Atlas 1200 - Niet genoeg luchtdruk

hallo,
Mijn Atlas 1200 maakt niet genoeg luchtdruk meer aan, waardoor de bediening van de piston die de schepbak bediend niet meer werkt.
We weten ook niet meer van af hoeveel bar de bediening normaal gezien begint te werken.
Links in de kraan staat een olievat met daarop een wit ´´doosje`` waar toe luchtdruk komt, en deze blaast, maar voor wat dient dat ´´doosje``?
Sander 7

Reacties

Tom VB
Een foto zegt meer als duizend woorden....
Sander 7
@Tom VB

(klik om te vergroten)

+1
radium45
Atlas heeft de hydrauliek olietank onder lichte druk staan om cavitatie te voorkomen. Wellicht is er iets mis met het ventiel op die tank?
+1
GerbertXL
Mijn 1104 begint rond de 6 bar te werken. Eerste functie gaat er iets onder de 6 bar in en bij een kleine 7 bar doet alles het.
+1
wim-same
Dat "doosje" is een reduceer ventiel die je hydrauliek olie tank op een licht druk houd.. Jij moet je probleem echt in het luchtdruk circuit zoeken. Compressor misschien niet goed meer, Je afslag ventiel ? het kunnen zo veel oorzaken zijn.
+1
topcat
Wellicht toch ergens een lucht lek vaak is het rempendaal de oorzaak probeer eens lucht te draaien met de rem eraf kijken wat hij dan doet ,
mfrijder
Moet het niet zo zijn dat alle hydraulische functies BEHALVE zwenken en rijden behoren te werken ongeacht de druk in de luchttank?
wim-same
@mfrijder Volgens mij heeft een Atlas 1200 nog een lucht ventiel om de bak te bedienen.
topcat
@wim-same nee dat gaat mechanisch
wim-same
@topcat De oudere niet dacht ik. Het is ook al zo lang geleden. Ik heb er ooit ook nog wel eens één gehad.
+1
topcat
@wim-same op de 1200 en 1300 stond nog een stok in de cabine welke je door de vloer kon steken om te schakelen naar hoog of laag of in neutraal zodat hij mee kon met de sleepstang, bij een 1202 werkte dit al op lucht dus daar moet je dan eerst lucht hebben om in de versnelling te zetten op de tussenbak
wim-same
@topcat ja, maar ook de 1200 waren er in verschillende uitvoeringen. Van de 1202's hebben wij er twee gehad. maar het gaar hier toch om de bediening van de bak ?
topcat
@wim-same oke, ikzelf heb een 1300 gehad
nog wel een beetje spijt dat ik hem weggedaan heb
GROENEDEERE
Om de remmen los te laten moet de ketel op druk staan. Anders krijg je hem nietvan zn plek
Wil de kraan rijden?
wim-same
@GROENEDEERE Nee, bij zo'n oude Atlas niet. zonder lucht heb je dan juist geen remmen. Parkeer zo'n ding ook niet op een helling, als de lucht weglekt is hij van rem af.
+1
GROENEDEERE
@wim-same
Mijn ex schoonvader had tot 3 jaar geleden een oude 1200.
Wanneer er geen druk op de ketel zit kwam hij niet van zn plek.
De kraan had een eigen plek naast de werkplaats met een slang aan de compressor.
Omdat door zn leeftijd het een hele tijd duurde dat hij op druk was deed hij de compressor in de werkplaats aan om sneller op druk te komen of voor een nacht te houden
wim-same
@GROENEDEERE Je heb luchtdruk nodig om de versnellings bak in te schakelen. Zonder luchtdruk reed zelfs mijn laatste 1404 niet weg.
GROENEDEERE
@wim-same
De versnelling gebeurde volgens mij met vrij weinig druk al.
Je kreeg hem in de versnelling maar bleef op de rem staan
radium45
@GROENEDEERE Meestal is het zo dat de remband alleen maar werkt op 1 draairichting. Alleen met afrollen dus.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!