VALTRA TREKKERS

Wat is jullie ervaring met het merk Valtra???
Wil misschien een nieuwe of een jong gebruikte Valtra aanschaffen tussen de 170 a 200 pk
robotslaper

Reacties

+1
walker1
Ik heb er eigenlijk erg weinig ervaring mee, op een paar dagen op een 6200 na, vond dat een fijne trekker, maar goed was maar paar dagen en is al heel wat jaren geleden. Vind het verder erg
mooie trekkers, zowel de oudere als ook de nieuwe modellen, en het is weer is eens wat anders als de zoveelste Fendt of JD, die je op elke straathoek tegen komt. Technisch is het ook allemaal wel degelijk voor zover ik weet. @robotslaper Wel een dealer in de buurt? Ik zou sowieso ook bij 1 of 2 andere dealers naar vergelijkbare trekker kijken en ook verschillende offertes opvragen.
+2
Bakker S
@robotslaper We hebben er 2. Een 6800 en 8550. We komen bijna nooit bij de Valtra dealer. Meest voorkomende onderdelen die vervangen worden zijn de filters. Zijn degelijke trekkers die met gemak 15000 uur draaien zonder veel kosten.
robotslaper
@Bakker S wil er ook meer dan 10 jaar mee doen en misschien nog wel langer dat ik hem afrijd
+1
maikwolsink
Wel fijne trekkers, veel gewerkt met een t170 schakelbak en een t162 dacht ik met powershift
+2
Valtra man
Mijn ervaring gaat terug van 1985 (705) tot 2002 (8950) modellen. En die zijn echt heel degelijk.
Hoewel het lichte tractoren zijn, zijn ze wel stevig gebouwd met kwalitatieve onderdelen. Typerend is het bonkerige gedrag op de weg door de korte wiebasis, maar dat verminderd wanneer er een aires voorasvering onder ligt.
Ik weet niet wat jouw definitie van ‘jong’ is, indien je naar een T of N model kijkt is het bovenstaand uiteraard niet van toepassing 🙂
Ik heb van mijn dealer over de nieuwe modellen dat hij zeer vaak active modellen verkoopt vanwege de simpliciteit (manuele ventielen en powershift)
robotslaper
@Valtra man De N154 of N174 of een lichte T.
+2
dirkao
Hier in brazilie zijn niet alle modellen hetzelfde als in europa maar ik weet uit eigen ervaring dat die dngen aardig hufterbestendig zijn vooral oudere modellen met weinig poespas zijn niet kapot te krijgen, en gaat er eens wat kapot is het voor een habbekrats te repareren. Verder is het zo dat het een goed teken is dat er veel valtra's in de suikerriet teeld en oogst lopen want daar weten ze echt alles te slopen. ( 24 uur per dag, 7 dagen per week, 8 maanden per jaar) plus het fijt dat er vaak slechte chauffeurs opzitten.
BEboer
@dirkao zie je in Brazilië dan nt vooral de kleinere valtras zonder fik fak die kan kappt gaan? Bedoel alles handgeschakeld etc?
GerbertXL
@BEboer zijn compleet andere series, worden ook in Brazilië gebouwd. Valtra do brasil.
BEboer
@GerbertXL zag dat die a serie die wij hrbben daar ook gebouwd werd og alles hetzelfde is weet ii nt
dirkao
@BEboer is lang wel zo geweest, toch gaan ze steeds meer over op modellen die over de hele wereld hetzelfde zijn , en dat is echt niet alleen van vandaag of gisteren. ik heb in 2000 een valtra 800 nieuw gekocht en dat model is daarvoor geimporteerd geweest,waarna men ze hier in brazilie precies hetzelfde zijn gaan bouwen .we hebben het nu over een handgeschakeld trekkertje van 80 pk. verder ben ik niet precies zo op de hoogte met wat er in europa te koop is
+4
rommert14
Ah, dit moet ik ook maar even volgen 😅
robotslaper
@rommert14 doe dat meer even . Ben al redelijk positief gestemd
+1
rommert14
@robotslaper wij krijgen er misschien 1 op demo
robotslaper
@rommert14 welke krijg je op demo en bij wie
+1
jehan
@robotslaper neem ook een demo dan kun je zelf ondervinden of het wat is.. ...
rommert14
@robotslaper het precieze type is nog niet zeker maar het zal een s serie zijn. Is in Denemarken.
valmet6400power
@rommert14
Wellicht denk ik er te makkelijk over maar jij hebt toch ook een stem in het bedrijf met betrekking tot de trekker die er al dan niet op demo komt of uiteindelijk gekocht wordt? Neem niet aan dat je vaders wil wet is als jij er het meeste op gaat rijden straks. Elk trekkermerk gaat stuk als het gebruikt wordt het is alleen net waar je voorkeur naar uitgaat om in te rijden.
rommert14
@valmet6400power neenee zo gaat het hier zeker niet, mf had al een prijs liggen maar nooit meer wat van gehoord sindsdien, de vertegenwoordiger van valtra werkte eerst bij een ander bedrijf dus hij kwam al 2 jaar bij ons, goeie kerel, goeie machines van gekocht ook. Sinds 1 juni werkt hij bij een valtra dealer dus laatst was hij hier. Ik zei hem dat ik niet echt weg ben van valtra dus vandaar dat hij ons deze demo aanbood.
+1
robotslaper
@rommert14 1 ding is zeker , zijn betrouwbare trekkers volgens dit forum.
+1
valmet6400power
Aangezien je een nieuwe of jong gebruikte wil in die range ga ik er vanuit dat je een T wil kopen. De oudere Valmets en Valtra zijn betrouwbaar omdat ze vrij spartaans zijn en er weinig elektronische dingen op en aan zitten. Hoe nieuwer de trekker hoe meer electronica en hoe meer kans op storingen. Hoe het met de T4 serie zit weet ik niet maar motorisch in ieder geval goed want dat is in principe gewoon nog een Sisu motor.
+1
eelko
@valmet6400power super sterke trekkers die nieuwe t4 hebben ook het voordeel dat het eigen gewicht hoger is we hebben hier nu eentje met full powershift dat blijf ik nog wel een beetje een bijzondere bak vinden
+1
GerbertXL
@eelko die vijftraps is geen full powershift maar een gerobotiseerde handbak zover ik weet. Hoger eigen gewicht lijkt mij nou niet echt een voordeel.
+1
walker1
@GerbertXL Hoger eigen gewicht zie ik ook niet als voordeel, al hangt het er vanaf voor welk werk de trekker gebruikt gaat worden. Maar in algemeen, met frontgewichten en wielgewichten kan je een lichte trekker altijd zwaarder maken, een trekker die al zwaar is, kan je niet lichter maken.
+1
eelko
@GerbertXL ik wel de meeste series van valtra hebben een te laag eigen gewicht om goed de krachten over te kunnen brengen

Zoals bij ons voor de opraapwagen komt je stuk makkelijker omhoog zijn gemiddeld ongeveer 1500kg zwaarder even als voorbeeld een 8950 met 220pk weegt nog geen 6 ton
Valtra man
@eelko er zijn idd toepassingen waar een hoger eigen gewicht handig is. Ik geloof dat je daar als gebruiker goed moet over nadenken.
Hoeft je trekker nooit lichter te zijn, kan je evengoed een zwaardere standaard aanschaffen. Ik merk bij Valtra dat elke T serie trouwens zwaarder wordt:
8000 serie: 5,5T
T0 tm 02 serie: 6T
T3/4 serie: 7,3T

Mijn dealer zei me dat tegenwoordig banden lager in druk kunnen en breder worden waardoor eigen gewicht omhoog kan bij zelfde bodemdruk.
neatocht
@Valtra man

Het mooiste is dus een oude 8000 serie en daar moderne banden onder te doen. Ik durf wel te wedden dat die oude Valmets ondanks hun lage eigengewicht degelijker gebouwd zijn dan de zwaardere Valtra’s van nu.
Banden die op een lagere druk kunnen is in dit geval enkel een excuus om machines steeds zwaarder te maken.
+1
valmet6400power
@neatocht
Dan moet je er eigenlijk wel eentje met voorasvering hebben want ze kunnen met harde banden of zonder frontgewicht wel is gaan deinen over de weg. Daarentegen kun je dat qua betrouwbaarheid wel gewoon doen inderdaad. Zit niet veel op wat stuk kan gaan bij normaal gebruik 😄
neatocht
@valmet6400power

Een 6550 waar ik veel mee gereden heb schakelde wel vrij stug. Weet niet of dat typisch is voor Valtra?
valmet6400power
@neatocht
Bedoel je de powershift of de handel met 1-2-3-4? In principe moet het in beide gevallen wel soepel gaan. Zo schakelt onze 6400 ook en toevallig gister met een Valtra Valmet 6650 gereden die schakelde ook soepel.
neatocht
@valmet6400power

Was een 6550 met powershift. Had ook al ruim 10.000 uur gedraaid en veel vreemd volk erop, zal ook wel meespelen.
valmet6400power
@neatocht
Ja daar knapt geen enkele trekker van op inderdaad! Zo hebben ze hem in ieder geval in de fabriek niet afgeleverd haha
Valtra man
@neatocht een eerste ontwerp is altijd zwaarder dan de daarop volgende. Het is bij de fabrikanten nooit wedstrijdje om ter zwaarst. Maar eerder omgekeerd. Het schreef hier al iemand bovenaan: zwaarder kan altijd, lichter nooit.

Natuurlijk kruipt in onderzoek & ontwikkeling vele testuren. En die worden exponentieel duurder + machines worden ontwikkeld in een veel kortere tijd tegenwoordig. Een fabrikant kan dus elke reden gebruiken om de zaak minder duur te maken. Als draagkracht van moderne banden er een reden is zullen ze die zeker gebruiken.
+1
neatocht
@Valtra man

Ik doelde eigenlijk meer op oogstmachines en dergelijke. Die hufters worden steeds zwaarder en dan vind ik het banden verhaal pappen en nathouden.
robotslaper
@neatocht klopt ze worden veelste zwaar met klote weer rijden ze alles aan gort en het mais komt er niet sneller van het land af met klote weer.
+1
Valtra man
@neatocht ik kan je enkel maar gelijk geven daarin. Ik heb een paar jaar bij new holland in de service-afdeling vd fabriek in Zedelgem gewerkt en alles moest daar zo snel van tekentafel naar productie dat het vaak gokken was of bepaalde ontwerpen wel sterk genoeg waren. Er werd dan maar voor Belgische zekerheid gekozen -lees, we zullen het ietsje zwaarder maken, dan gaat het vast niet stuk-
Een anti voorbeeld daarvan was de FR, die was zolang in ontwikkeling geweest (7jaar!) dat letterlijk alles op het randje te licht was gemaakt. Resultaat: campanjes vr de dealers op duizend en een dingen, en een hoop imagoschade.

Maar nu zijn we wel erg ver off topic..
+1
valmet6400power
@neatocht
Is gewoon zo, toen wij in 2003 onze kiepwagens van 12 ton kochten toen waren ze veel te groot daar kunnen we wel jaaaaren mee toe. En nu bij de graan inname heb je bij wijze van spreken de kleinste kiepwagen 😂
robotslaper
@valmet6400power klopt helemaal
GerbertXL
@eelko een 8950 heeft 160 maximum vermogen, 200 met sigma power. Dat is nog niet zwaar maar wel een verschil.
robotslaper
@GerbertXL Ik denk dat andere merken van deze afmetingen het zelfde of een nog hoger gewicht hebben.??
mdoornekamp
@eelko
Quote:
bijzondere bak

versnellings opbouw is beetje zelfde als case toch? Alleen een groep meer.
eelko
@mdoornekamp ja ongeveer wel ja maar schakeld zelf wel over van groep
mdoornekamp
@eelko ja die Valtra schakelt op de weg ook al groep terug op rotonde
+1
GerbertXL
Die hitech dingen met 3 traps powershift zou ik wel eerst goed proberen. Ik vond het een ramp die versnellingsbak. Een groepenpook én versnellingspook is sowieso een beetje 1980.
zettelmeyer
@GerbertXL hoezo een ramp die bakken? Ze schakelen fijn en hoop versnellingen met mooie overlap vind ik
+1
GerbertXL
@zettelmeyer 3 dingen tegelijk schakelen als je rustig uit het land komt en je wilt door. De hoogste groep begint te hoog.
Valtra man
@GerbertXL 1H te hoog? Ik vertrek altijd rustig in 2H, vandaar gaat het meteen nr de 4 en dan de powershifts. Zowel met de 8100 als de 8950. Dus 1 keer echt schakelen en dan powershiften.
(Zijn wel 40km/h bakken)
1H gebruik ik enkel als het bergop vertrekken is met trailer.
zettelmeyer
@Valtra man ja zo doe ik het ook, vertek meestal wel in de 1 hoog en heb de powershift altijd op automatisch staan
Valtra man
@zettelmeyer de automaat heb ik nog niet geprobeerd in die zin. Ik neem aan dat je die pas laat schakelen eenmaal in de 4 dan? Of heb je zelf de schakelmomenten ingesteld?
zettelmeyer
@Valtra man powershift automaat doet het in elke versnelling. Als je bijvoorbeeld van 2hoog na 4 hoog gaat gaat de powershift gelijktijdig weer na 1. Hier staat die afgesteld op 1600 toure en 2000 toure. Je hebt 2 stande waar je tussen kan kiezen
+2
GerbertXL
@Valtra man Ja dat zal best, op de verharding. Maar als je heel langzaam uit het land komt en je wilt sneller... Ik vind het gewoon een onhandige versnellingsbak, ieder z'n heug.
Bakker S
@GerbertXL tja je kon ook een New holland nemen met een RC bak. Lekker powershiften. Na 10 a 12 duizend uur kom je voor reviesie. Ingeruild voor een 8550 hitech..
+2
labella
Is een Landini of Mc Cormick geen optie. Ik zag vanmiddag een topic dat die heel goed bevallen maar dat topic is nu spoorloos....
BEboer
@labella 😂 jij bent wel een taaie verkoper zemg vn profielnaam veranderen
+4
walker1
@labella ach, die jongen bedoeld het goed en wil zijn vader helpen.
+1
labella
@walker1 Ik was wel nieuwsgierig onder welke condities een proeftrekker geleverd werd.
robotslaper
@labella welke opties heb je
robotslaper
@labella welke optie heb je van ene trekker rond de 200 pk van beide merken met prijs indicatie.
met geveerde vooras.
+2
jehan
Wij hebben 8 valtras op mn werk ..van welk type wil je wat horen ..een 6650 8150 N121 N143 T171 T191 ..T194 T174..
robotslaper
@jehan T174
robotslaper
@jehan en T194 merk je daar grote verschillen in je werk
jehan
@robotslaper de 174 is een vario en de 194 powershift bak..de 194 is net iets sterker .maar heeft ook meer pks natuurlijk ..wat moet de trekker gaan doen bij jou?
robotslaper
@jehan standaard landwerk. 80% van het landwerk besteed ik uit aan een loonwerker. Maar wil het volgende jaren meer zelf doen. Loonwerker doet het top . Maar vind het landwerk ook erg leuk om te doen en je verdiend er ook wat extra aan. Trekker 170 PK kan het prima doen. Maar voor in de toekomst denk ik met iets meer pk dan gelijk klaar bent.voor de komende 10 jaar plus
+1
jehan
@robotslaper dan zou ik voor een volledig powershift bak gaan en dan een T174
robotslaper
@jehan zware kipwagen vol met mais trekt hij dan wel door het land als het nat is.
+1
jehan
Ohja en zelf heb ik een 6400
+1
mdoornekamp
@jehan ik vind die nieuw T4 wel erg elektronisch tov de oudere modellen. Hef, hydrauliek en aftakas staan smorgens op slot. En de powr shift schakelt traag. Hef is ook traag. Wel sterke motoren en voelt degelijk aan.
jehan
@mdoornekamp jij noemd dingen op waar wij geen last van hebben ..alles is te callibreren..de t174 hier met touchgreen .is ff wennen maar als je het kent is er prima mee te werken ..
+1
Stier69
Jaren geleden hier een loonwerker met een dikke Ursus voor tank met bouwlandinjecteur.Die wou hij vervangen.Degene die de injecteur in de grond op gang kon krijgen zoals de Ursus dat kon die zou hij kopen.Dat was een Valtra.
dave 7810
Heb zelf een C130 degelijk en handig ding. Schakelen gaat vrij stug, moet een beetje met beleid verder een sterk motortje waar veel pit in zit.
robotslaper
@dave 7810 welk bouwjaar was die
dave 7810
@robotslaper 2004 of 2005
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!