Fordson Super Dexta - Niet "doordraaiende" aftakas ombouwen naar "doordraaiende" aftakas

Goedenavond,

Ik ben mijn Fordson Super Dextra uit 1964 grondig aan het aanpakken in de zin van het vervangen van keringen, O-ringen enz. van het hefsysteem en het verhelpen van andere kleine lekage's alvorens ik hem aankomend winter wil gaan spuiten. (motorische is hij reeds aangepakt)

De trekker heeft geen "doordraaide" aftakas en nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft om de koppeling aan te passen zodat er een door "draaiende" aftakas ontstaat.

Ik zat zelf aan het omwisselen van de koppeling, drukgroep/druklager en de "as"/ aansturing naar buiten of denk ik te makkelijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Marc van den Noort
marc-van-den-noort

Reacties

jannie2001
Ik denk dat er ook wat in de achterbrug veranderd moet worden. je hebt in iedergeval nu 1 priceas en dan 2
basia
Misschien kan Hans Eshuis ui Loozen je verder helpen ; die sloopt veel Ferguson en ook wel Dextas volgens mij ,
Zelf heb ik er geen ervaring mee ; maar met ander vliegwiel ,drukgroep ben je er nog niet ; ik denk zelfs dat je andere achterbrug moet hebben ;misschien heeft of weet iemand een sloopgedeelte van doordraaier .
oldtimergek
@marc-van-den-noort ik haal momenteel mijn donor super dexta uit elkaar. Heeft wel een dubbele drukgroep. Ik zal tzt wel wat foto's maken v/d binnen kant. De bijgevoegde foto's zijn geen geweldige kwaliteit.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Kodaparts daar heb ik allerlei onderdelen besteld voor mijn major hij zijl doet dextas opknappen en heeft ook onderdelen
Jappiedexta
Ik ben ook wel benieuwd of iemand dit ooit gedaan heeft, ik heb zelf ook een Dexta die geen doordraaiende aftakas heeft. Is dit goed te doen om dit om te bouwen en wat ben je precies nodig? Ik haal dat nog niet uit bovenstaande posts.
FordWindsor
@Jappiedexta dag, koppelingshuis heb je nodig. De bak blijkt gelijk, daar zit een koppeltandwiel die de PTO-as verbindt met de prise-as. Deze kan verwijderd worden.

De splitsing tussen PTO en rijplaat bevindt zich allemaal in het koppelingshuis. Deze Monteer je weer tegen de bak. Andere drukgroep monteren en alles werkt.
Verstandig om de lagers te controleren van je prise-as etc. die in het koppelingshuis zitten.
Ik vervang deze vaak omdat de smering niet overhoudt op die plaats.
Verder natuurlijk de keeringen vervangen en ook de keeringen van de remas.

Er zijn wel verschillende overbrengingen wat betreft PTO toeren. Dit wordt ook in het koppelingshuis bepaald.
Mooiste is om alles te demonteren van een sloper, dan heb je alles wat je nodig hebt om de trekker om te bouwen. Dus ook de tandwielen etc.

Er wordt een Super Dexta gedemonteerd las ik hierboven, doe daar je voordeel mee.
Let op; de Super heeft een andere overbrengingsverhouding dan de gewone wat de PTO betreft. Maar maakt voor de werking niet uit.

Chassisnummer maar opnieuw er in slaan. Dat is een dingetje.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ombouwen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!