Fendt 305 LS - Wordt veelste warm

Beste tractorfanners

Ik heb een fendt 305 die veelste warm wordt met normale dingen zoals: een stuk rijden op de weg, na een paar minuten rijden staat de meter al in het rode of er net voor

Wat ik al geprobeerd heb:
Blok en radiateur doorspoelen
Andere temperatuursensor
Tweedehands thermostaat er in gedaan (komt bij jan ubak weg en die zegt dat deze goed werkt dus daar vertrouw ik op)

Maar als de wijzer in het rode staat beweegt het koelwater niet alsof de thermostaat toch niet los gaat, en het koelwater is dan ook niet zo warm dat je je vingers brand.

Maar het aparte is dat als ik de waaiers,lampen en andere elektrische dingen aanzet de wijzer ook verder richting het rode gaat, en de brandstofwijzer veranderd ook een stukje van niveau. alsof hij geen goede massa heeft. Dus daarom aan het massablokje in het dashboard en aan de klok zelf een nieuw massadraad heb getrokken naar de accu, maar ook dat helpt niks. De massakabel aan het blok ook al schoongemaakt en helpt ook niks.

Is er iemand die een oplossing weet?!

Met vriendelijke groet, karlo
fordt5110

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

fendtjecis
Wanneer hij in het rode staat, en je voelt (voorzichting) aan de koelvloeistofleidingen. Kookt het koelvloeistof dan ook?
fordt5110
@fendtjecis je bedoelt de leiding van het blok naar de thermostaat?
fendtjecis
@fordt5110 juist
arnoud
De massa op de koelbuis wel goed? Dat beugeltje er overheen met M6 boutje
fordt5110
@arnoud ja dat zit op blank ijzer
Hkramer
Ander even met een infra pistool temparaturen dan weet je of het water goed circuleert.
fordt5110
@Hkramer kzal proberen als ik zo'n pistool kan krijgen, maar het water gaat sowieso niet rond omdat als je in de radiateur kijkt het water stil staat
case 745 xl
@fordt5110dan is denk ik je waterpomp kapot
roscho
@fordt5110 Er kunnen 2 dingen stuk zijn: de thermostaat of de waterpomp. De thermostaat kun je testen door hem eruit te halen en de motor zonder thermostaat te laten draaien. Is het probleem niet weg, dan ligt het aan de pomp. Je kunt nog proberen om bij draaiende motor een aantal keren flink in de dikke waterslang te knijpen, daarmee pomp je het water dan handmatig rond. Als daarmee de temperatuur zakt, is het helemaal zeker dat de pomp stuk is.
fordt5110
@roscho waterpomp is wel goed, want kheb net de thermostaat eruit gehaald en dan spuit het water uit de koelslang. En er zit een geteste thermostaat in, dus lijkt het me apart dat die meteen kapot is
roscho
@fordt5110 Je geeft een aantal dingen aan die je hebt gedaan. Toch circuleert het water niet goed. Daar zijn dan maar 2 oorzaken voor mogelijk: ergens is een verstopping (thermostaat misschien) óf het water wordt niet voldoende gepompt (dus waterpomp). Ik heb wel eens een waterpomp gezien waarbij het schoepenwiel los op het asje zat. Zonder weerstand draaide alles goed, met weerstand bleef het schoepenwiel stil staan. Zit het schoepenwiel misschien geborgd met de spie, die er nu uit is?
fordt5110
@roscho thermostaat net getest met een waterkoker en gaat wel los, en toen de radiateur vol water gedaan en toen de thermostaat er tussen weg gepakt en toen spoot het water uit de koelslangen dus met weerstand draait de waterpomp ook wel
Als je zeker weet dat de rest allemaal goed is. Dan kun je de thermostaat eruit halen en in een pannetje doen en kijken hoever die open gaat als het water (bijna) begint te koken. Het lijkt misschien onzinnig, maar ik heb hetzelfde probleem een keer gehad met een nieuwe thermostaat, dat ding ging nauwelijks open. Ik ging toen ook alles bij langs, radiateur schoongespoeld waterpomp gecontroleerd etc.
+1
Fendttrisixfan
Denk eerder dat het een elektrisch probleem is waardoor je meter gewoon fout aangeeft
+1
fordt5110
Een meter aan de koelingsbuis bovenaan het blok gezet, en nou staat hij met de meter bijna in het rode op ongeveer 74 graden en dat is volgens mij niet extreem warm, dus ligt het ergens tussen de temperatuursensor en de meter in het dashboard

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
@fordt5110 mag rond de 85 graden worden en dan moet hij ergens halfweg in het groen staan
Piet1960
@fordt5110 Bij mijn 304 staat de meter ook wel eens tegen de rooie of er net op, maar als je met je vinger een tik op de klok geeft springt ie terug. Motor wordt nooit te warm.
supergerben
Thermostaat niet verkeerd om gemonteerd?
+1
monster 2012
Geeft je brandstofmeter ook niet wat te veel aan want ik weet uit de auto wereld dat men een spanningsstabilisator soms monteert in het instrumenten paneel en als deze stuk ging gaven de beide meters ook te veel aan maar ik weet niet of deze ook door Fendt gebruikt wordt maar dat weet een kenner vast wel
Welten
@monster 2012 klopt heb dit ook gehad met mijn opel kadett.
+1
sander
Kun je misschien je verhaal bij ubak neerleggen. Misschien heeft hij ff een klok die je er ff kunt aanhangen dan kun je dat ook uitsluiten. Of jou klok aan een andere trekker
+1
fordt5110
@sander morgen zal ik proberen als ik een andere klok kan proberen, en dan zal ik er op terug komen
+1
fordt5110
Iedereen hartelijk dank voor het reageren en meedenken👍

kheb het probleem gevonden
Kheb een andere klok geprobeerd en nu bleef hij wel op normale temperatuur, dus lag het wel aan de meter in de klok.
Bert353
Quote Reactie van @fordt5110:
Misschien toch niet aan de meter, maar dit: Geeft je brandstofmeter ook niet wat te veel aan want ik weet uit de auto wereld dat men een spanningsstabilisator soms monteert in het instrumenten paneel en als deze stuk ging gaven de beide meters ook te veel aan maar ik weet niet of deze ook door Fendt gebruikt wordt maar dat weet een kenner vast wel
fordt5110
@Bert353 phoe daar heb ik niet echt op gelet,
Piet1960
@fordt5110 Wat ik hierboven ook al aangaf, de meter maakt wel eens rare sprongen.
fordt5110
@Piet1960 ja de tankmeter springt soms wel heen en weer, dus ga ik zo'n nieuwe meters kopen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden temperatuurmeter en warm geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!