Deutz d4006 Rick v open! Lekkage oorzaak nog niet gevonden

Beste leden, een tijdje geleden ook al een topic over olie uit carter ontluchtings pijpje

Motor ligt nu deels open koppen en bussen en zuigers eraf

Geen carter druk
Niet teveel olie
Enkele tijd geleden gereviseerd door vorige eigenaar

Voor restauratie geen lekkage uit de carter ontluchtings pijp

Na restauratie wel, motor niet open geweest
Alleen lucht in En uit laat kleppen deksel en lucht geleidings blikken, gestraald schoon gemaakt gespoten

Starten, 1ste 15 min niks na die tijd begint die te lekken, uit de pijp

Vuldop eraf geen spetters

Pijlstok er uit, spuit er uit! Ben

Voorste krukas keer ring ook lek inmiddels, oorzaak onbekend

Zuigers en cilinders zien er goed uit in mijn ogen,

Zuigerveren intact allemaal los

Lijken originele deutz bussen, met 4 veren namelijk, nog niet naar giet nummers gekeken

Ik heb ook aan de drijfstangen gevoeld en daar zit veel speling op heb ik het idee, in ieder geval in dwarsrichting en deels radicaal, is lastig waar te nemen,

Ik heb er foto's bij gezet, mocht iemand tips hebben of een vermoeden waarom deze toch lekt?

Ik hoor het graag!

Groetjes, Rick
Rick V

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Gerron
Er kan de peilstok van een andere motor inzitten. Daardoor denk je dat er de juiste hoeveelheid olie in zit maar zit er in werkelijkheid teveel olie in.
Anders iets mis met de lagers?
Rick V
@Gerron waarschijlijk idd iets mis met lagers maar dit heeft neem ik aan geen verband met de olie uit de ontluchting?

Heb 3 peilstokken liggen alle 3 identiek helaas

1 van industie f3l912
2 van trekker f3l912
+1
Gerron
@Rick V Volgens mij horen je zuigerveren niet op 1 lijn te zitten zoals op foto 2, hoor je bij revisie de zuigers en de bussen te vervangen en ook de lagers te vervangen.
Rick V
@Gerron klopt zuiger veren zaten goed verdraait maar voor de foto en inspectie gedaan
Yanmarthomas
Ik zit te kijken in cilinderbussen horen hoonstrepen te staan. Op de foto lijkt ie spiegel glad. En dat is geen goed teken....
Rick V
@Yanmarthomas idd is een spiegel ja

Moet denk aan het volgende denken, met info van specialist

Zuigers en pen en zuiger met cilinders 3x KS

Afdicht set voor kop 3x
nokkenas lager
Smeerolie pomp
Drijfstang lagers
Misschien krukas lagers
Voorste en achterste krukas keer ring
Pakking distributie deksel
Carter pakking

Werkplaats handboek f3l912

Koppeling plaat met drukgroep

Vooras lagers

2x koplamp 06

Motorkap haken 06

Deutz letter en embleem

Beugeltjes zitje

Diverse kabels rond motor

Nieuwe accu

Nieuwe motor olie en filters

Aftakas stomp met keer ring

Versnellingsbak deksel pakking

Enz☹
Yanmarthomas
@Rick V als het een spiegel is is hij kats versleten.... is dat wat er aan gebeurd is of wat er nu aan moet gebeuren?
Rick V
@Yanmarthomas moet gebeuren helaas!
Yanmarthomas
@Rick V goeiedagmarie
Rick V
@Yanmarthomas wat betekend dat?
Yanmarthomas
@Rick V zeggen wij altijd hier als we ergens van staan te kijken haha.
Rick V
@Yanmarthomas omdat ik helaas zei? 😁

Nee sleutelen vind ik leuk vooral als je steeds meer te weten komt over het trekkertje, maar als je ziet wat alles kost! Niet normaal! En ik dacht klaar te zijn en lekker toertochtjes te maken maar je blijft bezig een daar wordt ik dan wel erg moe van, en wat je ook koopt het is altijd wat
Yanmarthomas
@Rick V is dat spul zo duur joh?
Rick V
@Yanmarthomas heel het lijstje, en dan nog wat er aan gedaan is, aanschaf waarde enz
Cilinder zuiger kit 120 euro
Koppeling? Met doelgroep druk lager privé as lager? Ik heb nog geen idee maar heb denk wel een vermoeden dat alles zo weer 1000 rond de 1200 gaat zitten
Yanmarthomas
@Rick V cilinder van KS toch?
Rick V
@Yanmarthomas ja, schijnt goed spul te zijn, zitten nu 4 zuiger veren in de nieuwe denk 3
Yanmarthomas
@Rick V KS is super spul beste wat er is naar mijn idee
Yanmarthomas
@Yanmarthomas ik ga het deze winter ook in mijn trekker zetten. 199 per cilinder.
Rick V
@Yanmarthomas zit je ook in de deutz? Op je pf zag ik een inter smalspoor toch?
Yanmarthomas
@Rick V nee geen deutz. Heb inderdaad een inter smalspoor. Geweldig ding.
Rick V
@Yanmarthomas zal zeker! Heb ooit even een 744 gehad, ook mooi spul! Maar Duits vind ik net iets makkelijker, wil je ook ooit een 1056 ofzo?
+1
Yanmarthomas
@Rick V nee eigenlijk niet. Vindt dit veel leuker zonder cabine
Yanmarthomas
@Rick V hij lijkt ook ooit wel warm gelopen te zijn als ik de zuiger bekijk. Die bruine plekken
+1
monster 2012
Hoe groot is je slotspeling van je zuigerveren dan vraag ik mij af en nu het hoon patroon der al uit ? dan heb ik mn twijfel over de kwaliteit van de gebruikte spullen
Yanmarthomas
@monster 2012 dat is niet vervangen. Nu al weer spiegelglad.
+4
Klein Rot
@Rick V

De bussen zijn niet vervangen zo te zien zijn spiegelglad hierdoor zullen de nieuwe zuigerveren nooit “inlopen” op de bussen en daardoor niet afdichten wat weer voor teveel carterdruk leid. Het spetteren uit de buis van de peilstok kan ook komen van het spetteren van de krukas als deze de kant van de peilbuis opdraait, krukas gooit de olie richting de peilbuis. Axiale speling van de drijfstang lagers (voor en achteruit) is normaal radiale speling mag niet.
Gerron
Quote Reactie van @Klein Rot:
De bussen zijn niet vervangen zo te zien zijn spiegelglad hierdoor zullen de nieuwe zuigerveren nooit “inlopen” op de bussen en daardoor niet afdichten wat weer voor teveel carterdruk leid.

Helemaal mee eens. T.S. schrijft echter: Geen carterdruk.
Dus hij heeft er compleet geen verstand van of hij zit ons voor de gek te houden. Bekijk het maar Rick! Ik ga hier niet meer op reageren.
Rick V
@Gerron prima! Ik noem wat ik zie en constateer, er komen dus allemaal nieuwe bussen en zuigers op en wat ik hierboven heb geschreven,

Ik heb ook een 105s deze heeft echt carter druk, hij blaast enorm, dit heb ik dus gebruikt als vergelijkings materiaal, vandaar dat ik heb gezegd geen carterdruk, en dan kan ik wel stom zijn wat ik ook weer niet wil ontkennen maar mensen voor de gek houden doe ik niet!
Yanmarthomas
Ik vindt de zuigers trouwens ook niet echt recent vervangen eruit zien. Zelfde als de bussen. Ook hebben de zuigers bruine plekken wat duit dat hij ooit warm gelopen is
Kramer U800
Helemaal met de bovenstaande reacties eens. Hoe groot is die stootrand boven in de cilinder? Als je hier je vingernagel achter kan laten haken is het veel te veel. Je olieschraapveer zit ook helemaal vol.
+1
Rick V
@Kramer U800 idd d8kke stoot rand, wat er denk ik toen is gebeurd denk ik 8s het volgende:

Rond de 9000 uur nieuwe zuiger veren
Bij 1200 door inruil bij de handelaar gekomen
Boer tegen handelaar gezegd, is gereviseerd
Carter ontluchtings pijpje vol met zooi geduwd en ingerolen

Bij mij alles om de motor schoon gemaakt, gestraald gespoten op nieuw electrolitisch verzinkt

Troep uit pijpje gekomen waarschijnlijk,

Nu olie eruit
Yanmarthomas
@Rick V als ik zie hoe de cilinder eruit ziet kan het best wel zijn dat die olie gewoon van Carter druk komt. Als de bussen ovaal zijn gaan nieuwe ronde zuigerveren nooit passen en heb je altijd carterdruk
Rick V
@Yanmarthomas dat geloof ik wel en dat ga ik nu ook verhelpen maar net wat ik zei, ik heb de 105 vergeleken met 4006 en misschien zit er dus wel verschil in onderdruk bij mem en deutz
Yanmarthomas
@Rick V geen flauw idee. Nieuwe zuigers en bussen van KS zag ik?
autocluba
Kan je zijn compressie nog meten anders zou ik dat wel eens aanbevelen of anders afsluiten en met luchtdruk compressor eens vullen en hoor maar ie vlug doorlaat
mvg
Rick V
@autocluba nee alles licht er af, starten wel snel maar het is een deutz natuurlijk,

Ik moet gewoon niet tobben, alles nieuw er op
Gewoon goed geen geklieder wat ze voor me hebben gedaan

Ik zoek alleen ook nog een handboek maar daar voor ga ij effe online zoeken
Kramer U800
@Rick V Werkplaats handboek of gebruikershandleiding kan je hier krijgen. Zij heeft 99% van A tot Z van de tractor merken. Ze staat ook vaker op landbouw beurzen en evenementen.

Mevr. M.C.M. van Schie
Postbus 5 6 6 8 2
1040 AR Amsterdam
telefoon: 020-6164375 (na 19.00 uur)
fax: idem (dagelijks)
e-mail: landbouw@hetnet.nl
+1
Rick V
@Kramer U800 dank je wel!
Ik zal haar zo dan even bellen

Voor werkplaats handboek f3l912 en d4006s
Hoop dus dat daar alles in staat hef koppeling bak enz
Rick V
@Kramer U800 had ze die van jou kramer ook? Misschien wel je motor?
Kramer U800
@Rick V Nee van mijn Kramer niet 😅 Geen imitatie en geen originele. Zijn er ook maar 397 van gemaakt in totaal dus daar stonden we niet raar van te kijken. Werkplaatshandboek voor de Deutz motor wel (imitatie uiteraard). De originele bedieningshandleiding en onderdelenlijst hebben we uiteindelijk gevonden bij een man in Hengelo die ook zo'n U800 had, door een advertentie in de Pionier.
Rick V
@Kramer U800 de pionier ken ik niet, zal effe googelen, maar dan had je wel geluk!, maar als je de onderdelen lijst hebt zegt dat denk ik niet dat je alles nog makkelijk kunt krijgen?
Misschien dat de bussen en zo wel van een 2 vol 712 er op kunnen?
Kramer U800
@Rick V De Pionier is een heel bekend tractor club blad in NL. Daar hadden we inderdaad heel veel geluk mee. Je kan niks meer krijgen van Kramer, ik heb alles zelf moeten maken. Er is nog één man in Duitsland die nog een groot deel aan onderdelen heeft maar ze niet makkelijk van de hand doet tegen een hoge prijs. Wat bedoel je met die laatste zin?
Rick V
@Kramer U800 vol moet zijn cil past tie zelf helaas aan,

Ik bedoelde dat de zuigers cilinders kleppen en koppen enzo van een f2l712 op die motor van jou kunnen, die 2 cil motor kom je namelijk nog vaker tegen heb ik het idee
farmkoos
@Rick V zuigers en koppen van een 712 zijn anders, jij heb directe inspuiting 712 niet,
Rick V
@farmkoos ik had het over zijn motor, mijne is idd direct inspuiting
Kramer U800
@Rick V De F1-6L712 hebben inderdaad allemaal dezelfde koppen, cilinders en zuigers. En nog een hoop zaken. Lekker makkelijk. Ik moet de mijne officieel nog voorgloeien (wat eigenlijk niet hoeft) omdat deze een voorkamer heeft, de 812 ook nog maar de 812D niet.
Rick V
@Kramer U800 en de normale 912 kun je niet gloeien, tenminste niet in de kop, inlaat lucht wel soms met een vlamgloei installatie, en dan heb je ook nog weer de 912w die je dan schijnbaar weer wel kunt gloeien in de kop

Makkelijk allemaal he!

F4l912, met balans as of zonder? Staat niet in het plaatje naar mijn weten

En dan kunnen er nog weer 10 soorten brandstof pompen op zitten wat weer zorgt voor verschillende vermogens

Ik heb in mijn f3l912 d4006 motor verstuivers die via de zijkant diesel krijgen van de pomp, bovenop de retour, schijnen weer turbo motor verstuivers te zijn! Niet origineel volgens iemand, ik snap het niet meer want ik had een compressor uit 71 en die had ook deze verstuivers, mijn vorige 4006 had dan weer de normale bwv

(klik om te vergroten)

Boven diesel aanvoer

(klik om te vergroten)

Zeikant diesel aanvoer
Kramer U800
@Rick V De 912W motoren draai meer toeren dacht ik. De F4L912 heeft geen balans assen dat heeft de F4L913 pas. Die Duitsers hebben inderdaad heel veel veranderingen doorgevoerd door de jaren heen! Om het makkelijk te maken 🙈
Rick V
@Kramer U800 d6206 en 6806 en wat voor types nog meer hebben een balans as meen ik want een industrie motor kun je er niet inbouwen, volgens een trekker handelaar die al van jongs af aan hierin zit, trekker 4cil motoren zijn naar mijn weten daarom ook veel duurder

Maar ik kan daar naast zitten daar niet van
willemk
Zet er meteen ook even een nieuwe oliepomp in als je de boel toch open hebt.
Rick V
@willemk staat al in het lijstje helemaal boven aan, smeer olie pomp bedoeld u dan denk ik? Dank voor het mee denken!

Weet u soms welke olie druk normaal is bij koude motor? 15w40 diesel olie? Voor geschreven wordt dacht ik sae 20w20 mono grade ofzo?

Er zit nu van mobil sae 20w20 in

In mijn nieuwe compressor motor heb ik 15w40 diesel ingedaan, eigenlijk voor oude vrachtwagen motoren, dit is denk ik ook een goed alternatief?
Rick V
@Rick V trouwens de trekker motor waar dit topic over gaat heeft rond de 12000 uur gelopen, de koppen liggen er nu toch af, kleppen eruit? Dichtrand polijsten? Kunstof kapje boven klapstoel geleiding dan ook maar vervangen? Tuimelaar lagers en bussen ook maar
R Bouwmeesters
@Rick V @Kramer U800 De 912w is inderdaad met voorkamers en gloeispiralen, min of meer net als een 812.
Deze zitten o.a. wel eens in heftrucks.
En inderdaad alle F4l912 trekkermotoren hebben balansassen, de f4l812d in de D6005 ook.
Rick V
@R Bouwmeesters weet u soms ook waarom deze 912w motoren in heftrucks liggen? Korte draai tijden? Misschien?

Ik zie weleens zulke kleine linde truckjes met zo'n motor, alleen hebben ze vaak geen side shift, ik zou zo'n ding ooit wel willen aanschaffen
twand2505
@Rick V inverband met geluid, een indirect ingespoten motor maakt na verhouding minder lawaai.
Rick V
@twand2505 ? Of bedoeld u andersom? Anders heeft het in mijn ogen weinig zin, ik denk dat een 912w toendertijd duurder was?
twand2505
@Rick V nee precies zoals ik zeg.. een indirect ingespoten motor is stiller en na verhouding zuiniger. Daarom werdt hier Soms voor gekozen in heftrucks omdat die vaak in ruimtes en bedrijven reden waar een paar Db zachter wel gewaardeerd werdt
Rick V
@twand2505 toen met diesel met diesel in magazijn! Goude tijden, lk las in je vorige bericht indirect maar dacht eerst dat je bedoelde direct, mijn fout!
+1
Siem.
Onderdruk kan maar op 2 manieren ontstaan. Via de zuigers of via een cilinderkop. Als het niet de zuigers zijn kan een scheurtje in een van de koppen de oorzaak zijn. Dit kan kntstaan bij het " scheef" aantrekken van de kopbouten. Als de motor warm wordt gaat de kop uitzetten.
Kijk eens goed naar de cilinder koppen tussen of naast de kleppen.
+1
Siem.
Kijk ook voor de zekerheid of de carterontluchtingspijp niet verstopt is!
Rick V
@Siem. Pijp is er vanaf, zoek nog een nieuwe, stalen pijp uit motor, de bocht is er af geweest en opnieuw verzinkt, die ga ik er maar weer afhalen ivm met de veertjes monteren van de stoterstang pijpjes, ik zal hem dan meteen even na kijken, misschien door prikken, als dat zo zou zijn hebben we de reden denk ik gevonden dat ik niks voelde aan druk
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!