Claas Dominant - Moet er een kenteken op een hooipers

Ben bezig voor al mijn landbouw dingen een kenteken aan te vragen. Maar moet de hooipers ook geregistreerd worden omdat dit eigelijk een werktuig is inplaats van een aanhanger
jan-broekate

Reacties

+1
bas101
Tot 25kmh nee , boven 25kmh ja.
stephan-inter
@bas101 registreren moet je alsnog.
Kan je netzo goed de plaat ook laten drukken
Pieter Buren
@stephan-inter dat is alleen bij trekkers onder de 25km/h. Aanhangers onder de 25km/h hoeven niet geregistreerd te worden.
Maar ik zie op @jan-broekate zijn foto's een international die harder kan dan 25km/h. Dan rijd je met de pers ook harder.
Plus bij eventuele verkoop zal hij meer opbrengen met registratie en kenteken.
+1
stephan-inter
@Pieter Buren na 2025 moet alles.
Kan je maar beter nu doen dan straks ook nog een RDW keuring
Pieter Buren
@stephan-inter wat ik zeg. Dat vanaf 2025 is alleen met trekkers onder de 25km/h.
jan-broekate
@Pieter Buren klopt heb een inter en een steyr die inter loopt net geen 40 dus heb deze ook op 38 km/u geregistreerd de steyr loopt wel harder dan 40 maar registreer in ook al 38 of 35 km/u
bas101
@stephan-inter volgens beslisboom hoeven aanhangers en getrokken werktuigen op wielen tot 25kmh niet geregistreerd te worden , men kan volstaan met een witte volgplaat van t trekkende voertuig.
+1
stephan-inter
@bas101 na 2025 moet alles.
Nu heb je nog geen RDW keuring
dennisbouter
@stephan-inter volgens de beslisboom niet
+1
NH-Ford
@stephan-inter de daadwerkelijke kentekenplaat voor voertuigen met constructiesnelheid tot 25 km/h hoeft pas per 2025.
Het registreren van registratieplichtige voertuigen moet wel dit jaar. En tot 25 km/h zijn dat alle zelfrijdende trekkers en machines (kleine uitzonderingen nagelaten).
Getrokken voertuigen tot 25 km/h hoeven niet geregistreerd te worden, of ze moeten ontheffing hebben voor breedte ofzo.
bas101
@stephan-inter volgens beslisboom hoeven aanhangers en getrokken werktuigen op wielen tot 25kmh niet geregistreerd te worden , men kan volstaan met een witte volgplaat van t trekkende voertuig.
+3
Pieter Buren
Moet wel geregisteerd worden. Een pers is een getrokken wisselbaar uitrustingsstuk.
Miscchien heeft u iets aan deze keuzehulp: lis.rdw.nl/
stephan-inter
@Pieter Buren klopt zodra er wielen onder zitten is het een aanhanger
goeiedag eem
@stephan-inter die link naar de rdw net even ingevuld voor onze pers, de pers heeft een constructie snelheid op papier van max 25 en is geen registratie voor nodig, alleen witte volgplaat is nodig
+1
stephan-inter
@goeiedag eem let maar op mijn woorden. Na 2025 moet je hem alsnog registreren.
NH-Ford
@stephan-inter Los van het feit dat je er verstandig aan doet om het nu wel te doen, alleen al voor de handelswaarde, zie ik geen aanscherping per 2025 komen. Die machines waar het om gaat verdwijnen met een aantal jaren toch van het toneel.
jan-broekate
@stephan-inter daarom wil ik alles wat moet dit jaar doen ook onze kraan die niet op de weg komt maar als ik hem eens wil verkopen is het ook makkelijker denk ik om het met registratie te verkopen
+4
nhmonteur
@stephan-inter zodra de constructiesnelheid niet hoger is dan 25 km/h, dan is een witte volgplaat voldoende.
Let er dan wel op dat je er ook echt maar tot 25 km/h mee mag rijden.
Wil je 40 rijden en heeft de pers een constructiesnelheid van 40, dan moet je hem wel registreren.
Pieter Buren
@nhmonteur Ik vind het eigenlijk maar een domme regel. Gewoon alles registreren. Iedereen die een trekker heeft die harder kan dan 25km/h rijdt ook harder dan 25km/h. Niet direct 40, maar 30, wat veel oudere trekkers als maximum hebben, is ook al boven de 25.
NH-Ford
@Pieter Buren dit is puur om eventuele oude machines of dergelijke geen kosten te hoeven maken, maar toch de weg op mogen, hetzij dan max 25
stephan-inter
@nhmonteur let maar op ja 2025 ben je alsnog aan de beurt.
+1
Rokus
@stephan-inter machines die niet op kenteken staan zijn straks niks meer waard in NL omdat ze als ze er wel kenteken op willen bij het RDW gekeurd moeten worden en dus aan alle eisen moeten voldoen! Naar mijn idee kost het nu klein beetje geld en moeite maar ben je wel klaar en hoef je er niet meer naar te kijken!
+1
nhmonteur
@stephan-inter ik zal het ook zeker aanraden om alles te registeren. Alleen bij sommige machines is het niet verplicht, maar is het wel verstandig om te doen.
goeiedag eem
@nhmonteur als je een landbouw wagen hebt die zelf gebouwd is dus geen chassisnummer heeft en meer dan 3.5 ton kan wegen en niet geremd is kan je die ook zomaar even registreren dan? De hooipers van ons (kleine pakken pers) niet geremd zal dus niet harder mogen dan 25 en daar is de constructie snelheid ook niet na, boven de 25 moet het toch geremd zijn boven een bepaald gewicht. Dus is volgens mij kenteken aanvragen op die machines overbodig
NH-Ford
@goeiedag eem Heb je een zelf gebouwde wagen, mag je die zelf, als fabrikant een nummer geven.
Hiermee kun je hem registeren, verwacht wel dat dan om foto's gevraagd wordt, doordat voor hun onbekende opbouw van serienummer is.
Bij de aanvraag vink jijzelf aan dat de machine voldoet aan de wetgeving regeling voertuigen, dus is hij in lege, rijklare toestand meer dan 3500kg zou hij geremd moeten zijn.
Echter is dit een vinkje van verklaring, dit wordt bij de registratie verder niet gecontroleerd.
Oftewel, voorzie je kar van een nummer en hij is te registeren.

Het wel of niet geremd zijn van bestaande machines gaat na rijklare, ledig gewicht, niet naar snelheid.
Pieter Buren
@NH-Ford heb je ook een link (liefst van de rdw) waar in staat dat je een eigenbouw machine zelf een nummer mag geven?
varken
@Pieter Buren
zoals de RDW aangeeft mag de RDW of de fabrikant zelf het nummer er in timmeren.
maar als jij aangeeft dat jij fabrikant bent, ben je klaar
jan-broekate
@stephan-inter als ik op die link kijk vragen ze ook wel als het gebruikt word voor vervoer of niet bij niet invullen is het een verwisselbare werktuig en bij wel in vullen zoals bij mijn aanhanger en kiper dan is het een aanhanger gewoon
basia
Dus ik hoef mijn 2 welger AP 51 niet op te geven ? Bij de fabrieksgegevens staat ; max weg-snelheid ( vertaald uit Duits ) 20 km /u . Veel sneller ben ik ook niet van plan om mee te rijden ; die paar kilometer per jaar .
+1
NH-Ford
@basia Klopt. Witte volgplaat monteren van een trekker op het bedrijf als kenteken van trekker niet zichtbaar is.
jan-broekate
@basia maar dan mag je er ook alleen maar 20 mee rijden . De meeste trekkers lopen toch wel gauw 35+ dus kan je hem beter iets hoger registreren krijg je er later geen last van als je harder dan 20 rijd
+4
geweldenaar
Ik zet hier alles met een trekhaak op kenteken en 40 kmpu. Heb je komende jaren nooit meer gezeik, die 40 kan je altijd nog bij rdw omlaag zetten.

Goedkoper dan die 18 euro gaat het echt nooit meer worden!
Pieter Buren
@geweldenaar Zo denk ik er ook over. Enige werktuig dat hier geen kenteken krijgt is de sprintmaster, want die heeft een maximummassa van minder dan 750kg.
sikuman
Ik ben er vorige week ook mee bezig geweest .
werd mij verteld als de machine lichter dan 3500kg is hoef je geen kenteken .
over snelheid word niet gesproken alleen over gewichten en geremd of ongeremd .
CaseCS130
@sikuman Toch heb je dat niet goed.
NH-Ford
@sikuman van wie heb je dat gehoord? Die is niet helemaal bij de les.
Pieter Buren
@sikuman onder de 750kg geen kenteken. Let wel op, dit is de maximum toelaatbare massa. Een aanhangwagen van 700kg waar 4 ton lading op mag, moet wel een kenteken op (en remmen). Zelfde geldt voor een getrokken kunstmestrooier van bijvoorbeeld 500kg waar nog 600kg kunstmest in kan.
NH-Ford
@Pieter Buren voor bestaande voertuigen, met bouwjaar voor 2018 hoeven de machines uit jou voorbeeld niet geremd te zijn.
sikuman
Bij mechanisatie bedrijf geweest wat de richt lijnen zijn .
gaat om trekker met een construtie snel heid van 30 km/h.
en dan zou je matriaal van voor 1990 niet kunnen registeren als het lichter is dan 3500 kg .
alles is nog onduidelijk wat er wel moet en niet moet .
vanaf 40 km/h was regiestatie verplicht .
maar ga eerst weer verder speuren hoe alles moet.
zijn hobby boer en is veel ouder martiaal en rdw weet zelf nog niet wat er allemaal moet geregisteerd worden . met name matriaal voor 1990 is een probleem want daar ontbreekt vaak registratie plaatje van .
en eigen bouw kan niet meer .
NH-Ford
@sikuman Zo spannend is het allemaal niet.
Die 3500kg regel heeft niets met registratie te maken, in zoverre wel, doordat je aan einde aanvinkt dat het voldoet aan huidige wetgeving, verklaar je ook dat iets met rijklaar gewicht meer dan 3500kg geremd is.
Zelfbouw is inmiddels ook een oplossing voor.
En ja, iets van een typeplaatje is wel nodig.
+1
dennisbouter
@sikuman er is een beslisboom en die is vrij duidelijk over wel en niet, naar gewichten wordt niet gevraagd
sikuman
Lees net dat het boven 3500 kg geremd moet zijn .
heb het dus eerst verkeerd gelezen .
bedank voor de aanvulling
+1
fendt2
Een ding wat mij tegen staat is dat de belastingdienst straks alles van je materieel afweet. Nu niet. Zit hier straks een adder of een addertje?
+1
Pieter Buren
@fendt2 Wegenbelasting staat waarschijnlijk al om de hoek te wachten. Maar dat zal qua geld wel mee vallen als het net zo gaat als bij vrachtwagens.

Punt blijft ook dat je nu wel kunt tegenstribbelen, maar zoals @geweldenaar zegt: goedkoper dan die 18 euro zal het nooit meer worden.
fendt2
@Pieter Buren stel dat je om wat voor reden ook plotseling wil of moet stoppen. Kijken ze naar jou bezittingen. Staat allemaal mooi op een lijstje. Bovendien als je het kwijt wil. Moeten er allemaal overschrijvingen gedaan worden zitten handelaren niet op te wachten hoor.
+1
Pieter Buren
@fendt2 autohandelaren doen niet anders dan overschrijven. Bovendien is er nu ook al een lijst met bezittingen en hun aanschafwaarde in de vorm van een financieel jaarverslag.
fendt2
@Pieter Buren voor hobby zoals ik het gebruik staat er niks op papier. Denk ook dat er wel meer zoals mij niks op papier hebben. Maar tegenhouden doe ik het zeker niet. Maar iedereen stelt nu dat machines zonder papier niks meer waard zijn. Dat kan toch niet waar zijn. We gaan allemaal als trouwe honden mee. Dat staat mij wel een beetje tegen.
Pieter Buren
@fendt2 veel oud spul wat niet op kenteken komt te staan, zal waarschijnlijk niet in topconditie zijn en de uitgebreide keuring na 2021 niet doorkomen. Er moet dan eerst geld in geïnvesteerd worden om de machine op te lappen om hem goed genoeg te krijgen voor de keuring. Dit zorgt ervoor dat de waarde van spul zonder kenteken lager zal zijn dan spul met kenteken. (Verzamelaars items uitgezonderd)
Je kunt het vergelijken met de brommers. Een puch zonder kenteken koop je al voor 100 euro. Eén met kenteken gaat vaak al over de 300 euro.
stephan-inter
@fendt2 we zijn de enigste die het nog niet hebben.
Spul wat niet op papier staat heeft straks geen waarde meer.
Pieter Buren
@stephan-inter
Quote:
geen waarde
*minder waarde. Je kunt er het nog steeds op kenteken krijgen, maar het kost wat meer tijd en geld.
dennisbouter
@stephan-inter oud ijzer is wel duur hoorde ik
hoest
@fendt2 als het voor hobby is een niet in de boekhouding kun je ze zo verkopen ook al zijn ze voorzien van kenteken. Prive aan een verkoop kijkt de belasting niet na. Als je er nu in handeld en alles zwart doet loop je het wel op natuurlijk. Gaat opvallen als een particulier jaarlijks tig dingen overschrijft
bas101
Bekeek net de hier toegevoegde link naar t kenteken registrer van t RDW en zag bij de GV kenteken ook vrachtauto's als Scania en Daf voorbij komen,iemand een antwoord hoe dit kan ? Ik heb zelf ook een oude vrachtauto uit 1971 , kan en zal ik deze ook registreren onder de huidige regeling?
varken
@bas101
MMBS machines denk ik? die een GV-Kenteken hadden gekregen,
welke omgezet is naar een 'Officieel' kenteken?
NH-Ford
@varken klopt, de bestaande MMBS voertuigen.
jan-broekate
@bas101 denk gewoon begrensen dat is 40/45 loopt en dan registreren als voertuig met beperkte snelheid denk ik zo .
bas101
@bas101 juist ja de MMBS voertuigen , omgezet van GV naar officieel kenteken , ben bang dat ik nu achter t net vis daar naar ik meen de term MMBS afgeschaft geworden is vanwege t vele misbruik dat er van gemaakt werd.
varken
@bas101 een 'nieuwe' vrachtwagen krijg je ook niet meer op MM(BS) kenteken
stephan-inter
@varken je kan nu geen vrachtwagens of auto's meer op landbouw kenteken krijgen als deze nog niet op mmbs kenteken stonden.
jan-broekate
@stephan-inter zeker wel he het is nu geen mmbs meer maar categorie Z
jan-broekate
@bas101 mmbs is al niet meer he het is nu een Z voertuig
bas101
@jan-broekate ok hoe werkt se Z categorie?kan ik dus evengoed een Saurer vrachtwagen uit 1971 eenvoudig op kenteken zetten zonder de hele poespas van keuren etc ?
varken
@jan-broekate
MM voertuig is dat
stephan-inter
@jan-broekate daar mag je dan niet op met trekker rijbewijs toch.
Je moet nu een vrachtwagen rijbewijs hebben zover ik weet
+1
Gewoon een witte volg plaat er op en niet sneller rijden dan 25 km/h
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kenteken en kentekenplaat geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!