Wie kan me helpen?

Goedenavond geïnteresseerde lezer, thuis ben ik een ééncilinder dieselmotor (Lombardini 3LD510) aan het reviseren (nieuwe zuigerveren, nieuwe olie, nieuwe glijlagers, ...).

Nu na alles te remonteren start de motor zeer vlot van de eerste tik van de starter zonder rook en na 30 sec bouwt de rook gradueel op en dalen de toeren. Door extra gas te geven kan je het uitvallen wat uitstellen maar dan onstaat er een enorme wolk. Na het uitvallen kan je hem voor +/- 20- 30 min niet meer starten, daarna gaat het weer perfect en herhaalt de cyclus.

Ook komt er evenveel rook uit het klepdeksel dan de uitlaat, de rook perst echt door de dichting naar buiten. Als ik de oliecontrolestokje eruit haal hoor je ook een plop van de druk die ontsnapt.

Wie kan me helpen en zeggen wat er hier waarschijnlijk aan de hand is, eeuwig dankbaar!

Bert
bertgeenachternaam

Reacties

+1
erik9831
Kan je hem laten draaien met de peilstok er niet helemaal in, gewoon de druk er continu aflaten … Want aan hoe ik het lees, krijg je zoveel druk onder de cilinder dat hij daardoor slecht lijkt te gaan draaien.
@erik9831 dat is jammer genoeg geen mogelijkheid, dan slingert hij de olie er via daar uit. De klepdeksel dop om de olie aan te vullen heeft wel een druk aflaat functie maar die is duidelijk niet voldoende. Hoe kan het dat er zoveel druk opbouwt?
+3
Klein Rot
@bertgeenachternaam
Zitten de zuigerveren goed gemonteerd, ik bedoel met de goede kant boven. En wat bedoelt u met als hij is afgeslagen kan ik hem niet meer starten wil hij dan niet rond of gaat hij wel rond maar slaat niet aan
@Klein Rot deze zitten met de top zoals aangegeven naar boven. En hij draait nog rond maar wil niet meer aanslaan/starten. Draait gewoon op tempo van de starter rond. Die pauze van 20-30 min zal misschien nodig zijn om af te koelen of druk af te laten?
+1
Minitauro
De enigste mogelijkheid zouden inderdaad echt de zuigerveren kunnen zijn die verkeerd om gemonteerd zijn.
Deze hebben normaal een pompende werking naar boven en drukkend naar beneden om de olie beneden te houden.

Zou het kunnen dat je er misschien één zuigerveer verkeerd om hebt gemonteerd?

Echt even nazien is mijn advies!
@Minitauro bedankt voor je antwoord, het was de olie die te laag stond. Deze bijgevuld en nu werkt alles perfect. Beginnersfoutje, maar al doende leert men!
+3
Klein Rot
@bertgeenachternaam
Als de olie te laag stond was de motor dan niet aan het vastlopen. Was de rook die overal uitkwam wit.
+1
Minitauro
@bertgeenachternaam Te weinig olie is inderdaad niet zo best zeg maar....
Dan heeft ie dus al een licht hartinfarct gehad...(vastlopertje dus)
Nu hopen dat ie niet te veel olie gaat verbruiken anders kun je weer overnieuw gaan beginnen.
+1
Klein Rot
@Minitauro
Ik dacht eigenlijk meer aan schade op de lagers omdat hij nadat hij afsloeg wel rond ging
+1
Minitauro
@Klein Rot Dat zou goed kunnen, vaak zijn het ook de dunste onderdelen die ontzettend warm worden zuigerveren bijvoorbeeld.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden startprobleem geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!