Minister I&W moet stikstofgevolgen tracébesluit ViA15 beter motiveren
Opnieuw gaat Nl overheid de mist in met haar N berekening bij de RvSDe minister van Infrastructuur en Waterstaat moet beter motiveren of haar berekeningen van de stikstofneerslag op beschermde natuurgebieden als gevolg van het doortrekken en verbreden van de A15 en A12 bij Arnhem wel volledig zijn. In de berekeningen wordt de stikstofuitstoot van verkeer op meer dan 5 kilometer afstand van de weg niet meegenomen. Onduidelijk is of daarmee een volledig beeld ontstaat van de hoeveelheid stikstof die neerkomt in beschermde natuurgebieden in de omgeving. Dat is wel een vereiste op grond van Europese natuurwetgeving.
Minister I&W moet stikstofgevolgen tracébesluit ViA15 beter motiveren (raadvanstate.nl)
De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet beter motiveren of haar berekeningen van de stikstofneerslag op beschermde natuurgebieden als gevolg van het doortrekken en verbreden van de A15 en A12 bij Arnhem wel volledig zijn. In de berekeningen wordt de stikstofuitstoot van verkeer op meer dan 5 kilometer afstand van de weg niet meegenomen. Onduidelijk is of daarmee een volledig beeld ontstaat van de hoeveelheid stikstof die neerkomt in beschermde natuurgebieden in de omgeving. Dat is wel een vereiste op grond van Europese natuurwetgeving. |
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
Rutte zal Cora wel uitleggen hoe je dit oplost.
Het is voor de blijvende boeren ook link, als de Minister hier verliest. Want dan moet er nog veel meer stikstofruimte opgekocht worden.
Bestaande bedrijven hebben een vergunning, die kan je niet zomaar afnemen.
En als er extra wegen worden aangelegd dan heb je ook meer uitstoot.
En die extra uitstoot mag niet.
Dus bij nieuwbouw of uitbreiding moetje de uitstoot verlagen en dan heb je weer ruimte.
Ook wij met agrarisch bedrijf en burger hebben rechten die beschermd moet worden.
Opkoop zal te weinig opleveren, daar komen de provincies binnenkort vanzelf achter.
En dan is het een kwestie wie beschermd wie.?
(klik om te vergroten)
"Volgens Bouwend Nederland hoeft niet het hele rekenmodel van tafel, maar moet het ministerie beter motiveren waarom het die 5 kilometergrens toch kan hanteren. ‘Daarop zet het ministerie gelukkig al in, in reactie op het rapport van de commissie Hordijk’, aldus Mulder. ‘Het kabinet wil niet het totale rekenmodel (SRM2) ter discussie stellen. Daarop zijn ook al vele infraprojecten jarenlang goedgekeurd, ook door de Raad van State. En ook het nationale luchtbeleid is daarop gebaseerd.’ Volgens Mulder zal het kabinet kijken of er wat betreft de stikstofuitstoot ‘voor andere sectoren ook niet met een kilometergrens moet worden gewerkt, zodat de ongelijke behandeling wordt weggenomen’"
fd.nl/ondernemen/1372056/…