Ford 3055 - Weet iemand waarom een Ford 3055 stuurstangen heeft met verschillende lengte?

Ik kwam er achter bij het vervangen van de stuurkogels dat mijn beide 3055 trekkers verschillende lengtes stuurstangen hebben.
Links ongeveer 84,5 cm en rechts 79,5 cm. Dat lijkt mij logisch wanneer ook de beide stuurarmen aan de stuurstang met een spie vast zitten op hun assen resp. stuurhuisas en fusee.
De fusee heeft wel een spie maar de stuurhuisas heeft volgens mij een vertanding.
Dus kun je met die vertanding de stuurhuisarmen vrijwel in dezelfde positie zetten en dezelfde stangen gebruiken.
Uiteraard kun je ook zeggen waarom moeten ze een gelijke lengte hebben....
Lutjeford

Reacties

+2
basia
Volgens mij zitten de pitmanarmen op verschillende afstanden ; door tand overbrenging .
Zou je de armen verzetten op de assen , krijg je verkeerde wieluitslag met sturen , en zogenaamd dwingen van de banden (stuurt slecht en veel bandenslijtage )
+1
jammermaarhelaas
Ik neem aan dat de assen van de stuurarmen links en rechts als het ware achter elkaar liggen in het stuurhuis. Beide stuurarmen moeten in dezelfde hoek staan om bij links en rechtsom sturen de wielen eenzelfde uitslag te geven (binnen kortere radius als buiten, en dat zowel bij rechtsom als bij linksom een bocht maken).
Om dit mogelijk te maken moet het verschil in afstand tussen stuurarm en fusee-arm opgevangen worden door de stuurstangen.
Lutjeford
@jammermaarhelaas Klopt als een bus! De afstand tussen de stuurhuisassen is 6 cm wat ook het lengteverschil is tussen de stuurarmen. Dank voor dit inzicht!
Dan het volgende: Om een bocht te maken moet het voorwiel voor de binnenbocht een iets grotere uitslag hebben dan het voorwiel voor de buitenbocht zoals je zegt. Wanneer de beide stuurhuisarmen in de stand voor rechtdoor rijden beide precies verticaal staan blijft de uitslag voor beide voorwielen gelijk als je een bocht gaat nemen. De verdraaiing vanaf de verticale as is voor de ene arm naar voren precies dezelfde als voor de andere naar achteren en geeft dezelfde verplaatsing van de stuurstang. De voorwielen blijven hiermee parallel, wat volgens mij ook gebeurd met één stuuras in het stuurhuis met daaraan één stuurarm en stuurstang en nog een stang van het (vaak linker) voorwiel naar het rechter.
Maar wanneer je de beide stuurarmen in de stand rechtdoor rijden allebei iets achter de verticaal zet (richting bestuurder) krijg je bij dezelfde verdraaiing verschillende verplaatsingen van de stuurstangen.
De stuurarm die naar voren draait door de verticaal zal de stuurstang verder naar voren verplaatsen dan de stuurarm die naar achteren draait (verder bij de verticaal vandaan). Daarmee krijg je dus een verschillende uitslag van de voorwielen met het voorwiel voor de binnenbocht een grotere uitslag. Mijn idee is dat dit stuursysteem voor alle stuurhuizen met 2 assen geldt, niet alleen voor Ford.
Mijn vraag is nu: welke hoek moeten de stuurarmen maken met de verticaal?
Meer dan 0 graden (precies verticaal, zie hiervoor) en ik denk niet veel meer dan 30 graden. Dan wordt de verplaatsing van de stuurstang aan de terugdraaiende arm al vrij klein tegenover een flinke verplaatsing van de ander stang.
De stuurarmen kun je m.b.v. de vertanding in vele posities zetten waarbij ze precies dezelfde hoek met de verticaal maken, waarbij het stuur ongeveer op de helft van het aantal omwentelingen moet staan voor rechtdoor rijden.
Deze hoek heb ik nergens in een manual kunnen vinden, ook de LMB wist dit niet...
Lutjeford
Klinkt mij inderdaad logisch. Dat betekent dan ook dat voor het afstellen voor het rechtdoor rijden niet gekeken moet worden naar de helft van het aantal omwentelingen van het stuurwiel maar wanneer de beide stuurarmen dezelfde hoek maken achter de verticale as.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!