Wat is de druk van een opvoerpomp

Beste leden, op onze tractor zit een opvoerpomp alleen deze gaan wel eens kapot, nu vroeg ik me af hoeveel bar zo een pompje ongeveer opbrengt want dit vind ik niet op internet.

Alvast bedankt

Aldwin Wouters
aldwin-wouters

Bijlages

(klik om te vergroten)

Hier een voorbeeld van een opvoerpomp

Reacties

Pauls
De druk zal nooit superhoog zijn, het is enkel om de diesel door de filters te krijgen tot de echte pomp en terug in de tank, ik schat iets van 1 a 2 bar, is maar dun membraam, maar als je het wil weten kan je proberen een drukmeter op een filter te schroeven. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel het exact kan zijn.
aldwin-wouters
@Pauls dankjewel, maar zou het kwaad kunnen als der een pompje op komt van circa 8 bar, gaat er dan iets kapot?
Pauls
@aldwin-wouters dan gaan de dichtingen aan de filters en de filters zelf mss wel wat zweten, ik zou er dan een overdrukventiel bijzetten die de druk niet hoger laat gaan dan 2 bar, de rest terug in de tank. Vergeet niet dat zo'n opvoerpompje een danig groter debiet levert dan je effectief nodig hebt aan de pomp. En ik weet niet wat bij sommige filters de max druk is dat ze aankunnen, maar echt zoveel zal dat niet zijn.
aldwin-wouters
@Pauls het is niet erg als hij wat extra vermogen krijgt is voor trekkertrek, of bedoelt u dat niet?
Pauls
@aldwin-wouters nee, de opvoerpomp druk heeft weinig te maken met de druk dat de verstuivers openen, of is het een elektronische ontsteking, maar dan nog niet, ik bedoel zoals collega Steyr.frl zegt filterhuizen & leidingen tot de echte drukpomp zijn allemaal niet 8 bar geschikt.
roscho
@aldwin-wouters Zet je 8 bar op de leidingen, dan drukt op een filter met een doorsnee van 10 cm een kracht van 5x5x8=200kg. (oppervlakte maal druk). Dat is veel teveel, dat kan zo'n papieren of vilten binnenfilter nooit hebben. Ter vergelijking: de druk van de waterleiding ligt zo rond 4-5 bar.
Ik schat dat er normaal misschien 0,5 bar op staat. Met 0,5 bar kun je water tot plm. 5 m. hoog naar boven pompen. Dat is al veel verder dan nodig is om de brandstofpomp te bereiken.
Pauls
@roscho waar is ons PI (3,14) getal gebleven in uw berekening ?
En nog een dingetje waar sommige mensen de mist in gaan met pompjes, de druk die de pomp kan leveren is niet altijd de druk die nodig is om door de leidingen en filters te gaan. Enkel bij een tegenwerking (leiding of filter dicht bvb) zal de druk kunnen stijgen tot een waarde die niet gezond is voor de filter en leidingen.
roscho
Quote Reactie van @Pauls:
waar is ons PI (3,14) getal gebleven in uw berekening

Excuses, het is al zo lang geleden dat ik dit geleerd heb. Als we Pi meenemen in het verhaal, dan wordt het nog heel anders, dan moet mijn uitkomst nog met 3,14 worden vermenigvuldigd en kom je uit op 628 kg! Dat is voor leidingen en filters veel te veel.
Dank voor je correctie.
Pauls
@roscho geen probleem, bij mij is het ook al 30 jaar geleden dat ik naar school ben geweest. En ik vergeet af en toe ook al eens iets...
roscho
Quote Reactie van @Pauls:
ik vergeet af en toe ook al eens iets

Wie nog nooit iets heeft vergeten
Van wat hij ooit heeft geweten
En nog nooit iets heeft verloren
Die werd nog nooit geboren.

Dat poëziealbumversje schreef ik vroeger vaak in het album van mijn leerlingen.
basia
Zoals @Pauls ook zegt 1 hooguit 2 bar ; de sterkte van de veer onder het membraam bepaalt de druk .
De hevel trekt het membraam naar onderen en de veer drukt hem weer naar boven zodat je brandstof opvoer druk krijgt
Steyr.frl
Een electrische opvoerpomp zal mischien iets meer druk leveren.
Maar een brandstofsysteem bestaat meestal uit redelijk lichte onderdelen,leidingen filterhuizen van kunstof,dus zal de druk nooit te hoog mogen zijn
+2
Kramer U800
1 bar op de galerij van de brandstofpomp is zat.
+1
arnold-arentze
De elektrische opvoerpompjes zitten meestal rond de 0.5 bar. De membraampompjes zullen ook wel zoiets zijn. Dat is meer dan voldoende ook, als de brandstoftank/niveau zich boven de hogedrukinspuitpomp bevind is het opvoerpompje bijna overbodig. Zo vaak gaan ze toch ook weer niet kapot?
+1
Als het pompje stuk gaat dan zou ik er gewoon weer een nieuwe op zetten.
Die dingen kosten geen drol meer tegenwoordig, voor 3 tientjes heb je er 1
En hoe vaak gaat hij stuk ?
Want dan is er toch wat anders aan de hand zou ik zeggen
aldwin-wouters
@Ferdinanddijkstra het is vooral vervelend dat ik pas merk dat hij stuk is op het moment dat er diesel bij de olie zit
Kramer U800
@aldwin-wouters Dan zijn de plunjers van je brandstofpomp lek als dat zo is, dan komt er dus ook diesel bij het overloop pijpje (neem aan dat het een oude pomp is) naar buiten gelopen en ligt er telkens een plasje diesel olie op de grond. Dat betekend dus ook dat olie pijl te laag is als er diesel mee uit komt bij het demonteren van de opvoerpomp.
jammermaarhelaas
In mijn Golf diesel zat een electrische opvoerpomp in de tank, druk 0,5 Bar.
Deze bracht het vanuit de tank naar het filter, en verder naar de pompverstuivers, en een deel ging dan terug naar de tank, circulatie.

Let wel, dit was dus niet de lagedrukpomp van een commonrail systeem, maar gewoon een opvoerpomp die het tot aan de inspuitpomp bracht. Alleen zaten hier de inspuitplunjers direct boven de verstuiver, en werden door extra brede nokken op de bovenliggende nokkenas bediend.
Dit systeem schijnt destijds al in onderzeeër motoren toegepast te zijn.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden pomp en diesel geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!