Half syntetische olie in deutz 5206

Hallo
Ik heb een Deutz 5206 gekocht.
Ik wil de olie vervangen en vroeg mij af of ik een half synthetische olie kan gebruiken.
Of beter gewoon mineraal 10w40.
De motor heeft 5000 uur gedraaid.
Met vr Gr Peter.
huizi011

Reacties

+2
MulderDeutz1
Gewone 15w40 is het beste. Ook te gebruiken in versnellingsbak en hydrauliek.
+1
huizi011
Is het niet beter om 80w90 in de versnellingsbak te doen?
Rijndirk
@huizi011 in de oudere bakken denk ik wel ja
goeiedag eem
@Rijndirk op de kroonoil site geven ze als alternatief 15w40 aan voor de versnellingbak en kun je ook in de hydrauliek gebruiken dat doe ik er al jaren in, gewoon van de gamma, en werkt super, in de motor die ik wel 15w40 in van een goed merk
Bert353
@huizi011 Alleen als de hydrauliek NIET vanuit de bak gehaald word!
Rijndirk
@Bert353 bij onze 3006 gewoon eigen tank
Bert353
@Rijndirk voor de Hydrauliek? in dat geval is 80W90 prima in de V-bak
+1
walker1
De gewone minerale olie, 15w40 of zo. Die half synthetische kan ook wel, maar is niet nodig, maar de motor gaat er niet van kapot. Andersom wel, als je minerale olie in een moderne motor gooit die half of volledig synthetische olie nodig heeft.
Sideswipe
@walker1 Dacht juist andersom (dat als je moderne synthetische olie in een oudere motor gooit dat dat niet goed is)

Minerale olie smeert in het algemeen beter omdat er onder druk dan viscositeits verhoging optreed (op microscopische schaal).

Andere kant van de medaille is dat minerale olie slecht tegen hoge temperaturen kan (daarom moest je vroeger met de auto elke 5000km olie wisselen en tegenwoordig 30.000km).
+2
Bert353
@Sideswipe Klopt, maar je hebt gelijk met het feit dat als een motor altijd met minerale olie gedraait heeft en je er nu synthetisch ingooit, de kans groot is dat ie kapot gaat.
Namelijk doordat de synthetische olie enorm gedoopt is, en de moderne dopes reinigen erg goed.
als je dan een oude motor hebt die intern, door alle jaren gebruik, vuil is, en je gooit daar synthetische olie op, die lost al dat vuil op, waardoor (oude harde pakkingen/keerringen) ineens gaan lekken, en dat vuil kan in vlokken opgenomen worden in de olie waardoor het oliepassages gaat verstoppen, en dus de smeerolie niet meer op de plaatsen kan komen waar het nodig is, die dan droog lopen.
Kan hé, ik zeg niet dat dat in alle gevallen zo is, maar de kans is wel erg groot.
huizi011
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb 40 liter 15w40 gekocht.
Nu nog olie en brandstof filter en een v-snaar voor de koeling.
Zag baldwin filters.
Mooi rood...past goed bij de velgen..
bas101
10w40 is half synthetisch , voor 5206 is 15w40 beter
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!