Hoe uit de imPASse?
Het is inmiddels een beetje duidelijk geworden hoe de belangenbehartiging erin staat. Lto is blij met de stikstofwet want de PAS-ers worden gelegaliseerd. De stellingname van lto lijkt logisch aangezien zij medeverantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van de pas. Het is ook nodig dat die bedrijven geholpen worden, immers zij kunnen er niets aan doen dat de overheid een ondeugdelijk programma heeft ontwikkeld.En daar zit volgens mij de kern van het probleem. De kans is zeer groot dat de ruimte om de PAS-ers te helpen van de gehele sector moet komen. Er komen verplichte maatregelen op de sector af die onvoldoende financieel gecompenseerd worden door de overheid. Agractie heeft inmiddels gedreigd de gesprekken met lnv stop te zetten als lnv niet met meer geld over de brug komt. A little too late lijkt me.
Wat ik me afvraag. Waarom voelt de belangenbehartiging zich eindverantwoordelijk om uit deze impasse te komen? Mochten PAS-ers juridisch aangepakt worden door MOB of wie dan ook dan lijkt een gang naar de rechter om de overheid aansprakelijk te stellen voor geleden schade toch kansrijk?
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
De ruimte die nodig is voor legalisering PAS knelgevallen is het verschil tussen bestaand gebruik 1994, 2000 of 2004 en gerealiseerde capaciteit 2019. Dit maak ik op uit de gestelde vragen aanvullende informatie die RVO opvraagt.