
+7
Frans Z.
@weurding Eerst is het bijna gratis,dan gaan we de kosten leggen waar ze gemaakt worden. Tevens tuigen we weer een grote kerstboom op door er van alles aan te hangen.
+2
ted9
Apk wegenbelasting luchtremmen enz enz
+9
J.v.G
Wanneer alles geregistreerd staat begint de ellende. Belasting op uitstoot, wegenbelasting, roetfilters en apk
Kramer U800
Wat de bovenstaande reacties betreft ben ik het mee eens. Maar je kan het nu wel goed verzekeren als harder wilt gaan rijden, eerst kon dat niet.
B - W
@Kramer U800
Harder rijden?
Ja 40 ipv de nu toegestane 25km/h
Dus nog een veel te langzame kippegang
Kramer U800
@B - W Je mag harder rijden dan 40 km/u, dan heb je kenteken + APK nodig. Ik neem aan tot 80 km/u want als je harder rijd ben je snel verkeer.
Todi
Platen ok. Maar niet om die zieke reacties van de 2 de kamer.
+3
komelker 2
Ja, en dan is al er een diesel verbod in den haag .
Dieselmotoren van euro 5 en hoger zijn allen toegestaan in de binnenstad.
Hebben ze ons mooi te pakken voortaan demonstreren zonder trekker.
+1
Jannus
Quote Reactie van @komelker 2:
ze ons mooi te pakken

Er is niets creatiever dan een boer
Albert Altena
@komelker 2
Goed opgemerkt. Kunnen we Den Haag niet meer in.
+1
new holland koen
@Albert Altena En als we dat nou lekker toch doen?🤔
+2
caseboy
Ik ben benieuwd of de garages en het rdw de apk keuring optijd in orde gaan hebben.
anonymous_238
Kijk naar de eerste zin die RTL nieuws in bovenstaand artikel plaatst. Dan weet je meteen hoe we er bij bovenstaande gasten opstaan
+1
kevin-fendt
@anonymous_238 Ja alsof alle trekkershauffeurs asososiaal rijden, hoevaak ik al niet een ongeval heb voorkomen door asosiaal inhalende automobilisten. Een bekeuring kunnen ze je gewoon op naam geven geen kenteken voor nodig 😬
+1
dennisbouter
@kevin-fendt bij een flitspaal valt dat niet mee
kevin-fendt
@dennisbouter haha die hebben we hier nouwelijks 😂
+2
Jotke
@dennisbouter

Zo'n flitspaal heeft hier 1 dorp verder ook gestaan. Na 3 keer in de fik gestoken vonden ze 't wel welletjes en camera der uit. Paal inmiddels ook weg.
bas101
Dacht dat ze in 2016 ook al accoord waren ? 😬
+1
joop-same
@bas101 30 jaar geleden waren ze al met elkaar eens dat er een kenteken op de trekkers moest komen, maar het was toen te duur keuren en afgifte van het kenteken.
Laat het eindelijk eens doorgaan, steeds weer de zelfde verhalen.
+1
bas101
@joop-same t mag van mij nog 30 jaar duren , zeker voor de oudjes en die onder de 30kmh.
milkman1
Politie en Brussel blij.
+1
Fordje-3610
Straks keuring op de trekker en waarschijnlijk word de uitstoot gemeten en als jou trekker mooi zwart pluimt. komt deze de keuring niet door vanwege de milieu eisen. een voorbeeldje: je trekt op bij een stoplicht en politie rijd naast jou en zien een zwarte pluim boven je trekker dan houden ze je aan en controleren je kenteken en je krijgt een WOK melding op je trekker vanwege de milieu eisen en dan kun je weer naar RDW toe.
+1
Fendt926Driver
@Fordje-3610 en een vermogens tester erbij. Als je trekker gechipt of eco tuning heeft gehad. En de pk s kloppen niet bij het type nummer is dat afkeur of zelfs een economisch delict...
+1
Fordje-3610
@Fendt926Driver precies nou zijn we dr. het word straks 1 dikke bende
jehan
@Fendt926Driver dat gaat wel meevallen
+4
mike_v
@Fordje-3610 @Fendt926Driver,

Gaat men richting éénmalige keuring of jaarlijkse keuring?
Hier (B) wordt ook alles gekeurd ... Eénmalig voor de inschrijving. Daarna niet meer. Uitstoot wordt sowieso niet gecontroleerd hier. Juist enkel de lichten even controleren, identificatie plaatje controleren en de remtest. Die wordt niet eens op de rembank gedaan maar "rij een meter en duw de rem in" ... Ik blijf erbij, als boer met verstand houd je je machines sowieso in orde. Dan moet je je ook geen zorgen gaan maken voor een keuring door externe ...
930triplemaaier
@Fendt926Driver wat tunen betreft daar ben ik niet zo bang voor. Bij vrachtwagens en autos wordt er ook behoorlijk getuned en die komen als ze netjes getuned zijn ook gewoon door de apk. En wat de apk betreft die mogen ze van mij ook direct invoeren. Dan wordt er tenminste elk jaar of elke 2 jaar afhankenlijk van de maximum snelheid nog naar de staat van de trekker en in het bijzonder de remmen gekeken.
milkman1
@Fordje-3610 Worden die oude Ford's allemaal afgekeurd🤤😓
Fordje-3610
@milkman1 hoop het niet de 3610 loopt 45 de stuurkogels zijn ruim en hij trekt naast rechts met remmen 😁
Clayson M80
@milkman1 moeten oudjes gekeurd worden ?
weurding
@Clayson M80 bestuurders wel 😉
+1
Clayson M80
@weurding en die jonge gasten niet met petje altijd vol gas
weurding
@Clayson M80 bmw rijders? 😄
+3
jehan
Jongens maak je net druk wet gaat pas in 2025 in ..kan mij niet snel genoeg gebeuren...liever vandaag dan morgen
+2
Zwaagdijk
@jehan je ben gek. Ik heb 18 tractors. Je begin met weinig te betalen. Wordt al erger.
+1
jehan
@Zwaagdijk nee ben niet gek ..wij zijn het enigste land die geen kenteken plicht heeft ..en omdat je dat niet hebt moet je aan extra regels voldoen europees vast gelegd ..verdiep je er maar is verder in ...wij het meegemaakt met de bemestertank ..je wilt niet weten wat er extra op moet ivm die extra regels omdat we geen kenteken plicht hebben
+1
pietjepuk
Quote Reactie van @jehan:
je wilt niet weten wat er extra op moet ivm die extra regels omdat we geen kenteken plicht hebben

nou ik wil het eigenlijk wel weten.
jehan
@pietjepuk bemester tank van ons moest terug naar fabriek ..beschermkapjes over de aanzuig punten..voor het geval er een fietser tegen aan kan komen ..onderrij bumper achter aan de tank ..heeft geen nut want de zodebemester hangt er altijd achter ...zijreflectie moeten lampjes in ..zo maar een paar dingen ..als we dat zelf moesten betalen kwamen we zo aan paar duizend euro ...alleen voor de tank al...dit wisten we dat het zou gebeuren dus met kopen dat er al uit behouden
+1
milkman1
@jehan En dat hoeft niet als je een kenteken op de trekker hebt? Geloof ik niks van.
jehan
Als we kenteken hadden gehad had dat niet gehoeven @milkman1
+1
pietjepuk
Quote Reactie van @jehan:
.onderrij bumper achter aan de tank

De opraapwagens vindt ik altijd wel gevaarlijk. Kun je bijna gewoon een auto onder parkeren.
+2
cb6520
@jehan klopt en als ze nou net zoiets gaan uitwerken als in duitsland met de verschillende eisen voor 25/40/50/60 km/u zal het allemaal wel meevallen
bas101
@cb6520 alsjeblieft geen Duitsland systeem , om dat te begrijpen kun je een seminar erop na houden.
930triplemaaier
@cb6520
25km/h trekkerrijbewijs kenteken vrij en apk vrij (zo is het nu dus)
40km/h trekkerrijbewijs kenteken en elke 2 jaar apk (voor als je af en toe op de weg zit)
50km/h trekkerrijbewijs kenteken en jaarlijks apk (voor als je veel op de weg zit)
60km/h+ vrachtwagenrijbewijs kenteken en jaarlijks apk (je doet weinig meer onder voor een vrachtwagen)
mike_v
Quote Reactie van @930triplemaaier:
2 jaar apk (voor als je af en toe op de weg zit

En wie bepaald wat "af en toe" is en hoe gaat dit gecontroleerd worden? Zoals alle vrachtwagens in België een OBU die registreert waar je zit? Dan komt de privacy weer in beeld.
bas101
@930triplemaaier kentekenvrij en apk vrij is toch echt tot 6 kmh , vor t geval je een sik wilt krijgen ..
+1
Bietenbrug
@jehan klopt niet, er zijn nog 4 landen meer die nog geen kenteken verplichting hebben.
bas101
@Bietenbrug ben nieuwsgierig welke 4 dit zijn ?
bas101
@Bietenbrug ben nieuwsgierig welke 4 dit zijn ?
+1
Zwaagdijk
@jehan iedere verandering kost meer geld!!
cs-agrar
@Zwaagdijk 18st waarvan er 16(?) de 20kmh max niet halen?
+1
Zwaagdijk
@cs-agrar 13😉. Maar ik blijf principieel tegenstander. Je verval van het 1 in het ander. Al doet de hele europa mee.
dennisbouter
Op een telekraan oftewel een zz kenteken zit ook geen apk dat rijd met 80 over de snelweg al die indianen verhalen over apk en milieu..
mike_v
Maar mogen die "afwijken van routes" @dennisbouter? Die mogen volgens mij enkel bedrijf>werf rijden en mag je niet mee naar de winkel bij wijze van spreken of gewoon een rondritje gaan doen.
+2
ronald-deutz-fahr
@mike_v nee je mag Indd niet maar de supermarkt met je telekraan🤦🏼‍♂️
Tenzei je bijtelling betaald over dat ding, dan weer wel.
930triplemaaier
@dennisbouter wat het zz kenteken betreft die je ook gewoon tijdig en goed onderhoud te plegen. Doe je dat niet en veroorzaak je een ongeluk (met letsel) wordt je dat extra zwaar aangerekend.
De apk voor landbouwverkeer mogen ze van mij ook direct invoeren. Kijk maar eens na de stro race. Dan zie je genoeg platte wagens waar amper of geen verlichting op zit weer tevoorschijn komen om nog maar te zwijgen over de remmen....
boegie
Hoe zit dat nu met trekkers die niet harder kunnen als 25? Zouden eerst geen plaat hoeven, in ieder geval niet tot 2025
Bietenbrug
@boegie nu nog niet en als de trekker harder kan maar je niet harder rijdt ook niet volgens Cora.
930triplemaaier
@Bietenbrug zonder kentekenplaat mag je max 25. De wet zit zo in elkaar dat ze de max snelheid pas kunnen verhogen als de trekkers gekentekend zijn. Let maar eens op bij elektrische fietsen. Daar schakels de trapondersteuning uit boven de 25km/h om dezelfde reden.
Todi
Wat anders. Hoeveel lumen pakken jullie voor led lampen [1.20m of 1.50m] in koeienstal.
+1
ronald-deutz-fahr
@Todi elk spantvak 2
Bredere stal 3 of 4, niet te moeilijk
+1
pietjepuk
@Todi 1 tl ledlamp van 150 op 80 vierkante meter is al heel wat.
Todi
@pietjepuk Klopt. Maar ik kreeg een vraag van 90 of 120 of140 lumen. Zal wel de licht sterkte wezen. Dus was mijn vraag of 120 voldoende is.
Clayson M80
Nog niks bekend hoe het met oldtimers komt ??
Zomerland
Heeft iemand een idee hoe het zit met een aanhanger, moet daar ook een kenteken op? Ik heb 2 trekkers en die wisselen constant met 10 aanhangers . Krijgt elke aanhanger zijn eigen kenteken of moet ik deze telkens wisselen.
Moet er ook kenteken verlichting op?
marcel r
@Zomerland
Alle nieuwe aanhangers geleverd na 1 januari 2018 moeten afgeleverd worden met een RDW goedkeuring.
Als daar een kenteken op moet, dan kan die erop, mits afgeleverd met goedkeuring.
Anders alsnog eerst een RDW goedkeuring regelen.
Reken zo maar op 10 tot 20 % meerkosten bij aflevering.
Zomerland
@marcel r bedoel je dat dit geld voor tractor aanhangers als schudder, opraapwagen of Mesttank?
marcel r
@Zomerland Het ligt eraan wat de politiek beslist, aanhanger wel of niet een kenteken.
mike_v
Quote Reactie van @Zomerland:
schudder, opraapwagen

Voor België is het als volgt: Aanhangwagens gebruikt voor landbouwdoeleinden, krijgen een kopie (vrij verkrijgbaar bij de meeste garages) van het kenteken op de trekker. Dus gewoon rood kenteken en er is geen inschrijving voor deze wagens.
Aanhangwagens voor niet-landbouwdoeleinden, krijgen wel een eigen kenteken (Q-kenteken, zelfde als op vrachtwagen opleggers). Deze hebben wel eigen papieren en dus een eigen inschrijving + jaarlijkse keuring.

Voor (gedragen) werktuigen zijn geen kentekens verplicht, mits het kenteken van de trekker zichtbaar blijft. Dus ook geen aparte inschrijving.
Fendt926Driver
@mike_v hoe is het dan als ik een opraapwagen leen bij de buurman. Mag dan zijn kopie kenteken van de trekker blijven zitten of moet ik een kopie kenteken van mijn trekker er dan ophangen
+1
dennisbouter
@Fendt926Driver nee dat is toch zelfde als witte plaat op auto aanhanger
mike_v
Een niet-ingeschreven aanhangwagen moet altijd het kenteken van het trekkend voertuig krijgen @Fendt926Driver. Dus als jij mijn opraapwagen komt halen, zal je een kopie van jouw kenteken mee moeten nemen en die erop plaatsen.

Een aanhangwagen met eigen kenteken (Q-plaat), mag je gewoon aan eender welke trekker hangen. Enkel even de papieren meenemen.
Fendt926Driver
@mike_v dus een platte wagen van mij zelf en die achter alle 7 trekkers kan moet ik voor elke trekker een andere plaat achter hangen?
of alleen als ik hem van een ander haal?
SJB533
@Fendt926Driver
Eigen kenteken doet wonderen, maar het is in principe hetzelfde als een aanhanger achter de auto met een mtm van maximaal 750 kg
+1
T60401
@Fendt926Driver gewoon de achterkant van de wagen behangen met nummerplaten. Zit de goede er wellicht tussen.
deutzisthebest
@Zomerland

Neem aan dat dat net zoiets wordt als met vrachtwagentrailers en auto aanhangers. Alles boven de 750 heeft een eigen kenteken. Zit je in de landbouw algauw aan.
+1
Kars
Onderrij beveiliging heeft niks met wel of geen kenteken te maken. Luchtremmen idem. Bij roelama in alphen sprak ik eigenaar. Max 10 ton aslast en op me werk met 24m3 ton met 36 ton op tandemstel.
Bij rdw wordt hij goedgekeurd tot 10 ton. Laad je meer ben je niet goed gekeurd en onverzekerd eigenlijk. Remvertraging halen we niet met 800/65 r32 banden. Tenzij we 3 remboosters op een trommel zetten. Maar dan breekt alles af.
Koop je ton inclusief bemester wordt ie door rdw met bemester gekeurd, haal je bemester eraf om te transporteren is je mesttank niet rdw goed gekeurd!
Zo kreeg ik het te horen.
+1
bio boer
@Kars bemester moeten ze ook zien als een aparte machiene die je er bij op kan plaatsen
+1
Kars
@bio boer dat klopt. Tevens kwam er iemand van rdw met stok van 1.8 of 2 m rond machiene lopen. Alles tot op die hoogte wat uitsteekt moest afgeschermd worden.
jehan
F @Kars bij ons werd ie zonder bemester gekeurd ..die moest er zelfs af ..
+2
Deutz1455xl
Komt er ook een oldtimer regeling? Ik zie sommigen hier zeggen “als je met een auto maar een paar keer de weg op komt betaal je toch ook net zo veel als iemand die veel op de weg rijdt?” Nou iemand met een oldtimer betaalt helemaal niets, op basis van de gedachte dat die veel minder op de weg rijden (voornamelijk hobbymatig). Dus er wordt met auto’s wel degelijk onderscheid gemaakt in mensen die wel en geen wegenbelasting hoeven te betalen. Is een regeling waar daarin onderscheid wordt gemaakt bij trekkers dan ook mogelijk? Jazeker lijkt mij. Want het kan toch niet zo zijn dat ik, als ik 4 keer in het jaar met mijn schuddertje naar het land rijd, net zo veel moet betalen als een loonwerker die met zijn dumper wel 30 keer per dag over de weg rijd? En dan niet zeggen “met auto’s is dat ook zo” want dat is dus gewoon niet waar, daar wordt ook al onderscheid gemaakt
Sojaboontje
@Deutz1455xl Autos ouder dan (volgensmij 🤔) 60 jaar hebben ook geen apk plicht meer. Zoiets zal voor de trekkers ook wel gaan gelden.
dennisbouter
@Deutz1455xl waar in het artikel staat dat er sowieso iemand moet gaan betalen ?
+1
Deutz1455xl
@dennisbouter nergens maar ik leid uit de discussie af dat veel mensen wel verwachten dat dat een vervolgstap is op de kentekenplicht en dat veel mensen op dit forum er achter zouden staan om boeren die amper de weg op komen evenveel mee te laten betalen (waarschijnlijk omdat ze zelf veel op de weg te vinden zijn met trekkers) en ze steeds als argument gebruiken dat dat bij auto’s ook zo is. Dat argument ontkracht ik door de oldtimerregeling als voorbeeld te noemen van een wegenbelastingvrije regeling, wat dus wel mogelijk is en helemaal niet raar of uitzonderlijk hoeft te zijn
bio boer
@Deutz1455xl als je ziet hoeveel geld de eu wil hebben van ons is de kans aanmerkelijk dat er wegen belasting komt nl is de pinpas voor de eu sámen met wat andere rijke landen zo allemaal overal heen testrooien hier ook geen bezwaar om uit de eu tegaan
Deutz1455xl
@bio boer oke? Staat los van het punt wat ik probeerde aan te stippen maar goed
Pluto
Er komt een eind aan boeren die met trekkers de regels aan hun laars lappen ?????. Wat een vreemde manier om de kenteken plicht te motiveren !!. Er was zelfs een kamerlid van de vvd die het nu verstandig vond dat er ook een certificaat en of rijbewijs verplichting kwam ???. over enige kennis van zaken was misschien wel handig geweest . Ben nog wel benieuwd hoe de automobilist reageert nu de tractoren op de provinciale wegen mogen en niet alleen de snelle jongens ?.
de hoef
Quote Reactie van @Pluto:
Ben nog wel benieuwd hoe de automobilist reageert nu de tractoren op de provinciale wegen mogen

waar lees jij dat
+1
dennisbouter
@de hoef in het artikel
tractortje
Nieuwsgierige belg: jullie hebben geen kenteken, maar misschien hele domme vraag jullie tractoren hebben dan wel een verzekeringspapier ? Of niet?
Want in belgie is de verzekering verbonden met het kenteken ....
stijn-de-bock
@tractortje goede vraag
+1
joozt
@tractortje Ja, ook wij hebben onze trekkers (uiteraard) gewoon verzekerd hier in NL. Dat wordt bij ons verbonden aan het chassisnummer/identiek voertuignummer.
bas101
@930triplemaaier kentekenvrij en apk vrij is toch echt tot 6 kmh , voor t geval je een sik wilt krijgen .
+1
weurding
@bas101 misschien mag je wel schorsen😉
930triplemaaier
@weurding bedoel voor de nieuwe situatie. Dan krijg je ook geen problemen met zelfrijdende rooimachines die weinig op de weg zitten. Die krijg je nooit goedgekeurd voor een kenteken en door de vaak forse afmetingen ook niet te testen op de remmen testbank
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!