Valtra 8950 - Hoeveel wielgewichten kunnen er in de achtervelg
Ploegseizoen komt er aan in Belgie, de oude 4 schaar blijft aan de valmet 8100. Voor de 8950 is een 5 schaar op komst, de keuze is gevallen op een Lemken juwel 8 4+1.Bij toeval heeft deze de on-land optie. Niet dat ik dat specifiek zocht, maar het stond er op en de ploeg was verder helemaal wat ik zocht.
Ik heb me wat verdiept in dat on-land ploegen en lees toch links en rechts dat daar voldoende gewicht/grip voor nodig is.
Valtra staat er niet echt om bekend zware trekkers te bouwen. Op schouwing bewijs weegt de trekker 6,5T zonder gewicht. Daar komt nog eens 900kg in de fronthef bij. Dus we gaan met 7,4T het voorjaar in.
Ik heb eigenlijk 2 vragen:
- Kan iemand uit eigen ervaring bevestigen dat onland echt meer grip vd trekker vraagt?
- met het frontgewicht in acht genomen, zou het nuttiger zijn om wielgewichten achter toe te voegen of extra gewicht vooraan? In de vorm van een ADD gewicht bvb
Ohja nu de titel v dit topic nog, weet iemand hoeveel wielgewichten in ern valtra velg kunnen/mogen?
Groeten en dank,
Laurent
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
In de voor heb je dan drogere grond en dus betere grip.
Op zandgrond maakt het niet uit en heb je met onland ploegen misschien nog wel betere grip.
Maar wat @DANOONTJE POWERR zegt, je hebt gewoon veel minder grip op “los” land vergeleken met een voor waar je schuin inhangt en dan nog extra grip geeft op die banden. Als je achterbanden breed genoeg zijn denk ik dat je met meer gewicht voorin hetzelfde bereikt als wielgewichten achter. Vooral omdat het makkelijker is om gewicht aan te pikken voor dan gewichten in een velg te knutselen.
Vind eerder die 900 kilo nogal mager dan. Begin maar eens met 1500 als je die achterwielen naar beneden gaat trekken met je ploeg
Achterwielen kan je nog water in doen.
Maar zoals ik al zei, ik zou een zwaarder frontgewicht nemen..
Topstang vast en strak. Dan heb je geen wiel gewichten nodig. Bovendien wordt je totaalgewicht dan nog hoger.