Convenant Stikstof Melkveehouderij

De heer Meullenbroek geeft aan te werken aan een convenant Stikstof. Ik wil hem er op wijzen dat het inperken van het vrij gebruik en genot van een eigendom juridisch getoetst gaat worden. Tenzij het een breed gedragen convenant is van meer dan tweederde meerderheid. Afnemen van eigendom zal niet worden getolereerd .
John Spithoven

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Albert Altena
Tja LTO.
Jullie liggen nu onder het vergrootglas.
De tijd van erbij willen horen is voorgoed voorbij.
+7
joske1980
Bel die beste man is een keer op ipv alles op prikkebord uit te vechten
+1
labella
@joske1980 opbellen heeft weinig zin bij een "belangenbehartiger" die doof is voor de kritieken van zijn achterban.
+22
John Spithoven
@joske1980 Deze beste man heb ik, maar ook andere bestuurders van SSC, tientallen keren aan de telefoon gehad. De organisatie LTO was meer dan wie ook op de hoogte van onze stappen. Zelfs de dagvaarding was eerder bij LTO dan bij de rechtbank. Alle medewerking hebben ze gekregen die gevraagd werd. En juridisch is men op deze problematiek gewezen.

En als laatste redmiddel om jullie eigendom veilig te stellen, waarschuw ik hun publiekelijk.
joske1980
@John Spithoven
Ik hoor vanuit vakgroep altijd andere verhalen helaas
John Spithoven
@joske1980 Brieven over en weer verstuurd, uitleg aan de telefoon. Dagvaarding gedeeld. De heer Bens, de heer Bruins en de heer Meullenbroeks waren van alles op de hoogte. En dat alles met 1 doel, samen optrekken. Alleen was er geen wisselwerking.
@John Spithoven achterbaks als bruins is er niet hij altijd met zijn mooie praatjes .Als die voor zijn eigen farm de boel maar goed geregeld heeft . Kan die weer de grote jonge uithangen.
Dat gaat hem nog wel een keer tegen werken. Hij verslijt net zo veel melkers als koeien per jaar zegt al genoeg over hoe die is
fendt516plus
heuvel.ten.a@hetnet.nl">@heuvel.ten.a@hetnet.nl Ik heb bruins na 3 keer bellen een keer aan de telefoon gehad,hij vond niet erg (bestuurder van de k.o.m.) dat de dealer (monteur) al twee keer de meetrapport over geschreven had van de vorige keer en totaal niet doorgemeten had dit bleek na controle.Dus als de dealer moetwillig een zooitje van maakt dan is niet erg als de boer dit doet dan mag die 14 dagen geen melk leveren.
+2
@John Spithoven Natuurlijk was er geen wisselwerking, lto heeft het op een akkoortje gegooid met lnv , en carola, let maar goed op wat er aankomt.
+1
p.w.
''Tenzij het een breed gedragen convenant is van meer dan tweederde meerderheid.'' Dan maar gelijk een referendum onder alle actieve veehouders. Uitkomst is bij voorbaat wel duidelijk.
+3
Johannushoeve cv
@p.w. dan zullen ze eerst maar eens met de billen bloot en laten zien hoeveel actieve leden ze hebben.
+2
Weidezicht
@Johannushoeve cv dat getal is beter verstopt dan het bonnetje van Teeven, de onderbouwing van de voermastregel en de kluiscode van de nederlandse bank.
p.w.
Precies!
p.w.
@Johannushoeve cv Van de LTO zijn ook 22 bedrijven ‘buitengewoon lid/begunstiger’, waar-onder: Campina, Dumeco, Interpolis en de Rabobank (overzicht LTO-Nederland, juli 2001)
@p.w. Misschien wel eens mooi om te weten hoeveel geld eruit die hoek komt, ik denk dat het onthutsend zal zijn!!!
+3
robbies
@Detukkeroettwente niet meer relevant. In die periode klotste het geld tegen de plinten, vooral bij ZLTO. Grond, gebouwen op absolute A-locaties, allemaal verworven vanuit de coöperatieve gedachte van Pater vd Elsen. In plaats van te leren van de vergaarders van het vermogen, besloten Daan van Doorn en Antoon Vermeer dat er geïnvesteerd moest worden. Van bescheiden slachter Dumeco moest een grootmacht gemaakt worden die de Europese markt zou dicteren.. Niet met geld dat verdiend werd met slachten, maar met de spaarcentjes van onze voorvaderen via NCB ontwikkeling. In ruil daarvoor kreeg ZLTO een paar zetels in de RvC, en lieten ze recht onder hun neus Vion naar de knoppen gaan.

De ene na de andere acquisitie werd gedaan. Grampion in UK was op sterven na dood,maar Vion betaalde absurd veel geld voor de overname. Maar zonder investeringen in structuur kon Vion noodlijdende slachterijen echter niet rendabel maken. Elke keer als er een investering in de structuur gepland stond, kwam er weer een groeikans voorbij.

Ergens rond 2011/2012 was de pot van NCB ontwikkeling op en moest Vion de eigen broek ophouden. Dat kon natuurlijk niet, want het was een verzameling slechtlopende slachterijen. Vion kon geen dividend (ca 13 miljoen per jaar) meer uitkeren aan ZLTO. Een grote ontslagronde volgde, wat de belangenbehartiging verzwakte. Vion zelf moest herstructureren, verkocht Ingredients voor 800 miljoen en stootte verschillende duurbetaalde acquisities voor een schijntje af. Van de miljarden die NCB ooit bezat is nu alleen nog een ruimbemeten pand in Den Bosch over, en een slachterijtak met een schuldenlast.

Lees hier hoe rijk NCB (voorganger ZLTO) ooit was. retro.nrc.nl/W2/Nieuws/…
Hans van Bergen
@robbies Ik heb het in 2014 al aangehaald in mijn column in de Boerderij. Want wie betaald die overname van Rendac eik?? Mijn voorspelling was de boeren zelf. De tarieven zouden omhoog gaan. En zo geschiedde ook......
Dachten zij serieus dat Vion in Londen, het financiele hart van de wereld geld mee zouden kunnen nemen
+1
mlkvhoudr
@p.w. 2001 toen was ik zelfs nog jong man 😃
p.w.
@Johannushoeve cv Ca. 13,5 % van de melkveehouders is lid van lto. Weten we dat ook weer....
Op basis van deze berekening heeft 'hun convenant' weinig kans van slagen. boerenbusiness.nl/opinies/leonie-bosch/…
+1
mlkvhoudr
@p.w. het is een opiniestuk geen feiten relaas
Herwin P
@p.w. hoeveel melkveehouders zijn er inmiddels lid van Fdf en Agractie ?
fendt516plus
@Johannushoeve cv Dat getal zal nooit bekendt worden ,want ik ben en wil geen lid van (z)lto zijn .Ik heb 4 jaar geleden opgezegd geen contributie meer betaald en volgens lto ben ik nog steeds lid zo kun je veel leden hebben .
+5
robbies
Och ja, weer een convenant. Net zoals in Brabant? Je doet maar Meulenbroeks, maar niet in mijn naam.
Rijkuil
@robbies Ook voor mij geen convenant. Zoek het maar lekker zelf uit meneer van de deals met lnv.
jan w
@Rijkuil
Maar het vervelende is, dat ze wel voor jouw beslissen.
Rijkuil
@jan w Dat vinden leden van die club normaal. Wanneer je ze daar mee confronteert gaan ze schelden en tieren. Dan is het tijd voor een beetje juridische aandacht.
mlkvhoudr
@robbies klinkt als omgekeerde godsdienst niet uit de naam van Robbies😃 ik ben overigens ook tegen convenanten omdat ze altijd de niet grond gebonden bedrijven dienen
+6
robbies
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
de niet grond gebonden bedrijven dienen

Dat maakt me niet eens zoveel uit. Een convenant klinkt heel vrijblijvend, maar is in juridische zin bindend regelmatig bindend gebleken, omdat er een handtekening onder staat. Dan is het ineens een overeenkomst en sta je vervolgens tandeloos wanneer de ene ondertekenaar besluit alle goede bedoleingen in wetgeving te gieten.

Doe mij maar een keiharde overeenkomst, waarin de andere partij ook toezeggingen doet. Ik wil best stikstof inleveren, maar dan gaan we eerst praten over de euro's. En niet allerlei vage convenantjes ondertekenen, waarin iets niet-bindend wordt vastgelegd, maar het uiteindelijk wel blijkt te zijn.
mlkvhoudr
@robbies dat is wel de grote black box inderdaad waarom de grote pot met geld die er schijnbaar wel is dicht blijft smijt eens flink met wat euro s zou ik zeggen

Alle regelingen werden tot op heden overschreven

Het enigste wat ik tegen de harde lijn heb is dat ik er een serieus risico in zie van een v en d scenario door je niet aan de tijdsgeest aan te passen
+1
Noorderling
@mlkvhoudr meeste convenanten worden door de stroperigheid van de overheid voor ondertekenen al ingehaald door de tijd, maar het achtervolgt je wel.
mlkvhoudr
@Noorderling het lto vind zichzelf een overlegclub, dus overleg zit in hun DNA, wat nu gevraagd word is dat ze meer een luisterclub worden, eerst aanhoren wat de minister te bieden heeft, dan begint probleem 1 al want dan wil men dat het eerst teruggekoppeld word naar de leden en het ministerie zal zeggen deze gesprekken zijn vertrouwelijk, dan probleem 2 hoe krijg je de plannen voorbij de populisten die de discussie gaan kapen .

Zelfs de fdf loopt hier tegen aan zie filmpje mvdo wat op Twitter stond




Het is verdraaid niet eenvoudig bestuurder zijn tegenwoordig
achterhoeker2
Ik wil de koeien best wat langer naar buiten doen maar daar moet het dan bij blijven , verder is het belangrijk dat de PAS melders gelegaliseerd worden.
Daar is het RVO en de LTO wel duidelijk over , de rest van de belangenbehartiging is daar vaag over die zijn maar zo bereid om een deel van de collega's te slachtofferen.
Noorderling
@achterhoeker2 wie zeggen dat of handelen er naar dat een deel geofferd wordt?
jg
@achterhoeker2 Wat is exact de impact op de sector als de Pas-melders niet gelegaliseerd worden. Over welke teruggang kwa vergunde aantallen tov gehouden aantallen praat je ? Wat is de invloed op je onderhandelingspositie als je "ten koste van alles" de PAS-meldingen wil legaliseren. Waarom werden er in het fosfaatdossier wel bedrijven geslachtofferd ?
cornelissen
Quote Reactie van @jg:
Waarom werden er in het fosfaatdossier wel bedrijven geslachtofferd ?

Ja ,daar was men vlot mij , het tuig.
Inderdaad eerst maar eens zien wat de "probleem"gevallen zijn bij de pas en dan verder kijken.
Dan is ook duidelijk hoeveel er nodig , wat de "probleem"gevallen zelf kunnen doen misschien intern salderen of wat stikstof rechten kopen ,als dat mogelijk wordt. Tenslotte hebben de "knel"gevallen en de niet knelgevallen met nieuwbouw ook kosten moeten maken voor een nb vergunning.
Als de stikstofrechten merendeels ( tijdelijk ) binnen de sector kunnen blijven om pas gevallen te kunnen helpen valt het kostenaspect mogelijkerwijs wel mee. Eerst maar eens inventariseren.
Tommie1
@jg Een melding is geen vergunning
+1
hans1980
Convenant zie ik niet zitten, niet met rantsoenen ouwehoeren meer weidegang vindt het nu al zat, water in mest vanwege afstand percelen veel extra kosten.
Hans van Bergen
@hans1980 Hier zie je steeds meer boeren beginnen met sleepvoet bemesten en........ook weer stoppen want de kosten zijn meer dan 2 x zo hoog. Dan nog water erbij put slaan weer vele duizenden euro s per jaar lichter
+3
dwers
Ik wil niet extra weiden met de koeien , en graag de ruimte stikstof gebruiken die op mijn NB zit .
Jaap40
Vooral weiden niet verplichten.
PAS wordt moeilijk verhaal, stikstof ruimte is er niet.
Huidige mandaat naar RVO van LTO is gevaarlijk.
cornelissen
Quote Reactie van @Jaap40:
PAS wordt moeilijk verhaal, stikstof ruimte is er niet.

Was er voor de pas ook niet, toen was het ook intern salderen en/of wat rechten kopen
Jaap40
@cornelissen linea recta pas melder legaliseren zie ik niet gebeuren.
+4
John Spithoven
Naar aanleiding van artikel Nieuwe Oogst begon ik deze topic.

De heer Meullenbroeks geeft aan dat er voor 1 januari 2021 een convenant MÓET liggen. Een bindende twee partijen overeenkomst waarbij de positie van de melkveehouder wordt ondermijnd. Het vorige convenant op het gebied van stikstof van de PAS. 10 kton reductie voor 5.6 kton ontwikkelingsruimte.

We weten hoe dat afgelopen is. Heeft se melkveehouderij daar part nog deel aan ? Nee overheid gaf zijn huishoudboekje niet op orde.

En waarom MOET de melkveehouderij een convenant afsluiten.

Bedrijven hebben een vergunning
Nbw vergunning: legal
Oude hinderwet of wet milieu beheer vergunning of AMvB ; gewoon legal en deze bedrijven kunnen zo een Nbw aanvragen op bestaand gebruik. En als het goed is zijn die dieraantallen gelijk aan vergunning
PAS meldingen en afgeschoten Nbw vergunning tijdens de PAS; Deze zitten klem maar dat ligt niet aan de melkveehouderij maar aan de wanprestatie van de overheid. Dus zou ik eerst daar de focus maar is op leggen a l s belangenbehartiging.

Waarom moeten wij stikstof inleveren? Zodat onze stikstof in een stikstofbank kan komen, de RAV lijst aangepast wordt en vanuit dr stikstofbank bijv Schiphol gelegaliseerd kan worden. Sommige hebben het over een voorafgesproken deal... , de MOB zinspeelt daar op.
mlkvhoudr
@John Spithoven waarom zou een overheid een bedrijf moeten redden die zijn vergunningen niet up tot date heeft zou dan toch net zo n terechte vraag zijn John? (Uitgesloten de genen die geen NB konden aanvragen omdat provincie die niet wou afgeven)
+2
John Spithoven
@mlkvhoudr Bedrijf redden die zijn vergunning niet op orde heeft?

PAS meldingen en afgeschoten Nbw vergunning tijdens de PAS hebben gehandeld volgens de wet. Heeft niets met nalatigheid te maken. Wel met een wanprestatie van se wetgevende macht.

Dus ik begrijp niet waar je heen wilt Menno.

En oude vergunning krijgen van rechtswege een Nbw op basis bestaand gebruik.
+6
mlkvhoudr
@John Spithoven geen hele diepe gedachte John gewoon beetje sparren en voorkomen van tunnelvisie, mijn accountant zei destijds dat een nb vergunning juridisch meer zekerheid bood ik heb daarop ammoniak aangekocht en een nb vergunning aangevraagd en gekregen, dus het was in ieder geval toen al wel bij mijn accountant bekend dat je een risico nam met je milieuruimte als je geen NB vergunning aanvroeg.

Wat voelde ik mij dom toen collega's die ruimte gratis kregen. Weer geld in de sloot gegooid heb ik zeker paar jaar gedacht.

Zo dom zou ik mij overigens weer voelen als ik nu niet vrijgesteld blijk van verdere reductie regelingen voor legalisering pas vergunningen

Dus zo kun je mijn bijdragen lezen als ondersteunend, aanzetten tot nadenken en voorkomen tunnelvisie
+2
achterhoeker2
@mlkvhoudr Hoe jij je voelt na een verkeerde beslissing kan het gemiddelde PAS bedrijf niks aan doen , want dat PAS bedrijf kon geen nd vergunning aanvragen omdat dat bedrijf niet vervuilend genoeg was.
mlkvhoudr
@achterhoeker2 zeg ik toch ook in mijn eerste bijdrage even omhoog scrollen
+3
pieta
@achterhoeker2 Is niet altijd zo. Ik heb indertijd ook ammoniak gekocht terwijl er ook in de buurt waren die obv PAS en referentiejaren gingen legaliseren. En die konden ook gewoon ammoniak kopen en NB aanvragen. Destijds geadviseerd door Forfarmers. Die zeiden eerlijk dat je ook via de PAS-melding kon en dan geen ammoniak hoefde te kopen. Maar wel duidelijk er bij gezegd dat een melding niet gelijk is aan een NB-vergunning.
+1
hans1980
@John Spithoven Geheel met u eens, waarom moet een bedrijf met geldige natuurbeschermings wet vergunning (nb) getoetst volgens AERIUS meedoen met onzin van collectief?
-meer weidegang
-water bij mest
-voermaatregel

Elk individueel bedrijf is getoetst (met nb) aan natuurgebieden dus mag legaal zoveel NH3 uitstoten!!

Schiphol heeft oude nb voor 400.000 vluchten nu 550.000 iets om daar de vergunning eens updaten
+5
John Spithoven
@hans1980 Het LC had als voorstel om als keuze tussen deze 3 maatregelen tegen betaling te leveren. In ruil voor 10 jaar rust en een vergoeding. Ook bleef de N ruimte in de veehouderij en werd er alleen ingezet op verleasen van N ruimte.
@John Spithoven Is LTO van plan , onze latente ruimte af te pakken om de pas melders vlot te trekken ???
+8
John Spithoven
Ik zou voorstellen aan LTO.

Er is vanuit het LC een plan uitgewerkt. Dat kon op steun rekenen van een grote vertegenwoordiging.

Plan was mbt tot de melkveehouderij:

Middels een cafetaria stelsel , vrije keuze

Ruw eiwit in rantsoen verlagen
of
Meer weidegang
of
water bij de mest bij uitrijden in de zomer

In ruil voor een vergoeding en 10 jaar rust.

Overige voorwaarde; stikstof ruimte blijft in de sector en kan alleen middels verleasen gebruikt worden door overige activiteiten buiten de landbouw!

En oplossingen voor de knelgevallen PAS.

Iets anders moeten we gewoon n iet accepteren.

Laat deze boodschap duidelijk zijn!
hans1980
@John Spithoven zou toch kringloop wijzer eens als tool erbij pakken, stimuleert efficiënt met N werken
+2
John Spithoven
@hans1980 Zo lang dat de KLW van liegen en bedriegen in elkaar zit, lijkt me dat niet zo slim.

Als er bij mij iemand kuilbalen komt kopen , we worden het eens over de totasl prijs, alleen met het aantal balen op de bon moet even gerommeld worden omwille van het resultaat KLW dan zijn we er nog lang niet. En dit heb ik werkelijk zo meegemaakt.
+1
hans1980
@John Spithoven Ja maar het werkt wel mooi , hier nog nooit gesjoemeld en zie mooi hoe efficientie verloopt

Zou toch mooi zijn om N en P voordelen op het bedrijf te houden !

Veel zaken zijn al geborgd GPS GMP jammer om die tool altijd af te schieten
Rijkuil
@hans1980 Wanneer je echt alle trucs hier op prikkebord wilt zeg je het maar
+1
hans1980
@Rijkuil ok ga maar water karren en meer weidegang ook minder eiwit voeren
Alsof dat fraudebestendig is????
+2
Rijkuil
@hans1980 Dat is niet mijn plan
Het plan van het lc is ruk
+2
nieuwoord
@Rijkuil dat is dan weer het (mooie) van dat plan je hoeft niet mee te doen. En als je wel meedoet moet je betaald worden voor de inspanning. En dat is terecht want een andere sector moet er van bewust zijn dat ze voor onze inspanning moeten betalen. Anders doen ze zelf niets en roven ze de veehouderij leeg.
spotmelker
Quote Reactie van @Rijkuil:
alle trucs

Is niet nodig, het systeem rekent het overschot van de ene deelbalans klakkeloos door in de volgende. De uitkomst komt daarmee steeds verder van de realiteit te staan, zeker als je geen standaardbedrijf met 80/20 gras/maïs en kleine 15000 kg melk/ha hebt.
@Rijkuil stuur maar ff een PB.
+2
cs-agrar
Quote Reactie van @hans1980:
hier nog nooit gesjoemeld

het lijkt bij de mesten nodig te zijn anders pikt het systeem de getallen niet eens. Dat is op zich al heel erg, maar betekend dat gemiddelde getallen, als een klw-systeem zichzelf ijkt, onhaalbaar gaan worden. Dit komt dus omdat de basis verkeerd zit.
crisis
Quote Reactie van @John Spithoven:
alleen met het aantal balen op de bon moet even gerommeld worden omwille van het resultaat KLW

Wat een onzinverhaal. De bonnetjes komen niet in de KLW. De koper kan zoveel of weinig balen in de KLW opgeven als hij wil. Geeft wel aan dat deze rekenmodule niet bruikbaar is om iets te borgen.
JohnDeere7serie
@crisis bij bex controle of als je meedoet met bep en ben is het te adviseren dat de opgave kloppend is gemaakt met facturen of andersom. Of een uitkomst wel / geen planet proof: 2 cent melkgeld, een zeer grote stimulans om een en ander kloppend te maken.
huske
@JohnDeere7serie jij kan dat allemaal wel willen maar de klw borgen begint bij dat iedereen mee doet. Dus de akkerbouwer, hobbyist, jongveeopfokker en wie weet nog meer. Anders blijft het een gatenkaas. En ga hun dan maar eens vertellen wat voor voordeel hun eruit kunnen halen
jg
@hans1980 N(ep)-efficientie.
+1
@John Spithoven afnemen van juridisch eigendom is LTO ook altijd tegen geweest. Dat het betekent dat als je legale vergunning hebt niks hoeft te doen is ook utopisch. Dat was in verleden niet zo, en zal in de toekomst ook niet zo zijn. Niet omdat LTO dit wil, maar omdat politiek, rechters, maatschappij wil dat we stappen zetten. Kijk maar eens wat voor stappen we hebben moeten zetten in verleden op het gebied van mest uitrijden, had ook niks met vergunning te maken. Dat legalisering PAS meldingen een probleem van de overheid is, ja zeker. Maar moet wel opgelost worden. Er zijn op dit moment jonge boeren die bedrijf over willen nemen van ouders, en geen financiering krijgen van de bank. Dat zijn er nu nog enkele, maar die groep wordt elke dag groter. En zijn er 3300 totaal.
Hoe de gesprekken aankomende tijd gaan lopen met LNV, leden, andere partijen geen idee. Door Corona wordt het proces niet makkelijker. Maar laten we elkaar proberen te versterken, en als een partij een keer een andere route neemt om het zelfde doel te halen. Laten we elkaar dan niet meteen afmaken, want daar worden we als sector echt niet beter van.
+5
@brouwer-de-koning Vanavond gaat 1vandaag over extra weidegang. Weet niet wat ze uitzenden, maar ik heb duidelijk aangegeven dat als de minister dit echt wil, weide coaches het verschil niet gaan maken. Maar dat ik extra betaald wil worden voor de extra inspanningen.
+1
familie pelle
@brouwer-de-koning
Quote:
. weide coaches het verschil niet gaan maken.

Das inderdaad een heel verstandige opmerking.
mlkvhoudr
@brouwer-de-koning heb je ook aangegeven dat de consument de sleutel heeft in het hele verduurzaamheidstraject?

Dat kunnen we ook niet vaak genoeg herhalen denk ik altijd maar.....
+3
@mlkvhoudr ja, maar wat ze uitzenden is altijd afwachten.
Twentsch Land
Alleen het woord weide coach al !

De kantoor Jip zal het wel even vertellen hoe het moet !

Laten ze maar een paar wat oudere melkveehouders interviewen die ervaren zijn met weidegang en deze leer middels mail en vakbladeren verspreiden onder de melkveehouders.

@brouwer-de-koning
+2
Frans1
@brouwer-de-koning dus je wilt bij vergunde bedrijven ruimte wegsnoepen om anderen te legaliseren proef ik uit jouw reactie? Jullie zijn wel lekker bezig bij lto
+1
@Frans1 Kan je mij vertellen waar je dat leest, begin zelfs met "afnemen juridisch eigendom zijn we altijd tegen geweest".
Legaliseren PAS meldingen binnen het LC kwam ook niet uit andere vergunningen. Maar uit ruimte die we gezamenlijk reduceren door vele keuze maatregelen. Zeg alleen wel, dat een vergunning hebben niet betekend dat je niks hoeft te doen. Was in verleden niet zo, zal in toekomst ook niet zo zijn. En als wij als sector de maatregelen niet bedenken (met financiën), dan gaat politiek dat "gewoon" doen, en ervaring leert dat die vaak niet beter zijn, en er zeker niet veel financiering tegen over staat...
+4
Noorderling
Quote Reactie van @brouwer-de-koning:
Legaliseren PAS meldingen binnen het LC kwam ook niet uit andere vergunningen. Maar uit ruimte die we gezamenlijk reduceren door vele keuze maatregelen.

Dat gebeurt dus wel.

Een koe stoot nu 13kg ammoniak uit. Je wordt bijvoorbeeld verplicht eiwitarm te voeren wat reductie oplevert. Die 13 kg blijft in de tabel wel 13kg, maar wordt in de praktijk bijvoorbeeld 10kg. Deze 3kg wordt je gestolen om de 20mol vrij te maken voor PAS melders. Terwijl deze melders al ingerekend zijn.

Hetzelfde kunstje is geflikt bij tabel 6 van de mestwet waar door politieke redenen 1kg fosfaat ook al niet meer 1kg is. Omdat er teveel fosfaatrechten zijn wordt de tabel niet aangepast. Ook hierin heeft de overheid gefaald, er zijn teveel vergunningen uitgegeven en daarna wordt men wakker geschud en laten we onszelf opnieuw bloeden voor de fouten van een ander.

De RAV lijst moet uitgebreid worden. Ik kan de voermaatregel, of andere maatregelen die bedacht worden zelf intern salderen. Deze 3kg maal 100 koeien is 300kg. Die iemand voor de hoogste prijs van mij mag leasen met desnoods 30% reserveren voor natuur. Waarna deze 300kg na de verleaseperiode wel weer door mij te benutten is. Maar ik kan natuurlijk ook die ruimte benutten om meer koeien te melken. Als de overheid/bedrijfsleven gaat lopen zeuren dat er geen aanbod is, moet de prijs maar omhoog. Zo werkt alle handel immers.

Elke emissie en reductie moet immers per hexagoonniveau ingeboekt worden en een sectormaatregel er zo door drukken geeft geen garantie op herstel en dus ook niet op ruimte voor derden. Als we niet oppassen werken we onszelf in een onmogelijke situatie, denk dat LTO te naïef staat in overleggen met de overheid, de denkrichting van de NMV en SCC past beter in de huidige situatie.
Rijkuil
@Noorderling lto had een heeft op juridisch vlak een enorme kennisachterstand. Dat resulteert keer op keer in het alom bekende resultaat.
Ook nu lees ik hier dat de route die uitgestippeld is niet goed doordacht is.
Raadpleeg even een juridisch specialist op het vlak voordat je een krabbel zet in Den Haag
marcsterreborn
@Rijkuil dat is onjuist. De kennnispositie van LTO, ook op het juridisch vlak, is juist beter dan die van andere partijen.
mlkvhoudr
@marcsterreborn heeft John dan ongelijk vind je en waarom?
John Spithoven
@mlkvhoudr Mijn input is afkomstig van onze juristen , niet van mij. Vragen komen uit het veld en worden voorgelegd.
mlkvhoudr
@John Spithoven dat bedoel ik ook of marcster dan de lijn van ssc verkeerd vind als de lto de beste juristen heeft
cornelissen
Quote Reactie van @brouwer-de-koning:
dan gaat politiek dat "gewoon" doen

Maar de politiek mag volgens jurisprudentie geen maatregelen nemen zonder vergoeding , die een rendabele bedrijfsvoering onmogelijk maken. Blijft de vraag natuurlijk bij welke maatregelen is geen rendabele bedrijfsvoering meer mogelijk, dat is meer voor een jurist en rechter.
+1
pieta
Quote Reactie van @cornelissen:
Blijft de vraag natuurlijk bij welke maatregelen is geen rendabele bedrijfsvoering meer mogelijk, dat is meer voor een jurist en rechter.

Dat hoef je toch de registeraccountant maar te vragen.
+3
Frans1
@brouwer-de-koning de ervaring heeft geleerd dat het door de sector zelf oppakken niet lekker valt, op een enkeling na dan. Ook het mandaat om zo'n convenant te mogen tekenen zou ik nog eens tegen het licht houden, ik vraag me af of dat er wel is.
+7
robbies
Quote Reactie van @brouwer-de-koning:
En als wij als sector de maatregelen niet bedenken (met financiën), dan gaat politiek dat "gewoon" doen, en ervaring leert dat die vaak niet beter zijn,

het bekende riedeltje. Zijn de sectorplannen allemaal zo'n succes? Laat de overheid het maar doen. Dan zien we elkaar wel in de rechtszaak. We hebben vorige week gezien wat een dreigement van een kort geding al kan betekenen.
+2
John Spithoven
@brouwer-de-koning Goed dat je reageert.

Een aantal uitgangssituaties:

Een convenant over creeren N ruimte ondermijnt eigendom, zeker wanneer bijv RAV lijst wordt aangepast.

Een convenant kan en mag alleen gesloten worden als meer dan 66 % vertegenwoordigd wordt door ondertekenende partijen middels een AVV.

Vergunning wordt europees juridisch gezien als een eigendom.

Maatregelen in het verleden mbt tot N zijn tot stand gekomen door convenant, neem het PAS of Brabantse aanpak stikstof (in dit laatste is er alleen eenzijdig geschoven met data)

En verder mijn eerste bijdrage goed tot je nemen.

Mocht er N ruimte benodigd zijn vanwege algemeen belang zal daar een nadeelcompensatie tegen over moeten staan.
burg
@John Spithoven Vergunning wordt europees juridisch gezien als een eigendom.
Wat is het eigendomsrecht? Activiteit, emissie of depositie?
+1
John Spithoven
@burg Er komt een uitgebreide mailing de komende dagen van onze juristen mbt onze rechten. Dan is het duidelijk. Dit werkt hier zo niet. Hoop at jullie mij begrijpen.
Melkveehouder6
@John Spithoven Maar we moeten dus uitkijken dat we landelijk brabant niet achterop gaan dat het ministerie zegt 1 januari 2024 alle stallen emissie arm..... Dan is overleg met een convenant misschien nog niet zo'n slecht idee (hangt wel af van de inhoud)
+2
robbies
@Melkveehouder6 dan ga je dus juist Brabant achterna! In Brabant was ook een convenant en dat convenant behelsde oorspronkelijk een datum van 1-1-2028. De politiek trekt het eenzijdig naar voren en je haalt bij de rechter bakzeil. Wat is dan zo'n convenant waard?
+1
Noorderling
@Melkveehouder6 net wat @robbies zegt. Op welke grond kunnen ze dat opeens verplichten?

Ze praten je met angst zo'n convenant aan. Tekenen bij het kruisje en ze lachen zich kapot. Sector laat zich schaakmat zetten zonder compensatie voor de gestolen N ruimte. Bij intern salderen vervalt alles boven de norm van besluit emissie arme huisvesting. Als je niet een stap kunt groeien is het sowieso niet rond te rekenen. Stoppersgolf als gevolg en het plan van de overheid is meer dan succesvol.
@Noorderling jij snapt het . De overheid heeft al gewonnen . En net als in een oorlog blijven er een paar soldaten over . En dat zijn niet de soldaten die altijd in de stond achter als aan gelopen zijn
Rijkuil
@Noorderling Wat is toch de reden dat de lto zo veel haast heeft om een deal met lnv te sluiten?
De argumentatie die hier gegeven werd van een impasse in een bedrijfsovername kan toch niet de aanleiding zijn om onomkeerbare mogelijk zeer schadelijke stappen te ondernemen zonder goede juridische kennis van de rechtspositie van individuele veehouders.
Hoe vervelend het ook is, zorgvuldigheid gaat altijd boven snelheid.
+6
robbies
Quote Reactie van @Rijkuil:
De argumentatie die hier gegeven werd van een impasse in een bedrijfsovername

Dat is wel de kern. LTO laat het zich aanpraten dat er 3300 bedrijven straks rechteloos zijn en wil daar een oplossing voor scheppen. Heel nobel, maar dat kun je ook door een fonds op te tuigen die deze bedrijven juridisch van de beste adviezen voorziet. Ga maar naar de hoogste rechter. Ik wil daar zelfs nog voor bijleggen ook, maar ik weiger mijn vergund recht te laten ontnemen omdat de overheid weigert zijn verantwoording te nemen.
Rijkuil
@robbies Angst is een slechte basis. Kennis en vooral het juridische gedeelte hoort het uitgangspunt te zijn voor belangenbehartiging inzake stikstof.
Het is goed voor ons dat SSC opgericht is.
JohnDeere7serie
@robbies
Quote:
Dat is wel de kern. LTO laat het zich aanpraten dat er 3300 bedrijven straks rechteloos zijn en wil daar een oplossing voor scheppen.

Goh. In het recente verleden zijn er ook een subtantieel aantal bedrijven tekort rechten toebedeeld. Hoe ver is LTO met het convenant om die bedrijven te redden of heb ik wat gemist.
Rijkuil
@JohnDeere7serie Met hakken krijg je splinters.
robbies
Quote Reactie van @JohnDeere7serie:
Goh. In het recente verleden zijn er ook een subtantieel aantal bedrijven tekort rechten toebedeeld. Hoe ver is LTO met het convenant om die bedrijven te redden of heb ik wat gemist.

Moet je aan de LTO vragen.
BertK
@robbies De meeste van die 3300 bedrijven hadden of hebben maar een zeer geringe uitstoot en depositie op N2000, niet voor niets dat ze vrijgesteld waren voor een PAS melding of met een melding toe konden. Daarnaast praat je alleen over de groei van die bedrijven die problemen kan geven, de referentie van aanwijzing van N2000 staat altijd.
Melkveehouder.
Volgens mij heeft de hoogste rechter nou net de PAS afgeschoten. Een zinloze discussie lijkt me. Ik vrees dat het probleem van de PAS melders niet door de Minister kán worden opgelost en de enige ruimte is het bestaand gebruik van deze bedrijven op het moment dat de relevante Natura 2000 gebieden zijn aangewezen. @robbies
robbies
@Melkveehouder.
Quote:
de hoogste rechter

Nee hoor. RvS heeft de PAS afgeschoten nadat het prejudiciële vragen aan het Europees Hof heeft gesteld. Er is dus nog een hogere rechtsorgaan
Melkveehouder.
Dat snap ik ook wel. Maar in de uitspraak van de RvS is het antwoord van de prejustitiële vraag verdisconteert. Met andere woorden: er is op het allerhoogste niveau al uitspraak gedaan over de PAS. De overheid kan ‘ voor de bühne’ wel een poging wagen dit te herstellen, maar de eerste de beste die hiertegen gaat procederen krijgt bij de RvS weer gelijk.@robbies
+1
@Rijkuil ik denk dat het overgrote deel van hun leden van LTO in Brabant en op de Veluwe zit en dan doen ze het goed . De rest moet weer bloeden voor de brabooos en de Veluwe. Zo is het altijd al geweest
+1
Noorderling
@Rijkuil overname lijkt me ook sterk, plannen zullen wel even in de ijskast blijven als je geen vergunning hebt of aan kunt vragen, dat is voor de sector en aanverwanten wel schadelijk natuurlijk.

Beide manieren ga je kapot als je net in een verkeerde fase met je bedrijf zit. Rommel dan liever zonder vergunning door dan een strop om m'n nek om verplicht emissiearm te worden. Die keuze is trouwens al waanzin. Kon geen nb aanvragen, geen ammoniak kopen, melding was voldoende. We moeten ons niet eigenaar maken van een overheidsprobleem door te zwichten en tekenen om "in gesprek" te blijven.

Ben benieuwd of er iets aan te vechten is met bestaand gebruik of iets dergelijks. Heb daar totaal geen verstand van, ssc is een verrijking voor de belangenbehartiging. Stel je als partijen aub nederig op, 1 geluid en ga niet succes claimen van een ander. Op emotie gaan we de strijd niet winnen, op feiten niet, tegenwoordig gaat het helaas via de rechtbank.
+1
slagroomvla
Quote Reactie van @brouwer-de-koning:
en geen financiering krijgen van de bank.

Dat heeft niks met vergunningen van doen, er wordt gewoon geen donder verdient. Een overname voor een miljoen en meer financieren en dan afhankelijk zijn van een buiten de deur werkende partner voor het eten op tafel... Niet zo gek dat banken daar niet zo veel meer in zien!

Natuurlijk durft niemand hardop te zeggen waarom de financiering bij overname niet rond komt, dan ligt het ineens aan de vergunningen... Er is gewoon weg geen ruimte om ouders en broers/zussen fatsoenlijk uit te kopen, en dan rest 1 oplossing.
BertK
@brouwer-de-koning Misschien voor LTO, maar ook voor anderen die wat met pas-melders hebben, goed te bedenken dat degenen die met een PAS melding of vrijstelling wegkwamen, een minimale depositie op n2000 hebben. Dus ook hun groei gaat over minimale hoeveelheden.
Anders geldt natuurlijk voor bedrijven die een grote depositie veroorzaken maar geen benodigde NB hebben zoals bijv Schiphol!
BertK
@BertK Die veehouderijen hebben wel ook al 30 jaar meegedaan aan reductie emissie van 65% oud met voerspoor, emissie arme aanwending etc.
+1
jan w
@brouwer-de-koning

Het grootste probleem bij LTO is dat het vertrouwen van een heel groot deel van de "leden" het vertrouwen in LTO kwijt is. Ik ben nog wel lid, maar voor het landelijke gebeuren van LTO kan ik beter dat geld in de zak houden, want zoveel toegevoegde waarde heeft het voor mij niet. Tenminste ik zie het niet.Het is iedere keer lopen pronken met de resultaten die behaald zijn. Maar ze zouden eens moeten presenteren welke resultaten ze niet hebben binnengehaald. Ben nog lid om het regionale gebeuren.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!