Ford 8340 - Aftakas schakelt uit na klein uur werken

Na een half uur tot een uur werken met da aftakas schakelt deze vanzelf uit. Herstarten lukt pas wanneer we de tractor ca 2 uur laten afkoelen. Lampje blijft branden en ik blijf spanning hebben aan de stekker van de solenoïde achter de brandstoftank. Ik vermoed de solenoïde die te warm wordt en uitschakelt?
arnoba

Reacties

+1
bram-hamminga
Klinkt mij meer op een massa probleem, de weerstand in kabels neemt toe naar mate ze warmer worden, als je ergens een wat mindere verbinding hebt, dan wordt de weerstand zo groot dat het problemen gaat geven. simpel advies, controleer alle massa punten grondig. Ik heb een jaar of 8 een dergelijk probleem gehad, tot ik bij toeval ontdekte dat de hoofd massa kabel slecht in de huls was gesoldeerd. ook deze trekker kon het eerste uur probleemloos draaien, daarna kwamen de storingen, hoe warmer de trekker en het weer, hoe meer storingen. bij normaal weer (15 graden) was het ook een uurtje afkoelen en dan weer klaar. zelfs een dealer heeft zich eens een week lang stuk gebeten op deze storing, en hem dus niet gevonden, omdat men niet de massa punten grondig had gecontroleerd. en met controleren bedoel ik niet alleen er naar kijken, maar trek eens flink aan de kabels, haal ze los en meet de weerstand van koude en warme kabels.
arnoba
@bram-hamminga met de hoofdmassakabel bedoel je deze tussen cabine en hefdeksel? Of deze die aan de accu vertrekt? Daarnaast treden er geen andere storingen op. Het heeft volgens mij echt met de warmte vd transmissie te maken, bij licht aftakaswerk (stilstaand aan een landbouwkraan) blijft ie perfect meerdere uren draaien, uiteraard komen motor en transmissie dan amper op temperatuur (slechts 1100 rpm motortoerental).
nhmonteur
Als de aftakas er mee op houd, dan kan zal je eens moeten meten in de stekker achter bij de tank. Je zegt dat je daar spanning meet. Meet ook eens over beide aansluitingen hoeveel weerstand je daar meet. Je zou dan de weerstand van de solenoid moeten meten. Dit zal tussen de 8 en 12 ohm moeten zijn.
Is het veel hoger dan kan je er inderdaad van uit gaan dat de solenoid en/of de bedrading er naar toe slecht is.
Meet je hier een goede waarde en werkt de pto niet, dan eens goed de massa nakijken.
arnoba
@nhmonteur in de stekker achter de tank had ik ca 13v bij ingeschakelde aftakas, toch werkte hij niet wanneer de stekker er terug in ging. Was wel geen pretje om deze uit te trekken wanneer de transmissie warm staat... Aangezien we al eerder eens problemen gehad hebben met de aftakas had ik, bij wijze van test al een 'noodkabel' voorbereid (stekker in de 12 v din in de cabine en recht op de stekker van de solenoïde.) Ook dit werkte niet bij warm staan van de tractor. Ik veronderstel dus niet dat het een massa probleem is. Weerstand van de solenoïde heb ik toen in het veld niet aan gedacht om te controleren.
nhmonteur
@arnoba als je echt een rechtstreekse 12v op de solenoide zet en hij werkt dan niet, dan zal ik het toch daar in zoeken.
De solenoide is eruit te halen door de ronde deksel aan de zijkant van de transmissie. Is wel een lastige plek om te verwijderen.
arnoba
@nhmonteur het korte kabeltje dat achter de brandstoftank ligt en door de transmissie behuizing gaat tot aan de solenoïde, zou toch ook nog een slecht contact kunnen maken bij opwarming. Om dit uit te sluiten de solenoïde demonteren en zelf opwarmen in een bakje olie? Solenoïde is nogal prijzig zag ik om zomaar te vervangen...
dutchpower
@arnoba Zijn de solenoide's van bijv. 4wd of differentieel ook het zelfde? Anders kan je ze daarmee missschien is wisselen, kijken of dat verschil maakt.
arnoba
@dutchpower ik denk het niet dat ze identiek zijn, al is de solenoïde op het eerste zicht een doodeenvoudig ding, geen merk of niks op vermeld, enkel 12v. Lijkt wel chinees 😅.
nhmonteur
@arnoba kan heel goed in dat stukje bekabeling zitten. Vaak is de kabel binnen in de transmissie heel hard geworden en heb ook al vaak gezien dat de rubberen mantel er af is.

Maar stopt de aftakas er helemaal mee na een tijdje of gaat hij eerst slippen?
arnoba
@nhmonteur hij valt zo goed als plots stil, ik denk niet dat de rem echt meteen inschakelt, lijkt of de spanning in een paar seconden wegvalt maar net iets minder snel dan wanneer je uitschakelt. ( Ongeveer zoals wanneer je de knop langzaam indrukt en laat terugdraaien ipv drukken en laten springen.) Tijdens het maaien slipt hij niet, tractor is in de winter nog aan de testbank geweest dus van de koppeling ben ik vrij gerust dat deze oké is. Kabeltje kost niet zo gek veel, en de isolatie kwam al een klein stukje los aan de stekkertjes binnen in die op de solenoïde komen. Ik denk deze sowieso al te bestellen en hopen dat het daar mee opgelost is.
arnoba
@nhmonteur Kabeltje natuurlijk niet op stock bij New Holland en ook bij geen enkele Belgische dealer volgens parts locator... Onze dealer heeft het al van eind december in bestelling staan bij New Holland. Moet dus wel even zoeken.
arnoba
@nhmonteur k heb de solenoïde er uit gehaald en in een oude kookpot met transmissie olie verwarmd tot +100°c en de weerstand lijkt niet abnormaal te veranderen bij 100°c heb ik ongeveer 12 ohm, bij omgevings temperatuur van 10°c had ik ongeveer 8,5
arnoba
Zoals ik vermoedde was er inderdaad een beschadiging aan het korte inwendige kabeltje. Kabeltje is doorgewreven tegen de transmissiebehuizing vermoed ik. Bedankt voor het meedenken.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden aftakas en pto geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!