Massey Ferguson 65 - PTO wilt niet inschakelen

Beste Tractorfanners,

Ik heb een probleem met mijn massey ferguson 65 , de ground pto kan ik wel inschakelen maar de engine pto kan ik enkel maar inschakelen zonder ballast,(ook blijf de pto draaien als ik de koppeling induw) ik wou hem testen aan mijn hakselaar en dan kraakt heel hard en krijg ik hem er niet in.
De koppeling is gereviseerd dus ik weet niet aan wat het kan liggen.

Groeten
MF65power

Reacties

+1
Bert353
Je weet dat je de PTO koppeling ook apart moet instellen?
wat jij nu beschrijft is dat de PTO koppelingsplaat niet vrijkomt.
onder het koppelingshuis zit een plaat met 4 bouten vast, als je die erafhaalt, kun je het koppelingsmechanisme draaien, en moet je op zoek naar 3 bouten met een dunne moer, daarmee kun je de afstelling regelen.
+1
MF65power
@Bert353 ik heb dat eens bekeken, ik bekijk het nog eens wat beter
+1
gerhardleusink
Koppelingsplaat pto per ongeluk niet verkeerd gemonteerd? Kan zijn dat de afstelling goed is maar de koppeling alsnog niet vrijkomt.
MF65power
@gerhardleusink de koppeling heb ik bij een dealer binnen gedaan dus ik ga ervan uit dat hij prima is
gerhardleusink
@MF65power luikje van onder al ingekeken. Zo ja wat was de kleutrvan de drukvingers? Donkerblauw/heet geworden/verbrand? Als dit het geval is dan is de kans groot dat de koppelingsplaat niet goed gemonteerd zit of de afstelling van de koppeling niet goed is. Als dit niet aan de hand is kan de plaat evengoed nog verkeerd zitten. Anders 1 persoon koppeling bedienen en ander persoon onder door het luikje kijken of de 2e trap vd koppeling goed vrij komt.

Maar heeft de dealer em niet geprobeerd dan?m
MF65power
@gerhardleusink ik heb enkel de koppeling los binnengebracht en zelf terug gemonteerd, Ps bedankt voor je tips , ik bekijk het
+1
MFPOWER06
Heb je al eens de olie van je achterbrug ververst?
En hoe was de staat van deze olie?
MF65power
@MFPOWER06 er zit nu nieuwe olie op, de vorige was maar melkachtige olie.....
MFPOWER06
@MF65power ohh dat is niet goed dus water in de olie

onder in de versnellingsbak zit een dubbele price as ik vermoed dat hier roest tussen zit. de ene as is van de aftakas en de andere van de wielen. dit heb ik zelf ook met mijn mf 133. dit zou je kunnen testen door als de trekker koud is een uitwendig olie ventiel te bedienen dus bijvoorbeeld een dw ventiel door de overdruk te laten blazen. daardoor komt er weestand op een as te staan en draaien ze onafhankelijk van elkaar zoals het hoort als je hem nu goed kan inschakelen zit het probleem daar in
MF65power
@MFPOWER06 oke, ik heb wel geen olieventielen..
Ik heb het gevoel dat de 2e trap van de koppeling niet ver genoeg gaat en daarom dat ik hem niet kan inschakelen.
MFPOWER06
@MF65power deze klachten had ik ook koppeling vervangen en nog steeds ik denk ook dat opstellen bij jou geen zin heeft
MFPOWER06
@MF65power kun je ook iets proberen met de hef ? Zelfde olie pomp is dat zorg natuurlijk wel dat je iets aan de aftakas hebt zitten maar dat begrijp jij natuurlijk ook wel
MF65power
@MFPOWER06 de hef kan ik mooi bewegen, schud niet is helemaal inorde volgens mij, zit zelfs een nieuwe hydraulikfilter in
MFPOWER06
@MF65power nee ik bedoel in plaats van een uitwendig olie ventiel te gebruiken voor weerstand op een price as de hefinrichting te gebruiken bijvoorbeeld door er een gewicht in te hangen en dan helemaal omhoog doen
MF65power
@MFPOWER06 owja zo ja ik snap het, ik ben nu effe aan het kijken naar de tractor en hij wil zelf niet in engine pto als hij gewoon stilstaan en niet draait, maar hij wilt dan wel weer in ground pto, heb je daar een reden voor?
Bedank alvast voor uw nuttige info
MF65power
@MF65power kheb een te vroege uitspraak gedaan, ik heb eens aan de aftakasstomp gedraaid een dan het juiste moment gevoeld en dan wil hij er ook in (als hij stilstaat voor de duidelijkheid)
+1
Pauls
@MF65power Is het koppelingspedaal hoog genoeg in vrije positie, heb ik ook last van gehad met de 175 (eerste versie, de opvolger van de 65) Koppelingspedaal moet hoger staan dan de rempedalen, dan heb je genoeg slag om de 2 de koppeling ver genoeg in te duwen om de aftakas in te schakelen.
MF65power
@Pauls ja ik zat daar ook eerder aan te denken, ik zie wel als ik vanonder kijk dat die ronde schijf, de schijf dat tegen je koppeling komt om te ontkoppelen dat die er wel al tegenkomt zonder te koppelen
+1
Pauls
@MF65power Je bedoelt dus dat de drukgroeplager de vingers raakt ? Beter zou zijn van net niet natuurlijk, maar ik weet niet of het zo standaard is. Ik spreek natuurlijk over de 175, maar sommige dingen zijn bij mijn model ongeveer gelijk aan de 65. Ik heb ooit het koppelingspedaal hoger ingesteld zodat de slag om te bedienen langer wordt. Kan je zien of er in de as (buiten de trekker linkerzijde) een gat staat, zodat je dit kan tegenhouden met een grote schroevendraaier of oude hooimachinetand, dan kan je de klem beetje lossen, de pedaal iets hoger trekken (of er iets onder leggen), dan klem terug goed vastdraaien, zodat de pedaal een iets grotere slag kan maken. En zo proberen, is het niet voldoende, mss toch terug de vingers afstellen volgens procedure. Nog een ander vraagje, is de as waar de splines opzitten, nog intakt, is het niet wat ingelopen, want dan kan de koppeling ook moeilijk lossen, en blijft ie haken. En dan wordt de benodigde kracht te groot om de koppeling te bedienen.
MF65power
@Pauls dus als ik de pedaal aanpas kan het zijn dat het probleem is opgelost? Ik hoop namelijk van wel want dat zou een groot pak van mijn hart zijn, dan moet hij tenminste niet meer door 2
Pauls
@MF65power Het zou kunnen dat het dan opgelost is, wat wel kan is dat dan de pedaal vrij hoog komt te staan, en dat je de knie goed moet plooien. Het is soms een beetje zoeken naar de juiste plaats, bedenk wel dat het een al wat oudere trekker is, en dat er vaak wat meer speling op alles assen zit, zodat ook de bronzen bussen in het huis, soms de boosdoener kan zijn, zijn deze vervangen en was de as niet te ver ingesleten ?
MF65power
@Pauls de assen waren in prima staat, niet ingelopen, ik schrok er zelf van hoe goed ie er nog uitzag. Inderdaad want mijn pedaal is nu vrij laag ingesteld want ik kom tegen de tweeklank zelf met de pedaal en dat is niet de bedoeling
MF65power
@MF65power *treeplank bedoel ik
MF65power
@Pauls update, ik heb nu de pedaal versteld en nu draait de drukgroeplager , hij raakt net niet de vingers, zou nu mijn probleem kunnen verholpen zijn denkt u?
+1
Pauls
Quote Reactie van @MF65power:
schijf dat tegen je koppeling komt om te ontkoppelen dat die er wel al tegenkomt zonder te koppelen

Mss dat de veertjes wat slapjes zijn, om de pedaal op te trekken binnenin het koppelingshuis, zijn er 2, deze zijn toch aanwezig & vast gemaakt ?
MF65power
@Pauls Jep die zijn keurig vastgemaakt terug
+1
Pauls
@MF65power Ik heb er nog ff de boek op nageslagen, hier staat in vermeld dat de pedaal zo moet ingesteld staan dat de slag van de 1ste koppeling te bedienen, de speling tussen het klemblokje (op de ingaande as) en het huis ongeveer 1,5 mm moet zijn voordat de koppeling wordt bediend, dit is de vrije slag van de pedaal, en wordt door de veertjes gemaakt, dus de lager mag net niet de vingers raken.
MF65power
@Pauls de koppeling moet prima zijn, koppeling is gereviseerd bij een erkend MF dealer
+1
Pauls
Quote Reactie van @MF65power:
de koppeling moet prima zijn, koppeling is gereviseerd bij een erkend MF dealer
Ja had ik al gelezen, maar die stellen de koppeling af voor nieuw, met een speciaal gereedschap.
MFPOWER06
@Pauls @MF65power
natuurlijk ben ik dat ook vergeten te zeggen ja, eerst vrije slag stellen en daarna de boutjes onder op
MF65power
@MFPOWER06 ik ga hem straks eens starten en uitproberen, ik hoop dat het gemaakt is .
MF65power
@MFPOWER06 ik ga hem straks eens starten en uitproberen, ik hoop dat het gemaakt is .
MFPOWER06
@MF65power wat heb je nu gedaan dan? vrije slag opgesteld en de boutjes onderop of alleen de vrije slag
+1
MF65power
@MFPOWER06 @Pauls Bedankt allemaal voor het helpen en vinden van de oplossing van mijn probleem, het was dus de vrije slag , ik heb de pedaal wat versteld en ik heb hem daarnet gestart en de hakselaar aangehangen en alles werkte prima dus bedankt allemaal , zonder jullie was het niet gelukt!!
+1
MFPOWER06
@MF65power mooi dat het nu werkt zorg wel dat je de bouten goed vast draait
+1
MF65power
@MFPOWER06 oke ik zal het nog eens nachecken
Pauls
Quote Reactie van @MF65power:
Bedankt allemaal voor het helpen en vinden van de oplossing van mijn probleem

Daar is dit forum toch voor he, als we elkaar kunnen helpen. Maar zoals @MFPOWER06 zegt : "alles goed vast zetten/draaien" anders is al het werk voor niks geweest.
Ben wel benieuwd of de pedaal veel is versteld om het euvel op te lossen ?
Ik had eerst hetzelfde voor, na paar jaar moest ie nog eens uit elkaar. Dit was voor bronzen bus van deze as die naar binnen gekropen was, en heb er nu een kraagje bij aan gedaan, zodat ie niet terug naar binnen kan. Toen dan heb ik de vrije slag tussen de 1ste en 2de koppeling beetje kleiner (0,3 mm) gemaakt, nu zit het pedaal beter om te bedienen, niet te hoog en niet te laag.
MF65power
@Pauls eigenlijk was het nog gemakkelijk, een schroevendraaier door het gat, de moer los gezet en ik denk dat 2-3mm het gemaakt heeft om goed te kunnen functioneren en het pedaal is niet overdreven hoog , ik vind het helemaal prima
Pauls
@MF65power Perfect, dan moet je ook geen andere aanpassing doen. Waar in belgie woon jij ergens, mag ook via PB, ben wel benieuwd waar zo'n 65 bolt. Mijn nonkel had ook eentje, maar is recentelijk verkocht.
MF65power
Vandaag de Muf eens buitengehaald en d e aftakas weer eens getest en nu blijft ie doordraaien als ik de koppeling intrap..
Aan wat kan dit liggen?
Pauls
Dit kan voorkomen als de 3 vingers niet op gelijke afstand staan, dan komt de koppelinsplaat iets scheef zitten. Wat ook mogelijk is, en dan moet je via de onderkant ff kijken, of er op de koppeling wat olie hangt. Maar kan je gemakkelijk de hendel verplaatsen, of gaat dit niet of met wat gekraak ?
MF65power
@Pauls het gaat zonder gekraak
MF65power
@Pauls ik denk dat de 3 vingers niet op gelijke afstand staan, kan ik dit aanpassen vanaf de onderkant?
Pauls
Is heel moeilijk te doen om langs onder de exacte afstelling te doen. Het kan een lucky shot zijn, maar als je goede dikteplaatjes heb, kan het mss wel.
Pauls
@MF65power Je moet ook natuurlijk de 3 juiste afstellen, dat niet uw rij koppeling versteld wordt. Het zijn de 3 vingers binnen in die je moet hebben.Zij komen pas als de rij koppeling los is en dan pas de PTO plaat lossen. Waren de splines op de as van de PTO mooi recht of al wat ingelopen ? Dat kan ook de boosdoener zijn. Zo schuift de plaat slecht heen en weer.
MF65power
@Pauls de koppeling is vernieuwd, maar ik denk jammergenoeg dat er olie van de versnellingsbak naar de koppeling lekt...
Pauls
@MF65power Dat is een probleem, kan de koppeling niet tegen, gaat ie van slippen en blijven plakken, zoals jij nu al hebt. Toch maar terug openen, en de dichtingen vervangen, Jij hebt eentje zonder MP he ? dan zijn het paar dichtingen minder te vervangen, kijk goed waar de lek zit, kan ook van onderste plaatje komen, en dan moeten die op de price assen niet vervangen te worden, maar als je dan toch al zover bent kan je het beter gelijk wel doen, kan je paar jaar verder.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden pto geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!