Johndeere lanz 100 stop na half uur

Mijn johndeere lanz 100 stop na ongeveer een half uur,de tank en tankdop en filter schoongemaakt,nieuwe verstuivers geplaatst.
De krukas vernieuwt,nieuwe lagerschalen gereviseerde startmotor.
Eerst loopt hij prima maar na tien minuten lijkt het of hij het moeilijker krijgt,dan na een poosje
loopt hij nog even stationair en gas geven helpt niet en daarna slaat hij af.
Op het gas reageert hij dan niet meer,rookt dan een beetje blauw.
Ik weet niet meer wat te doen,misschien iemand die dit bij de hand heeft gehad?
Gr Wim
Johndeere9

Reacties

basia
Beetje vreemd ; als ie is afgeslagen , kun je de motor dan nog ronddraaien ? (b.v. met sleutel op krukaspoelie of zo )
Lijkt een beetje op vastlopen ; Zuigers zijn niet vernieuwd ? Krukas lagerschalen misschien onjuiste maten ?

Kan ook best iets heel anders zijn ; probleem in de inspuitpomp of zo ; Oh ja als ie vast zit zou hij warm ook niet met de startmotor rond willen; zo ja controleer bij een inspuitleiding op verstuiver of daar brandstof komt ( leiding nippel iets losdraaien )
Johndeere9
Als hij een poosje gestaan heeft doet hij het weer(voor een half uur en dan weer mis)
Je bedoel als hij af is geslagen dan de brandstofleiding controleren?
Bij starten gaat motor gewoon rond
basia
Ja; draai eens een verstuiverleiding iets los , en dan starten , dan moet er sowieso iets brandstof uit de leiding komen
+2
roscho
Het lijkt verdacht veel op brandstofgebrek. Heb je bij het schoonmaken niet ergens een klein zeefje, in de kraan van de tank of in de banjobout bij de opvoerpomp vergeten?
Johndeere9
Nee zeker weten,filtertje vernieuwt,is zońbrandstoffilter van een bromfiets,zit er al jaren op
Johndeere9
Oww zit dat ook en filtertje in? Maar waarom draait hij dan een kwartier goed?
+1
roscho
@Johndeere9 Hij loopt nog een poos op de brandstof die in eerste instantie door het filter komt. Na korte tijd kruipt het vuil weer voor de gaatjes en krijgt hij te weinig. Ik had precies hetzelfde probleem met mijn Schlüter en daar zat het probleem in het gaasfiltertje in de banjobout waarmee de brandstofleiding aan de opvoerpomp zat gedraaid.
Ik had dat telkens weer, het bleek dat er nogal wat rommel in de leidingen zat (lang niet gelopen). Daarom heb ik in de leiding een extra filtertje gezet, waarin je van buiten de vervuiling kunt zien.
Johndeere9
Ik zal morgenvroeg gaan kijken of er een filtertje zit en dan gauw schoonmaken
Arie_MF
Zit er een opvoerpomp op? En is die vernieuwd of uit elkaar geweest?
JanVD
Te weinig klepspeling?
Johndeere9
Moeilijke vragen,zal het nakijken als ik kan
Johndeere9
Opvoerpomp niet
Johndeere9
Zit er niet
ronald73
Misschien een flauwe vraag, maar heb je wel genoeg water/koelvloeistof in het koelsysteem zitten?
Johndeere9
Jawel genoeg koelvloeistof,radiator nagekeken,prima,waterpomp los herhaalt,nagekeken prima
Johndeere9
Vandaag geprobeerd gras te schudden en na half uurtje stopte hij er weer mee,zo langzamerhand ben ik door m’n opties
Johndeere9
Het koelwater kookt niet dus zal die toch ook niet zo heet worden dat m’n zuigers vast lopen?
roscho
@Johndeere9 Zijn er verder nog symptomen? Bijvoorbeeld je hoort dat de motor hard moet trekken, maar hij redt het niet? >> vastloper. En als je gas geeft, heb je dan het idee dat de motor juist smoort? >> brandstoftekort. Roken? >> luchttekort. Ander geluid? >> "iets" met de kleppen, bijv. kleppen gaan niet goed meer dicht doordat klepsteel klemt o.i.d..
Als de motor normaal start, kan er eigenlijk niks ernstigs aan de hand zijn. Vraag er anders eens iemand bij die veel ervaring met trekkers heeft en aan de geluiden kan horen wat er aan de hand is.
Johndeere9
Ps Roscho er zit geen filtertje in de banjoaansluiting
roscho
@Johndeere9 Zou je de brandstofleiding eens los kunnen maken bij de brandstofpomp? Zit er nog veel brandstof in de tank, tap dat dan eerst af. Draai de dop van de tank en blaas de leiding door met perslucht. Vervolgens de kraan uit de tank, even spoelen en de boel weer in elkaar. Vullen met schone brandstof (eventueel door een doek gieten), ontluchten en starten maar weer, afwachten hoe lang het goed gaat.
Let op: geen druk zetten op het brandstoffilter, heb je zo'n los filtertje, vervang dat dan even door een pijpje of slangetje. En niet vergeten de tankdop eraf te halen, anders krijg je zo'n bolle tank.
Johndeere9
Na een halve dag kan ik hem gewoon starten,zou het dan alsnog een vastloper kunnen zijn?ik heb het al een keer of vijf gehad,als hij iedere keer vast liep zou hij toch net weer moeten kunnen starten?
Johndeere9
Niet weer kunnen starten?
Johndeere9
Je eerste twee opties zou kunnen
Johndeere9
Ik zal eens proberen als hij weer stopt of ik dan de aandrijfas rond kan draaien,als dat kan is het geen vastloper toch?
+1
JCfendt307lsa
Zuigt je dieseltank niet vacuüm? Je zult niet de eerste zijn die de tankdop dicht heeft zitten.
+1
newholland6640
@JCfendt307lsa ik heb ook weleens zo een storing gehad en dan was dit ook het eerste waar ik aan dacht..
Thijs1046
Heb je motorolie druk ook al gemeten?
Als die te weinig smeer druk geeft kan je motor er ook mee stoppen. En als die weer afkoelt kun je hem gewoon weer starten.
roy jd3130
Is je olie filter schoon .me oom had een fendt met een dicht olie filter en die smoorde ook en ging uit even wachten en hij der het weer filter later vernieuwd en nooit geen problemen meer gehad
Johndeere9
Oliedruk in motor is goed,waterpomp is goed,uit elkaar gehad ,oliedruk gemeten,alle dieselleidingen en tank schoongemaakt,nieuw filter erin,nieuwe verstuivers erin luchtfilter nieuwe olie en gereinigd.
Johndeere9
Roy,wat bedoel je met oliefilter?
roy jd3130
@Johndeere9 als je olie filter vuil is dan smoort de motor ook en gaat hij uit
roscho
@roy jd3130 Je zult daar het dieseloliefilter bedoelen. Als de motorolie niet meer rondgepompt kan worden, stopt de motor ook, maar kun je die nooit meer starten omdat hij dan stuk is.
roy jd3130
@roscho nee olie filter heeft me oom met een fendt farmer 1z gehad
roscho
@roy jd3130 Zit daar dan misschien een beveiliging op die bij te weinig oliedruk de motor stopzet, net zoals ze bij beregeningstrekkers vaak toepassen?
roy jd3130
@roscho er zad een hendel aan het voetgas en olie filter elke keer als je gas geeft draai je een borsteltje in het olie filter zo blijft hij schoon. Maar die me oom had miste het stangetje en daar door werd het borsteltje niet meer om gedraaid. Me oom kocht hem met het probleem dat hij smoort na een half uurtje uurtje .toen kwam hij er achter dat er een stangetje tussen moest zitten en draaide het borsteltje in het olie filter weer daarna nooit geen last meer gehad
Johndeere9
Tankdop schoongemaakt,komt voldoende lucht in de tank
Johndeere9
Thijs 1046,als er te weinig smering is heb je toch een soort vastloper?
Dan zou na 5 keer de motor naar zn grootje moeten zijn toch?
Johndeere9
Als het oliefilter dichtzit smeert hij toch niet voldoende?dus dan zou je een vastlopermoeten krijgen? Of zit dat anders?
GROENEDEERE
Zitten de orginele brabdstof leidingen er nog op?
De rubberen slangen willn wel eens inwendig los laten waardoor ze door de vacuüm zichzelf dicht knijpen.
deerejohn
Is de tank schoon
johndeere 2650
Ik weet niet zeker of het bij deze type trekkers ook is maar zit er bij de tank een kraantje om hem dicht te zetten? dat die niet ver genoeg open is.je zal niet de eerste zijn waarbij het zou gebeuren
Johndeere9
Hij krijgt diesel genoeg bij de verstuiveers
Johndeere9
De dieselleidingen en de tank heb ik al helemaal schoongemaakt,voldoende diesel bij brandstofpomp en verstuivers
roscho
@Johndeere9 Zou het kunnen dat de verstuivers zich op een gegeven moment door de warmte gaan vastzetten? Misschien weet @basia dat?
deerejohn
Misschien een rare opmerking maar zit de uitlaat niet dicht . weet niet hoe dat zit bij die trekker ,,,,, maar heb het wel eens bij mijn auto gehad , de garage kon het nie vinden en wilde het vrouwtje al een andere verkopen
Johndeere9
Nee aan de uitlaat kan het niet liggen lijkt me,dan zou hij niet een half uur goed lopen
roscho
@Johndeere9 Kun je aangeven of het verschil maakt of je zwaar werk doet of stopt hij er stationair even snel mee? Bij zwaar werk verbruikt hij meer brandstof en zou het probleem dus eerder moeten optreden. Trouwens, ook als warmte een rol speelt, zou het probleem bij zwaar werk eerder moeten optreden.
JCfendt307lsa
Het lijkt er toch wel op een brandstofprobleem. als ik het goed begrijp heeft de trekker geen opvoerpomp? zou het kunnen dat je brandstofpomp na verloop van tijd niet genoeg capaciteit heeft om de brandstof aan te zuigen?
roscho
Quote Reactie van @JCfendt307lsa:
Het lijkt er toch wel op een brandstofprobleem.

Dat vermoed ik ook. Maar @Johndeere9 zegt: "Op het gas reageert hij dan niet meer,rookt dan een beetje blauw." Waar komt die blauwe rook dan vandaan? En dan zou de motor bij gasgeven juist moeten smoren en misschien stationair nog even verder moeten pruttelen.
Johndeere9
Hij pruttelt eigenlijk niet lang in het werk(hooi schudden)is het net of hij minder diesel krijgt of zwaarder begint te lopen,na 20 seconden ongeveer is het stop
+1
Johndeere9
Ik heb vanmiddag het luchtfilter uitgespoeld en de olie af laten lopen,maandag nieuw oliefilter en nieuwe olie,kan het daar ook niet meer aan liggen.
JCfendt307lsa
@Johndeere9 als die daarna nog problemen geeft zou ik naar iemand op zoek gaan die verstand van deze brandstofpompen heeft. ik denk dat er iets niet goed gaat in de brandstofpomp.
+1
guy s
Lijkt mij dat de brandstoftoevoer vacuüm trekt ... anders eens ff proberen zonder tankdop erop te latendraaiene en zien of ie het dan ook heeft . alsd dat zo is zit de tankstop dicht
Johndeere9
Tankdop is los,heb ik schoongemaakt en gecontroleerd .
En inderdaad ,als het nog niet oke is dan ga ik met de brandstofpomp aan de gang,na laten kijken.jullie horen er nog van.
Hartelijk dan voor het meedenken allemaal,het wordt zeer gewaardeerd .
Gr Wim
Johndeere9
Het luchtfilter schoon gemaakt,nieuw oliefilter,kleppen gesteld,ik dacht zal mij benieuwen,en jawel na drie kwartier stopte hij er weer mee,kan wel direct weer starten maar dan is het na tien seconden weer stop.
Toch de brandstofpomp?
roscho
@Johndeere9 't Zijn toch de symptomen van brandstofgebrek. Toch nog een vergeten gaasje/filtertje. Als de motor even stopt, kan door het piepkleine gaatje weer brandstof komen, die na een paar minuten draaien ook weer op is.
Je geeft aan dat er geen opvoerpompje is. Hoe krijgt die trekker dan zijn brandstof? Loopt die vanzelf naar de pomp omdat de tank hoger zit?
Heb je die brandstofleiding al eens doorgeblazen (compressor)?
Gebruik de trekker ook eens zonder dop op de tank. Doe zolang een boterhamzakje met een elastiekje op de tank, waarin je een klein gaatje prikt. Zo weet je zeker dat de tank belucht wordt.
En verder nog mijn vragen van vorige week: Kun je aangeven of het verschil maakt of je zwaar werk doet of stopt hij er stationair even snel mee? Bij zwaar werk verbruikt hij meer brandstof en zou het probleem dus eerder moeten optreden. Trouwens, ook als warmte een rol speelt, zou het probleem bij zwaar werk eerder moeten optreden.
+1
deerejohn
Zou er denk een jerrycan met diesel langs hangen en zoveel mogelijk dingen uitssluiten
mfrijder
Wat voor een inspuitpomp zit er op die motor?
plaats anders een foto van het geheel
Miniplaat
Wij hebben met onze Magnum ooit een brandstofprobleem gehad, dit zat uiteindelijk in de rubber toevoerleiding. Deze slangen worden wat zachter na een aantal jaren, waardoor ze tijdens het aanzuigen dichtslaan. De slang vervangen en het probleem was direct opgelost.
Johndeere9
Nou,de brandstofpomp laten nakijken,getest ,paar nieuwe ringetjes enz.
De hele boel weer opgebouwd en starten maar,10 minuten en weer stopte hij ermee.het is geen brandstofproblemen lijkt me,kan niet.
Het lijkt of er wat aan-of vastloopt waardoor de motor het niet meer rond kan krijgen,na het direct opnieuw starten kreeg de startmotor hem ook bijna niet rond en als je dan een uurtje wacht weer wel,misschien wat dan aan of vastloopt afkoelt?ben er wel een beetje klaar mee!
Gr Wim
newholland6640
@Johndeere9 ai dat is balen. Iemand met een warmtecamera?
roscho
@Johndeere9 Dan kan het haast niet anders dat de motor een "ordinaire" vastloper heeft. Je geeft aan dat de krukas en de lagerschalen vernieuwd zijn. Dan zou het probleem daarin moeten zitten. @basia geeft helemaal bovenaan al aan: misschien verkeerde maat lagerschalen.
Jammer, het is weer een hele portie werk en je moet maar hopen dat krukas en lagerschalen niks geleden hebben van al die vastlopers.
stephan-inter
@roscho verkeerde maat lagerschalen denk ik niet.
Ik gok er op dat een zuiger zich vast zet in een bus.
Wel mooi balen zo in iedergeval
Johndeere9
Het kan maar zo dat je gelijk hebt roscho,verdorie moet ik weer alles uit elkaar latenhalen en nieuwe pakkingen kopen,wordt me denk ik te duur allemaal,
er zit al zoń beetje 4000€ in alles met elkaar,ook al keer gebarsten kop gehad(wel van de trekker gelukkig)
Johndeere9
Toen nieuwe lagerschalen en krukas op laten spuiten en af-frezen was met elkaar al 1400€
roscho
@Johndeere9 Als al dat werk gedaan is door een en hetzelfde bedrijf, kun je er misschien nog iets van halen. Wellicht kun je dan vragen om in ieder geval krukas en lagers beter op elkaar passend te maken. Maar het meest vervelende is, dat je nog helemaal niet zeker weet of dit idd. de oorzaak is. Bovenaan schrijf je trouwens dat bij opnieuw starten de motor gewoon rondgaat, een paar postings terug zeg je dat na zo'n stop de startmotor hem haast niet rond kan krijgen. Is daar verandering in gekomen? Of lees ik iets verkeerd?
roscho
@Johndeere9 @newholland6640 suggereert een warmte camera. Zou je dit met een warmtecamera kunnen zien? Want het is zonde dat je de hele bliksemse bende weer uit elkaar draait, maar je weet eigenlijk nog niet zeker waar het zit.
newholland6640
@roscho zelf geen ervaring mee, maar bij @Valtraboerties konden ze precies zien wat er los was volgens mij.
chef beunhaas
Ik lees dat er een filtertje van een bromfiets in het brandstof systeem zit, als je deze nou eens verwijderd want deze zijn als eerste niet voor diesel gemaakt en ook de capaciteit niet. laatst ook een trekker gekocht met hetzelfde probleem en daar zat ook zn filtertje tussen na t verwijderen niks meer aan de hand. mvg gerald
Johndeere9
Filtertje is vervangen door een tractorfilter.ik heb het idee dat het vandaag erger is geworden,lawaaiig bij de motor,lijkt mij ter hoogte van de zuigers,en ja ik kon de motor wel rond laten draaien met de startmotor maar vanmorgen niet,kon zijn dat de accu minder was.hij maakt nu ook meer lawaai en meer blauw stinkende rook,zal wel mis zijn bij de zuigers schat ik.
roscho
@Johndeere9 Dan zit er niks anders op dan in ieder geval de bovenkant eraf draaien. In ieder geval maar eens kijken en dan een besluit nemen wat je ermee doet. Gezien het geld dat je al uitgegeven hebt, is het moeilijk om nu te stoppen, maar als je nu nieuwe bussen, zuigers en veren nodig hebt, ben je weer een kapitaal kwijt. Hobby moet leuk blijven.
roscho
@Johndeere9 Nog een idee. Ik lees het verhaal nog eens door en zag dat de trekker een oliefilter heeft met zo'n schraper, die bij elke keer gasgeven een slagje moet maken. Stel dat dat ding dicht zit, dan heb je vanaf de oliepomp wel oliedruk, maar wordt de motor niet of te weinig gesmeerd. En dat kan best een oorzaak van de vastlopers zijn.
sallander
@roscho dan zou t na een paar x toch echt afgelopen moeten zijn?
sallander
Maar t lijkt toch wel veel op een soort van warmloper, worden ze op den duur ook niet beter van.....
Johndeere9
Er zit niet veel anders op dan ff te kijken wat er mis is misschien valt het mee
maar verwacht het niet
+1
Johndeere9
De laatste keer dat ik hem heb gestart kon je de zuigers horen op en neer gaan,piepend geluid,dus zal steeds wel een soort vastloper zijn geweest,ik denk de zuigers en of de zuigerveren kapot en de bussen waar ze in lopen
Ondertussen andere trekker gekocht,een johndeere 2130,daar moet ik nog een gebruikershandleiding bij zoeken,ik weet niet waar alles voor dient.
Gr Wim
roscho
@Johndeere9 Ik wens je veel geluk met je nieuwe trekker. Ga je de oude nog opendraaien? Ik ben nl. wel benieuwd wat er nou precies mis was.
Verder gaat het draadje op onderstaande link over een handleiding, je zou de personen die zich hier melden een pb kunnen sturen:
nieuwsgrazer.nl/topic/183019/
johndeere 2650
Quote Reactie van @Johndeere9:
Ondertussen andere trekker gekocht,een johndeere 2130

Eentje met een cabine en voorlader?
Johndeere9
Hartelijk dank roscho,mocht ik meer weten zal ik het hier plaatsen
Apart verhaal, jammer dat het zo eindigt. Maar succes met de 2130. Nog even over de lanz, want in beschrijving van het probleem staat dat de krukas is vervangen, kunnen de krukaskeeringen niet door de warmte uitzetten en dat hij hierdoor stopt/vastloopt?
Johndeere9
Tja,alles kan maar als dat allemaal nieuw is verwacht ik meer het probleem bij de zuigers,volgens mij hoor ik het daar piepen en schuren
deerejohn
Denk dat hier de korte klap de beste is
Johndeere9
2130 met cabine zonder voorlader
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!