John Deere 6230 - Meer motorvermogen geven tips

Beste leden. Mijn johndeere 6230 met exact 95 pk aan de water rem moet eigenlijk iets meer motor vermogen hebben om straks wat vlotter een 4 elements hark te kunnen trekken.
Heb betreft een standaard uitvoering met een a tot f Bak.

Zijn er leden die het zelfde type bijvoorbeeld gechipt hebben ofzo? En goede ervaring hebben en kosten plus brandstof etc. Laat maar horen 😃

Mvg,
JD 6110

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

bartjuh
95 moet toch zat zijn voor een harkie?
JD 6110
@bartjuh net krap zat bij een wat zwaardere snede. Daarom mocht die wel iets feller worden.
deJong
Ze zijn volgens mij gewoon te chip tunen.

Bij de akkerbouwer ook een 6230 gereden die 135 pk gaf.
JD 6110
@deJong Premium of standaard als deze ? Hoe reed dat ?
deJong
@JD 6110 heb em o.a. voor de kipper ruggenfrees en kopeg gehad. Hij zette wel door.

Vooral met ruggenfrezen op zware grond kwam hij goed tot zijn recht. En verbrandde de diesel nog goed schoon.
JD 6110
@deJong heb ff gegoogld en ze kunnen mijne tot max 120 chippen..
deJong
@JD 6110 nohja verder. Heb laatst nog eens met 1 van de jongens gesproken. De trekker was er nog steeds tot tevredenheid.

Mijn buurman zijn 6320 was een rijdend rampgebied. Maar dat lag aan de gebruiker denk ik🤭
casejxu
@deJong de geholpen 6320 waar ik mee reed was een beul! Ook met 27t steenkorrel in de kieper over de Canadese heuvels 😅🙈
JD 6110
@casejxu ook gechipt met 25 pk extra ?
casejxu
@JD 6110 wel meer ook. Dacht rond 135 140pk🤔 maar die was uitschakelbaar volgens mij. Hoe ze dat deden geen idee
+1
deJong
@casejxu

Powerbox noemen ze dat lun je zelf de hoeveelheid vermogen regelen.

Heeft de loonwerker ook op zijn 7810s voor de pers. Van standaard 180 naar 210 en dan nog een stapje hoger💪💪
JD 6110
@casejxu oh oké..... dat kan bij chip tuning niet
JD 6110
@deJong 6320 is al weer iets feller
pa
Quote Reactie van @deJong:
Maar dat lag aan de gebruiker denk ik

Denken overlaten aan een paard. Die heeft een groot hoofd
case 745 xl
Een 6430 is 120 ik dacht dat het dezelfde trekker was
+1
930triplemaaier
@case 745 xl 6430 heeft een zwaardere achterbrug
+1
Fendttrisixfan
Weerstandje tussen de raildruksensor steken helpt ook 😁
JD 6110
@Fendttrisixfan raildruk lees ik ook ja

(klik om te vergroten)

+1
DANOONTJE POWERR
@JD 6110 knap ook dat ze de turbodruk kunnen aanpassen. 🤣
+1
Fendttrisixfan
@DANOONTJE POWERR kan wel want zit een variabele turbo op een 30 serie
DANOONTJE POWERR
@Fendttrisixfan weer wat geleerd, haha.
mdoornekamp
@DANOONTJE POWERR ze blazen de turbo iig wel eerder op.
+2
mdoornekamp
Koop geen losse kastjes. Je kunt beter de soft ware aan laten passen door een goeie tuner. Hou het wel beperkt, want sommige tuners drukken er zo 50 pk bij. En dan zit je later met de brokken. Kwa kosten ben je gauw 1000 euro kwijt. Zeker met een vermogens meting erbij.
JD 6110
@mdoornekamp ja van die power boxen ken ik al verhalen dat een johndeere 7930 kapot gelopen is.. ik was benieuwd naar de ervaringen bij chip tuning. Bovenstaande screenshot
JD 62
Sommige dealers doen het ook
guus hiddink
Laatst hier in de buurt met een 6330 gereden en die was tot 125pk gechipt en dat was goed merkbaar een felle trekker geworden .
JD 6110
@guus hiddink van wie Guus ?

Dat muk hebb'n
guus hiddink
@JD 6110 hij komt van wolterink af dacht ik .Ik denk dat je hun het het beste ff kunt vragen.Trekker is het van sturris uit aalten
JD 6110
@guus hiddink hmm oke 👍
Kouboer84
Bij een 6230 standaard heeft maar 2 kleppen per cilinder ipv 4 per cilinder bij een 6230 premium. Een 6230 standaard is daardoor ook heel lastig te chippen. Dat valt echt niet mee...
jd4050
@Kouboer84

Hoezo dan? Dat wil prima hoor. Reed eerder ook vaak met een getunede standaard 6330. Die had 130pk.
gerbenjd6520
Ik zou zeggen, bel Agrichip op. Ze kunnen je zo helpen met vragen die je hebt. Wij twijfelden eerst ook nog, omdat er een "vreemde" aan je trekker gaat zitten. Maar al snel wist hij ons het verhaal te vertellen over hun plan van aanpak. Sinds dien hebben we 2 trekkers laten chippen. Heb er nog geen dag spijt van gehad. Het word een hele andere trekker. (zeer positief). Ook is hij serieus zuiniger geworden, als je er maar hetzelfde werk mee doet. Wij zijn zeer over ze te spreken
JD 6110
@gerbenjd6520 welke hebben jullie gechipt?
+1
gerbenjd6520
@JD 6110 Een John Deere 6830. (Had 143pk, nu 174pk). En een John Deere 6155R (had 151pk, nu 181pk). Over bijde dik te spreken, maar de 6830 het meeste
mdoornekamp
@gerbenjd6520 en hoeveel pk heeft de 6155R nu met boost dan? 235?
RobinBos
@mdoornekamp heb eigenlijk nog nooit een trekker gezien die met tuning ook meer vermogen had als de boost erin kwam, dat bleef eigenlijk altijd gelijk, en dat kunnen de tuners zelf ook niet meten met een vermogens tester.
+1
mdoornekamp
@RobinBos ik denk dat de boost er gewoon bovenop komt. Alleen weet geen enkele tuner wat er precies gebeurt. Zonder boost zou de trekker met transport niet meer door trekken naar de 50 km. Waarschijnlijk zit ik er met die 235 pk niet ver naast. Collega hier heeft een 6175R laten tunen. Die is 265 pk.
gerbenjd6520
@mdoornekamp klopt. Maar het vermogen word met maximaal 24% verhoogd. Dus dan doe je 181 x 1,24. Dat is inderdaad wel er veel. Maar het is wel zo zeiden ze. Dus het zal wel zo zijn dan. Ik moet zeggen dat je dat ook wel echt kan vernemen. Alleen als je die laatste PK'S gebruikt, verhoogd het brandstofverbruik dubbel en dwars
gerbenjd6520
@mdoornekamp ik heb nog even naar de resultaten gekeken. Maar voor het chippen had hij 177. Dus dat betekend met boost 220
mdoornekamp
@gerbenjd6520
Quote:
resultaten

Hebben ze ook met boost kunnen meten dan? Het is technisch wel mogelijk om de boost tijdelijk aan te zetten voor de meting.

Van aftakas naar motor vermogen komt er nog 11 % bij.
RobinBos
@mdoornekamp waar het op lijkt, en zeker bij de goedkopere tuners, is dat ze enkel het Max vermogen zonder boost tunen. Na het tunen zal het vermogen zonder boost en vermogen met boost niet veel van elkaar verschillen.
gerbenjd6520
@mdoornekamp Nee. Ze hebben niet met boost gedaan. Je ziet wel op het scherm dat hij "graag" de PK's er bij wil hebben, maar deze krijgt hij niet omdat de trekker niet rijd
mdoornekamp
@gerbenjd6520
Quote:
niet met boost gemeten

Ja blijft altijd lastig om met boost te meten. Schijnt wel te kunnen met laptop eraan
angelo-nabben
@mdoornekamp je zou het eigenlijk goed moeten kunnen merken op je 6155 komt 50pk boost bij.
+1
mdoornekamp
@angelo-nabben
Quote:
50 pk boost bij

Nou niet helemaal 50. Zonder boost 170 pk maximaal. Met boost 202
+5
AVA
Gewoon afblijven! Kan je beter een zwaarder model aanschaffen of een tikkie terug doen...
930triplemaaier
@AVA dit ben ik gedeeltelijk met je eens. Als het de zwaarste uit de serie is geef ik je gelijk. en als je dan nog meer vermogen nodig bent om het werk vlot te kunnen kun je beter een serie groter gaan. Als je bijvoorbeeld een fendt 824 vario tuned naar 280/290 pk zie ik het probleem niet zo omdat de 828 ook 280 pk is. vaak zijn er maar minimale verschillen tussen trekkers uit dezelfde serie afgezien van het vermogen.
AVA
Toch zijn er in de praktijk kleine verschillen, denk aan aftakaspakketten waar een lamel extra in zit etc. Ik ben er persoonlijk op tegen. Heb er genoeg gezien die een storing kregen mede door het tunen van de trekker.
JD 6110
@AVA ben nu wel benieuwd naar de 6330 en 6430 kwa verschillen dan. Anders kan mijn 6230 er nog iets bij krijgen tot die aan de 6430 komt
GerbertXL
@JD 6110 dat kun je zelf opzoeken in jdparts. Al de koppelingspaketten opzoeken, assen, en wat al niet meer...
joske1980
@GerbertXL
Ja dat is allemaal hetzelfde
mdoornekamp
@joske1980 6430 heeft een zwaardere achter as. En zo zijn er nog wel meer verschillen.
+1
joske1980
@mdoornekamp
Ik geloof het achter elkaar maar ik heb het ooit proberen te zoeken op jd parts maar kon weinig verschil ontdekken
mdoornekamp
@joske1980 er zitten echt veel verschillen tussen de opvolgende types. Een 6520 heeft een lichtere eindvertraging achter dan een 6620. Een 6155R heeft zwaardere 4wd dan een 6145R. Een 6175R heeft een lichtere vooras én hef dan een 6215R. En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
hobbyboer
@mdoornekamp idd veel verschillen.
Ook nog tussen de premium en de 'standaard'/se.
En dan kun je ze van hetzelfde type eventueel ook nog klantspecifiek bestellen met bv zwaardere remmen, hef, oliepomp of met minder uitrusting dan standaard.
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
veel verschillen

Ja je snapt bijna niet dat het toch voordelig is om zoveel verschillende details te veranderen
+1
hobbyboer
@mdoornekamp ze kunnen beter wat meer naar Fendt kijken idd, gelijk alles maar traploos
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
alles traploos

Dan moet ik over op een ander merk. Traploos heeft voor mij geen meerwaarde
J asper
@mdoornekamp 90% van de 6r's waren vario stond in een verhaaltje van jd.
mdoornekamp
@J asper
Quote:
90%

ik heb ook wel eens veel lagere getallen gehoord
+1
2850Johndeere6R
@mdoornekamp hier in de buurt halen ze amper aan de 50% denk ik
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Hier in de buurt is het wel tegen de 100% als het niet 100 is.
mdoornekamp
@JD 6430 The Best veel akkerbouw. Dan is vario wel zinvol. Grote loonwerker hier heeft wel 20 jd's. Geloof 1 vario voor de sleepslang. De rest powr quad. En geen 50 km.
angelo-nabben
@mdoornekamp voor sommige werkzaamheden is het wel erg prettig om een vario te hebben en zeker nu met de command pro.
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Ja bijna alleen maar akkerbouw en loonwerk inderdaad. Die enkele veehouder die hier een jd heeft hebben er ook een frontlader op, dan is autopowr ook wel handig
hobbyboer
@J asper het bedrijf waar ik werkte en nog wel eens meehelp zit op 100% met de R's en zat bij de 30serie ook al op 62.5%
En thuis zit ik met de 30serie op 100%
+1
J asper
@hobbyboer Ging over de 6r's die ze in nl verkochten. Ik heb het ook niet bedacht @mdoornekamp maar zij een van jd. Zal is kijken als ik het nog kan vinden. Vondt het zelf ook veel vandaar onthouden.
+1
J asper
Je moet bij Willem wezen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

joozt
@J asper kan ik me best voorstellen. Ik zie hier de 6 cilinders R’s ook vooral als CVT. De ‘kleinere’ 4 cilinders ook nog wel handgeschakeld.
CaseCS130
Is die 95 pk het motorvermogen of het aftakasvermogen? Als het het laatste is dan is die ook al aardig wakker. Ik zou er wel wat mee oppassen hoor, zeker als je er van plan bent 30pk of meer bij op te drukken.
In ieder geval bij de goedkope tuningmethodes vandaan blijven en tuning altijd icm een waterrem test doen.
RJBrouwer
@CaseCS130 lijkt me 95 pk aan de aftakas, omdat hij het gemeten heeft aan de waterrem...
JD 6110
@CaseCS130 aan de aftakas ja.
CaseCS130
@JD 6110 Dan zit je al ongeveer 14 pk (uitgaande van 10pk erlies) boven het normale vermogen, daar nog eens 25 bij op en je zit aan 40 pk extra. Dat is stevig op een 91 pk trekker.
JD 6110
@CaseCS130 nee 20 a 25 zou al zat zijn
JD 62
Wij hebben onze 6230 premium ook laten chippen bij de dealer.Ze kunnen het vermogen met of zonder boost instellen je meet voor de waterrem wat er gebeurt anders stellen ze het bij naar wens.Onze heeft 119 zonder en 122 met boost aan de aftakas
JD 6110
@JD 62 ik heb een standaard. Is al weer anders. Volgens mij heeft niemand dit type nog gechipt 😅
JD 62
@JD 6110 Onze dealer heeft ook wel eens een 6230 std. gechipt .Maar er kwam niet heel erg veel bij,heeft toen niet gezegt hoeveel
JD 6110
@JD 62 ah oke .dat laatste kan misschien net genoeg zijn dat die iets pittiger Word.!
+1
Wij hebben een 6110 en 1 keer voor een 4 elements hark gehad kan die makkelijk aan, maar onze trekker is ook wel heel taai
JD 6110
@Jelle Boerkamp6110 ja dat goed ja ! 10 serie is al goed pittig ja
@JD 6110 ja kunnen we ook merken met voeren, we hebben de aftakas op 1000 toeren dan kunnen we met 1200 motortoeren 540 op de aftakas halen, maar dan kan je goed merken dat hij moet werken
+2
CaseCS130
@Jelle Boerkamp6110 zou daar wel wat mee oppassen, heeft hier voor een vervroegde motor revisie gezorgd. Dat toerental is eigenlijk te laag om constant op hard te laten werken, heb je geen 750 stand?
+3
Noorderling
@CaseCS130
Het levert ook nog eens niks op, brandstofverbruik is minimaal gelijk en kan ook nog wel eens gaan stijgen.
540eco op 1500-1600 toeren kan wel weer een besparing opleveren als het mengen weinig vermogen vraagt voor bijvoorbeeld een groepje drogen of jongvee.
@Noorderling het is een 12 kuub voerwagen maar die laden we nooit helemaal vol en wel mengen de hele tijd dus hij krijgt niet in een keer 2000 kilo voor de kiezen
+1
Noorderling
@Jelle Boerkamp6110
Zelf weten, maar de revisie komt er alleen maar sneller van dichtbij.
Hebt met zulke lage toeren met continu belasting te weinig koelcapaciteit, smering is lager.
Motor draait te weinig toeren waardoor de turbo nog niet meehelpt en dus niet efficiënt draait.

Heb al wel vanalles geprobeerd, als je een verbruiksmeter hebt kom je er achter dat onder de 1500toeren het allemaal niets helpt om zuiniger te werken, of je moet bouwen voor een hele andere motor karakteristiek maar dat gebeurt ook niet.
+1
@Noorderling we hebben m terug geschakeld naar 540E maar onze andere trekker een 6 cyl van 180pk voor ook wel eens maar die hebbben we wel ook 1000 toeren staat die kan het makkelijk aan
CaseCS130
@Jelle Boerkamp6110 Goed dat je dat gedaan hebt, krijg je op de lange termijn geen spijt van.
@CaseCS130 hebben we wel maar de trekker kan dit makkelijk aan slaat nooit af
+3
@Jelle Boerkamp6110 Ik zou het niet doen, de belasting op je drijfstanglagers en krukaslagers is bij de helft van de toeren per minuut dubbel zo hoog. Je motor word veel zwaarder belast, en dat bij minder smering omdat je oliepomp ook niet op volle capaciteit werkt. De meeste motoren hebben hun optimum tussen de 1500 en 2000 toeren per minuut
+2
mdoornekamp
@MaartenMandemaker ja klopt en je koeling is ook slecht bij lage toeren omdat je doorstroming van het koel water laag is. En je fan draait ook langzaam
+1
930triplemaaier
@CaseCS130 daarom wordt het eigenlijk door diverse dealers/trekkerfabrikanten afgeraden om met trekkers die voor de pomp staan bij het sleepslangen om op de 1000eco te draaien. De koeling/smering laat dan toch te wensen over waardoor er al verscheidene motoren kapot gedraaid zijn
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden opvoeren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!