Claas Ares 656 RZ - Plotseling Vermogensverlies

Hallo iedereen,

Sinds kort heeft onze claas ares zo nu en dan last van vermogensverlies. Het gebeurd vooral als er met de trekker gereden wordt, en heeft als gevolg dat de trekker te weinig vermogen heeft om uit stilstand weer uit gang te komen. Als de trekker vervolgens opnieuw opgestart wordt zijn de problemen weer een tijd weg. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

Mvg Rickboer
rickboer blija

Reacties

Ares550rz
Misschien het brandstoffilter dicht? Heeft onze Ares ook wel eens gehad.
rickboer blija
@Ares550rz hebben wij ook aan gedacht, maar dan vindt ik het raar dat na het opnieuw opstarten het vermogen weer terug is. Daarnaast is het brandstoffilter nog maar 300 uur oud
+1
mf 6150
@rickboer blija
Dat hoeft niks uit te maken, met die brandstof van tegenwoordig kan het zo zijn dat de boel verstopt. Tijdje terug heeft mijn buurman dat ook gehad, dieselboer was een toevoegmiddeltje vergeten bij te mengen
rickboer blija
@mf 6150 das waar, maar alle andere voertuigen draaien op de zelfde diesel. En die hebben nergens last van, terwijl het filter van de heftruck heel gevoelig is
+1
Ares550rz
@rickboer blija Niet toevallig afgelopen tijd de tank helemaal leeg gereden? Dat net de drap onderin de tank werd aangezogen?
+1
rickboer blija
@Ares550rz de tankmeter zegt te snel dat de tank leeg is, dus hebben we de laatste tijd getankt terwijl er nog 25 cm brandstof in de tank zit. Dus lang niet leeg gereden
Hoeveel uur heeft de trekker ?
@rickboer blija ok , dat valt mee, opvoerpompje niet stuk ?
Massa kabel van de motor ecu roestig ?
Haarscheurtjes in de brandstof slang van de tank naar het filter/opvoerpompje in het zuig gedeelte ?
rickboer blija
@Ferdinanddijkstra opvoerpompje en brandstofslang zijn ca 2 jaar geleden vervangen nadat deze beide defect waren heb de rest nog niet gecontroleerd
stephan-inter
Heeft deze trekker ook een turbo met een regeleenheid?
rickboer blija
@stephan-inter ik heb geen idee
jehan
@rickboer blija dit heeft niets met filter te maken naar mijn idee ..het is een electronisch probleem ..
radium45
@jehan Dit is wel een filterprobleem. Als er onvoldoende brandstof te krijgen is gaan deze motoren in een soort van veilige modus lopen. Dit kan na een keer stoppen en herstarten tijdelijk weg zijn maar komt altijd weer terug.
+1
@stephan-inter nee heeft hij niet
DANOONTJE POWERR
Of de tankontluchting zit dicht?
Als je dan even wacht doet ie het ook weer goed.
rickboer blija
@DANOONTJE POWERR als we de tankdop er dan af halen zou hij het weer moeten doen?
DANOONTJE POWERR
@rickboer blija Dan merk je ook wel of die vaccuum trekt en zou die inderdaad weer goed moeten lopen.
+1
jehan
@rickboer blija zou er mee naar de dokter gaan ..laat je horen wat het was ben zeer benieuwd
JD3010
@jehan En die zegt: tijd voor een nieuwe.🤗
T930
@JD3010 ligt er natuurlijk aan, bij een John Deere doctor is dat vaak wel het geval haha 😜
+1
JD3010
@T930 Ja klopt, die vervangen ze graag voor een groen/gele versie.đŸ’Ē
T930
@JD3010 haha ja tenslotte hebben ze er meer aan als ze een nieuwe verkopen
rickboer blija
@jehan @JD3010 @DANOONTJE POWERR we zullen morgen in iedergeval even bellen met de dealer, die weten altijd vrij snel wat het probleem kan zijn

Wat mij wel opvalt is dat de brandstofslang vrij agressief pulseerd, is dit normaal?
casejxu
@rickboer blija meestal niet. Dit duidt vaak wel op n verstopping is mijn ervaring. Miss een vuilte in de tank wat voor de aanzuigslang gaat. Trekker uit.... vuil valt weer neer en dan is het weer goed
+1
rickboer blija
@casejxu 2 jaar geleden hadden we ook brandstofproblemen, toen was het opvoerpompje stuk en liep de brandstof terug (Met als gevolg dat de trekker niet starte) .Toen is de tank er ook onderweg geweest en is deze gereinigd, zeg niet dat er geen vuil in kan zitten. Maar er zit in ieder geval geen 15 jaar aan vuil in de tank
casejxu
@rickboer blija dan weet ik t niet🙃
+2
rickboer blija
@casejxu wij zijn ook maar melkveehouders, ben al een paar keer achter mn pa na gelopen om de dop van de heftruck te brengen 😤🙈
casejxu
@rickboer blija whahaha mooi is dat. Oudere mannetjes altijd....
rickboer blija
@casejxu hij is pas net 50 😅
DANOONTJE POWERR
@rickboer blija dat is al half antiek! 😉
casejxu
@rickboer blija mijne 52 maar dat zegt weinig đŸ¤Ŗ
+1
zettelmeyer
@rickboer blija als ze boven de 66 zijn kun je de hele dag erachter aanlopen....
+3
T930
@zettelmeyer het lijkt mij eerder dat je van geluk mag spreken dat iemand 66 mag worden en dan nog meewerkt er zijn genoeg mensen die die leeftijd niet halen, daarnaast ieder denkt op een andere manier en iedereen vergeet wel eens wat. En uiteindelijk komt het meestal toch wel goed
+1
J asper
@T930 idd...
+1
zettelmeyer
@T930 dat hoef je mij niet te vertellen.... laatste jaar genoeg mensen om me heen verloren die nog niet de leeftijd hadden....
+1
rickboer blija
@zettelmeyer ik ben heel blij dat de stier al meer dan 10 jaar weg is. Die heeft even een keer ruzie gehad met de oude baas. Was ook direct 1 van de laatste keren dat hij meegeholpen heeft😔
roscho
Quote Reactie van @rickboer blija:
hij is pas net 50

Een trekker mag met 50 jaar ook "oldtimer" heten. Als je hem goed onderhoudt, kan hij nog jaaaaaaren mee.
+1
rickboer blija
@roscho dat is de bedoeling ook wel
+1
spotmelker
@rickboer blija ik heb het bij mijn ares 610 ook gehad, 5500 uur. Het kleine filter achter de tank vernieuwd, slangen doorgeblazen, klaar.

(klik om te vergroten)

JD3010
@rickboer blija Dat lijkt me niet, maar ik heb er ook niet zoveel kijk op. 😉
bart99
Volg, wij hebben op het werk een Arion die ook zoiets heeft. Maar die heeft er op de weg ook last van. Dat die terugzakt in snelheid en later weer oppakt. Gebeurt bij vlagen. In het land hetzelfde, soms eventjes dat die duidelijk minder trekt en dan ook zakt in aftakastoeren. Maar weg komen is dan weer geen probleem. Maar Ook dik 5000 uur. 🤑
ares697
Onze Arion 510 had een vast/dicht? zittende EGR klep, toen hadden we ook nog maar ca. 70% van het vermogen.
Als de motor eenmaal flink warm was ging het wel weer.
claasluuk
@ares697 Hebben wij ook 2 keer gehad bij een arion 510 en dat in 5000 uur
ares697
@claasluuk wel flink mee gewerkt? Onze is de spuittrekker, die hoeft nooit hard te werken.
claasluuk
@ares697 viel mee alleen met maaien eigenlijk
+5
rickboer blija
Even een terugkoppeling, de behuizing van de ecu was lek waardoor de printplaat nat is geworden. Dit had als gevolg dat de computer een te hoge motortemperatuur zag en de trekker in noodloop/uit ging
+1
jehan
@rickboer blija tsjakka hak mooi gelijk ..en velen maar zeggen dat het aan het filter ligt
rickboer blija
@jehan had de filters al gewisseld, reed weg maar 2 min later had de trekker al weer storing
Valtra man
@jehan zo gaat het vaak met van die problemen die worden omschreven door een paar algemene symptomen.. đŸ˜Ŧ je gaat volgens mij gewoon best naar de dealer met moderne trekkers, je zou maar eens de symptomen bestrijden en ondertussen de oorzaak meer schade laten aanrichten. Zeker als je hem dagelijks nodig hebt.
rijkjd
@rickboer blija maar dan heeft het storingslampje ook gebrand denk ik?
+1
rickboer blija
@rijkjd nope, niks geen storingslampje of waarschuwing. Dashboard gaf niet eens een hoge temperatuur aan
stan-weide
@rickboer blija hoi, hoe hebben jullie dit probleem geconstateerd? Doormeten?
Gr Stan
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!