International 724 - motor vast - oplossing
Zie mijn eerdere post omtrent restauratie: zie foto's - ik zoek een degelijke en natuurlijke sterke sleutel om de krukas poelie te verdraaien. Motor zit momenteel vast maar wens eerst met een deftig materiaal beweging in te krijgen vooral alles open te gooien. MAAR de krukas poelie is bevestigd met 3 bouten maatje 17-sleutel (waar ik niet teveel wil op wringen). In de poelie zijn wel 2 gaatjes van dia 6-7mm voorzien. Dus veel heb ik niet om kracht op te zetten. Op de achterkant van de poelie zitten 2 verdikkingen waar ik eventueel ook iets kan achter "haken"Dit heb ik gevonden maar graag jullie advies en of ervaringen vooraleer ik prullen bestel:
autogereedschap.com/a-45694519/universeel/… (hierbij maak ik mij de bedenkingen dat de gaten in de poelie verzonken zijn en dus de stangen van deze tang tekort zijn)
autogereedschap.com/a-22190177/universeel/…
Alvast bedankt!
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden vliegwiel , cilinder , poelie , Krukas , Roest , piston en wd-40 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Demonteer eens eerst de koeler dan heb je meer ruimte. Je kan niet zomaar een koevoet of iets dergelijks achter de poulie zetten het distriebutiedeksel is van aluminium. Als je de drie bouten losdraait en dan de dikke ring verwijderd komt er een tapse bus te voorschijn die moet je eruit halen dan kan de poulie eraf.
Hier is de manual van de motor
dropbox.com/s/7djo6l2cms1ovqc/…
Zie blad 41 voor verwijderen van de poulie.
En de injectie pomp
dropbox.com/s/lqm59x2xsta2n25/…
Volgens mij zijn het UMC bouten en past dop 16 beter dan 17.
Overigens heb je meer kracht met de bandenlepel op de starterskrans. Al geprobeerd om de koppeling in te trappen en dan de motor rond te draaien?
Of de aftakas te draaien met ingetrapte koppeling (neem aan dat er geen hendel links naast dashboard)? Of de trekker een stuk te duwen met ingetrapte koppeling om uit te sluiten dat het niet in de bak zelf zit?
Download een werkplaatshandboek van dit type motor (bv op onze website www.ihcparts.nl) dan weet je wat er kan en hoe het moet.
Zie ook mijn reactie naar @case956powerrzzzzz die ik hier toch nog eens wil herhalen met wat meer info nog: Ik weiger te geloven dat de motor vol roest zit of condens. De olie die ik heb afgelaten was nog in redelijk goede staat. De verstuivers zijn er ook uit en deze ware op 1 na allen "vettig", die ene was droog vol stof en mat metaal. Kleppendeksel is er nu ook af en ook hier alles "vettig" met wat smurrie maar geen roest of water te zien.
Ik kan geloven na een aantal jaren stilstand dat de motor wat vast gekoekt is door vuil/smurrie etc, maar ik had niet verwacht zo vast dat ik nu zelfs twijfel of het aan de motor ligt of de motor vóór stilstand al niet geblokkeerd was door één of ander defect en de verkoper mij wat larie verkocht heeft dat de trekker "werkend" is weg gezet...
Succes
Een motor die lang stilstaat loopt vast door corrosie alu op staal geeft een reactie die er niet om liegt. Water en zuurstof doen de rest.
Vooraleer de cilinderkop eraf te nemen had ik deze opgegoten met diesel zonder succes. Bij demontage van de kop zie je duidelijk op de foto's dat 1 cilinder nog vol diesel staat en deze zal dan ook het probleem zijn waarom de motor vast zit.
Ik heb eerst geprobeerd met deze cilinder dan op te gieten met kruipolie (WD40 - super kruipolie en RIEM kruipolie) maar dit had ook geen succes. Gisteren dan, na wat google opzoekwerk, geprobeerd met HG roestoplosser een nachtje laten weken (zie foto - stevig bruisend spul). Nota: tussendoor de laatste dagen heb ik ook steeds regelmatig met een stuk ijzeren buis (+/- diameter piston) hier enkele tikken opgegeven met een hamer om het vuil los te trillen en lichtjes beweging in te krijgen. (En op de ander pistons WD-40 super kruipolie laten weken dat deze zeker vlot meegaan)
Deze middag nog eens geprobeerd om via het vliegwiel beweging in de motor te krijgen en eindelijk kreeg ik de motor in beweging een paar centimeters. Na nog veel kuiswerk en voorzichtig schuren/polieren/enz. van de cilinderbus krijg ik nu moeiteloos de motor rond op handkracht aan de krukaspoelie.
Ondertussen is ook de blok en cilinderkop volledig proper voor een nieuwe koppakking en alles terug in mekaar te zetten terug. De blokken zijn volledig vlak, her en der zie je aan de waterkanalen verwering maar dit is ingevreten in de blok maar dit zal wel geen probleem geven.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Carter er onder weg.
Kijken naar roest op krukaslagers. Niet eerst laten lopen wat de andere willen want dan is het kwaad al geschied.
Zuigers er uit. Hoon er door.
Setje nieuwe veren.
Kop vlakken.
En dan eens weer kijken hoe hij loopt.
Het is misschien niet veel werk om de zuigers eruit te halen en nieuwe veren te plaatsen maar zie wel op tegen het feit om heel die vooras daarvoor eraf te halen (en bijkomende kosten), dus daarom de beslissing.
Ik ken er ook die een stuk gelopen drijfstanglager vervangen, de krukas met schuurlinnen glad maken en de zaak weer in elkaar zetten en met n strak gezicht durven te zeggen dat de trekker helemaal goed is bij verkoop
Eventueel kun je dan de achterste zuiger demonteren (andere zit het zuigfilter / balansas voor in de weg). Je hebt wel lange armen nodig.
Wijziging: zie net dat het de voorste is. Dit wordt lastig met alleen het deksel.
Het eerste filmpje is hij net aangeslagen (mijn vrouw was te laat met filmen ) en probeer ik nog hem lopende te houden.
In het tweede filmpje draaide hij al een 5-tal minuten stationair.
Volgende probleem oplossen: hem laten rijden. De koppeling laat niet toe om hem in versnelling te zetten. De grote groepen kan ik zonder koppeling verzetten, de lage groep krijg ik hem niet in versnelling. Aftakas krijg ik in gang maar niet zonder licht gekraak.
Wanneer ik de motor stil leg, in versnelling zet (lage groep - 2de versnelling) en terug start gebeurd er ook niets wanneer ik de agriomatic hendel vooruit (of achteruit zet). Dus dit wordt opnieuw zoeken wat er allemaal mis is. 1 probleem of combinatie van meerdere problemen...? We zien wel wat ik vind...
Ook even de olie in de achterbrug controleren.
Is het een agromatic wisselbak. Werkte die naar behoren toen de trekker werd weggezet?
Zuigfilter en persfilter zou ik ook schoonmaken en persfilter vervangen.
Hydrauliek extern staat los van agromatic-s.
Succes