John Deere 6210R - Autopowr 40km veranderen naar 50km?

Hallo,

Vraag:
Kan een John Deere 6210r autopowr 40km verandert worden naar 50km? Het is de autopowr 40km versie af fabriek zonder remmen in de vooras...
967BJW

Reacties

+1
Moonshine
Alles kan, of je het willen moet is een ander verhaal. Zal in de software gerommeld moeten worden wat de dealer niet mag en als er een ander aanzit is de garantie weg.
967BJW
@Moonshine Ja er zal waarschijnlijk in de software iets moeten veranderen dan. Misschien heeft iemand dit al gedaan of heeft ervaring hiermee...
+1
Fendttrisixfan
@967BJW mijn vorige werkgever (jd dealer) deed het vaak, dus het kan in ieder geval
+1
Fendt926Driver
Ik hoor wel eens dat de eigenaar het ook een eind kan instellen in de terminal.
Per medewerker kun je instellen hoe hard die mag rijden en welke functies die wel en niet mag gebruiken.
Maar als die niet als 50 kmh is gebouwd ( geen remmen in de vooras) weet ik niet of dat veilig is
+1
sallander
Maar wil je nou zeggen dat de voorwielen helemaal niet geremd worden?
967BJW
@sallander Maar de voorwielen remmen wel door middel van de 4wielaandrijving die inschakelt als je remt...
sallander
@967BJW hoe werkt dat dan?
+1
Fendt926Driver
@sallander een fendt 300 serie 40 km bak heeft trommelrem in de voorwielen
Een 300 serie 30 km bak niet.
Bij meer pk en gewicht en snelheid zou de remvertraging dus optimaal moeten zijn.
Dus schijfrem op de aandrijfas of per voorwiel erbij
Alleen 4wd inschakelen is puinhoop als ik hoor dat met achterwaarts de kuil op drukken de voorwielen al stil gaan staan is de 4wd koppeling nooit sterk genoeg om een combinatie maximaal te laten vertragen
wim-same
@sallander 40 km uitvoeringen schakelen de vier wiel aandrijving in bij het remmen. 50 km uitvoeringen hebben ook remmen in de voorwielen.
sallander
@wim-same dat weet ik maar HOE remt dat dan? Eigenlijk wordt de remkracht dan alleen maar verdeeld, of zie ik dat verkeerd?
Fendt926Driver
@sallander de trekker remt alleen op de remmen van de achterwielen.
Maar door bij het rem intrappen de voorwielaandrijvings koppeling er bijin te schakelen wordt de 4wd bijin geschakeld en gaat dus via de versnellingsbak die vertraagd door het remmen ook de vooras geremd.
Kun je ook horen. Als de voorloop niet helemaal klopt wordt toch met 40 of 50 kmh de 4wd ingeschakeld en giert de bak enorm.

Voordeel hier van is wel met kuilvoer snijden net voordat je de kuilvoersnijder in de kuil drukt de rem aantikken en met de 4wd aan duw je moeiteloos de kuilsnijder in de kuil
sallander
@Fendt926Driver ja, dat snap ik wel, maar in theorie wordt daar de input van de remkracht toch niet groter van? Wat zie ik over t hoofd?
radium45
@sallander Ik snap wel wat je bedoeld.. In feite remt met 4 wd niks harder als alleen op de achterwielen of.... de achterwielen moeten gaan blokkeren. De pedaaldruk blijft hetzelfde, of je nu op 2 of op 4 wielen remt met dit systeem van inschakelen.
+2
wotan2
@radium45 nee is niet waar, zodra de 4 wd ingeschakeld is worden deze wielen geremd in plaats van dat ze vrij rollen. De remkracht van voorwielen word altijd onderschat, vraag aan een motorrijder maar eens hoe hij remt.
radium45
@wotan2 Ben het niet met je eens, de voorwielen remmen pas aktief mee als de de achterwielen bijna op doorslippen staan. Wat jij aankaart van die brommer staat helemaal los van hoe een trekker remt, bij zon brommer is voor en achter volledig gescheiden wat remmen betreft en ook de bediening. En, ik ben niet vreemd van een motor/crosser dus heb soms wel in de gaten waar je aan trekken en drukken moet. 😂
CaseCS130
@radium45 Dat ben ik weer niet helemaal met jou eens. Zodra de 4wd inschakelt vertragen de voorwielen actief mee gelijktijdig met de achterwielen. Dan zou het remeffect moeten worden opgeheven door de voorloop van de voorwielen. Ben wel met je eens dat je er niet harder van gaat remmen zolang de achterwielen niet gaan slippen. Uiteindelijk ben ik er geen fan van want door de voorloop klapt de inschakeling best wel en krijgt de aandrijflijn wel extra te verduren. onze 40kmh CS heeft daar behoorlijk last van. De 50kmh 110 heeft volgens mij aparte voorwielberemming die doet het niet, remt een stuk fijner.
sallander
@wotan2 ik rij zelf motor maar zal toch echt zelf de voorrem moeten inknijpen....
Het punt is dat t op de een of andere manier wel zal werken maar tot nog toe heeft niemand t duidelijk kunnen uitleggen. Het is een natuurkundige wet, input = output. En je input verandert niet, dus waar komt die extra remkracht vandaan?
sallander
@radium45 dat lijkt mij ook, hooguit zorgt de wrijving van de voorloop voor extra remkracht maar of je daar blij van moet worden....
+2
roscho
@sallander
Quote:
Eigenlijk wordt de remkracht dan alleen maar verdeeld, of zie ik dat verkeerd?

Wat noem jij "remkracht"? Als je daarmee de druk bedoelt die je op het pedaal uitoefent, heb je gelijk (hoewel er verbeteringen kunnen zijn aangebracht waardoor je "remvoet" efficiënter werkt . Maar als het gaat om de minimale remweg, is die met voorwielberemming vele malen korter dan zonder. Of dat nu via remmen in de voorwielen is, op de cardanas naar voren of via het inschakelen van de 4WD.

Nadeel van de cardanas en de 4WD is dat het remmen daar via de overbrengingen gaat. Als de trekker door het remmen "duikt", wordt de druk op de voorwielen veel groter en krijgt die overbrenging ongelooflijk op zijn kop. Een ander nadeel van 4WD is dat alle remkracht geleverd wordt door de achterremmen. Die moeten dus voldoende zwaar zijn uitgevoerd, evenals de vooras, de cardanas en de versnellingsbak (bij 4WD).
Verder zou er bij 4WD en cardanrem mechanisch iets stuk kunnen gaan aan de bak, cardan of vooras. In dat geval heb je plotseling geen voorrem meer.
Tenslotte: mochten de remmen van de achterwielen het opgeven, dan heb je nog steeds enige rem als je rechtstreeks op de voorwielen remt.

Zou ik sneller dan 40 km/h willen rijden, dan zou ik daarvoor absoluut ook remmen rechtstreeks op de voorwielen willen hebben.

Sorry, ik kon het niet korter....
+1
radium45
@roscho Dat wilde ik dus ook ongeveer aangeven. Al met al een remsysteem van niks vind ik.
sallander
@roscho dat voorwielberemming beter is dat weet iedereen, het gaat nu even om t punt van t inschakelen van de 4wd, wat daar t eigenlijke effect van is.
@wim-same Is dat altijd zo? Onze deutz met 50 bak (op Max 44 laten zetten) heeft geen aparte voor remmen, 4wd word dan ingeschakeld.
+1
Tom VB
@ronald-deutz-fahr
Deere bouwt bij 50km/h versies schijfremmen in de eindvertraging van de vooras. Bij 40km/h versies niet, dan remt de trekker middels koppeling met 4WD en dan zorgen de achteremmen ervoor dat de voorwielen ook mee geremd worden, de (indien aanwezige) voorloop zorgt dan ook nog voor extra weerstand.
+1
wim-same
@ronald-deutz-fahr Volgens mij hebben alle 50 km bakken remmen in de voor wielen, Bij John Deere tenminste wel. De 45 km bakken schakelden de vier wiel aandrijving in tijdens het remmen.
Same vanaf de jaren 90 al natte schijfremmen in de voorwielen bij vier wiel aandrijvinging de 30 km bakken.
@wim-same onze groene same uit 2001 had Indd apart geremde vooras. Ging best👍🏻
967BJW
@wim-same Inderdaad. Feit is dat de mijne een 40km is zonder extra remmen in de vooras en toch zou ik willen kijken om die 50km te laten lopen als dat softwarematig mogelijk is...
wim-same
@967BJW Trekt de jouwe niet scheef met remmen dan. De JD 6400 die ik had trok scheef. Dat was toch altijd wel uitkijken hoor. Dat komt door de voorloop.
967BJW
@wim-same Neen, geen probleem eigenlijk. De 00 serie had wel vaker problemen met remschijven dacht ik.
wim-same
@967BJW kwam niet door de remschijven, die had hij niet in de vooras. kwam puur als de vier wiel aandrijving ingeschakeld werd. Bij rustig remmen niets aan de hand, bij harder remmen werd de DT ingeschakeld, kon je zien aan het lampje, en horen aan het geluid. Gaf direct een rukje naar rechts.
+2
hobbyboer
@wim-same Vreemd verhaal, ik kan zo even geen verklaring bedenken waarom de trekker naar rechts zou kunnen trekken door het inschakelen van de 4wd.
Dat het door (verschil in) de remmen van de achterwielen zou komen klinkt mij logischer in de oren
@hobbyboer @wim-same zoveel speling op de vooras, dat die bij remmen met 4wd en de nodige voorkoop een kant kiest? Naar Recht dus..?
sallander
Zelfs die oude TM van mij heeft gewoon 2 remschijven in de voorwielen zitten
@sallander is dat een 40 of een 50 bak? Onze tm140 met 40 bak heeft dat volgens mij niet, die schakelt ook 4wd in met remmen. Onze 7840 schakelt ook 4wd in maar dat staat uit om de 4wd te sparen...
sallander
@bernard-vant-klooster volgens mij was dat een optie, t is een 40 km uitvoering (loopt 45)
+1
StevenBomers
Jahoor kan gewoon via de laptop op 50km gezet worden, hier al eens 2x 6150r afgeleverd die wou de klant op 65km hebben. Maar ik zou het niet willen als ik jou was zonder geremde vooras
967BJW
@StevenBomers 65 is nu wel heel veel. Maar de 40km versie is nu net iets te traag vind ik. Maar moest ik nu net 45 a 46 kunnen rijden zou al een heel verschil zijn. Vooral met grootpakpers erachter en zo.
Hoorde net van een dealer dat de standaard 40km bak via de JD software niet kan omgezet worden. Er zouden van die hackers bestaan die het wel kunnen kraken...
StevenBomers
@967BJW de dealer zou hem zo op 45/46 kunnen zetten hoor. Zou eens ergens anders informeren als ik jou was.
Fendttrisixfan
@StevenBomers je kan een 40 bak niet op 50 zetten met gewone jd software hoor...
JD 6430 The Best
@967BJW dan moet je al hele lange rechte einden rijden, anders kost hard rijden alleen maar geld en bespaart het 0 tijd.
967BJW
@JD 6430 The Best Als je niet de hele tijd zware lasten moet gaan trekken valt dat toch wel mee. Bijvoorbeeld met een grootpakpers even aan 45 doortrekken moet kunnen
+1
JD 6430 The Best
@967BJW ga met lege trekker maar eens proberen, dan merk je ook al flink verschil. En denk ook aan je banden
Arie_MF
@JD 6430 The Best ik ben eens met een 30 km/h trekker stro gaan halen, achter een 40 km/h trekker aan, anderhalf uur gereden en nauwelijks verschil. (wel veel kruisingen/rotondes/stoplichten)
JD 6430 The Best
@Arie_MF Verschil qua tijd of diesel? 30km trekker moest volgas en die andere rustig aan?

Als je een modernere trekker hebt met brandstofmeter kan direct je zien wat het scheelt, het iszomaar 3 of 4 liter als je ipv 43 38 rijdt. verschil tussen 53km en 43km scheelt ook wel 7 liter.
Arie_MF
@JD 6430 The Best ik was niet duidelijk, ik bedoelde dat het nauwelijks tijdwinst opleverde.
JD 6430 The Best
@Arie_MF Ooh zo😁 Ja klopt, zijn vaak weinig rechte einden waardoor het qua tijd weinig scheelt.
+1
mdoornekamp
De 50 km versie schakelt ook de 4 wd in met remmen. Ondanks de extra remmen in de vooras. Ik wou de 4 wd inschakeling er wel af hebben. Maar dat kon de dealer niet doen.
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Ik wou de 4 wd inschakeling er wel af hebben. Maar dat kon de dealer niet doen.

Het is in ieder geval wel mogelijk
mdoornekamp
@Fendttrisixfan ok. Ik heb nu de grote michelin 710 mach bib eronder. Die is 3 cm hoger dan de meeste andere merken. Dus wienig voorloop. En dus weinig gejank in de bak.
lucas712
@mdoornekamp bij onze mf 7718 is het ook veranderd. die remde met twee schakelaars ofzo en volgens mij is er een iets lager gezet. nu met luchtremmen goed te remmen zonder 4wd in te schakelen. misschien kun je hier wat mee
mdoornekamp
@lucas712 Ok. Ja bij jd ook wel eens gehoord dat ze 1 schakelaar op de pedalen uitschakelen. (zitten 2 op). Kan er nog wel eens naar kijken.
+1
Fendttrisixfan
@mdoornekamp wij handen een spoel extra er los bij
jasper-santing0
@mdoornekamp ken een 30 die kon je met knop 4wd remmen aan en uit zetten, maar hoe ze dat gemaakt hadden weet ik niet.
mdoornekamp
@jasper-santing0 dat heb ik ook wel eens geprobeerd bij mijn 6630. Alle draden los gehad van de remschakelaar. Maar niets hielp.
jasper-santing0
@mdoornekamp weet helaas niet hoe ze dat gedaan hadden maar het werkte wel, en met knop kon je hem aan zetten dan zette die 4wd wel aan met remmen. Zekering remlichten eruit halen dan dat werkt bij sommige trekkers ook.
oanejorrit12
@jasper-santing0 hier is de zekering van de remlichting stuk, en de 4wd doet t met remmen nog wel gelukkig
jasper-santing0
@oanejorrit12 ik zeg ook sommige trekkers.
+1
oanejorrit12
@jasper-santing0 klopt, dus dan heeft Deutz dat niet , dan valt er weer wat af🤪
deutz110
4wd staat aan zo dra er stroom op.de inschakel spoel staat als t goed is dus als je zekering kapot is dan staat die constant aan bij onze jds dan
+1
Fendttrisixfan
@deutz110 4wd word uitgeschakeld als er stroom op staat
deutz110
@Fendttrisixfan ja dat bedoelde ik eigenlijk
@jasper-santing0

Bij jd springt de 4wd erin als de zekering van de remlichten kapot gaat.
+1
jasper-santing0
@TerraJohnDeerefan ow haha dan ben je nog verder van je doel af dat werkt dus niet🙈🙈😅
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
De 50 km versie schakelt ook de 4 wd in met remmen. Ondanks de extra remmen in de vooras. Ik wou de 4 wd inschakeling er wel af hebben.

Dat lijkt me levensgevaarlijk, juist door de remmen in de vooras.
Als je dan met weinig gewicht op de vooras een keer een hard moet remmen blokkeren je voorwielen veel sneller en ben je stuurloos.
mdoornekamp
@hobbyboer Eh, ja daar heb je wel een punt. Zo had ik het nog nooit bekeken. Ik dacht altijd meer andersom. Dat de achterwielen blokkeren en de voorwielen doordraaien omdat de remmen voorin niet sterk genoeg zijn.
roscho
@hobbyboer En dat brengt ons bij de oplossing die vrijwel elke personenauto tegenwoordig aan boord heeft: ABS. Met een goede bescherming tegen modder en vuil moet dat op een trekker ook toepasbaar zijn.
Fendt926Driver
@roscho de 900 serie van fendt heeft abs.
Maar dan heb je nog maar 1 rempedaal.
Dus geen stuurremmen meer
Maar die lopen ook ruim 65 en is dat ook nodig
roscho
@Fendt926Driver Dat is dan typisch een voorbeeld van een wegtrekker, waarmee je eventueel ook het land in kunt. Lijkt wel een beetje op die oude Hanomags die voor de circuswagens liepen... 🤔
Kennelijk is het nog niet mogelijk om ontkoppelbare remmen te maken met ABS. Of het wordt te duur omdat daar dan 2 aparte systemen op moeten.
930triplemaaier
@roscho gescheiden remmen mag niet van de wetgever bij 50+ km/h. En bij de grote trekkers leid het vaak alleen maar tot mishandeling van de remmen is het gewenste effect minimaal
roscho
Quote Reactie van @930triplemaaier:
gescheiden remmen mag niet van de wetgever bij 50+ km/h

En da's maar goed ook.
+2
967BJW
Update: De 6210R is nu verandert naar 50km.
angelo-nabben
@967BJW wat heeft dit gekost? En alleen software aangepast?
967BJW
@angelo-nabben Weet nog niet exact. Waarschijnlijk rond de 750
radium45
@967BJW €750,00 voor die wijziging in de software? Daar had je hem ook volledig voor kunnen laten tunen bij een erkende tuner. Of is dit dan ook gebeurt?
967BJW
@radium45 Voor de software van 40 naar 50km. En een 50km versie af fabriek zal veel meer kosten... De motor tunen ga ik niet doen.
+1
radium45
@967BJW Ik was dat geld kwijt voor een algehele tuning, dan kwam er rond de 35 pk bij en het koppelverloop werd gunstiger. Ook kon ik, indien wenselijk het snelheidsbereik laten aanpassen. Stond op vlot 50 en dat vind ik prima zo. Rij er toch alleen zelf mee en ik kan me op dat gebied vaak wel beheersen met gas geven omdat ik ook de diesel moet betalen.
967BJW
@radium45 Ok, maar je trekker is dan origineel een 50km?
Rij ook veel zelf en het moet ook niet altijd 50 zijn. Maar een keertje doortrekken op een lang eind moet wel kunnen.
Fendttrisixfan
@967BJW bij welke dealer heb je het laten doen?
967BJW
@Fendttrisixfan De lokale om maar gn namen te noemen...
verwijderd
+4
mdoornekamp
@county854t @blauwe tractor Tjonge jonge jonge. Die trekker remt echt wel hard genoeg hoor. Het is geen Ford Dexta. En uiteindelijk zal de zware aanhanger het meeste rem vermogen moeten leveren. Als die aanhanger niet remt, schuift je orginele 50 km trekker ook zo door. Zijn zat zware aanhangers bij de weg die niet of nauwelijks remmen.
+2
967BJW
O wat hebben we weer leuke reacties. Mannen van het vak waarschijnlijk...
Fendt926Driver
@967BJW vandaag nog zand gereden met een origineel 50 kmh trekker met dito beremming.
Maar vol 40 km/h naar huis en leeg waar het kon 50km/h terug.
Als je zelf je diesel moet betalen trap je hem niet overal vol op de staart
967BJW
@Fendt926Driver Zo is mijn gedacht ook! Blij dat er nog verstandige mensen kunnen reageren...
Fendt926Driver
@967BJW nou ja verstandig..
Velen op tf zullen dat niet met jou eens zijn
Mijn trekker zou theoretisch 95 kmh moeten kunnen..
Maar 65 zou ik ook heerlijk vinden.....
bartjuh
@Fendt926Driver
Heb wel eens gehoord dat als je 55 zou gaan rijden met zo min mogelijk touren, er dan een zekering van de bak(geen idee welke) eruit trekken dat hij dan niet de bak terug regelt. Dus dan vol gas zou die heul hard gaan..
Heb 't alleen nooit getest
Fendt926Driver
@bartjuh zou zo maar kunnen.
De allereerste kon je op de nood hand bediening doordraaien en gas geven en dan zou 95 haalbaar zijn.
Maar daar is een modificatie van gekomen later dus dat kan nu ook niet meer
mdoornekamp
@Fendt926Driver Het blijft toch een kwestie van zelf beheersing met die snelle trekkers. Ik rijdt met een volle opraapwagen bijna nooit 54 km/u. Met een volle kiper zand lukt het soms.
+1
case 745 xl
@mdoornekamp in de praktijk kost die laatste 10 km een berg diesel en kwa tijd schiet je er weinig mee op
bartjuh
@case 745 xl mijn vorige werkgever wou mij niet 40 zien rijden met een volle mest tank of kieper ofzo... Ding loopt ruim 50 zei die dan. Ik hoefde diesel niet te betalen dus gas erop
Fendt926Driver
@bartjuh loonwerkers hier laten de trekkers bijna allemaal op 40 kmh afstellen.
Hoorde dat je bij john deere als hoofd bestuurder/eigenaar in de terminal kon instellen wie er welke functies en snelheid kan en mag gebruiken
mdoornekamp
@case 745 xl Ja klopt. Probleem is ook een beetje dat die nieuwste generatie trekkers erg comfortabel is. En dan lijkt 40 km /u wel erg langzaam te gaan.
+1
trean
@case 745 xl tijdsbesparing is ook afhankelijk van het gebied/de wegen. Op een rondje van 30 km scheelt het 5 minuten als je 55 gaat ipv 43, op een boeren werkdag van 12 uur is dat toch weer 2 vrachten meer.

Als je maar redelijk snel op snelheid komen kan en dan ook minimaal 3 km vasthouden kan heeft het nog wat nut. Als je elke keer zodra je op snelheid bent weer moet remmen kun je beter 45 blijven rijden.
county854t
@967BJW Ja idd man van het vak. Maar als de reacties U niet passen, dan verwijdert U ze maar. Niet aan gejankt komen als er onverhoopt wel ongelukken van komen en de politie gaat is kritisch rond Uwen Deere kijken.
+1
blauwe tractor
Ik weet niet waarom je deze reactie nu verwijderd, komt dat omdat je het verhaal niet begrijpt of komt dat er verkeerde dingen instaan???

Het verhaal:

We hebben helaas een reactie van jou verwijderd
Beste blauwe tractor,

(type hier je reden)

967BJW
Jouw bericht:

En waarom schaft dit soort volk niet gewoon een race tractor aan ??
Als men zo nodig 50 km pu wil rijden met een voertuig dat geoorloofd is om 25 km te rijden.
Erg dom vind ik dan kun je beter een racer hebben en de met gemak de politie voorblijven, als dit volk dan zo nodig brokken wil maken weigeren de verzekeringen ook uit te betalen , nog meer gedupeerden.
Laat staan de slachtoffers die ze maken bij evt ongevallen, gewoon 30 ton terreingewicht en dan 50 of meer rijden met een Landbouwvoertuig wat is uitgerust om 25 km per uur te rijden super verstandig 10+ en een medaille voor jullie. De vraag is dan wie gaat er na een ongeval voor de hele bende opdraaien of moet dat ook door ons geregeld worden middels TF.
Als je zonodig een tractor wil opvoeren::
Kleine stukjes hakken
Goed lang koken , dan is de trekkert misschien gaar en dan gedoseerd voor scheppen.

SUC 6.
967BJW
8u geleden
967BJW
@blauwe tractor Als je dan reacties uitlokt: Ik heb wel een betere reputatie dan "dat soort volk" .
En een voertuig geoorloofd om 25 km... Dat was 30 jaar geleden man...
Betekend dit dat wij daarmee nu niet verstandig kunnen omgaan? Heb ook kinderen...
En dat is niet opvoeren van een trekker. Ze kunnen dat al jaren
valmet6400power
@967BJW
Toch heeft @blauwe tractor (nog) wel een punt. Nergens in de wet staat dat trekkers harder mogen rijden dan 25 km/u op de openbare weg. Het wordt toegelaten door de handhavers omdat het niet meer van deze tijd is om tussen alle verkeer zo langzaam te rijden. Denk ik. Volgens mij hebben ze in Flevoland ook trekkerchauffeurs bekeurd die harder reden dan 40 km/u. Het feit dat trekkers 50 of 55 kunnen rijden geeft ze NU geen vrijbrief om dat ook te doen. Het mag simpelweg gewoon niet. Nu het trekkerkenteken in aankomst is en de trekkers dan (volgens mij) 40 km/u mogen rijden wordt het handhaven ook een stuk makkelijker.
+3
CaseCS130
@blauwe tractor Misschien omdat het een ontzettende generaliserende ongenuanceerde grove comment is? Ik snap het punt wel wat je wil maken, maar we weten niks over de topicstarter zijn rijstijl en beweegredenen om de trekker iets sneller te willen laten lopen. Ipv zo tekeer te gaan had je ook kunnen vragen aan de topicstarter of hij aan de veiligheid en met name de beremming heeft gedacht en wat hij daar eventueel aan gaat veranderen. Daar had je waarschijnlijk meer mee bereikt dan de tirade die je nu hier hebt neergezet. Je moet je afvragen hoe je zelf zou reageren als mensen die je niet kent zo tegen jou zouden doen.
+1
mdoornekamp
@CaseCS130 als de leeftijd van @blauwe tractor klopt (71 jr) verklaart dat al heel wat.
+1
valmet6400power
@mdoornekamp
Ja want het is @old man jose. Wellicht dat je dat nog wat zegt 😄
mdoornekamp
@valmet6400power och heden. Gaat ie het weer proberen. Ouwe azijn zeiker. Laat hem eerst maat eens een paar fatsoelijke foto's posten.
roscho
@mdoornekamp Ik ken @old man jose niet, noch zijn postings, maar het gaat mij wat te ver om hier te stellen dat hoe ouder je bent, hoe zuurder je zeikt. Ouderen blijven soms wat achter bij de moderne mogelijkheden, maar hun levenservaring kan soms verrassend verstandige opmerkingen opleveren. Zoals bijvoorbeeld de vraag hoe het zit met de verzekering als je met een trekker die officieel 25 km/h mag een ongeluk veroorzaakt terwijl je 50 reed. In geval van een opgevoerde brommer gaat de bestuurder in elk geval flink nat. En verder is iedereen natuurlijk ontzettend overtuigd van zijn eigen stuurmanskunst. Maar als ik bij mezelf kijk, reed ik zelf 30 jaar geleden ook flink wat sneller dan goed was, zowel met auto als trekker. Gaandeweg kom ik erachter dat snelheid niet alles is. Je kunt materiaal en brandstof sparen door niet tot het uiterste te gaan. Als de tandwieloverbrengingen een trekker 50 kunnen laten lopen, is het verstandig om in verband met wat ik hiervoor noemde en uit veiligheidsoogpunt je te beperken tot 40 km/h (natuurlijk alleen daar waar het kan).
mdoornekamp
@roscho
Quote:
hoe ouder je bent, hoe zuurder je zeikt

Nou, in zijn geval gaat die stelling wel op.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat snelheid een gevaarlijke factor is met groot materiaal. Ik heb zelf ook maar 1 trekker die 50 loopt. En daar stuur ik niet jan en alleman mee op pad.
roscho
Quote Reactie van @mdoornekamp:
En daar stuur ik niet jan en alleman mee op pad.

Dat betekent dan dat de inzetbaarheid van je materiaal beperkt wordt: bepaalde personen mogen er niet mee rijden. En dat kon ook nog wel eens wrijving veroorzaken onder je personeel. Waarom mag de een het wel en de ander niet, hoe beoordeel je of iemand ermee op pad mag? Bezit van een bepaald rijbewijs? Of stel je een leeftijdsgrens? Of is een beoordeling niet van toepassing omdat jij bijv. in een opdrachten/rittenboek stelt wie wat doet en op welke machine, terwijl je rekening houdt met de vaardigheid en deskundigheid?
Vat bovenstaande niet op als kritiek, ik ben gewoon benieuwd.
mdoornekamp
@roscho een nieuwe onbekende chauffeur moet zich eerst een beetje bewijzen. Kwestie van mijn eigen gevoel dus. Hangt ook van leeftijd van de chauffeur af.
deutz110
Daarom hebben ze niet voor niets t T rijbewijs ingevoerd ik vindt dat geen slechte zaak. Zo weten de huidige jongens van 16 ook waar ze mee bezig zijn niet iedereen is opgegroeid tussen de trekkers en t zware materiaal
roscho
@deutz110 Het T-rijbewijs is verplicht voor het besturen van een MMBS, dus een motorvoertuig met beperkte snelheid. Wanneer landbouwvoertuigen (dus ook hakselaars, combines, rooiers) 50 of zelfs 60 km/h lopen, vraag ik mij af of daar nog sprake is van "beperkte snelheid". Ik ben dan geneigd om te zeggen dat het T-rijbewijs daar niet meer voldoende voor is.
Fendt926Driver
@roscho er is ooit eens sprake geweest dat de grote zelfrijders onder het vrachtwagen rijbewijs zouden komen.
(1 van de reden dat ik alle vrachtwagen rijbewijzen heb).
Maar juist op de grote zelfrijders zit ervaren personeel en die weten prima met welke machine ze wel of niet snel kunnen rijden
roscho
@Fendt926Driver Misschien toch tijd om de eisen voor het T-rijbewijs wat aan te scherpen. Jij stelt dat op de grotere werktuigen de meer ervaren bestuurders zitten. Dat zal in de praktijk ook zo zijn, maar het is geen wettelijke vereiste, dus mijn buurjongen van 16 met T zou erop mogen rijden.
Fendt926Driver
@roscho zelf hoor je bij de generatie die het vrachtwagen rijbewijs kon halen door met een opel blitz een rondje om de kerk te rijden.
Die zijn later ook met ruim 18 meter en 50 ton de straat op gegaan.
Bedoel maar dat we in regeltjes nederland niet zitten te wachten op nog meet rijbewijzen certificaten of codes 95.
Proffesionele beroeps vrachtwagen chauffeurs die elke 5 jaar gekeurd worden en elk jaar code 95 erbij halen zitten aan rij en rust tijden. En een 18 jarige mag in 18 uur aan een naar italie rijden..
Misschien ook een soort van registratie in de auto. Dat kon wel veiliger zijn
roscho
@Fendt926Driver Rijbewijzen zijn afgestemd op de toestand van de voertuigen. 60 jaar geleden was een Opel Blitz een gangbaar vrachtautootje. Maar bestuurders uit die tijd hebben intussen wel 50 jaar de tijd gehad om ervaring op te doen.
Essentieel is wel dat het rijbewijs past bij de tijd en het verkeer. Je geeft zelf aan dat veel rijschoolhouders de snelheid bij het lessen beperken tot 25 a 28 km/h. Daarmee vind ik het T-rijbewijs dan niet meer bij de huidige tijd passen. Tijd voor aanpassing van de eisen dus. Mensen die nu hun rijbewijzen halen, passen zich vervolgens door regelmatig te rijden weer aan aan de voertuigen van de toekomst (die mogelijk volledig zelfrijdend zullen zijn...).
deutz110
@roscho t rijbewijs is ook voor de agrarische tractoren en die mogen heel officeel gezien niet harder dan 25 kmh. Gaat er voor al om dat die jongens en meiden die dat halen nu weten waar ze mee bezig zijn en hoe de verkeers regels zijn. Dat is vergeleken met t certificaat veel beter
roscho
@deutz110 Inderdaad: T is beter dan niks. Maar of het voldoende is voor snellere en grotere voertuigen betwijfel ik.
deutz110
@roscho weet zeker van wel wat die jongens nu leren dat ken je lang niet vergelijken met voorheen
Fendt926Driver
@roscho het feit dat de cursisten bij een goede instructeur maximaal 25 a 28 kmh mogen rijden om het rijbewijs te halen is toch ook niet normaal..

De instructeur van mijn zoon zei wel paar keer trap hem ook eens naar 40 kmh zodat je weet hoe dat voelt
blauwe tractor
@CaseCS130
@mdoornekamp
@valmet6400power
Het feit alleen al dat je je zover verlaagt door iemand te gaan beledigen zegt meer over jullie houding onderweg laat staan dat je enige normen en waarden onderwezen bent. Dat je leeftijd en ervaring ziet als """AZIJN Zeik"" betuigd je eigen wijsheid . Ik wil het voorlopig hierbij laten, en ook hoop ik dat je ooit nog eens verstand krijgt als een volwassen mens.

Groet gij allen
+5
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
ook hoop ik dat je ooit nog eens verstand krijgt als een volwassen mens.

En daarmee verlaag je jezelf ook tot respectloosheid. Je beschuldigt een aantal personen ervan geen verstand te hebben als een volwassen mens. Dat getuigt evenmin van respect.

Gegroet gij evenzeer!
blauwe tractor
@roscho
Begrijpend lezen is een deugd.
+2
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
Ik wil het voorlopig hierbij laten

Dat lijkt mij verstandig.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden snelheid geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!