David Brown 885 - Een dw ventiel aansluiten via de voorlader

Op mijn david brown 885 selective met voorlader, op de voorlader zit een mestklem met cilinder welke volgens mij dubbelwerkend is, is mijn vraag kan ik op mijn ventielblok van deze mestklem de 2 slangen omleiden naar achteren zodat ik daar een dubbelwerkend ventiel kan creëren zodat ik een klepelmaaier met sideshift kan gaan gebruiken? of is er een makkelijkere goedkope manier?
Heb een 2e vraag/probleem ik heb last van stuurspeling moet een kwartslag draaien voordat ik kan beginnen met sturen, de meeste speling zit volgens mij bij de 1e fuseepen noem je het geloof ik komend vanaf het stuurhuis op de lange stuurstang aan de linkerkant, ik vind genoeg fuseepennen op de sites maar vele verschillende soorten geen idee welke de juiste is kunnen jullie helpen?
En heb ik nog een vraag over de aftakas ik heb de versie met aparte hendel maar om de aftakas te activeren moet ik hem nu voor mijn gevoel in de draaiende tandwielen duwen met een hoop geknars dus is dit de manier? of mis ik wat?
Bruin10

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Quintto
Als ik zo naar jouw ventielen kijk op de foto, lijkt het zo dat ze slangen in een snelkoppeling zitten. als dat zo is zou je daar ook de slangen van de klepelmaaier in kunnen steken (je zou dan alleen zelf een slang naar achteren moeten leggen.)
En anders zou je de slangen voor de voorlader ook los kunnen schroeven, weg hangen en er slangen in draaien die naar de klepelmaaier gaan (wel de losse slangen afdoppen tegen lekkage en vuil)

Wat betreft de fuseekogels, volgens mij moet elke dealer die met kramp werkt wel aan onderdelen kunnen komen als jij hun het type geeft
kramp.com/shop-nl/nl/… volgens mij staat hier het onderdeel wat jij zoekt wel tussen
DB780
Dat zijn een hoop vragen.
1)
Ik heb begrepen dat je op de aansluiting van de mest klem 2 slangen naar achteren wil leggen, om daar op een ventiel aan te sluiten, waar een klepelmaaier mee bediend wordt? Is de hydrauliek nodig voor aandrijving klepelmaaier of alleen voor de side shift?
Hoeveel functies heeft het ventiel van de klepelmaaier?
Als je olie naar het ventiel klepelmaaier stuurt, dien je dan het ventiel voor de mest klem continu te bedienen?
Je dient er rekening mee te houden dat de retour olie onderbroken mag worden, maar niet continu, omdat de retour ook wordt gebruikt om de versnellingsbak te smeren.
Je hebt dus in iedergeval een ventiel nodig met open middenstand (bij niet bedient vloeit olie van drukzijde weer naar de retour).

2)
De stuurspeling heb ik ook gehad (1/3) blijkt dat het stuurhuis gescheurd was, een probleem wat vaker voorkomt bij david brown 780 en 885 serie, oorzaak was bij mij dat er grotere achterbanden op gelegd waren, en de voorbanden niet vergroot waren waardoor de tractor voorover stond, dit is slecht voor de stuur in richting en geeft onnodig veel spanning in het stuur systeem.
Is dit bij jou ook het geval?

3) De aftakas bestaat uit twee delen, koppeling en transmissie. De transmissie zit achter de bestuurdersstoel rechts, daar bedien te heb ook.
De koppeling zit onder het koppelingspedaal of je moet een aparte handel hebben.
Met koppelingspedaal moet je het pedaal geheel indrukken, het eerste deel van de slag is voor het rijden, laatste gedeelte voor aftakas.
Bediening, aftakas ontkoppelen met pedaal of handel, dan aftak as transmissie inschakelen, dan koppeling op laten komen.
Als de aftak as transmissie bij ontkoppelde aftak as kraakt of ratelt bij het inschakelen, komt de koppeling waarschijnlijk niet of onvoldoende vrij.

Succes
Bruin10
@DB780 de klepelmaaier heeft een hydro bedienbare sideshift dat is dus waar ik het voor wil gebruiken de maaier zelf is door de aftak aangedreven.

zover ik kan zien stat de trekker horizontaal als ik aan mijn stuur draai dan zie ik enorme speling in de fusee pen zelf frans brown heeft de juiste onderdeel aangewezen die ik zoek.

over de aftakas ik heb hier links van de stoel een aparte hendel voor om de aftak in te schakelen naar boven of beneden afhankelijk welke snelheid benodigd, ik heb eigenlijk mijn koppeling altijd volledig ingedrukt bij activeren aftakas maar heb dezelfde tanden poets geluid vandaar mijn vraag of ik wat mis blijkbaar werkt de koppeling niet meer goed voor de aftakas gedeelte want schakelen gaat goed
bedankt alle voor de reacties
FransBrown
Stuurkogel bij histoparts art nr 5921 prijs 16.95 euro
Bruin10
@FransBrown bedankt ga kijken en bestellen
FransBrown
Ik zie dat je koppelingspedaal ook bijgesteld moet worden. Bekijk de reacties op Sjors van Leeuwen. Deze staat onder jouw vraag.
FransBrown
De olie toevoer slang eerst naar een dw ventiel voor de klepelmaaier brengen en de olie die uit het dw ventiel komt doorverbinden naar het ventiel van de voorlader. Ventiel voor de klepelmaaier moet een open middenstand hebben.
Bruin10
Ik heb het probleem voor mijn stuurspeling gevonden wat gelijk een probleem wordt om op te lossen de stuurarm die van de as wormwiel naar de stuurstang loopt prnt.sc/1go8wzf/ bij het tandwiel is een keer gelast geweest er zit dus bij het tandwiel speling heeft er iemand toevallig wat liggen? ik zoek me nu rot maar kan alleen een complete stuurinrichting 2e hand vinden
DB780
Ik heb daar ook speling gehad, de as is bij een 780 taps getand, de jouwe denk ik ook omdat de 885 opvolger van de 780 is. Bij mij was het de vertanding niet gelast, ik heb het probleem op gelost door een ring er tussen te leggen zodat de stuurboom verder de getande as op kan komen. Toen was de speling weg.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!