Massey Ferguson 6170 - Servo en koppelingsproblemen, 17 bar circuit?
Wij hebben een Massey Ferguson 6170. Het moet één van de eerste generatie zijn, uitlaat staat namelijk nog op de motorkap.Als de trekker warm heeft speelt er soms het probleem op dat de servo wegvalt en de koppeling "springt". Dus normaal laat je rustig je koppeling komen en vertrekt de trekker rustig. Als deze al even gebruikt is en dus warm heeft gebeurd het dat de hij echt weg springt. Met een last achter de trekker gebeurd dus ook soms dat deze stilvalt.
De hydrauliekpomp is reeds vervangen, dus hier kan het probleem niet zitten.
Onder de motorkap zit een distributievalve voor het 17 bar circuit, ik vraag me af of hier het probleem niet kan zitten? Klep die niet goed sluit of diversen?
De druk van het 17 bar circuit heb ik al eens uitgemeten. Dit was +/- 16 bar.
Iemand ervaring met dit probleem?
Alvast bedankt.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden koppeling geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Accumulator na kijken of gewoon preventief een maatje groter monteren.
Koppelingspedaal juist afstellen door het pedaal tegen de aanslag te trekken en dan een speling tot de zuiger raakt met de stelstang van 0,5 tot 1 mm.
Dit zijn de basiswaarden om mee te beginnen, helpt dit niet dan een gespecialiseerde monteur raadplegen.
succes!
18 zijn vulringen, misschien dat er daar 1 of 2 dunne tussen uit moeten om naar 19 bar te geraken als je 2 M6 ringetjes erin zet.
testen van de accumulator kun je doen door de trekker een tijdje te laten draaien en dan wanneer je de motor stil zet wachten tot de lagedruk lamp oplicht, is dit korter als 10 seconden dan zou de accumulator kapot kunnen zijn. (het kan ook zijn dat er veel te veel interne lekkage in de koppeling is)
ook zou je de accumulator even kunnen demonteren en dan met een lange inbussleutel langs het gat waardoor de olie de accumulator in gaat in steken en dan drukken tot je het membraan raakt, is dit zowat gelijk met de ronding van de accumulator dan is het goed, steek je hem er een heel stuk verder in dan is hij stuk.
Ik verwacht een verstopt aanzuigfilter of deze staat iets los of de lage druk pomp is versleten.
Als de olie warm is, kun je dan wel stilstaand sturen? Zo niet dan is de kans groot dat de pomp op is.
Dit is een duplopomp en vervang deze, ga er niet aan repareren!
Vervang tevens alle afdichtingen aan het deksel, ook de grote dikke ring die de aanzuigbuis afdicht.
Nog iets, werkt de handrem nog goed?
Als deze stuk is dan kan er ook een stuk remplaat voor de aanzuigbuis kunnen komen en dan wordt er ook geen olie meer verpompt.
succes
Je zou eens kunnen proberen of het probleem beter wordt als je de 4wd hebt ingeschakeld. Ik zou hier niet te lang mee blijven door rijden. Als je pech hebt kan de Dynashift tussen 2 versnellingen in blijven staan en kunnen de platen verbranden. Als dit gebeurt moet de trekker middendoor.
Het asje wat ik bedoel waar de zuigerveren om zitten is van de aansturing van de 4wd die zit aan de andere kant van de as die naar de vooras heen gaat.
Zoals je nu beschrijft lijkt het sterk op vergeten, of verkeerd gemonteerde o-ringen of aanzuigbuis ofzo.
Weet je zeker dat het niks met electronica te maken heeft? Wij hebben een keer gehad dat hij af en toe kortsluiting maakte en dan viel de aftakas uit, wilde alleen maar hij achteruit gaan rijden en in de D power shift, daar is eerder of later ook de struurpomp vervangen dacht ik. Toen werd de olie ook minder warm.
Het zit hem dus echt in de aanzuiging van de olie het dikke voorfilter en pomp en heeeeeeel erg misschien in de orbitrol maar daar heb ik echter nog nooit van gehoord.
op het rechter zijdeksel zit een meetpunt, sluit daar een 250 bar meter op aan en ga rijden.
Meet de druk als de olie warm is als je helemaal tot aan de aanslag stuurt, deze zou +/- 170 bar moeten zijn. meet met een 2e meter van 25 bar dan meteen de druk op het dyna-shift controleblok, deze mag dan niet lager komen als 16 bar.
Tevens nogmaals de vraag is de handrem nog in orde?
Is daar toevallig geen plaat in stuk?!?
Hoe is de trekker uitgevoerd, met een open systeem of met Load-Sensing?
6170 soms staat de dana shift zijn eigen leven teleiden stationaar (bv bij het aankoppelen)
maar nu als hij stationaar staat branden de filter lampje dana shift in D trap je de koppeling in gaat de lampje weer uit en hoor je dat er wat in de bak gebeurt dana shift wil weer schakelen zo dra je de koppeling los laat gaat het lampje weer branden aftakas werk alleen als je de koppeling in trapt (was altijd al een probleem tractor maar ja miskoop even door bijten)