Fiat 640 - Oliepeil stijgt enorm snel

Dag allemaal,

Er kwam olie uit de carterverluchting, en het oliepeil stond veel te hoog. Hierbij dacht ik dat het manuele opvoerpompje van de diesel lek was, heb de olie afgelaten en er bleek inderdaad diesel in de olie te zitten. Ik heb een nieuw opvoerpompje geplaatst en nieuwe olie er opnieuw in gedaan. Vandaag heb ik hem opnieuw gestart en na een half uurtje stond de oliepeilstok volledig onder de olie, nu kwam er geen benzine uit de carter ontluchting. De olie is wel aan de vrij dunne kant. Weet iemand de oorzaak van het snel stijgende oliepeil?
Groeten Sander
Sander Fiat 640

Bijlages

(klik om te vergroten)

De olie staat tot in het buisje waar je de olie moet peilen.

Reacties

+1
radium45
Zit er een hydro pomp op je distributie?
fendtinterfan
Wellicht de keering van de brandstof pomp lek. Of die van je hydrauliekpomp. de hydro pomp kun je vrij makkelijk demonteren om te inspecteren. Maar als je olie dun is en ruikt naar diesel kun je beter voor de zekerheid je nieuwe opvoerpomp even opstellen met 1 bar luchtdruk erop in een bak water. Zodat je m kunt testen. Dan weet je zeker dat je opvoerpomp goed is. wanneer hij goed is kan het niet anders dan dat je injectie pomp lek is. Meestal is er dan meer aan de hand dan alleen de keering stuk.
Wilting NH
K heb dit ook 2x gehad bij mn 1100. Hier was de kering van de brandstofpomp lek
fiatfan
Ik zou even het oliepeil in de achterbrug controleren. daarna motorolie eruit laten tot aan peil. als deze dan weer gestegen is, weer het achterbrugpeil controleren. als deze gezakt is dan is idd de keerring van de hydr pomp lek
+1
roscho
Weet je zeker dat het carter zich onderin niet vult met koelvloeistof? Hou dat peil ook even in de gaten. Bij de oliepeilstok zie je de koelvloeistof niet, het zakt onderin omdat het zwaarder is dan olie. Maar het smeert je krukas voor geen meter.
fiatfan
@roscho ja, het is koelvloeistof, diesel of hydr olie. nu ff uitzoeken wat he..
atlaspower
@roscho als het koelvloeistof is word je olie melkachtig en dat zie je meteen als je peil na een tijdje draaien van de motor aan je peilstok, omdat je aanzuiging onder in het blok zit
Sander Fiat 640
Da allemaal
Bedankt voor de reacties. Ik zoek dit nu even uit!
Groeten Sander
+1
bartjuh
@Sander Fiat 640 aansteker onder pijlstok houden. Als de olie gaat knetteren is 't water
roscho
@Sander Fiat 640 Toevallig gisteren nog een trekker met lekke koppakking gezien. Je kunt het in de eerste plaats constateren door verlies van koelvloeistof, maar je kunt het ook zien aan de kleur van de olie. Goede olie is doorzichtig bruin (indien nieuw) tot zwart. Olie met water is antracietgrijs.
blauwe tractor
Kijk dan ook even waar de terugvoer leiding heen gaat of door het kleppendeksel of buiten langs het blok.
Terugvoer leiding is wat vanaf de verstuivers naar de dieseltank loopt( dit ter verduidelijking)
Wanneer deze binnen het kleppendeksel ( dat is de deksel die boven op de motor ) ( dit even ter verduidelijking ) zit zou deze leiding weleens ergens een lek kunnen hebben. Dan loopt de diesel ook in je carter en wordt het oliepeil automatisch weer hoger en dat is een heleboel niet goed
fiatfan
@blauwe tractor loopt buitenom bij Fiat..
Had ik ook bij mijn 423 cilinder bus o-ring lek
marcel-pek
Bij m'n Fendt 250 v (luchtgekoeld) heb ik ook het probleem dat het oliepeil iets stijgt. Ben er nog niet achter of dat het nou hydrauliek olie of diesel is. Ik gebruik hem in ieder geval niet voor het geval dat de motor niet goed gesmeerd wordt. Als ik wat meer tijd heb ga ik er aan verder.
+1
roscho
Quote Reactie van @marcel-pek:
Ben er nog niet achter of dat het nou hydrauliek olie of diesel is.

Misschien kun je een monster van de olie laten onderzoeken. Daar schijnen simpele tests voor te zijn.
Piet1960
@roscho Wordt ie van diesel niet dunner?
roscho
@Piet1960 Jawel, maar van warmte ook en de verdunning door diesel treedt pas op als er flink wat in zit. Dat merk je waarschijnlijk de eerste tijd niet.
Piet1960
@roscho Kortom, zal met blote oog niet goed te zien zijn dan.
marcel-pek
@Piet1960 nee lastig. Al verschillende keren gekeken en geroken maar ben er nog niet wijzer uit geworden.
marcel-pek
@roscho het is moeilijk te zien en te ruiken wat het nou precies is. Misschien inderdaad een monster laten nemen wat het nou precies is. Het is zonde om dingen te gaan vervangen wat onnodig is.
Wilting NH
Als er diesel in zit kun je het ook wel ruiken, en t is dunner. Na tijd je blok wel brand schoon van binnen 🤪🙈
sander-moeyaert
@fiatfan Heb de motorolie weer op peil gelaten. Daarna eens doen draaien en de hydrauliek-olie was wel degelijk gezakt. Nu heb ik de hyrdo pomp gedemonteerd, maar waar kan ik de kering terug vinden?
Alvast dank

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

fiatfan
@sander-moeyaert zie radum45
+1
radium45
brauheist
In heb dit een keer gehad met een kapotte verstuiver
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!