Elektrische auto in plaats van dieselaggregaat

Het Bredase project AirQon wil vervuilende dieselaggregaten op festivals vervangen door elektrische auto’s. Die hebben immers net zoveel capaciteit in de accu als bijvoorbeeld een foodtruck gebruikt tijdens een festival. Alleen bleek de specifieke hardware voor het aansluiten van een elektrische auto op een externe elektriciteitsvoorziening nog niet te bestaan. Daarom heeft AirQon deze maar zelf laten ontwikkelen. Als de techniek werkt en gecertificeerd is, kan deze op alle plekken waar aggregaten worden ingezet toegevoegde waarde bieden.

De hardware om elektrische auto’s in te kunnen zetten als aggegraten ontwikkelt een consortium samen met het Duitse bedrijf Bender, Avans Hogeschool en PR Electronics. Onder aanvoering van Greeny Energy heeft het consortium een subsidie ontvangen van het Brabant Geeft Energie-programma om een Vehicle to X-charger te ontwikkelen. “Dit is een goede optie om in kleinere structuren met behulp van elektrische auto’s een steentje bij te dragen aan een duurzamere energievoorziening. De elektrische auto wordt zo veel meer dan alleen een vervoermiddel om van a naar b te komen. Een auto kan ook geld opleveren als ie stilstaat en wordt daardoor bijvoorbeeld ook interessant voor mkb-ers.”
 Elektrische auto in plaats van dieselaggregaat - Installatiejournaal.nl (installatiejournaal.nl)

Het Bredase project AirQon wil vervuilende dieselaggregaten op festivals vervangen door elektrische auto’s. Die hebben immers net zoveel capaciteit in...

Nieuwsgrazer

Bijlages

(klik om te vergroten)

Afbeelding van gelinkte bron artikel

Reacties

+1
Grasbaal
Geweldig idee!!
+5
flip1150
Wat is de footprint van een electroauto en van een moderne diesel aggregaat?
Ik denk dat onder de streep nog steeds de dieselaggregaat milieu vriendelijker is.\
Dit omdat de productie en het ontzorgen van de accu een zeer hoge belasting heeft.
Dan nog de vraag van hoe de elektriciteit opgewekt is?
+1
Grasbaal
@flip1150 Je moet hem dan uiteraard wel laden met groene energie. Per saldo zijn ze echt schoner. Zie deze studie: scientias.nl/elektrische-autos-lijken-toch-de-were…
+1
flip1150
@Grasbaal Wat is de footprint van het bouwen van de installatie voor groene energie? Een windmolen moet al 5 jaar draaien om de energie die het koste om hem te bouwen op te wekken.
Ben echt niet tegen alternatieve bronnen. In tegendeel ik vind dat we zuinig moeten zijn op de fossiele brandstof. Maar ik vind dat veel alternatieven teveel opgehemeld worden.
Arie_MF
@flip1150 dit vind je wellicht interessant: climategate.nl/2016/11/…
+6
walker1
En hoe rijden die elektrische auto's weer weg als het festival voorbij is? want de accu is dan leeg.
+1
Bert353
@walker1 Opslepen met een diesel bergingsauto. :-))
+4
jehan
Festivals zijn ouderwets tegenwoordig
+1
jehan
Grasbaal jij rijd op nuk zo te horen aan je opmerking..maar gaan we hier weer een discussie krijgen wat wel of niet goed is ..ik hoop het niet
+2
radium45
Dit is momenteel geen interessante materie want er gaat dit jaar geen 1 groot evenement meer georganiseerd worden. Ik kan het weten.
MaxxuM4ever
@radium45 dus weinig te zuigen dit jaar?
radium45
@MaxxuM4ever Denk heel weinig inderdaad.
+8
RPCounty
Krijgen we dit gemijmer nu weer n ronde? Ik denk dat we wel wat anders aan onze kop hebben dan schonere energie en pfas.....
+1
Clayson M80
Quote Reactie van @RPCounty:
ee

het is hier nu mooi , veel ploegen en zaaien veel bekijks en een massa zee vogels
+2
radium45
Kan @SJB533 die nieuwsgrazer en hooibaal geen ban geven?
blauwe tractor
@radium45
Dat kan hij wel maar of hij dat doen wil is een hele grote vraag, er wordt voor minder gebant hier.
+3
SJB533
@radium45
Nieuwsgrazer is een bot account. Geloof, dat nieuwsberichten daaronder geplaatst kunnen worden. Admin van een ander forum binnen dit format (Prikkebord) ontzeg ik de toegang sowieso niet. Krijg ik namelijk nog minder vrije tijd door. 😂

Ik snap je reactie hoor: ik vraag me ook af, waarom dit op TractorFan gedeeld wordt 🤔
Grasbaal
Quote Reactie van @SJB533:
ik vraag me ook af, waarom dit op TractorFan gedeeld wordt

Dieselaggregaten en Tractoren hebben toch veel raakvlakken met elkaar lijkt mij?
+3
Fendt926Driver
@Grasbaal ja als trekker liefhebbers zitten wij ook echt op al dat electrische geleuter te wachten.
Als ik electrisch wil rijden ga ik wel naar de kermis in de bots auto s....

Hier in de buurt gebruiken ze al veel langer de zonne panelen stroom overdag om de electrische heftruck te laden en daar gaat s nachts al 17% gemiddeld weer uit de accu om alle nacht verlichting te laten branden.
En de tesla gaat s nachts thuis aan de stroom om terug te leveren an de woning.

Of zijn we alleen in het oosten van het land zo veruit strevend......
+3
huub
Het komt er echt wel. Mijn vrouw rijdt een plug-in hybrid, rijdt praktisch alles elektrisch. Wegenbelasting is de helft en een elektrische kilometer kost nog niet de helft van een kilometer op benzine. Ik rijd zelf een pure diesel, de volgende auto wordt een plug-in of een 100% elektrische auto. Niet vanwege het milieu maar vanwege de kosten.
flip1150
@huub Met 2 ton aanhanger gewicht?
Tinus
+4
ronald-deutz-fahr
@huub totdat half Nederland elektrisch rijd en ineens de volledige wegenbelasting obv gewicht moet worden betaald?
huub
@ronald-deutz-fahr wie dan leeft wie dan zorgt.
+2
ronald-deutz-fahr
@huub zo denk ik er ook over. Daarom blijf ik lekker dieselen 😎
Tinus
De Rivian R1S heeft 3 110V aansluitingen in z'n truckbed. Als ie voor de europese markt uitkomt dan zullen dat wel 230V Schuko's worden
+1
caseboy
En dan vervolgens die elektrische auto opladen aan een laadpaal waarvoor er ergens een gigantische dieselagregaat staat?
+1
Bert353
@caseboy en dan is het (milieu) cirkeltje toch weer rond?
+2
erik9831
Ik krijg bij dat 'elektrisch-rijden' stilletjes aan ook zo het gevoel zoals bij die groeperingen die opkomen voor de dieren.

Dat je opkomt voor de dieren dat is nog 👍 te noemen. Maar wanneer je begint over het welzijn van een dier en besluit dan, dat iedereen een veganistisch bestaan moet leiden, dan heeft het niets meer te maken met dierenwelzijn vind ik. Eerder een mening opdringen die 90% van de bevolking niet wilt maar toch moet. De minderheid krijgt de luidste stem.

Als de afstand beperkt blijft, koop ik nooit eentje, behalve wanneer het laden bijna even snel gaat als tanken. Ook de prijs is een belangrijke factor... Als ik maandelijks voor 160€ aan batterijen moet leasen (bij Renault) dan betaal ik zonder het opladen al meer dan wat ik nu verbruik.

Het onderhoud valt weg... Maar wel zoveel elektronische onderdelen extra die onderhoud vergen. Men klaagt hier al steen en been dat de man bij de dealer, die een laptop vast heeft, al zoveel geld kost. Dit is net hetzelfde bij jou elektrische wagen, diezelfde man staat daar ook. Het is een complete utopie om te denken dat iets nieuws goedkoper zal worden of is.
Tinus
@erik9831 Baseer je jouw relaas op feiten of op onderbuikgevoelens en Facebook reacties? De prijzen dalen, laadsnelheden lopen steeds verder op, de energiemix wordt steeds groener en als er een gat in de markt ontstaat voor goedkopere reparaties, dan wordt die ook vanzelf gevuld.

(klik om te vergroten)

De accuprijzen dalen al jaren en er is niets dat er op wijst dat dit stopt.
erik9831
@Tinus De kostprijs voor het vervangen van een batterij kost toch blijkbaar 17.000€ bij een doodsimpele Smart. Zoals ik ook al eerder zei, de kostprijs van 160€ voor 2 batterijen te leasen (2 voertuigen dus) is mij te duur. Vermits ik al minder verbruik met 2 voertuigen per maand op fossiele brandstof. Hierbij is nog niet de elektriciteit gerekend. Vele noemen het gratis elektriciteit wanneer ze hem zelf opwekken, maar de aanschaf van de vele zonnepanelen moet je er ook wel bijtellen. Komt ook al snel uit op 10.000 extra.

Door het leasen is het voertuig goedkoper. Ook is er de mogelijkheid om ze te kopen, maar dan komt de auto al meteen 15 tot 20.000€ duurder uit.

Een nieuwe Renault Master kost in België 17.000€ zonder BTW voor de goedkoopste, zijn ZE variant kost als basis 59.800€ zonder BTW. Stel dat ik helemaal niets nodig heb van opties, dan zit hier al meteen een prijsverschil van bijna 40.000€. Dit met een reële rijbereik van 120km.

Dit zijn feiten, geen sociale media geruchten of buikgevoelens.
Grasbaal
Quote Reactie van @erik9831:
Als de afstand beperkt blijft, koop ik nooit eentje,

Er zijn er nu al waarmee je 600 km ver komt, ik heb meestal kortere ritjes. Hoe lang het laden duurt maakt mij niet zoveel uit. Laad vrijwel alleen thuis. Heb de hele nacht de tijd
+1
Bert353
Wat de meeste mensen nu nog niet (willen) zien zijn de verborgen kosten, tot nu toe word het laden gesubsidiert omdat men zoveel mogelijk mensen aan de stroom wil krijgen, eenmaal die subsidie wegvalt zullen die lui allemaal gaan huilen omdat het e-rijden zo duur is... en zo zijn er nog redelijk wat punten. maar gewoon allemaal de mooie praat van die lobbiers en de regering geloven, en vooral zelf niet nadenken... dat hebben ze in den haag het liefst.
Tinus
@Bert353 Iemand als @Grasbaal laadt z'n auto op met stroom van eigen dak. Hoe wil de regering dat precies duurder maken volgens jou?
Arie_MF
@Tinus wanneer laadt die auto op? Overdag als de zonnepanelen leveren, of ‘s avonds als de zon onder is en de energiecentrale moet leveren? Je leest wel eens verhalen waarin mensen beweren dat ze alleen aangesloten zijn om terug te leveren, maar dan zouden ze ‘s avonds bij kaarslicht een boek moeten lezen, of een Tesla powerwall moeten hebben, maar die zijn heel duur. Ik heb zelf een paar zonnepanelen, maar ik denk niet dat we moeten willen dat er weilanden vol panelen komen en iedereen elektrisch gaat rijden.
Grasbaal
Quote Reactie van @Arie_MF:
wanneer laadt die auto op?
In Nederland mogen alle klein-gebruikers salderen. Dus wat je overdag op het net gooit krijg je 's avonds weer terug
GerbertXL
@Grasbaal die saldering is ook afgelopen zometeen, en dan nog is dat een economisch argument.
Grasbaal
@GerbertXL Ja, de economische motieven zijn voor mij ook het belangrijkste. Ik was het zat om elke keer 100 euro weg te gooien voor een tank diesel. Voorlopig kunnen we nog tot en met 2023 salderen, daarna maar eens kijken of ik ga investeren in een dikke opslagaccu of er komen andere regelingen. Ik heb geen dieselopslag tank meer en die komt ook niet meer.
ronald-deutz-fahr
@Grasbaal met een snellaadpaal? Hoeveel daarvan kunnen er in jouw straat voordat het net is overbelast?
+1
Grasbaal
@ronald-deutz-fahr Nee, ik heb geen snellader. Ik woon niet in een hele drukke straat. De E-infrastructuur zal wel veranderen in de komende jaren.
jehan
Ja hoor de discussie is los gebarsten
+3
RPCounty
@jehan hier was ik dus ook al bang voor. je moet zulk volk gewoon niet voeden door dr op te reageren. Want dan gaan ze helemaal los met die pro groene kikkerauto s.
+2
MaartenMandemaker
@RPCounty vind ze nog levensgevaarlijk ook, ze staan zo naast je omdat je ze niet hoort aankomen. Met kinderen helemaal een risico. Niks boven een fijne diesel.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!