Fendt Farmer 2 E - Tikkende motor na revisie

Hallo,
Fendt Farmer 2E
Na een motorrevisie van nieuwe zuigerveren, bussen en lagerschalen is de motor gaan tikken. In de motor zitten nieuwe verstuivers. Maar toch tikt de motor. Wanneer je de motor zonder verstuivers met de startmotor rond laat draaien hoor je de tik niet. Ook is de klepspeling al gecontroleerd. Alle 3 de cilinders maken dit tikkende geluid. Weet iemand wat dit kan zijn?
Ruben-jan

Reacties

fendt2
Is moeilijk iets van te zeggen. Draai de verstuiver leidingen met draaiende moter los. Hiermee kun je misschien achterhalen uit welke cilnder het komt. Zegt nog niet veel maar je hebt losse koppen . Dus kun je dan de juiste cilinder onderzoeken.
Of met een schroevendraaier tegen het oor en cilinder kun je ook al wel wat verschil horen. Door steeds dingen uit te sluiten kom je er wel. Hou ons op de hoogte
Ruben-jan
@fendt2
We hebben al geprobeerd per verstuiver alleen ze doen het alle 3
fendt2
Staat de brandstofpomp goed?
Ruben-jan
@fendt2
Daar zaten wij naar te kijken alleen we kunnen neergemaaid markeringen vinden op de poelie
De krukaspoelie is er ook af geweest maar hoe kan je dit zien of de brandstofpomp op tijd staat?
fendt2
Als ik me niet vergis zitten op de pomp 1punt en op het aangedreven wiel 2 de 1ste moet er tussen. Maar dit geeft meer een kloppend geluid dan tikkend. Maar je kan de pomp tegen het blok los maken en dan de pomp draaien dit heeft invloed op het tikkende geluid. Wel het orginelepunt merken.
Ruben-jan
Ja maar is er ook een manier om de inspuiting precies op tijd te zetten?
Ruben-jan
fendt2
Het verdraaien van de pomp zou genoeg moeten zijn.
Ruben-jan
Maar hij moet dus tussen twee merktekens in staan op de tandwielen?? @fendt2
Fendttrisixfan
@Ruben-jan ja moet ertussen staan
Ruben-jan
@Fendttrisixfan oké en er zit dus ook een merkpunt op de pomp en die moet tussen de twee merkpunten op het aandrijftandwiel staan
Fendttrisixfan
@Ruben-jan yep, maar is pomp er af geweest?
Ruben-jan
@Fendttrisixfan
Nee dat is dus het rare die is er niet afgeweest. Wat kan het anders zijn?
Ruben-jan
Anders nog mogelijkheden wat een tikkend geluid kan veroorzaken?
bas101
Zou t bij de verstuivers zoeken
Ruben-jan
@bas101
Die nozels zijn vernieuwd en getest en zijn goed
bas101
@Ruben-jan accord maar daarom kunnen ze wel het tikkende geluid veroorzaken , bij t moment van inspuiten of als de nozzle op de zuiger komt laat de motor is draaien met om de beurten 1 leiding los
Ruben-jan
Hoe kan je met de sleufgaten van de brandstofpomp de timing controleren ? @Fendttrisixfan @fendt2
Fendttrisixfan
@Ruben-jan door de pomp alleen in de sleufgaten te verstellen zal hij niet slecht gaan lopen
Ruben-jan
@Fendttrisixfan
Oké, het is een tikkend geluid wat optreed zodra je maar een beetje gas geeft wordt het veel erger
Ruben-jan
@Ruben-jan
Waar zal dit aan kunnen liggen
Fendttrisixfan
@Ruben-jan is distributiedeksel er af geweest?
Ruben-jan
@Fendttrisixfan
Nee ook niet
+2
InsaneNL
@Ruben-jan wel de goede maat lagerschalen er in?
Ruben-jan
@InsaneNL
Wanneer je zonder verstuivers de motor hard rond laat draaien hoor je dit geluid niet maar met verstuivers erin wel.
InsaneNL
@Ruben-jan zonder verstuivers heb je de weerstand van de compresie niet en die is bij een diesel niet te verwaarlozen, kan een bult geluiden verhullen. Valt makkelijk genoeg te testen, motor voorbij het bovenste dooie punt draaien en met iets door het gat van de verstuiver op de zuiger drukken. Als je kan voelen dat je de zuiger naar beneden drukt weet je genoeg.
InsaneNL
@Ruben-jan Doet die het trouwens ook als je de motor met verstuiver gemonteerd maar met de stop knop uitgetrokken rond laat gaan? zodat de motor wel met compressie rondgaat maar niet start?
Ruben-jan
@InsaneNL
Nee dan deed ie het niet volgensmij..
Ruben-jan
@InsaneNL
Met de stopknop uitgetrokken deed hij het niet dacht ik
Ruben-jan
Hoe is de brandstof inspuiting te controleren?
fendt2
Je hebt de krukas eruit gehad. Zou het kunnen dat de timing van de kleppen en de pomp nu verkeerd staat.
Ruben-jan
@fendt2
De krukas is er niet uitgeweest.
InsaneNL
@Ruben-jan dus je hebt lagerschalen vervangen zonder de krukas er uit te halen? En dus waarschijnlijk ook zonder de krukas op te meten?
bas101
@InsaneNL gaat dan ook geen succes worden
Kramer U800
Ruimte boven de zuiger wel goed? Als deze te klein is gaat hij ook kloppen als een gek. Ik weet niet of je dat bij deze motor fout kan doen.
+1
Rick V
@Kramer U800 ik dacht dat deze motoren direct ingespoten waren

Bij mijn 4006 motor kun je de zuiger er verkeerd in doen. Dus dat de kamer de verkeerde kant op is gemonteerd. Op deze manier is de verbranding lijkt mij ook niet optimaal en misschien dat zelfs de nozzke de zuiger kan raken?

Geen idee hoe deze motor in elkaar zit en misschien zit ik mensen alleen maar de verkeerde kant op te laten denken
Kramer U800
@Rick V Dat klopt ja. Dat zou ook goed kunnen
Hannesman
Met tikken klopt er iets intern niet, dus wat er al genoemd is, kijken of alles op tijd staat. Zou kunnen dat je een klep (die misschien bleef plakken met eerste start) krom hebt maar als je op alle cilinders geluid hebt wat er niet hoort lijkt dat me sterk... Misschien eens kijken of de kleppen trein correct reageert als cilinder 1,2 etc op bovenste dode punt draaien?
jan4072
Als de zuigers er uit zijn geweest dan kijken of ze wel goed om gemonteerd zijn. De distributie is er niet af geweest maar de krukas wel los. Ik zou eens kijken of de kleppen wel op tijd staan. Mogelijk gaan ze te vroeg open of te laat dicht en dat klep en zuiger elkaar raken. Bij hoger toerental krijg je rek op de drijfstang en zal het kontakt dus heftiger worden.
Ruben-jan
@jan4072
Krukas is er niet uit geweest.
joop-same
Je hebt de drijfstang kappen niet verkeerd om gemonteerd?? nummers aan dezelfde kant??
basia
@joop-same @joop-same
Ik weet dat bij de 225 de kappen en drijfststang "gekarteld " zijn dus maar op 1 manier passen
+1
Ruben-jan
@basia en @joop-same
Bedankt voor jullie tip !
het was even lang uitzoeken wat het uiteindelijk was, 1 lagerschaal kap zat verkeerd om, maar ook kwamen we op een brandstof systeem probleem waarbij de centrifugaal gewichten niet naar buiten kwamen.
Corne S
@Ruben-jan

Schaal van de hoofdlagers of van de drijfstang lagers op krukas?
Ruben-jan
@Corne S
De drijfstang lager Schaal
BouwmanH
@joop-same
Bij de 226 inderdaad de klassieke fout. Zelfs een monteur van de Vor maakte die fout 30 jaar geleden een keer, hier bij de toenmalige dealer 😄
+2
bob-te-lindert
Weet je zeker dat de de juiste maat (Overmaat) lagerschalen gemonteerd hebt? Heb je dit nagemeten? Kan goed zijn dat de krukas als eens eerder geslepen is bijvoorbeeld.
Ruben-jan
Weet er iemand hoe je de brandstof inspuiting op tijd kunt zetten? @Fendttrisixfan @fendt2 @joop-same
+1
Fendttrisixfan
@Ruben-jan als die niet los is geweest zal jet dat niet zijn, maar als je het dan toch njet gelooft, als pomp op merktekens staat, staat ze juist, tenzij pomp er is af geweest dan kan je wel missen
Ruben-jan
@Fendttrisixfan
Staan er hiervoor ook merktekens bijvoorbeeld op de krukaspoelie?
fendt2
@Ruben-jan die staan ook op de krukas. Is bij elke moter zo. Maar als de krukas er niet uit is geweest verandert er niets.
Ruben-jan
@fendt2
Oké dus dan zou een brandstof probleem niet zo relevant zijn? Wat kan het anders zijn?
+2
bob-te-lindert
@Ruben-jan Heb je wel naar de (over)maat lagerschalen gekeken? Dit word meerdere malen genoemd in de reacties maar nog geen antwoord gezien vanaf jou kant. Dit gaat vaker fout bij 'hobby revisies'
Corne S
Kop afgevlakt? Kan zijn dat de zuiger net tegen de kop aan tikt.
Ruben-jan
@Corne S
Kop is wel gevlakt. Wat kan nog meer een mogelijkheid zijn waardoor de zuiger tegen de kop aan komt?
+1
Fendttrisixfan
@Corne S door kop te vlakken komt de zuiger niet dichter bij de kop, als je dd motor vlakt kan dit wel
+1
bas101
Gezien t feit dat de kop gevlakt is (kop vlakken zonder verstuivers) en de motor tikt met de verstuivers gemonteerd ( en niet tikt met de verstuivers gedemonteerd) is t meest aannemelijke dat je een te dunne koppakking hebt gemonteerd of de zuigers er een halve slag verkeerd om in hebt zitten.
+1
Bleistra
Wel de dichting ringen onder de verstuiver gedaan ? Heb wel eens gehad dat die ringen kapot waren. Ook dat geeft een tikkend geluid. Of de lagerschalen niet op de juiste nummers!
bas101
@Bleistra is idd ook een idee iets dikkere ringen onder de verstuivers leggen
+1
Bleistra
Of de verstuiver er uit, stuk tin pakken en deze door het verstuiver gat duwen en de motor ronddraaien en dan de dikte van het tin op meten, bij renault is dat ong 1.2/ 1.3 mm
+5
bas101
Hoe is dit verhaal afgelopen?
basia
@bas101

Heb ook op diverse topics , reacties en tips gegeven ; helaas hoor je bijna nooit iets terug.
bas101
@basia erg jammer
fendt2
@bas101 waarschijnlijk heeft iemand van dit topic hem wel geholpen. We weten alleen niet wie.
+2
bas101
@fendt2 ja goed kan zijn , maar ik vind t wel zo netjes om te schrijven hoe t afgelopen is al was t maar als dank voor de meedenkenden van t probleem, iig interesseert mij wat t probleem is geweest , t kan ook relevante informatie zijn voor soortgelijke problemen in d toekomst.
fendt2
@bas101 helemaal mee eens. Vindt het ook jamer dat er niet meer gereageert wordt.
joop-same
@bas101 Hij reageerde wel,één drijfstang kap zat wel verkeerd om zoals ook al door mij gemeld was 1 maand geleden en de regulateur werkte niet goed begreep ik daaruit.
bas101
@joop-same idd hij reageerde wel ( nu 17h geleden)maar als je goed opgelet had dan had je gezien dat die reactie kwam NA mijn opmerking
Ruben-jan
@joop-same
Klopt
De regulateur voor de brandstof inspuiting zat ook vast.
nogmaals bedankt!
chef beunhaas
Zoals ik het lees hier dat de krukas er niet uit is geweest denk ik dat je te ruime lagerschalen hebt en dat die tikken door teveel ruimte.
@chef beunhaas dan was de olie druk toch ook wel belabbert geweest?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!