International 724 - motor vast - oplossing

Zie mijn eerdere post omtrent restauratie: zie foto's - ik zoek een degelijke en natuurlijke sterke sleutel om de krukas poelie te verdraaien. Motor zit momenteel vast maar wens eerst met een deftig materiaal beweging in te krijgen vooral alles open te gooien. MAAR de krukas poelie is bevestigd met 3 bouten maatje 17-sleutel (waar ik niet teveel wil op wringen). In de poelie zijn wel 2 gaatjes van dia 6-7mm voorzien. Dus veel heb ik niet om kracht op te zetten. Op de achterkant van de poelie zitten 2 verdikkingen waar ik eventueel ook iets kan achter "haken"

Dit heb ik gevonden maar graag jullie advies en of ervaringen vooraleer ik prullen bestel:

autogereedschap.com/a-45694519/universeel/… (hierbij maak ik mij de bedenkingen dat de gaten in de poelie verzonken zijn en dus de stangen van deze tang tekort zijn)

autogereedschap.com/a-22190177/universeel/…

Alvast bedankt!
davy-polspoel

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

deerejohn
Zie wat nokjes zitten kun je niet zoan tang met zoan ketting eromheen slaan
deerejohn
Heeft i een agromatic bak
Bert353
@deerejohn is dat een automaatbak?
bij een manueelbak zou je kunnen proberen aan de aftakas te draaien? (mits op motorstand gezet natuurlijk.)
davy-polspoel
@Bert353 is een Agriomatic automaat
roscho
@Bert353 Ook bij een automaatbak zou je de motor rond moeten kunnen draaien aan de aftakas, die loopt via een normale koppeling.
Even een aftakasje eraan, een pijp door het vrije eind en draaien maar. Wel in de normale draairichting draaien. Of misschien als het echt vast zit iets heen en weer, maar niet de motor helemaal linksom verdraaien. Indien 2 snelheden: schakel de hoogste (1000 toeren) in, dan kun je het meest kracht zetten op de motor.
En misschien is het verstandig om de verstuivers er eerst uit te draaien, dan draait de motor al weer lichter.
Klein Rot
@davy-polspoel
Demonteer eens eerst de koeler dan heb je meer ruimte. Je kan niet zomaar een koevoet of iets dergelijks achter de poulie zetten het distriebutiedeksel is van aluminium. Als je de drie bouten losdraait en dan de dikke ring verwijderd komt er een tapse bus te voorschijn die moet je eruit halen dan kan de poulie eraf.

Hier is de manual van de motor

dropbox.com/s/7djo6l2cms1ovqc/…
Zie blad 41 voor verwijderen van de poulie.

En de injectie pomp
dropbox.com/s/lqm59x2xsta2n25/…
roscho
Quote Reactie van @Klein Rot:
....dan kan de poulie eraf.

Ik begrijp ervan dat hij (nog) niet van plan is de poulie te verwijderen, maar de vastzittende motor moet worden rondgedraaid.
davy-polspoel
@Klein Rot bedankt voor de links en info. Ik ga hiermee aan de slag om het kleppenblok eraf te halen en te kijken wat er mis is.
+1
Corne S
Dan kun je beter de bandenlichter tussen de 2 boutkoppen steken.
Volgens mij zijn het UMC bouten en past dop 16 beter dan 17.

Overigens heb je meer kracht met de bandenlepel op de starterskrans. Al geprobeerd om de koppeling in te trappen en dan de motor rond te draaien?
Of de aftakas te draaien met ingetrapte koppeling (neem aan dat er geen hendel links naast dashboard)? Of de trekker een stuk te duwen met ingetrapte koppeling om uit te sluiten dat het niet in de bak zelf zit?
davy-polspoel
@Corne S Ik heb geprobeerd met ingetrapte koppeling de motor rond te draaien zonder succes, ook via aftakas niet. Ook in hoogste versnelling heen en weer wiegelen (tot 1 meter vooruit/achter) lukt probleemloos maar de motor geeft geen kik.
+1
Ik zag in het andere topic dat je al van alles geprobeerd hebt, zonder succes. Waarom niet de kop eraf pakken? Kun je meteen inschatten hoe het eraan toe is. Misschien is het wel één bonk roest door de condens door de jaren heen. Maar als het meevalt kun je mooi langs de cilinderwanden kruipolie spuiten. En ik zal trouwens gewoon weer via de aftakas proberen los te maken, daar ben je veel sterker en heb je ruimte om een slag te maken.
davy-polspoel
@case956powerrzzzzz Ik weiger te geloven dat de motor vol roest zit of condens. De olie die ik heb afgelaten was nog in redelijk goede staat. De verstuivers zijn er ook uit en deze ware op 1 na allen "vettig", die ene was droog vol stof en mat metaal. Kleppendeksel is er nu ook af en ook hier alles "vettig" met was smurrie maar geen roest of water te zien.
stephan-inter
Wil je de trekker niet verkopen?
+2
IHCparts
Je kunt er wel tegenop zien om de motor open te maken. Maar als je de motor met een koevoet op de starterkrans niet rond kun draaien is er toch echt iets aan de hand. Met alles wat je voorstelt loop je een aardige kans iets te beschadigen aan de motor. Is het geen afgebroken bout in de krukas dan wel een gebroken poellie of distributiedeksel.

Download een werkplaatshandboek van dit type motor (bv op onze website www.ihcparts.nl) dan weet je wat er kan en hoe het moet.
Tukker350
Met een andere trekker er achter. Aftakas op afstand.
Tukker350
Aftakas op aftakas .
+1
fergusonnetje
@Tukker350 Dan mol je alles. Das niet zo slim
+1
roscho
@Tukker350 Dat geeft veel te veel kracht. Liever aftakas eraan, het losse eind vasthouden en dan met een stuk pijp door de kruiskoppeling voorzichtig iets proberen te verdraaien.
davy-polspoel
@roscho dat heb ik geprobeerd maar geen beweging in te krijgen
davy-polspoel
Allen bedankt voor de reacties. Ik heb her en der ook gereageerd op jullie voorstellen maar de motor geeft zich niet. Ik ga dus zoal @IHCparts voorstelt de kleppenblok er toch af moeten halen om te zien wat er nu eigenlijk mis is.. Ik dacht eerst het carter deksel eraf te halen maar gezien de moeite hier al voor nodig is om dan eigenlijk niets te zien beter dan boven maar open gooien..

Zie ook mijn reactie naar @case956powerrzzzzz die ik hier toch nog eens wil herhalen met wat meer info nog: Ik weiger te geloven dat de motor vol roest zit of condens. De olie die ik heb afgelaten was nog in redelijk goede staat. De verstuivers zijn er ook uit en deze ware op 1 na allen "vettig", die ene was droog vol stof en mat metaal. Kleppendeksel is er nu ook af en ook hier alles "vettig" met wat smurrie maar geen roest of water te zien.

Ik kan geloven na een aantal jaren stilstand dat de motor wat vast gekoekt is door vuil/smurrie etc, maar ik had niet verwacht zo vast dat ik nu zelfs twijfel of het aan de motor ligt of de motor vóór stilstand al niet geblokkeerd was door één of ander defect en de verkoper mij wat larie verkocht heeft dat de trekker "werkend" is weg gezet...
stephan-inter
@davy-polspoel
Grote kans dat er dan meer aan de hand is.
Een trekker gaat vaak niet voor niets weg.
Wil je hem zelf klaar maken of weer door verkopen?
Heb er eventueel wel interesse in
county854t
Is de motor niet vastgelopen op de krukas? Dan kan alles wel vettig zijn maar als er kruktappen vast op de krukas zitten draait ie ook niet. Dus carter er onderuit halen en kijken.
Succes
+2
blauwe tractor
De uitlaat naar boven grote kans dat er toch water in een cilinder is gelopen, via de demper.
Een motor die lang stilstaat loopt vast door corrosie alu op staal geeft een reactie die er niet om liegt. Water en zuurstof doen de rest.
+1
wotan2
Bij een uitlaat naar boven zal condens waaarschijnlijk toch de boosdoener zijn. Een kennis van mij had een regenmotor met liggende uitlaat, die in het nieuwe seizoen bij de eerste startpoging ook vast sloeg. Muizen hadden een van cylinders gebruikt als graansilo.
+1
davy-polspoel
Hierbij even een update over de werken de laatste dagen en toch om ook misschien handige tips voor anderen te delen want ik heb de motor los gekregen op eenvoudige wijze met enkel cilinderkop eraf te nemen.(ander optie was om carterpan eraf te nemen maar daarvoor moet ook de vooras eraf en dat wou ik nog wat uitstellen natuurlijk..)

Vooraleer de cilinderkop eraf te nemen had ik deze opgegoten met diesel zonder succes. Bij demontage van de kop zie je duidelijk op de foto's dat 1 cilinder nog vol diesel staat en deze zal dan ook het probleem zijn waarom de motor vast zit.

Ik heb eerst geprobeerd met deze cilinder dan op te gieten met kruipolie (WD40 - super kruipolie en RIEM kruipolie) maar dit had ook geen succes. Gisteren dan, na wat google opzoekwerk, geprobeerd met HG roestoplosser een nachtje laten weken (zie foto - stevig bruisend spul). Nota: tussendoor de laatste dagen heb ik ook steeds regelmatig met een stuk ijzeren buis (+/- diameter piston) hier enkele tikken opgegeven met een hamer om het vuil los te trillen en lichtjes beweging in te krijgen. (En op de ander pistons WD-40 super kruipolie laten weken dat deze zeker vlot meegaan)

Deze middag nog eens geprobeerd om via het vliegwiel beweging in de motor te krijgen en eindelijk kreeg ik de motor in beweging een paar centimeters. Na nog veel kuiswerk en voorzichtig schuren/polieren/enz. van de cilinderbus krijg ik nu moeiteloos de motor rond op handkracht aan de krukaspoelie.

Ondertussen is ook de blok en cilinderkop volledig proper voor een nieuwe koppakking en alles terug in mekaar te zetten terug. De blokken zijn volledig vlak, her en der zie je aan de waterkanalen verwering maar dit is ingevreten in de blok maar dit zal wel geen probleem geven.

(klik om te vergroten)

Cilinderkop eraf en 1 cilinder staat de diesel nog in.

(klik om te vergroten)

Defecte cilinder met diesel eruit gepompt

(klik om te vergroten)

Staat onderzijde koppakking bij demontage

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

cilinder opgevuld met HG roestoplosser

(klik om te vergroten)

bovenzijde motorblok opgekuist

(klik om te vergroten)

onderzijde cilinderkop opgekuist
Inter644fan
@davy-polspoel als hij zo vol geroest was ben ik bang dat je ook voor het zekere de zuigerveren moet vervangen. Grote kans dat die hun kracht kwijt zijn en dat je daardoor op die cilinder geen compressie krijgt. Als het mijn motor was had ik de zuigers eruit gehaald zuigerveren nagekeken en als het moet vervangen. Zonde als hij dadelijk helemaal in me kaar zit en dan weer uit elkaar kan. Is nu niet zo heel veel werk meer
roscho
@davy-polspoel In tegenstelling tot het advies van @Inter644fan zou ik de boel mooi schoon in elkaar schroeven met een nieuwe koppakking. Als je foto 6 bekijkt, ziet de betreffende zuiger er prima uit. Als je nieuwe zuigerveren monteert, past dat weer niet 100% bij de zuiger, die zou je dan ook moeten vernieuwen. Zo blijf je aan de gang. Eerst de boel maar eens met nieuwe olie draaiend maken, even rustig laten inlopen en dan zien we wel verder.
Mocht het na een poos gedraaid te hebben alsnog niet naar tevredenheid zijn, dan weet je nu hoe het moet. Het kost je dan uiteindelijk slechts een extra koppakking.
Inter644fan
@roscho wat is dat nou voor onzin? Ik heb al van 20 motoren de zuigerveren vervangen zonder de zuigers te vervangen en dat loopt nog perfect.
Corne S
@Inter644fan

Mij is altijd verteld dat een cilinder ovaalvormig wordt. Een zuigerveer is rond, waardoor het niet op elkaar past of op elkaar in moet slijten. Hierdoor heb je compressieverlies / olieverbruik.

Als je het doet, moet de cilinder gehoond worden / wat rauw gemaakt worden.

Volgens mij heb je hetzelfde als de zuiger eruit haalt en weer terugstopt.
Inter644fan
@Corne S dat klopt. Honen moet altijd. Maar het is niet dat je de zuiger + zuigerveren moet vervangen staat er geheel los van. Die zuiger verandert niks.
+1
roscho
@Inter644fan Ik praat ook maar na van deskundigen. Die zeggen dat zuigerveren en zuiger op elkaar zijn ingesleten. Als je het een vervangt, moet je het ander ook. Of ze hebben me dat verteld om meer te kunnen verkopen... 😞
Inter644fan
@roscho een zuiger verandert niks. Als je de goede maat zuigerveren hebt is er niks aan de hand. Honen moet indd wel
Klein Rot
@roscho
En de kleppen van die cilinder dan die zijn toch ook aangeroest die zullen nooit afdichten
davy-polspoel
@Klein Rot die kleppen zijn ook schoongemaakt en werken perfect.
deerejohn
Hoe heb je die binnenkant van de cilinder schoon gemaakt , een roterende staalborsel zal wel teveel krassen maken
davy-polspoel
@deerejohn met een hele fijne staalborstel (type tandenborstel), staalwol en schuurpapier P240 met olie. Alles met de hand, mooi egaal werken en geen geweld van machines. Bij elk laagje roest die eraf was terug een paar uurtjes laten weken in HG roestoplosser. In een 3-tal keer was de klus geklaard. Dit is natuurlijk ok voor 1 cilinder, voor een hele blok ben je beter dat je heel de boel uit mekaar haalt en met professionele machines alles doet..
+1
blauwe tractor
@deerejohn
Met een staalborstel kun je geen diepe krassen maken in een cilinderwand
Met een schuurpapierwaaier en olie of slijpsteentjes en olie gaat het ook prima.
Nieuwe veertjes eraan en gaan met die Inter.
+1
stephan-inter
Gezien de schade zit er maar 1 ding op.
Carter er onder weg.
Kijken naar roest op krukaslagers. Niet eerst laten lopen wat de andere willen want dan is het kwaad al geschied.
Zuigers er uit. Hoon er door.
Setje nieuwe veren.
Kop vlakken.
En dan eens weer kijken hoe hij loopt.
Yanmarthomas
@stephan-inter daar zit ik ook aan te denken. Maar hij moet het zelf weten. Snap ook wel als hij het niet doet gezien de kosten en het werk.
Klein Rot
@Yanmarthomas
En dan straks een motor die beroert loopt en olie verbruikt
Yanmarthomas
@Klein Rot want? Als jij deze netjes laat honen is er helemaal niks aan de hand.
davy-polspoel
Ik heb al jullie reacties gelezen en over nagedacht maar heb beslist de zuiger(s) er niet uit te nemen. De cilinder is na het behandelen met antiroest ook lichtjes geschuurd/honen en ziet er uitstekend uit. De krukas vertoont geen enkel teken van roest en zelf mooi blinkend metaal, alsook alle andere cilinders en zuigers. Ik waag het erop dat de roest treffelijk is opgelost door het product en die ene zuiger/cilinder/veren naar behoren zal werken.

Het is misschien niet veel werk om de zuigers eruit te halen en nieuwe veren te plaatsen maar zie wel op tegen het feit om heel die vooras daarvoor eraf te halen (en bijkomende kosten), dus daarom de beslissing.
+1
stephan-inter
@davy-polspoel vooras kan ook gewoon iets gelost.worden.
5mm ruimte is al genoeg......
Ik hoop voor je dat je de trekker daadwerkelijk houdt en nooit meer doorverkoopt.
Als er zo rotzooi op de zuigers zit zot het ook tussen de veren.

Al met al vind ik dat je erg slecht bezig bent.
davy-polspoel
@stephan-inter Welke rotzooi? Zoals eerder vermeld heb is dit niet snel-snel even gedaan, maar uren liggen weken, spoelen en schoonmaken aan gebeurd. Als de kop er terug op zit zal ik een compressie test doen en de resultaten hier posten (ook als ze niet goed zijn).

En met die 5mm speling op de vooras krijg je die carterpan er niet af volgens mij. Boven het knikgewricht zitten ook een 4-tal bouten van die carter

(klik om te vergroten)

davy-polspoel
@davy-polspoel

(klik om te vergroten)

Klein Rot
@davy-polspoel
We wachten af
Inter644fan
@stephan-inter ben het helemaal met je eens. Er is water langs je zuiger op de bovenste zuigerveer gelopen en die is dus nu ook verroest. Haal tenminste die zuiger eruit waar de cilinder van verroest was... anders gaat het echt niet goed ben ik bang.
+2
sallander
@stephan-inter je moet t huis bij de schuur laten zeggen ze hier, t is geen dure trekker die 800 uur per jaar draait. Hij hoeft niet in showroomstaat gebracht te worden, vaak als je t lostrekt kom je nog veel meer tegen. Ik snap t wel dat hij t zo doet.
Inter644fan
@sallander juist daarom moet je hem lostrekken. Je wilt toch niet een kapotte motor terug in elkaar zetten?
sallander
@Inter644fan jij trekt de conclusie dat die motor kapot is, dat hoeft helemaal niet zo te zijn
+1
Inter644fan
@sallander jij zegt toch als je hem los trekt kom je vaak vanalles tegen? Waarom versleten/kapotte rotzooi er in laten zitten als het ook nu makkelijk te maken is omdat hij al open licht.
stephan-inter
@sallander ik snap het niet.
Carter is er zo onderweg binnen het uur.

Prima dat hij eigenwijs is.
Straks hier niet lopen janken dat ding aan stront loopt na 20 uur.
+5
sallander
Dan begrijp je mij niet goed, als je zoiets compleet gaat reviseren dan pak je echt alles aan. Elke gewoon draaiende oude motor kun je ook wel wat in vinden wanneer je die open trekt. Hij weet verder niks van die trekker, nu kan hij met weinig tijd en kosten kijken of t wat is. Stel dat hij nu een volledige revisie gaat doen en daarna blijkt dat de versnellingsbak ook niet goed is? Dan wordt t een hele dure trekker. Dus t is gewoon heel verstandig om eerst met zo min mogelijk kosten t spul weer aan t draaien te krijgen en dan kijken of een revisie überhaupt nodig is en of de trekker t waard is om er zoveel tijd en geld in te steken
stephan-inter
@sallander helemaal niet.
Zuigers er uit.
De boel schoonmaken.
Zeker de zuigerveren.
Hoon en er door. En de rotzooi terug in elkaar zetten.
Ga je hem ook vertellen dat er geen nieuwe koppakking tussen hoeft. En de kop niet gevlakt hoeft te worden?
Verstuivers ook niet nakijken. Daar kan niks mee gebeuren met al die roest....
Net als klepzittingen........🤦‍♂️
davy-polspoel
@stephan-inter de verstuivers zijn ook volledig gereinigd en hier wordt een test nog op gedaan, waarvoor ik blijde verwachting ben van een gloednieuwe verstuiver tester die ik besteld heb. Nieuwe O-ringen zijn ook besteld om terug te plaatsen op de injectors + een nieuwe koppakking en V-snaar. (als je denkt dat ik op een paar euro's zie ben je dus mis).

Alsook de kleppen zijn allen gereinigd en zit geen spatje roest meer op en sluiten perfect aan op de cilinderkop.
stephan-inter
@davy-polspoel
Je besteld een verstuivertester maar bezuinigd om 6 bouten extra los te draaien.
Ik snap je logica echt niet.

Nogmaals heel veel succes.
En straks hier niet lopen janken als blok met 20 uur aan stront is gedraaid
+4
county854t
Hallo heren, laat die jongen dat toch gewoon proberen en als alles meevalt kunnen wij er mss ook nog iets van leren. Davy heeft in elk geval de moed om het zo te doen en er hier over te berichten.
Ik ken er ook die een stuk gelopen drijfstanglager vervangen, de krukas met schuurlinnen glad maken en de zaak weer in elkaar zetten en met n strak gezicht durven te zeggen dat de trekker helemaal goed is bij verkoop
county854t
Dus Davy, succes en ik ben nieuwsgierig hoe het loopt
Corne S
Onder het carter zit ook nog een plaatstalendeksel. Deze kan er onderuit zonder vooras.

Eventueel kun je dan de achterste zuiger demonteren (andere zit het zuigfilter / balansas voor in de weg). Je hebt wel lange armen nodig.

Wijziging: zie net dat het de voorste is. Dit wordt lastig met alleen het deksel.
+2
davy-polspoel
@county854t en @sallander bedankt voor de steun. Het is inderdaad zoals je zegt dat ik met een minimum aan kosten de motor draaiend wil krijgen omdat ik voor de rest van niets weet hoe de trekker verder werkt. Ik wil zeker niet gierig zijn en alles op een deftige manier doen maar je moet ergens een lijn trekken, ik zit nu al aan enkelen honderden euro's kosten en vele uren werk zonder dat die trekker zelfs loopt en als hij loopt of de rest wel werkt: versnellingsbak, agriomatic, herinrichting.. van de elektriciteit/verlichting werkt nu zelfs niets dus daar komen ook al enkele kosten weer aan..

Van zodra ik mijn onderdelen heb en alles gemonteerd is post ik hier een update.

Toch bedankt iedereen voor de reacties.
Klein Rot
@davy-polspoel
Als de trekker straks weer loopt dan een filmpje plaatsen.
+1
MFPOWER06
En hoe staat het dr voor ?
davy-polspoel
@MFPOWER06 mijn onderdelen (koppakking) is vandaag pas met veel vertraging geleverd, dus ondertussen niets gedaan, waarschijnlijk dit weekend een update
+1
davy-polspoel
Voila, het heeft even geduurd om er tijd voor te maken, maar de trekker loopt terug sinds vandaag en zoals beloof hierbij de filmpjes. Ik heb wat problemen ook gehad met de injectoren (dichtingen) waar ik compressie verlies had, alsook verstopte brandstof leidingen.. maar naar mijn mening loopt hij wel mooi..

Het eerste filmpje is hij net aangeslagen (mijn vrouw was te laat met filmen 😄 ) en probeer ik nog hem lopende te houden.

In het tweede filmpje draaide hij al een 5-tal minuten stationair.

Volgende probleem oplossen: hem laten rijden. De koppeling laat niet toe om hem in versnelling te zetten. De grote groepen kan ik zonder koppeling verzetten, de lage groep krijg ik hem niet in versnelling. Aftakas krijg ik in gang maar niet zonder licht gekraak.

Wanneer ik de motor stil leg, in versnelling zet (lage groep - 2de versnelling) en terug start gebeurd er ook niets wanneer ik de agriomatic hendel vooruit (of achteruit zet). Dus dit wordt opnieuw zoeken wat er allemaal mis is. 1 probleem of combinatie van meerdere problemen...? We zien wel wat ik vind...


+2
Inter644fan
@davy-polspoel nu is het wachten tot hij olie gaat verbruiken op de verroeste cilinder......
+2
davy-polspoel
@Inter644fan dat zien we dan wel. De motor loopt met weinig kosten te doen, nu hem nog rijdend krijgen. Of gooi jij direct alle geld ertegenaan zonder je weet dat je versnellingsbak in de soep draait, of de hydrauliek pomp zichzelf niet opblaast.. als je wil sponseren vijs ik hem anders direct tot de laatste vijs uiteen, en zal elke bout laten zandstralen, poederlakken.. ahja hij rijd nog niet maar zal al setje nieuwe banden bestellen ook.
Inter644fan
@davy-polspoel als ik een motor uit elkaar haal zet ik hem goed in elkaar. Als je het geld niet hebt of niet uit wilt geven. Snap ik dat. Maar ik doe zelf persoonlijk alles meteen goed. Wat het probleem is met de versnellingsbak weet ik niet.
+1
roscho
Quote Reactie van @davy-polspoel:
De koppeling laat niet toe om hem in versnelling te zetten. De grote groepen kan ik zonder koppeling verzetten

Om te beginnen vind ik dat hij best mooi loopt, alle 4 cilinders doen duidelijk mee en als hij even gelopen heeft, rookt hij ook niet veel meer.
Dan de koppeling. Met het koppelingspedaal zou de verbinding motor - bak verbroken moeten zijn en daarmee zou je moeten kunnen schakelen, ook al werkt de agriomatic niet (dat is het volgende probleem). Hoe voelt het koppelingspedaal? Wel of geen tegendruk en een stukje vrije slag? Het zou kunnen dat het druklager eruit ligt, waardoor de koppeling niet vrij komt.
Daarna komt de agriomatic. Eenmaal in de versnelling zou hij daarmee dan moeten kunnen rijden.
Zou het zo kunnen zijn dat de koppeling niet meer werkte, de trekker altijd op de agriomatic is gebruikt en dat die tenslotte ook stuk is gelopen?
Mogelijk is dezelfde trekker geleverd zonder agriomatic, misschien dat je een gebruikte as van koppeling naar bak kunt vinden zodat je de agriomatic er tussenuit kunt halen.
Bert353
Loopt toch nog niet zo verkeerd hé?
Inter644fan
@Bert353 lopen is niet verkeerd. Roken is wel veelste veel. En nu is het wachten tot de cilinder die verroest was problemen gaat geven.
+1
davy-polspoel
@Inter644fan misschien de moeite nemen om naar het 2de filmpje te kijken. Daar draait hij na paar minuten zonder een pluimpje rook.. commentaar is makkelijk hoor, heb jij aandelen in een International/IHC garage ofzo waar ik hem moet binnen doen voor veel geld?
stephan-inter
@Inter644fan kan aan mij liggen maar ik vind hem nog niet denderend lopen.
goeiedag eem
@Inter644fan roken doen ze allemaal na de eerste keer starten als een motor uit elkaar is geweest, je zet alles er weer in elkaar me wat motorolie voor makkelijke montage en corrosie werkend, dat wordt eerst verbrand lijkt mij, als hij na een dag weer gestart wordt en hij rookt weer zo extreem is er wat loos volgens mij
Inter644fan
@goeiedag eem verbrande motorolie is blauw dit is grijs/zwart dat is onverbrande diesel.
goeiedag eem
@Inter644fan hoeft niet altijd, mijn 6006 en 10006 roken ook wat blauw, maar gebruiken geen drup olie, dat licht bij de mijne aan een wat andere afstelling wat ik iets anders heb gedaan waar dit een gevolg van is,
blauwe tractor
Is er genoeg olie in het hydraulisch systeem??
Ook even de olie in de achterbrug controleren.
davy-polspoel
@blauwe tractor olie nagekeken en er is voldoende op (ook propere olie). Filter is vernieuwd, en filterschroef onderaan is ook proper.
Klein Rot
@davy-polspoel
Is het een agromatic wisselbak. Werkte die naar behoren toen de trekker werd weggezet?
davy-polspoel
@Klein Rot geen idee. Ik heb hem gekocht toen hij al 10j stil stond. Eigenaar was overleden..
wotan2
Toch niet aan het slepen geweest over een grote afstand? Hoe is de trekker op deze plaats gekomen?
davy-polspoel
@wotan2 deze is op een aanhangwagen gesleept, versnelling stond in neutraal, was ik zelf bij. Er zat wel toen 1 wiel vast en is losgekomen door het differentieel in te trappen (dacht roest op de remmen ofzo..?)
Corne S
Oliedruk op de bak meten. Wellicht dat er ergens een leiding lekt intern. Druk zou ergens rond de 10 - 15 bar moeten zijn.

Zuigfilter en persfilter zou ik ook schoonmaken en persfilter vervangen.

Hydrauliek extern staat los van agromatic-s.
Klein Rot
@Corne S
Oliedruk kan wel ok zijn als de lamellen in de koppeling kapot zijn wordt het een dure grap
Corne S
@Klein Rot

Ik weet niet of het mogelijk is om eventueel de koppeling in de bak vast te lassen.
Klein Rot
@Corne S
Dat kan je wel vergeten.
davy-polspoel
@Corne S hoe meet je de oliedruk? Is hier ergens een werkplaats handboek van te vinden? Heb 1 van de motor en injectiesysteem maar niet van de versnellingsbak of agriomatic.. de filters heb ik ofwel vervangen of gereinigd in diesel (maar waren wel vrij proper allemaal)
davy-polspoel
@Ron-624 thx!
Ritchie
Als ik lees dat je de tractor hebt gekocht als niet lopend maar 'werkend is weggezet' zou je je als verkoper toch wel diep moeten schamen om zoiets te verkopen.
+1
davy-polspoel
@Ritchie de verkoper was de kleinzoon van een oudere man die overleden is. Ik denk dat de kleinzoon geen flauw idee had of de trekkers werkten of niet maar er enkel zo snel mogelijk vanaf wou zijn..
+1
county854t
Petje af Davy, hij loopt in elk geval netjes met het bekende Inter fluitje en hij loopt mooi vierkant. Met de transmissie hopen dat je er nog wat aan af kunt stellen. Ben wel benieuwt wat de toekomst brengt met de motor maar vooralsnog gaat ie prima.
Succes
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden vliegwiel , cilinder , poelie , Krukas , Roest , piston en wd-40 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!