Bijna vijfduizend trekkers op kenteken

Sinds 1 januari zijn er al 4760 trekkers voorzien van een kenteken. Totaal zijn 6800 landbouwvoertuigen voorzien van een gele plaat. Dat bevestigt het RDW tegenover RTV Drenthe. Het kenteken is vanwege nieuwe wetgeving verlicht sinds dit jaar.
 Bijna vijfduizend trekkers op kenteken (rtvdrenthe.nl)

Sinds 1 januari zijn er al 4760 trekkers voorzien van een kenteken. Totaal zijn 6800 landbouwvoertuigen voorzien van een gele plaat. Dat bevestigt het RDW tegenover RTV Drenthe. Het kenteken is vanwege nieuwe wetgeving verlicht sinds dit jaar.

Nieuwsgrazer

Reacties

porschestandard
Hier het eerste pasje al binnen gekregen vandaag.
+2
Clayson M80
Eerst registeren na 20 werkdagen krijg je het kentekenbewijs weer een dag later
de tenaamstelling code dan kan je een kenteken plaat kopen
een blauwe plaat voor oldtimers tot 1978 , dan gele plaat mag ook moter formaat ( vierkant )
1046
@Clayson M80 heb de pas al binnen
+2
pietjepuk
Zouden ze genoeg "vrije" kentekens hebben? kom hier al aan de 10 stuks. tikt flink aan. Zou een mooie chaos worden als ze niet genoeg nummers hebben.
jammermaarhelaas
@pietjepuk

Schatting:

Eerste kenteken was TBB 01 B,
Wanneer de A, de I en de W overgeslagen worden blijven er 23 letters over en dan kom ik in theorie uit op 1 x 23 x 23 x 10 x 10 x 23 = 1.216.700 mogelijke combinaties voor een trekker, en dan hebben bijvoorbeeld getrokken wagens weer een eigen beginletter, dus even zo veel combinaties, en getrokken werktuigen hebben dat, enzovoorts.

Allicht zijn er nog een paar letter combinaties die gevoelig liggen, maar op een 650.000 kom je al snel (20 x 20 x 9 x 9 x 20).
bartjuh
@jammermaarhelaas tbb03b is 't eerste nummer. Is van een deutz d25... Valt me op dat de 1e aantal trekkers allemaal ouwe beessies zijn...
+5
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @bartjuh:
Valt me op dat de 1e aantal trekkers allemaal ouwe beessies zijn...

Met vriendenclub achter de pc op oudjaarsnacht en kijken wie het eerste zijn oldtimer geregistreerd krijgt? 😃
+1
Pieter Buren
@bartjuh Die eerste paar trekkers zijn al op 8-12-2020 tenaamgesteld. Zeker een rdw medewerker met een oldtimerverzameling😉.
Valt me ook op dat buiten de oldtimers vooral veel fendt trekker staan geregistreerd.
TBB-01-B uit dit artikel is trouwens niet te vinden: dvhn.nl/drenthe/…
@bartjuh Bart, waar kun je dat achterhalen?
bartjuh
@DennisVanDerSteen op de site van rdw of via de app van rdw. Kenteken invullen en alles was bekend is komt tevoorschijn
+1
erik9831
Het kenteken is vanwege nieuwe wetgeving verlicht sinds dit jaar.

Wat een hippe nummerplaat, ze is verlicht 😂
NH-Ford
@erik9831 of deze; ' is aanmelden voorlopig gratis'... eh, ik heb toch echt geld moeten betalen 🙈
1046
@NH-Ford maar volgend ga je echt betalen . Dan is et nu in verhouding wel gratis ja😆😆😆
+1
Kreidler76
Gistermiddagpasje met kenteken binnen. Omdat de Deutz D4006 uit bouwjaar 1972 komt mag een blauwe oldtimerplaat gemonteerd worden.
De kentekenleverancier was hier echter niet van op de hoogte. Volgens de leverancier alleen mogelijk met 2x2 cijfers en 2 letters.
In de mail welke ik van het RDW heb gekregen worden er GEEN aparte oldtimer kentekens voor landbouwvoertuigen afgegeven.
Je kunt dus met het afgegeven kenteken een oldtimer plaat aanvragen als het voertuig van VOOR 1JANUARI 1978 is.
Doe er je voordeel mee.
+2
Kreidler76
Vergeet niet het afgegeven kenteken door te geven aan de verzekering.

Je bent hier zelf verantwoordelijk voor.

Verzekering meld aan het RDW, dat het voertuig bij hen verzekerd is.
Scheelt een hoop gezeur en centen bij controle van het RDW.
+1
kevin-fendt
Ik heb mn kentekenpas en papieren ook al binnen. Van de verzekering kreeg ik al een mail, even de gegevens aanvullen en dan is dat ook geregeld.
Deutz fahr 5206
Word het trekker rijbewijs dan nog moeilijker ?

Hoe zit dat met hobby trekker ?
kevin-fendt
@Deutz fahr 5206 Rijbewijs zal wel het zelfde blijven? , Een hobbytrekker kan je gewoon op je eigen naam registreren bij rdw. En de trekker kan je als hobbytrekker verzekeren.
+1
CaseMX
@kevin-fendt Ik had ergens gelezen dat de toegestane snelheid van tractors nu ook 40km per uur is, ipv 25. Kun je dus wat sneller rijden met lessen!
+1
kevin-fendt
@CaseMX Haha ja daar zit wat in.
+3
1046
@CaseMX tijd gaat er niet sneller door . Een uur is een uur🤣🤣
CaseMX
@1046 Jaa meters maken haha
Kreidler76
@Deutz fahr 5206
Alle tractoren moeten worden aangemeld dus ook je hobbytractor.
bas101
Laatstt uitgegeven kenteken is ?
hosternokke
Hoe zit het als je je hobby trekker wel op kenteken zet maar niet verzekerd, omdat die alleen op eigen terein rijd. moet je hem dan schorsen net als bij een brommer of auto?
DB780
@hosternokke Goede vraag, zou ik ook wel eens willen weten
+2
NH-Ford
@hosternokke Dan krijg je automatisch een boete via administratie van RDW. Daar staat hij immers als onverzekerd te boek, krijg je boete voor het onverzekerd rondrijden.
Blijf je op eigen terrein, registreer je hem nu, heb je kenteken straks zul je hem moeten schorsen wil je hem niet verzekerd hebben.
ambu954
Een graankippertje enkelas ongeremd wat voor ton (op papier )mag die hebben zonder dat er remmen op moeten voor het kenteken (liefst wel 38 km 😄 )
varken
@ambu954 wat vind je zelf veilig?
ik zal zeggen max 3500kg
ambu954
@varken Er ligt aan gewicht ook nooit meer op dan die 3500 kg maar wat zegt het RDW
Dus niet dat ik 3500 invul en dan een probleem heb
+1
varken
@ambu954 750 kilo heb je nooit problemen! dan kun je hem zelf achter een clio knuppen
+1
DB780
@varken Helaas gaat die vlieg vaak niet op, meeste auto's mogen op papier minder als 750kg ongeremd trekken.
+1
NH-Ford
@ambu954 Bestaande aanhangers moeten verplicht remmen hebben als ze leeg meer dan 3500kg wegen.
pietjepuk
Harder dan 25 km / uur rijden met bestaande aanhangwagens of werktuigen is er niet bij. wagens boven de 1500 kg moeten een rem en losbreekinrichting hebben. werktuigen boven de 3500.

hier de link. met alle gegevens. kan het tabletje niet rechtstreeks hier geplak krijgen.
cumela.nl/nieuws/nieuws/…
NH-Ford
@pietjepuk Dat is een verouderd artikel.
Klopt inderdaad dat vanaf die tijd voor nieuwe machines nieuwe eisen golden.
Echter is het nu zo wanneer je een bestaande machine registreert deze moet voldoen aan de wetgeving Regeling Voertuigen, daarin staat dat aanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (werktuigen) met een massa in rijklare toestand van meer dan 3.500 kg moeten zijn voorzien van een goedwerkende reminrichting. (plus hele blabla dat een aanwezige rem goed moet werken etc etc.)

Ten tijde van het schrijven van het artikel wat jij hier deelt mocht je in Nederland überhaupt helemaal geen 40 met landbouwvoertuigen.
pietjepuk
@NH-Ford Word hier van alles beweerd maar wat is waar. iemand een link naar de huidige regelgeving. bij rwd kan ik niets vinden.
NH-Ford
@pietjepuk Ga maar een bestaande aanhangwagen registreren op kenteken.
Daar moet je op einde aanvinken dat je akkoord gaat dat deze aanhangwagen voldoet aan de wetgeving Regeling Voertuigen.
Kijk je in deze wetgeving naar artikel 5.14.31, zie je het wezenlijk staan.

Wordt hier inderdaad veel beweert en geroepen....
Veel is na te gaan in wetgeving, immers, enige eis aan bestaande machines is dat ze moeten voldoen aan Regeling Voertuigen.
Wordt ook veel geroepen over ontbreken en niet aanwezig zijn van serienummers etc... Was al jaren verplicht, is nu niet iets wat vanaf dit jaar nieuw is..
NH-Ford
ambu954
@NH-Ford ik snap er niks van helaas ik kan niks over gewicht vinden 😄
NH-Ford
@ambu954 Hoe zwaar is je kipper in rijklare toestand (leeg)?
pietjepuk
@NH-Ford ja dat zocht ik. 👍

over het gewicht kan ik niet vinden of dit inclusief of exclusief lading is. Staat wel in bij twijfel wegen. Dan denk ik als ze je geladen treffen gaan ze wegen inclusief lading.

staat ook in wanneer er geen reminrichting is je een hulpkoppeling moet hebben. hoe moet ik dit zien? alles beneden de 3500 kg een extra ketting?
+1
NH-Ford
@pietjepuk help me ff, waar zie je dat staan?

Dat gewicht is rijklare massa. Als je de definitie bekijkt van rijklare massa is dat onbeladen.
pietjepuk
@NH-Ford dat van dat wegen staat recht van die 3500 kg van de link die je hier boven gaf.

van de hulpkoppeling 5.13.66 en dan punt 4
pietjepuk
@pietjepuk ben er al aan uit. 5.13 zijn geen landbouwaanhangers. alleen 5.14
+1
NH-Ford
@pietjepuk Wel bij de juiste categorie blijven kijken hé
5.13 is het hoefdstuk voor de aanhangwagen categorie O.... wij praten over R of dan wel S.

Dat wegen kan zeker, maar zoals gezegd, dat is dan de machine, leeg.

"massa in rijklare toestand voor voertuigen van de voertuigcategorieën T, C, R en S: onbeladen massa in rijklare toestand van het voertuig als bedoeld in artikel 2 van verordening (EU) 2015/208;:"
pietjepuk
@NH-Ford ik was eerder 😂
pietjepuk
@NH-Ford waarom zou ik nu bijvoorbeeld hark en kipwagen. (beide minder dan 3500 kg en geen reminrichting) niet op mogen geven met een constructiesnelheid van 40 km/h
NH-Ford
@pietjepuk Je mag ze opgeven voor 40 km/h als dat de maximale constructiesnelheid is.
Kan hij zo hard, of heeft de fabrikant hem zo gebouwd als hij dat kan/mag.
Weet je dat niet zeker is het zelf te beslissen.... met 40 komt hij wel mee toch?
Clayson M80
@NH-Ford mijn kippertjes wegen leeg 1150 kg nu kenteken of witte volg plaat
+1
NH-Ford
Gewicht boven 750 is eigen keuze wat je doet.
Doe je een witte volgplaat mag je max 25.
Kan je kipper 40, kun je hem ook registeren voor 40, krijgt hij eigen kenteken, mag je 40 rijden.
Clayson M80
@NH-Ford mijn trekker wil niet harder dan 30km/uur
NH-Ford
@Clayson M80 dan veranderd er weinig voor je kippers, waar ik 40 zei moet je dan maar 30 denken.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kenteken , trekkers , rdw en drenthe geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!