Deutz D4005 - Aankoop tractor, welke voorkeur? Deutz D4005 of Ford 3600

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op het forum en op tractor gebied, ik ben op het idee gekomen om mij een oude tractor aan te schaffen om te restaureren (showroom staat). Nu had ik 2 tractors in mijn gedachten... een Deutz D4005 (1966) in volledig originele staat alles werkend of een Ford 3600 of 2000 ook volledig origineel werkende staat.
Van welke zijn nog de meeste onderdelen te vinden en welke zou achteraf het meeste plezier brengen om er eens een toertje mee te rijden. Bij mij zou het zijn om louter recreatief eens mee te rijden tussen de velden op een mooie dag dus niet om daadwerkelijk te werken 😉 Alvast bedankt voor jullie input!
Johan 1966

Reacties

Fast Eddy
Voor beide merken is nog van alles nieuw te koop. Al heb ik het idee dat het spul voor een Ford goedkoper is. Als je op zoek gaat naar een trekker zou ik toch beide merken bekijken. En dan pas kiezen.
+1
stijn-de-bock
Ik zou voor de deutz gaan, is een heel mooi type,leuke tractors,heb er zelf ook een,een fordje is niks mis mee en vermoedelijk ook wel iets goedkoper voor onderdelen ed .maar zo'n deutz........,goesting is koop.
+1
Kramer U800
Van Deutz is nog enorm veel te krijgen, vooral voor de degelijke motoren. En zo'n Ford is veel te modern naar mijn mening. Vooral als je oldtimer ritten ermee wilt maken.
Welgerap52
Een ford 3600 is misschien wel15 jonger dan de deutz
+4
walker1
Beide leuke hobby trekkers waar nog alles voor te krijgen is. Beide ook eenvoudige techniek waar je zelf ook wat aan kan repareren of waar elke monteur wel uit komt. Dus kijk vooral naar je eigen voorkeur. De Ford 3600 is wel stuk jonger als de Deutz, maar om te roepen dat het geen oldtimer is, is erg overdreven. Ze zijn gebouwd tot 1981, dus zelfs als het de jongste 3600 is, dan is die volgend jaar ook al 40 jaar oud. Qua techniek is er nog veel hetzelfde als bij voorganger Ford 3000. Dus in de basis jaren 60, 70 techniek.
labella
Voor oldtimerritten is een deutz 4005 veel mooier maar onderdelen zullen waarschijnlijk wel iets duurder zijn dan van een ford
+2
Rick V
Zelf zou ik voor de 4005 gaan, maar als je veel ritjes gaat rijden zou ik ook kijken naar de topsnelheid
+5
jammermaarhelaas
Indien je profielnaam je geboortedatum verraad, dan is de Deutz uit 1966 natuurlijk gewoon een must 😉.
Voor de Ford is zo'n beetje alles nog te koop, voor de Deutz blijkens de reacties hier ook wel, dus dan zou ik kiezen voor de trekker waar je zelf het meest blij bij wordt.
Zaken als banden en staat van het plaatwerk zijn op zich zo al te beoordelen, en kunnen bij opknappen/vervangen al snel honderden euro's gaan kosten. Zulke dingen zijn goed om even in gedachten te houden bij een prijs vergelijking, nog naast de technische staat van het geheel.
Johan 1966
@jammermaarhelaas inderdaad het bouwjaar is mijn geboortejaar en dat maakt het leuk.
De deutz is helemaal compleet en eigenlijk in mooie staat, lakwerk uiteraard is te herdoen maar verder weinig blutsen of roest. De Ford vind ik ook mooi van model, mag 2000,3000,3600. De Ford heeft het voordeel dat hij sneller kan rijden wat misschien handiger is als je eens een ritje wil doen?
jammermaarhelaas
@Johan 1966

Een Ford 2000, 2600, 2610 heeft vaak 28" achterwielen en loopt iets van 25 km/h. De 3000, 3600, 3610 heeft vaak 32" achterwielen en loopt vanwege die grotere wielmaat (rest is qua aandrijflijn het zelfde) een keer krap 30 km/h. Je kunt het max. toerental wel iets verhogen, maar dan gaat ie ook veel meer diesel verbruiken per draaiuur.
Die Deutz haalt volgens konedata.net/traktorit/deutz/… ook iets van 25 km/h.

Op zich, maar het is natuurlijk aan jou, zou ik om dat snelheidsverschil de Deutz niet laten staan. Doe je eens mee aan een toerrit dat zal de snelheid aangepast zijn aan de deelnemers. Heb wel eens vaker een stoet voorbij zien komen, die gaan misschien een keer 15, hooguit 20 km/h.
+1
Kidd
@jammermaarhelaas Daar moet ik je toch even verbeteren.
De 2000 t/m de 3600 zijn even veel op 32 als op 28 inch geleverd en lopen op 28 inch al dik 35, en op 32 inch tegen de 40 dus wel degelijk veel harder dan de Deutz.
De 2610 en 3610 hebben een heel andere bak en gaan dik over de 40 heen.
>ontopic: De deutz 4005 is ook geleverd met snelgang (4005-NFS) en loopt dan +/- 30km, maar die zijn niet dik bezaaid.
+1
Towaberg
@Kidd inderdaad die oude fordjes lopen best wel snel, ik had ooit een dexta en die liep ook 35 bij volgas .
Kidd
@Towaberg Maar alleen de Dextas voor 61 lopen zo hard, en dat is ook weer een andere bak dan de 2000/3600 etc.
Towaberg
@Kidd klopt niet de mijne was jonger, van 63 of 65 ik durf het niet meer met zekerheid zeggen.
Kidd
@Towaberg Klopt wel.
Alle dextas na April 61 zijn uitgevoerd met de mechanische regulateur (minimec) ipv vacuum en een langzamere overbrenging op hoogste versnelling, bij de major kwam die langzamere overbrenging pas in 63 bij de New Performance.
Towaberg
@Kidd kan best zijn, maar hoe komt het dan dat mijn dexta toch zo hard liep?
+1
Fred4130
@Towaberg mijn Dexta van dec '63 loopt ook rond de 34 a 35 km op de gps met standaard 28" banden en normaal max. toerental. Dus Kidd zijn bewering klopt hier ook weer niet.
+1
stijn-de-bock
@Fred4130 ik heb al met veel fordjes gereden van een verzamelaar, handelaar en wat opviel is
Het verschil in snelheid ongeacht de bandenmaat.
+1
Fred4130
@stijn-de-bock vooral de fordsons variëren nogal en met een foefje met de gashendel (omhoog en aantrekken en hoppa ca. 200 toeren meer....😊) liep de dexta zo een paar km harder al. Niet zo best voor het dextaatje ben ik bang , maar kon je soms net een langzamere trekker even vlotter inhalen, maar moet je niet doorlopend doen.
+1
stijn-de-bock
@Kidd die met snelgang zijn inderdaad dun gezaaid bij de 05series,bij fordjes heb ik ook al vaak gemerkt dat ze volgas snel rijden.
+1
jammermaarhelaas
@Kidd

Mijn 2600 op 28" komt op standaard max. toerental (2200) niet aan de 30.
Of lopen ze bij jou standaard meer toeren? 😃

Andere bak in de 10 serie? Ook bij de ongesynchroniseerde 8+2?

En dan de vraag hoe je snelheid meet, met een auto er achter aan rijden, en dan geloven dat dat je snelheid is... 😂
+1
Kidd
@jammermaarhelaas De ongesychroniseerde 8+2 bak was op de 10 series voor europa alleen in engeland leverbaar, in Nederland hadden ze standaard allemaal de synchroshiftbak.

Ik heb een 3600, 3 3000's en een 2000 gehad die liepen zelfs op 28inch allemaal dik over de 30, zonder overtoeren.

Meten doe ik altijd met de gps app op de telefoon.
Fred4130
@Kidd vergeet die 40 km maar bij een 3600. Heb zaterdag achter die van mijn broer op 32 " banden gereden en kom op de gps hooguit aan 28 km/u bij max 2200 toeren. Heb zelf in de jaren 90 een 3600 gehad die op 420/85x 28 net aan de 30 kwam. Dus waar jij die 40 weghaalt, waarschijnlijk laat je hem dan tot een 2500 toeren door lopen. De Dexta van mij loopt wel weg bij de 3600 en die liep net zo hard als mijn 4610 ca 35 km bij normaal max. toerental. De 3000 van een maat van me loopt overigens ook iets van rond de 28 km/u. Je hebt waarschijnlijk een bijzondere bak erin liggen....😎
Johan 1966
@jammermaarhelaas de 3600 zal het niet worden, is een Nederlandse trekker zonder papieren en in België zijn die allemaal nodig 😞 kosten hiervoor 325€. De deutz tja heeft 5j stil gestaan, na de dieselleiding schoon te maken draait en rijdt hij goed maar ja olie lekken komen dan pas later aan het licht en die man wil er ook 3000€ voor. Ik weet nu nog een 2000 staan met volledig gereviseerde motor (faktuur erbij) en rest ook heel netjes en een 3000 die technisch ook in orde staat voor beiden 3500€ vraagprijs
Kidd
@Johan 1966 Dan had ik achter mekaar voor de gereviseerde 2000 gegaan, want voor 3000,- moet het toch al een hele beste 4005 wezen anders is hij te duur.
Johan 1966
@Kidd ja dat denk ik ook, ik weet nog een mooie 3000 ook maar die man sprak van een smaller spoor achteraan, het is geen smalspoor tractor zei hij maar hij staat wel smaller dan normaal? Kan je de breedte van de achteras dan regelen?
jammermaarhelaas
@Johan 1966

Voor die Deutz kun je ook minder bieden.
Johan 1966
@jammermaarhelaas wil hij niet, minimum 3000€ en dat vind ik wel veel. Heb nog een ford 3000 op het oog maar die man zei dat het spoor smaller staat?? Het is geen smalspoor tractor, kan je de breedte dan regelen? ik zou denken dat de achteras toch een vast gegeven is? Hij zei dat de breedte tussen de normale en een smalspoor zit nu, buitenzijde banden 1,53m breed
walker1
@Johan 1966 De hartplaat of hoe ze dat ook noemen, zit waarschijnlijk niet in het midden van de velg ten opzichte van de breedte. Ik bedoel dus dat stuk waar de gaten voor de wielmoeren zitten. Afhankelijk van welke kant je aan de as vastmaakt, komt de trekker op wat smaller of juist breder spoor te staan.
Johan 1966
@walker1 dus het kan wel wat hij zegt? Ik las in de specificaties dat hij normaal 1,93m breed is dus wel een heel verschil...
walker1
@Johan 1966 ja, is dus 40 cm verschil. Dus 20 cm per kant. Stel de velg is 40 cm breed. Dan kan de hartplaat op 20 cm van de breedte zitten, dus precies in midden. Maar bv ook op 10 cm.
Johan 1966
@walker1 er bestaan dus maar 2 verschillende achterassen? 1 voor een smalspoor en 1 voor de gewone versie? Enig idee hoe breed de achteras zou moeten zijn gemeten van achterzijde remtrommel tot andere zijde? Of breedte van wielaanslag tot andere zijde? Ik ken te weinig van trekkers om dit te kunnen beoordelen en zou niet graag een verkeerde trekker kopen 😬
stijn-de-bock
@Johan 1966 heb je een foto van die deutz?3000 euro is helemaal niet veel als die trekker nog wat is,en zeker met Belgische papieren
Johan 1966
@stijn-de-bock hierbij.

(klik om te vergroten)

+1
stijn-de-bock
@Johan 1966 opt eerste zicht toch nog een goede kwa uitzicht, als hij mechanisch goed is is hij die prijs waard in mijn ogen.
jammermaarhelaas
@Johan 1966

Je kunt bij zo'n Ford normaal gesproken de spoorbreedte verstellen. Normaal gesproken kun je die van 1,21m tot 1,93m verstellen in stappen van ongeveer 10 cm. Op dat soort velg zitten normaal gesproken de nokken uit het midden van de velg, en de hartplaat is ook als het ware iets doorgedrukt, dus aan de buitenkant waar die tegen de nokken gemonteerd wordt zit de hartplaat niet in hetzelfde vlak als waar die tegen de wielflens komt. Op die manier kun je, door de hartplaat om te keren, de spoorbreedte verzetten, en je kunt de hartplaat tegen de andere kant van de nokken in de velg monteren, op die manier kun je aan een aantal spoorbreedten komen, net wat je wilt.
De vooras va de 2000 en 3000 kun je van 1,22 tot 2,03m verstellen in stappen van ongeveer 10 cm.

Zo kun je hem smal zetten om bijvoorbeeld ergens in of tussendoor te kunnen, of op een bepaalde breedte die goed uitkomt bij het zaaien, enz.

In het geval van de 3000 zou het volgende kunnen: 1,21m plus 32 cm bandbreedte (die 32 cm is twee keer een halve band breedte, en dat dan bij de spoorbreedte opgeteld) geeft 1,53m buitenmaat. 32 cm is ongeveer 12.4 inch, en dat is een bandenmaat.
En ook de vooras kun je verstellen in spoorbreedte.
Johan 1966
@jammermaarhelaas is dit dan de buitenring van de velg tov het hart van de velg? Ik veronderstel dat de as op zich niet uitschuifbaar is? in dit geval zou hij dus aan beide zijden nog 20cm versteld moeten kunnen worden?
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Johan 1966:
in dit geval zou hij dus aan beide zijden nog 20cm versteld moeten kunnen worden?

Als je standaard velgen hebt dan kunnen ze elk nog 193 - 121 = 72cm, gedeeld door 2 is 36 cm versteld worden, dus tot uiteindelijk 1,93m spoorbreedte, en totale breedte wordt dan 1,93 + 32 = 225 cm.

Ieder kan het doen zo die wil, maar in praktijk zie ik ze vaak op 1,32 of 1,42m spoorbreedte staan.

En wat betreft de snelheid. In het handboek staat voor de 2000 en 3000 bij 11-28 banden (ook 12.4r28) dat ie 22,5 km/h oopt bij 2000 tpm. Dus als je hem niet opgedraaid hebt ga je 2200 tpm, en dus (22,5 / 2000) x 2200 = 24,75 km/h 😉
Laat je hem meer toeren maken, of zitten er grotere wielen aan, dan wordt het uiteraard anders, maar dat kun je nu zo uitrekenen.
Johan 1966
@jammermaarhelaas ok ik zal er morgen naar kijken.
Spoorbreedte zoals jij zegt is normaal center wiel naar ander center he? Die man had de 153cm gemeten van buitenkant band tot buitenkant band.
Maar met die afmetingen is het dus zeker geen smalspoor? En Ford had maar 2 verschillende assen op de 3000?
Sorry voor alle vragen maar wil 100% zeker zijn 😉
Johan 1966
@Johan 1966 hierbij nog foto van de tractor, niet erg duidelijk maar heb ze zelf niet gemaakt 😉

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@Johan 1966

Als ik de foto's zo zie dan zijn de treeplanken smaller, en de achterwielen staan niet op de smalste stand (als je naar de nokken in de velg kijkt dan zie je dat de velg als het ware met het brede deel naar buiten staat, en was het geen smalspoor, dan had de velg met het smalle stuk naar buiten moeten staan). Dus zal de as korter zijn, het is dus een smalspoor.

Ik ben niet op de hoogte van de alternatieve uitvoeringen, maar ik neem aan dat Ford de standaard en een smalspoor as heeft gemaakt. Twee typen dus, maar allicht weten anderen er meer over.
Johan 1966
@jammermaarhelaas Inderdaad dat is nu mijn grote vraag, wie weet of waar vind ik de twee verschillende breedtes van de as?
jammermaarhelaas
@Johan 1966

Dat meet ik straks wel even voor je op
Johan 1966
@jammermaarhelaas Ik heb die man nog even gebeld en volgens hem is het één tussen een smalspoor en een gewone, spatborden staan iets dichter bij elkaar maar hij sprak om de binnenstukken van de velgen om te keren... tja zo maak je hem natuurlijk altijd breder, vooraan zie je op foto idd dat de stuurstang dicht bij de motorkap zit maar die as kan ook breder. Zou ik dan niet beter voor een gewone gaan?
jammermaarhelaas
@Johan 1966

Heb hier een 2600, die is wat betreft achteras bij mijn weten gelijk aan de 2000, 3000, 3600, 2610 en 3610. De afstand van flens tot flens, gemeten op het hart van de flens, is ongeveer 159cm, kan dus een cm meer of minder zijn.
Johan 1966
@jammermaarhelaas ok super daar kan ik al iets mee! de flens bedoel je toch de aanslag waar de velg gemonteerd wordt? of daar waar de remtrommel tegenaan zit....
jammermaarhelaas
@Johan 1966

Het gaat over het hart van de wielflens, dus dat deel wat in het midden van het wiel zichtbaar is als je naast de trekker staat. Je ziet dan de cirkel met wielbouten met moeren waarmee het wiel op de wielflens gemonteerd is, en in het midden van die cirkel zie je het ronde gat van het wiel waardoor je de wielflens kunt zien. Nou, van daar af van buiten tegen gemeten, tot buiten tegen de andere wielflens, dat is dus ongeveer 159cm.

En als je de foto's bekijkt die er inmiddels in jou topics verschenen zijn van smalspoor Ford tractoren, dan zie je toch zo wel dat die 3000 waar je hier de foto's van hebt staan en de foto in jou nieuwere topic, gewoon beide smalspoor tractoren zijn, waarvan de een op smaller spoor staat dan de andere? Niet omdat de as korter is, maar omdat de wielen op ander spoor zijn gezet, kijk maar naar de velgen, en hoe de hartplaat daar in zit.
beukeveld.nl/beukstock/stock.php/…
Johan 1966
@jammermaarhelaas ik ben vanmorgen gaan kijken.... de afbeelding die je meestuurde is idd een smalspoor maar deze is toch iets apart, kijk maar eens naar de achteras, die van de smalspoor loopt conish van pont naar flens, deze loopt nog een stukje recht maar korter dan de gewone versie, daarom zou dit een 'narrow chassis' zijn dus tussen de twee in. De trekker was verder technisch vrij goed maar vertoonde nog wel meer mankementen. Ik denk dat ik hem ga laten staan.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
InsaneNL
@Johan 1966 een beetje goed googlen levert dit op: ntractorclub.com/forums/manuals/… een folder voor de ford 3000 narrow, en ter vergelijking dit is de folder voor een ford 3000 smalspoor: ntractorclub.com/forums/manuals/…

en hier info om het serienummer te ontcijferen.
vintagetractorengineer.com/2009/01/…
stijn-de-bock
@InsaneNL de preforce gaat meestal ook sneller dan de jongere versie dacht ik.
InsaneNL
@stijn-de-bock geen idee, ik weet niks van die oude fordjes.
Johan 1966
@InsaneNL deze is het inderdaad dus verstelbaar van 114cm tot 164cm breedte.
het chassisnummer begint met een A wat wil zeggen dat hij in Antwerpen is gebouwd.
Ik denk wel dat ik deze laat staan, de man wil er 3300€ voor en er is toch wel wat carrosseriewerk aan, motor was aan de kop heel vettig en hij rookte toch behoorlijk ook.
+7
Towaberg
Met de Deutz ga je het meest bekijks hebben. Mensen worden vrolijk van zijn snuitje😁
Piet van O
Beiden leuk. Maar zijn de genoemde Fords wel vergelijkbaar met de D4005 uit 1966?
Zou je dan niet eerder bij Fordson uitkomen. Maar ja dan wordt de keus misschien nog lastiger. Succes met kiezen.
walker1
@Piet van O Beide trekkers is simpele techniek. De Deutz is van '66, de Ford 3600 is gebouwd van ik dacht '75 t/m 81, maar is in de basis een Ford 3000, dat is wel een jaren 60 trekker. Deutz is uiteraard luchtgekoeld, de Ford watergekoeld. Beide trekkers hebben hefinrichting, dus zijn zeker nog voor eenvoudige lichte klussen te gebruiken. Wat ik al eerder aangaf, zelfs de jongste 3600 is al bijna 40 jaar oud, dus zeer zeker een oldtimer, ik denk niet dat het in plezier veel zal verschillen of je een oldtimer toertocht met die Deutz of Ford gaat rijden, dat zal vooral van eigen voorkeur afhangen. Ga je de opvolger van de 3600 kopen, dus een 3610, ja die ziet er ook meteen een stuk moderner uit en zal het oldtimer gevoel wel minder zijn.
+1
Johan 1966
@walker1 Als het een Ford zou worden is het inderdaad max een 3600 omdat deze op de 2 en 3000 lijkt, jonger zou ik niet gaan. De Deutz heeft ook wel wat. Zoals gezegd ben ik een leek in de tractoren maar wel technisch genoeg om er aan te werken, ik kreeg ook nog een hele mooie International 383 aangeboden maar dat is dan weer een Engelse tractor...
+1
Kidd
@Johan 1966 De inter 383 is net zo Duits als de Deutz, gebouwd in in Neuss am Rhein en overigens ook lekker vlot op de weg!
+5
stijn-de-bock
@Johan 1966 je bent beter met een goede basis van 3000 euro dan een slechte van 500 euro,der hebben der me al meer gek verklaard die aan een totaalrestauratie begonnen en achteraf gelijk gegeven omdat het zelfs nog duurder was dan ik had voorspeld.,ik kan natuurlijk van hier niet zien of hij mechanisch goed is maar weet heel zeker dat je bij aankoop niet op 1000 euro moet kijken maar de juiste trekker moet kopen,als je 5 trekkers verder bent zal je me wel begrijpen. 😜
+1
Towaberg
Overschot van gelijk Stijn! @stijn-de-bock
+1
Clayson M80
Met een Fordson Major heb je ook veel bekijks onderweg
+2
Hannesman
Als je de kans hebt, even met beide trekkers rijden. Gevoel en beleving van de trekker is ook belangrijk
Hallo tractor fanaten, vandaag een discussie losgebrand over gaspedaal op trekkers. Ikzelf (al wat ouder) vertelde ooit op een trekker in 70,er jaren van Bouwbedrijf moest wennen aan, bij starten gaspedaal in te trappen tot op de bodem en eenmaal gestart weg te rijden door het gaspedaal te laten opkomen. Help me ik sta hierin helemaal alleen!!!
Rick V
@willem-ellenberger ? Zat het gaspedaal links? 😆,

er zijn ook trekkers waar de pedalen andersom zitten tov van het meest gangbare

Weet zo gau geen merken, maar is dat met Amerikaanse leger voertuigen uit de wo2 soms ook niet het geval?

Of bedoel je heel wat anders?
county854t
Hallo, dat is helemaal niet zo,n gek systeem gas intrappen voor stationaar lopen. Op de grote kniktrekkers is dit eerder regel dan uitzondering omdat die meestal op prairievlaktes lopen en dan hoef je niet heel de dag met je klomp op t gaspedaal te staan
Rick V
@county854t hebben ze daar geen handgas?😉
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!