Deutz-fahr 6130PS vs New Holland T6.125S.

Ik sta op het punt een nieuwe trekker te kopen en ben momenteel aan het twijfelen tussen deze twee. Vergelijkbare tractors (stock) .
Zelfde opties.LS pomp/4 ventielen, voorasvering, frontlift, cabinevering, versterkte lift achteraan, powershift boite .
Zelfde prijs. het verschil bedraagt 2000€, op dat bedrag is dat verwaarloosbaar.
Wie kan er me vertellen waarom ik de ene net niet of wel zou kopen.
Dealers( respectabele) zitten beide op korte afstand.
Laat maar horen.
Johnnyput

Reacties

+1
new holland koen
@NewHollandT6010 Heeft een t6.125s, die kan misschien wel wat over zijn ervaringen vertellen.

Met welk merk heb je zelf al meer ervaring? Als ik voor mezelf spreek merk ik dat het toch fijner is om in je 'eigen' merk te rijden dan in een vreemde eend.
Johnnyput
@new holland koen enkel ervaring met een ferguson. Maar die dealer kom ik liever niet meer. En hij stelde een MF 5s voor die 17000 duurder was dan de new holland. Dat vind ik nu ook wel beetje veel van het goede.
+2
rickboer blija
Nh heeft standaard 116 pk en met boost 125
Deutz heeft standaard 125 pk en met boost 135
Ik weet niet wat je vermogensbehoeftes zijn, maar het verschil is toch 10 pk
new holland koen
@rickboer blija Deze desbetreffende NH heeft geen boost maar altijd 125pk!!
+1
rickboer blija
@new holland koen ik lees in de brochure toch wat anders, ik wist wel dat de t7 s types geen boost hadden
new holland koen
@rickboer blija Jij ziet nominaal en maximaal vermogen staan schat ik?
Hoe ik het lees is dat beide zonder boost, maximaal onder ideale omstandigheden zonder extra vermogen gebruikers zoals de dynamo etc. Bij nominaal zijn deze wel meegeteld. Als ik de t6.145 bekijk bijvoorbeeld staat daar ook nominaal 116 en maximaal 125pk. Dit wordt inclusief boost maximaal 145pk.
Zo hebben wij een 150pk New Holland die exclusief boost nog maximaal 130pk heeft en nominaal nog maar 120...
+1
rickboer blija
@new holland koen oja nu zie ik het idd
+1
Johnnyput
@rickboer blija mijn vermogen behoefte is die van een MF 6270. Beide trekkers zijn dus net iets zwaarder. Volgens de NH dealer is deze T6 altijd 125pk en geen boost.
+5
rickboer blija
@Johnnyput ik wil je niet bang maken, maar oudere trekkers staan er redelijk vaak om bekend dat ze 'taaier/sterker' zijn dan nieuwe trekkers. Daarnaast ga je van een 6 cilinder naar een 4 cilinder wat toch ook een redelijk groot verschil is. Mijn advies zou zijn om toch beide trekkers te testen, als de dealer wil verkopen regelen ze wel een Demo trekker
deufi
@rickboer blija Dat klopt helemaal. Hier hebben we eens een paar moderne 4 cilinders op proef gehad. Dan merk je wel dat een 4 cilinder veel minder trekt en meer brandstof verbruikt dan een 6 cilinder.
mdoornekamp
@rickboer blija die turbo loze 110 pk perkins sjort er ook niet zo hard aan hoor. Wel veel lawaai
rickboer blija
@mdoornekamp volgens mij zit hier wel een turbo op, maakt ook niet uit. het ging er even over dat hij toch een hele verandering meemaakt, 20 jaar jonger en van 6 naar 4 cilinder
+1
JD 6430 The Best
@rickboer blija is het niet meer de beleving die je bij een oude trekker hebt? Die begint te brullen en de pluimen, dan voel je dat ie trekt. Dat brullen en pluimen doet een oude niet en dan doet hij voor je gevoel ook minder al hoeft dit niet zo te zijn
rickboer blija
@JD 6430 The Best heel eerlijk merk ik dat verschil niet, maar dat komt doordat de nieuwe trekker meer dan 50 pk meer heeft dan de oude. toch hoor ik het om me heen vaak dat heden daagste pk toch minder krachtig voelen dan vroegere pks
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @rickboer blija:
dat heden daagste pk toch minder krachtig voelen dan vroegere pks

Heeft volgens mij ook te maken met het steeds comfortabeler worden van de cabine, en allicht betere uitlaatdempers. Daardoor maak je het niet meer zo mee.
Hier wat cijfers van konedata.net, hopelijk kloppen ze. Een meting aan een vermogenstester is objectief, en die geven bij de Deutz en de NH beide bijna vergelijkbare cijfers qua trekkracht (resp. 526Nm @ 1600rpm en 528 @ 1500tpm), en die zijn een stuk beter dan bij de MF (463 @ 1200rpm). Al moet er wel bij gezegd worden dat de MF minder vermogen heeft en zijn max. trekkracht levert bij een veel lager toerental.
dennisbouter
@rickboer blija zal ik dat eens proberen te verklaren? Vroeger reed men met 100pk 6 cilinder 30 a 35 km/u en hoefde ze geen of hoogstens 1 tikkie terug, tegenwoordig rijden ze met een 4 cilinder 50 km/u en moeten ze 3 tikkie's terug om de zaak aan de gang te houden. Dus hij is niet taai. Dat die je voor meer snelheid meer pk's moet hebben vergeet iedereen even.
mf 6150
@mdoornekamp
6270 is met turbo, een fatsoenlijke is zeker niet lui
mdoornekamp
@mf 6150
Quote:
6270 met turbo

Boer hier had een 6170. Dat was echt een ding van niks
mf 6150
@mdoornekamp
Die kunnen ietwat lui zijn jaπŸ˜‚ 6180 heeft al meer te vertellen
+2
CaseCS130
Qua motor de NH, qua bak en aftakas de Deutz.
Johnnyput
@CaseCS130 bedoel je dan dat de bak van de deutz beter is kwa gebruiksgemak? Of eerder gewoon duurzamer? De NH heeft namelijk 8 PS trappen en de deutz maar 3trappen.
CaseCS130
@Johnnyput de versnellingkeuze is voor mij te krap met maar 16 versnellingen. Dan heb je met 30 veel meer keus. Ook jankt die bak irritant van de NH.
Duurzaamheid weet ik niet, beide bakken gaan al lang mee.
+1
new holland koen
@CaseCS130 De bak van de New Holland komt nog van de Ford 40 serie dus die gaat jnderdaad al lang mee. Door de jaren heen zijn er wel ontwikkelingen geweest maar de basis is nog hetdelfde. 16 versnellingen is inderdaad niet mega veel maar het feit dat je om van versnelling 1 naar 16 maar 1x hoeft te koppelen is ook wel erg prettig.
+2
mklok
@new holland koen Maar een bak die wel betrouwbaar is .
new holland koen
@mklok Ja dat is zeker!
@new holland koen niet hoeft te koppelen?
Er vanuit gaande dat het een electro command is, heb je toch gewoon 4 groepen van 4 trappen?
Johnnyput
@ronald-deutz-fahr De electrocommand heeft 2 groepen, een veld en een baan groep. daarnaast heeft hij in elke groep 8 powershift trappen.
+1
@Johnnyput tussen de 4 en de 5 word de aandrijving ff onderbroken, dat mag geen powershift meer genoemd worden. Door de licht rollende nh bak merk je het niet zo, maar met een ploeg of cultivator zit je tegen het voorraam als je van de 4 naar de 5 denkt te schakelen.
new holland koen
@ronald-deutz-fahr 4 groepen van 4 trappen idd, maar tussen de 1e en 2e kun je wisselen dmv een knopje op de pook, en bij tussen de 3e en 4e hetzelfde. Dus je hoeft alleen tussen groep 2 en 3 te koppelen.
@new holland koen bij Deutz hoef je dan alleen eenmalig te koppelen na starten. Het dat dan ook 12 traps?
new holland koen
@ronald-deutz-fahr Deutz heeft toch nog een echte schakelpook met versnellingen en per versnelling een paar powershift trappen? Dan moet je toch elke keer bij het schakelen koppelen? Of is dat inmiddels aangepast?
+1
@new holland koen klopt helemaal! Maar met een knopje op de pook bedien je de koppeling, net als jij met je knopje tussen de 4 en 5 doet zegmaar.
De bak ontkoppeld en onderbreekt de aandrijving, maar dat doe je nietmeer met je voet
new holland koen
@ronald-deutz-fahr Oke dat maakt het weer een heel ander verhaal idd!
+1
@new holland koen bij onderbreken van de aandrijving vind ik het geen powershift meer eigenlijk. Al ben je bij die groepswissel van nee Holland niet meer echt aan het schakelen. Dat is een stukje comfort, maar gaat trager als handmatig als je ff snel wil/moet. En scheelt heelvaak drukken als je van de 4 naar de 2 wil zegmaar (van 16 naar 6 ofzo πŸ˜…)
+2
dennisbouter
@ronald-deutz-fahr bij onderbreken van de aandrijflijn IS het GEEN powershift meer, jij zegt het te netjes.
mf 6150
@new holland koen
Uit de 40 serie? Hoor die niet zo allemachtig janken als die t6jes....... En tsa
new holland koen
@mf 6150 De 40 serie maakt ook wel geluid hoor, maar de new hollands wel veel meer idd!
+1
frank_mf
@mf 6150 Hier een 8340 staan nu voor de handel. Die willen ook wel janken
mf 6150
@frank_mf
Zag 'm staan toevallig
+5
GerbertXL
Je moet wel goed de norm waarin het vermogen word uitgedrukt in de gaten houden. De trekkers zijn dan wel goed met elkaar vergelijkbaar, maar dat wil niet zeggen dat je het met andere, oudere trekkers kunt vergelijken. Bij beiden word het vermogen op de motorkap in de iso norm uitgedrukt, dat wil zeggen dat het op de kale motor is, zonder dynamo enzo, ik noem dat new holland pk's. Als je het gaat vergelijken met oudere trekkers waarbij het vermogen op een andere manier word uitgedrukt dan ga je wel nat. Dus als je een trekker met 130 pk volgens een andere norm inruilt dan gaat het je wel tegenvallen.
Johnnyput
@GerbertXL das wel een goede tip. Mijn MF had 115pk. Wel een 6 cylinder tegenover 4 maar beide nieuwe hebben ook een hoger koppel. Ik vermoed dat ze beide wel de MF kunnen compenseren?
+5
nhmonteur
Ik als new holland monteur zijnde zou natuurlijk zeggen kies de New Holland. Maar is er niet een mogelijkheid om beide trekkers eens thuis te proberen? Al kan je er naar 1 a 2 dagen mee werken. Dan krijg je pas een beeld hoe de trekkers zijn en wat je fijn en niet fijn vind.
Aan de hand daarvan zou ik de keuze maken welke het gaat worden.
Johnnyput
@nhmonteur helaas zeggen beide dealers dat ze geen demo hebben staan. Een testritje daar in de straat kan maar daar heb je uiteindelijk niet veel aan.
+1
2850Johndeere6R
@Johnnyput Dat heeft een dealer bij ons 3 jaar terug ook gezegd tot dat we doorschakelde naar de volgende dealer. Toen kwamen ze met 3 verschillende types in die pk klasse aan die we mochten demo rijden (7 dagen per trekker) daarna mochten we nog meer uitvoeringen uitproberen als we dat wilden... Ik zou er bij hun meer druk opzetten dan komen ze waarschijnlijk wel met een demo over de brug. Wat voor hun ook een optie zou kunnen zijn is voor 1 dag ofzo een trekker met vergelijkbare optie huren van een klant om hem bij jou als demo te plaatsen, dat word hier ook wel gedaan. Succes
+1
CaseCS130
@Johnnyput Als een demo niet gaat zou je een lijst kunnen maken met dingen die je allemaal wil probeer en weten voordat je proefrit gaat maken. En neem dan heel ruim de tijd. Ik moet dat zelf ook gaan doen, 2 weken terug een telescoop kniklader gekocht maar na de proefrit op weg naar huis bedacht ik al weer van alles wat ik vergeten was te bekijken en proberen.
+2
nhmonteur
@Johnnyput dat ze er geen hebben staan dat kan best, maar als je echt van plan bent om een nieuwe trekker te kopen dan zullen ze toch echt wel een demo kunnen regelen.
En als ze dat echt niet willen/kunnen regelen. Ga dan gewoon ruim een testrit bij de dealer maken. En dan geen 10 minuten maar een flinke tijd.
+3
roscho
@Johnnyput Als ze geen demo kunnen regelen, zou ik ze beide laten staan en een andere dealer zoeken. Je koopt een apparaat waarmee je misschien wel 20 jaar wilt werken en dat kun je niet uittesten door tot het eind van de straat te rijden en weer terug.
+1
Johnnyput
@roscho Deutz ben ik gaan rijden en dit viel me dik tegen. De NH ben ik ook gaan rijden en reed stukken beter. Van NH krijg ik volgende week ook een demo thuis geleverd om hem on the field eens te kunnen ervaren.
+2
mdoornekamp
@Johnnyput en wanneer komt de demo jd 6120M?
+1
case 745 xl
@mdoornekamp dat lijken me geweldige trekkers voor mijn werk
+1
roscho
@Johnnyput In dat geval valt de Deutz dus af. Je kunt nog even kijken of er nog meer merken zijn die je bevallen en waarvan een dealer in de buurt zit. Dan de proeftrekker een poosje proberen en dan kun je de beslissing wel maken.
+4
Fendt280S
Ik heb geen ervaring met beide. Maar ik zou zeggen. Ga er eens een halfuur inzitten en bekijk alles eens op je gemak.
Hoe is het zicht bijvoorbeeld. Waar zitten de knoppen en hendels. Maak voorstellingen of je daar mee kunt leven.
Hoe is het materiaal gebruik en afwerking. Etc.
Waar stoor je aan?
En als laatste ga op je gevoel af want door redeneren kunnen we eindeloos.
casejxu
6130PS of is het 6130P?
+2
mf 6150
@Johnnyput
Als jouw 6270 goed los is, zoals het hoort. Dan gaat het jou inderdaad tegenvallen om 1 van bovengenoemde trekkers te kopen.
Ik zou ze zelf testen en ga desnoods eens bij gebruikers langs. Hier zal het toch een eeuwige merkendiscussie worden. Die nieuwe mf zou overigens ook tegenvallen. 5s is een behoorlijk stuk vragieler gebouwd op de achterbrug dan een 6200/6400.
+2
hummy
Zou toch even in beide trekkers gaan zitten. Als je iets koopt moet je er happy mee zijn. Ben ook bezig met deal, maar dat gaat meer over banden en prijs.
+3
jammermaarhelaas
Mij valt met name op dat een MF 6170 32 versnellingen heeft, de Deutz 30 en de NH 16?
Plus dat de Deutz een 540, 750, 1000 en 1250 pto heeft, de NH 540, 750 en 1000. De oude MF heeft alleen een 540 en 1000 pto?

Dit soort zaken, vooral het aantal versnellingen, daar zou ik vooraf wel even goed bij stil willen staan. Heb je aan 16 versnellingen genoeg, of ga je er wat missen, want je komt van 32.
Belangrijk is dan vooral de opbouw van de snelheids-trappen. Dus welke snelheden heb je tot heden gebruikt, en welke hebben de twee nieuwe ook?

Kwam zelf al eens aan het kijken naar een versnellingsbak met 12 versnellingen, die kwam er minder goed uit als de oude trekker met 8. Ben dus gewoon bij het oude gebleven.
+1
@jammermaarhelaas en daarnaast, 40 of 50km bak. (40eco?)
Dat volgas 40 rijden is ook meer van deze tijd
PieterA
@jammermaarhelaas Volgens mij heeft mf al vanaf 1987 in de 3000 serie standaard 4 aftakassnelheden.
mf 6150
@PieterA
Nee dat is niet standaard
Clayson M80
Als toch om merken gaat, ben ik heel tevreden met mijn Inter 4 versnellingen
hoge , lage en achter uit groep wil niet harder dan 30 km/ uur
+7
Johnnyput
Beslissing is gevallen. Het is een New Holland T5.120 autocommand geworden.
Hieronder de eerste bevindingen.
WAUW. Wereld van verschil met de β€œoude” ferguson. Kwa trekkracht moet deze absoluut niet onderdoen. Mijn gevoel doet hij het zelfs beter. MF ploegen aan max 7 km per uur en dan was hij op. NH. Ploegen aan 7.5 km per uur met twee vingers in de neus. 1600 toeren. En zoet weg met de autocommand.
Gebruiksgemak op de kopakker is super. Geen voetwerk meer, enkel 1 hand aan de multifunctionele hendel. Verschillende snelheden instellen, elek ventiel bedienen, lift bedienen, rijrichting veranderen . Alles met 1 hand op 1 plaats.
Stil in gebruik. Ik moet zeggen dat ik het gebrul van die lekkere 6cylinder zelfs niet mis.
Aangename cabine om in te zitten.
CaseCS130
@Johnnyput Verrassende keus! Hoe ben je hier op terecht gekomen ipv de T6.125S?
+4
Johnnyput
@CaseCS130
Zelfde dealer als de T6. Maar T6 kon hij niet op demo leveren . Deze wel. Die heb ik dan aangenomen en na er mee gewerkt te hebben was ik helemaal verkocht en heb ik laten weten dat hij hem niet terugkreeg. Staan 300uren op.
+1
CaseCS130
@Johnnyput Daar was je snel uit. Proficiat met je aankoop en veel plezier er mee πŸ‘
+1
Johnnyput
@CaseCS130 bedankt. En hoop er veel succes mee te hebben. Maar dat zal wel goed komen vermoed ik.
+2
nhmonteur
@Johnnyput heel veel werkplezier ermee! Een t5 autocommand is wel heel iets anders dan een t6 electrocommand.
Je hebt nu een stuk meer luxe gekocht!
Nogmaals veel plezier er mee
@nhmonteur en zo’n t6 nou echt meer mans, of scheelt dat niet zoveel?
Van simpelste naar meest luxe bak is bijzondere switch, wel begrijpelijk, als de eerste indruk goed is.
+2
nhmonteur
@ronald-deutz-fahr dat ligt er een beetje aan welk type je neemt. Maar het zal elkaar niet veel schelen.
Als het op pure trekkracht aankomt dan zal de electrocommand wel winnen. Een autocommand bak heeft wel redelijk wat verliezen in de bak.
Johnnyput
@nhmonteur Op zich vind ik dat hij geen trekkracht mankeert, vergeleken met de MF dan .
Het werkgemak vergeleken met de elektrocommand is dan wel een wereld van verschil.
Ik zal er eerlijksheidshalve ook bijvertellen dat de demo T5 iets duurder was dan de nieuw T6. verschil was klein, maar het was er.
+2
GerbertXL
@Johnnyput mooi man. Nadeel van een vario is alleen dat andere versnellingsbakken een beetje tegenvallen 😀
Johnnyput
@GerbertXL Die bedenking heb ik ook al gemaakt, stapje terugzetten gaat zeer zuur zijn.
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Kun je de hedendaagse T5 en T6 nog ten vergelijken met destijds de 40 serie? Bijvoorbeeld qua achterbrug of versnellingsbak (electrocommand) ?
Motorisch is het allicht 100% anders, die zal indirect van Iveco komen, en moet voldoen aan de nieuwe emissienormen. Mij valt wel op wat er tegenwoordig voor enorme trekkracht (koppelstijging) in de motoren zit (geldt uiteraard voor alle merken).
+1
frank_mf
@jammermaarhelaas Bij sommige trekkers is het maar de vraag hoeveel je aan die koppelstijging hebt. Heb je een relatief laag nominaal vermogen (= laag koppel) dan heb je bij lage toeren in verhouding een flink hoger koppel en dus een hoge koppelstijging. Koppelstijging zegt niet alles ben ik achter gekomen. Je moet de hele vermogensgrafiek bekijken om een indruk te krijgen of je een motor met wat je ouderwets gezegd 'vechtlust' noemt.
+2
jammermaarhelaas
@frank_mf

Het is in dit geval van @Johnnyput wel een duidelijke vooruitgang, getuige wat hij verteld over het ploegen onder gelijke omstandigheden waarbij de nieuwe het veel beter aankan dan de oude
Hier heb je een vergelijk tussen trekkers met bijna gelijk nominaal vermogen (oude met 110 DIN pk, nieuwe met 110 ISO pk) waarbij de oude 440Nm @ 1200 tpm heeft en de nieuwe 551Nm @ 1300 tpm.
Dit verschil in prestatie zal liggen aan een hoger koppel onder het nominaal koppel, want ik neem aan dat hij niet bij nominaal toeren werkt.
Johnnyput
@jammermaarhelaas ik ploeg idd aan een ander toerental. Nu bij NH staat hij op 1600 toeren, waar hij bij de MF toch 1800 draaide.
+1
nhmonteur
@jammermaarhelaas in grote lijnen is de electrocommand transmissie van de t5/t6 nog hetzelfde als van de 40 serie. Al zijn ze wel op heel wat punten veranderd/verbeterd.
De achterbrug is heel anders als die van een 40 serienummer. Om het ook maar niet over de motor te hebben. Deze is niet te vergelijken met de van de 40 serie.
Die koppelstijging zal hem vooral zitten omdat de motor helemaal elektronisch is aangestuurd. De 40 serie had een normale brandstofpomp die 1 keer in spoot.
Tegenwoordig met de common rail motor word er op veel hogere drukken en tot wel 7/8 keer ingespoten per keer.
+1
mf 6150
@Johnnyput
Gemeten met gps of meter van de trekker? En heb je je mf weleens aan de waterrem gehad?
Veel plezier met je nieuwe aanwinst, ik hoor er hier in de buurt veel goede verhalen overπŸ‘
Johnnyput
@mf 6150 Beide met meter van de trekker, waarbij de MF op zo goed als kale banden stond, en de NH op nieuwe banden. Maar zal straks zowiezo mijn GPS even aanzetten. Mijn gevoel is de ploegsnelheid ongeveer dezelfde, maarja das gevoel natuurlijk. Neen , nooit voor de waterrem. En bedankt .
+2
Valtra man
Leuke discussie om te lezen, en goed dat je tijdens de demo echt jouw ding hebt gevonden. Slim van de dealer ook! Nu nog een foto πŸ™‚
+13
Johnnyput
@Valtra man bedankt. En morgen komt er een foto aan het werk.

(klik om te vergroten)

mfrijder
@Johnnyput Welke MF dealer hebben jullie (gehad), mag ook via PB.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!